Gå til innhold

Del tips om matvarer man ofte ikke tenker på


SaraM

Anbefalte innlegg

Pleier å hive sammen alt jeg kunne tenke meg av grønnsaker og lager en god wok.

Ellers er det veldig godt med enten fersk fiskefilet, eller kyllingfilet inn i ovnen med masse grønnsaker og litt olje, og selvfølgelig masse deilig krydder. :)

Jeg liker best å fiske fisken selv, slik at den er fersk, men for de som ikke har muligheten til det, så kan man jo få kjøpt mye god fisk i buttikken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikter ikke til noen spesielle, men synes lett at ordet sunt av mange forbindes dirkete med "så lite kalorier som mulig". Arrester meg om jeg tar feil:-) Og jeg forstår selvsagt at mange ønsker og gå ned i vekt, og samtidig ønsker å føle seg mette! Men tror ikke "tom mat" som kål, salat, tomat osv er løsningen alene. Så de av dere som nevner billig fisk f.eks: Stå på!

Jeg mener protein er veien uansett! :-) Selv om det jo e hyggelig om det triller en tomat vedsiden av torsken også! Ikke misforstå, ønsker ikke å angrip noen, vil bare sette fokus på proteiner.

Dette har nok også med å gjøre at jeg er student og ikke har råd til å spise meg mett på salat, kål osv:-) Det koster sykt mye med tanke på hva kroppen fatisk sitter igjen med! Firstprice torsk, sei, kylling fra rema, go' helg kjøtt på kiwi! :-D God og i mine øye sunn mat:-D Eller er det mye bra tips her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at kremtopp veier nesten ingenting, samma med oboy-pulver.....og fy fasan så mye bedre ting smaker:whistling:clean eating is a scam

Whaaat? Forstod ikke helt det med kremtopp? Kremtopp kombinert med O'boy var for noen uker siden comfort maten min, hehe.

Tacosuppe er ganske godt, faktisk. Steker karbonadedeig, slenger på tacokrydder. Putter i en god del ekstra vann, litt melk, en drøss med kikerter og mais. Blir faktisk ganske billig - blir mye mer kikerter enn karbonadedeig for å si det sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk forskjeller på buljong, i dette tilfelle kjøttbuljong ;) "Knorr" har tilsatt MSG, "Gustav Bong" er ikke tilsatt MSG (kjøpt i Sverige).

MSG står for monosodiumglutamat, som på norsk blir mononatriumglutamat.

Jeg må innrømme at jeg ikke har lest meg så mye opp på dette med MSG, men jeg har vel fått med meg at det fungerer som bl.a. en nervegift og muligens har en sammenheng med overvekt (en av grunnene er fordi det hindrer metthetsfølelsen?).

Mamma er så opptatt av "de gode gamle merkene", som toro og knorr. Men jeg sniker inn bedre alternativer hele tiden ;)

post-36-14440826685651_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står helt sikkert 115kcal per 100g tilberedt vare eller noe lignende. Nudlene trekker jo til seg mye vann under koking, så en pakke veier nok 3-4 ganger så mye ferdig tilberedt. Har latt meg lure av det samme selv, ufint. :p

Det har jeg også gjort :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokosmelk - genialt utgangspunkt for en suppe der du f.eks. kan ha karbonadedeig og grønnsaker oppi.

Inneholder ikke kokosmelk masse kalorier? Elsker å blande kokosmelk og fløte sammen med currypaste, ris og kylling, det er så namm, men ikke hverdagskost? :( Eventuelt, finnes det noe lurt og lettere jeg kan bytte ut kokosmelk og fløte med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inneholder ikke kokosmelk masse kalorier? Elsker å blande kokosmelk og fløte sammen med currypaste, ris og kylling, det er så namm, men ikke hverdagskost? :( Eventuelt, finnes det noe lurt og lettere jeg kan bytte ut kokosmelk og fløte med? :)

Det finnes kokosmelk med kun 50kcal pr. 100g, så det bør ikke være noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inneholder ikke kokosmelk masse kalorier? Elsker å blande kokosmelk og fløte sammen med currypaste, ris og kylling, det er så namm, men ikke hverdagskost? :( Eventuelt, finnes det noe lurt og lettere jeg kan bytte ut kokosmelk og fløte med? :)

Kokosnøttmelk finnes i light-versjon, fløte også. Det går jo an å prøve melk + johannesbrødkjernemel aka jbkm eller et annet fortykningsmiddel ;) Det finnes også essenser med smørsmak, så et par dråper av det kan jo kanskje gjøre at melken føles fetere :p

Det er ikke sikkert det blir lettere å redusere inntaket av å velge magrere produkter.

Tja. Hvis man spiser etter volum, så kan kalorifattigere produkter være et sjakktrekk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den siste der har jeg aldri sett :confused: Hvor har du kjøpt den? Huff, nå er jeg kravstor, men kunne du skrevet opp næringsinnhold og ingredienser? :p

hehe null problem! :) (regner med du mente den 72% kakao greia)

ingredienser: fettredusert kakaopulver 72%, skummetmelkpulver, tørked glukosesirup,herdet vegetabilsk olje, fortykningsmiddel (xantangummi), kaseinat, søtstoff (sucralose)

næringsinnhold per 100g

Kcal: 284g

karbs: 22,6g

herav sukker (laktose og glukose): 15,0g

protein: 20,2g

fett: 12,2g

herav mettet fett: 8,2g

kostfiber: 22,1g

natrium: 0,8g

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...