Gå til innhold

Del tips om matvarer man ofte ikke tenker på


SaraM

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Umulig at nudler (som jo er fritert hvetemel..) har et næringsinnhold på 100 kcal per 100 gram tørrvare, sånn er det bare dessverre. Trykkfeil eller feilmerking skjer, og her har de glemt å skrive "tilberedt vare". Har oppdaget feil på etiketter selv og det kan hjelpe å opplyse produsenten om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicolai Roness
Umulig at nudler (som jo er fritert hvetemel..) har et næringsinnhold på 100 kcal per 100 gram tørrvare, sånn er det bare dessverre. Trykkfeil eller feilmerking skjer, og her har de glemt å skrive "tilberedt vare". Har oppdaget feil på etiketter selv og det kan hjelpe å opplyse produsenten om det :)

Sist fredag kokte jeg en pakke "billig"-nudler i salt vann, jeg helte av alt vannet o brukte nudlene i wok'n min (det var ikke jeg som kjøpte disse nudlene). Jeg brukte altså ikke buljongen eller krydderet fra posen.

Så dro jeg på Kvelertak konsert og drakk meg full og headbanga. Jeg lot altså oppvasken stå til neste dag, og våknet opp med stiv nakke og en kjele full av fettrester! fettet hadde klumpet seg og smurt seg rundt i hele kjelen.

Tipper friteringen du prater om bidrar til en god del kalorier her.

Tenker bare at det kan fint hende at det er 100 kcal pr 100 gram tørr vare, siden det er såpass mye fett i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Wokkegrønnsaker"! :wub:

post-36-14440824185142_thumb.jpeg

Næringsrikt, godt og lite kalorier! I tillegg er det et rakt og lett å tilberede. 3 pakker for 60 kr over grensa :thumbsup: Finnes i flere varianter bare fra findus, men mange andre produsenter har også wokkegrønnsaker (dvs, det er vel strengt talt bare en grønnsaksblanding).

Av en eller annen grunn syntes jeg fryste grønnsaker er MYE, MYE bedre en ferske, men jeg har vel sikkert "rare" smaksløker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Wokkegrønnsaker"! :wub:

[ATTACH=full]1904[/ATTACH]

Næringsrikt, godt og lite kalorier! I tillegg er det et rakt og lett å tilberede. 3 pakker for 60 kr over grensa :thumbsup: Finnes i flere varianter bare fra findus, men mange andre produsenter har også wokkegrønnsaker (dvs, det er vel strengt talt bare en grønnsaksblanding).

Av en eller annen grunn syntes jeg fryste grønnsaker er MYE, MYE bedre en ferske, men jeg har vel sikkert "rare" smaksløker :)

Du får 1 pakke til 11 kr i danmark :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste tilfeller er de mer næringsrike også :)

En del butikker har store pakker med wokgrønnsaker gansker billig.

I know! I tillegg holder de jo seg lenger også - de er jo tross alt fryst. Ferske grønnsaker råtner etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da skal det jo være bare 100 kcal i pakken og her står det at det er 350 :S

http://www.klikk.no/helse/dinkost/tester/article660302.ece

Står det virkelig skrevet slik på pakken;

Næringsinnhold per 100 g:

Energi: 440 kJ (100 kcal)

?

Hvis det gjør det bør du sende mail til dem og klage... Sikker på at det ikke står en eller annen plass på pakken at det er per 100 g tilberedt vare? :)

Uansett hva det står så er det i alle fall ingen tvil om at 1 pk nudler inneholder over 300 kcal. :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det virkelig skrevet slik på pakken;

Næringsinnhold per 100 g:

Energi: 440 kJ (100 kcal)

?

Hvis det gjør det bør du sende mail til dem og klage... Sikker på at det ikke står en eller annen plass på pakken at det er per 100 g tilberedt vare? :)

Uansett hva det står så er det i alle fall ingen tvil om at 1 pk nudler inneholder over 300 kcal. :meh:

Send en melding til dem og be dem om å endre "baksiden" til enten; per. 100 gram tilberedt vare, eller hva næringsinnholdet egentlig er per 100 g utilberedt vare!

Men det beste hadde jo vært å få dem til å produsere nudler med akkurat det innholdet per 100 g utilberedt vare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nicolai Roness
I de fleste tilfeller er de mer næringsrike også :)

jeg undersøkte det angående frossen vs fersk brocolli en gang, og forskjellen kan vel knapt kalles statistisk signifikant. det skyldes vel vanntap mer enn noe annet, dvs at det er mindre vann i den frosne, derfor fremstår det som mer konsentrert. Spiser man samme mengde av frossen kontra fersk (trukket fra vann) så ender man opp med det samme.

Skulle jeg mene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg undersøkte det angående frossen vs fersk brocolli en gang, og forskjellen kan vel knapt kalles statistisk signifikant. det skyldes vel vanntap mer enn noe annet, dvs at det er mindre vann i den frosne, derfor fremstår det som mer konsentrert. Spiser man samme mengde av frossen kontra fersk (trukket fra vann) så ender man opp med det samme.

Skulle jeg mene...

Jeg har lest at næringsinnholdet taper seg over tid i ferske grønnsaker. Men dersom man fryser ned grønnsakene raskest mulig etter at de er høstet, så vil man ta bedre vare på næringen. Om det er noe i det eller ei vet jeg ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frossen frukt/bær/grønnsaker fryses rett etter høsting. Mesteparten av mikronæringsstoffene, spesielt de vannløselige vitaminene bevares på denne måten.

"Ferske" produkter er ofte høstet før de er moden (= mindre næringsopptak fra jorden) for å modnes under frakt. Under frakten vil også en del mikronæringsstoffer forsvinne pga eksponering for bl.a. lys og oksygen. Denne eksponeringen fortsetter når varene ligger i ferskdisken i butikken.

At vannaktiviteten er lavere i frosne produkter bidrar også til at mer mikronæringsstoffer bevares, da dette gjør at mikroorganismer som gjerne forbruker av disse ikke kan leve.

Kortreiste produkter er i så måte bedre enn frukt/grønnsaker som er fraktet over lengre distanser, da disse kan modnes ferdig før de høstes, og ikke får den samme belastningen forbundet med frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går lagde jeg en superrask blanding av kidneybønner fra boks, kikerter fra boks og frosne selskapserter. 1 ts olivenolje og litt vann i en liten kjele på svak varme i 3-4 minutter, krydret med salt og pepper. Det var i alle fall veldig godt til kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...