Gå til innhold

Del tips om matvarer man ofte ikke tenker på


SaraM

Anbefalte innlegg

Er dette tilfellet i kyllingkjøttdeigen også? Eller bare ferdigmat, pølser og kjøttboller?

Det kan vel umulig være tilfellet ved kyllingkjøttdeig? Eller? Jeg mener, den har jo et relativt høyt innhold av protein, og som Hellstrøm sier, så var MUK-kjøtt stort sett fett, brusk og andre avfallsprodukter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan vel umulig være tilfellet ved kyllingkjøttdeig? Eller? Jeg mener, den har jo et relativt høyt innhold av protein, og som Hellstrøm sier, så var MUK-kjøtt stort sett fett, brusk og andre avfallsprodukter...

Nei, det gjelder ikke kyllingkjøttdeig - grunnet det høyere næringsinnholdet er pga dette (og ikke at det er kvernet kyllingfilet)

Ingredienser:

Kylling lårkjøtt (78%), kalkun lårkjøtt (19%), vann, salt (1%)

EDIT: alt dette derimot... http://www.prior.no/middagsprodukter/category15641.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hat mot halvfabrikata er moderne snobberi. Det er selvfølgelig en del av halvfabrikata som er unødvendig og overpriset i skjønn forenig (les: pose med hvit saus (!) til ti kroner, osv), men hermetisering er nå en gang en måte å oppbevare mat på over tid. Det å ha en jevn strøm av fersk mat til enhver er jo en relativt moderne oppfinnelse. Jeg tenker at når folk tenker på halvfabrikata tenker de på Toro, ikke på tunfisk i vann.

Ta en titt her :)http://www.forskning.no/artikler/2010/februar/243440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvfabrikata er jo alt fra toro posesauser til fint mel, sukker, olje osv, og selvsagt, tunfisk på boks. Alt som er noen form for raffinert er jo halvfabrikata. Men det er et uforstått begrep for mange folk, og mange tenker halvfabrikata som kun posesauser osv. En kjent restaurant (uten å nevne navn) gikk ut med at de ikke brukte noe form for hel- eller halv fabrikata, noe som selvsagt ikke var sant!

Men dette var off topic:p

EDIT: så nå at dette var nevnt i artikkelen du fant pinglo:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri hørt om før! Men googlet, og det hørtes veldig interessant ut! Hvor får man kjøpt det?

Og smaker de godt? :p

Ja, du finner det i helsekost og innvandrerbutikker eller dagligvare med bra utvalg. Finnes i hvit, svart og rød som jeg vet om. Kokes som ris og har høyere protein og lavere karb - hvis jeg husker riktig. Skal også inneholde et enzym eller noe som er gunstig for muskelvekst (leste jeg i en artikkel av Mike Geary) men jeg husker det ikke helt presist nå.

Smaker godt, men kan med fordel saltes og pepres litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Helsekostbutikker, den nede i glasshuset har hatt iaff. Tror også den butikken på City Knot også har, har ikke sjekka så nøye egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...