Gå til innhold

Del tips om matvarer man ofte ikke tenker på


SaraM

Anbefalte innlegg

Gode poenger, men er forskjellen såpass stor at det spiller noen vesentlig rolle? vil det ha noe å si for det totale næringsinntaket?

Når det gjelder frosne vs ferskt og kortreist, så er nok ikke forskjellene noe store. Når det derimot gjelder "ferskt" som er fraktet fra langt vekke, og derfor høstet lenge før det er modent, så vil dette gi ganske store utslag, spesielt på mineralinnholdet, som tas opp fra jorden der det dyrkes. C-vitamin er det nok ikke like mye forskjell på, siden dette lages fra glukosen, og derfor kan syntetiseres etter at frukten er plukket, men ved eksponering for lys og luft vil også noe av dette forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En veldig god dessert: jeg blandet frosne rips fra hagen (uten sukker) med noen dl vaniljeis, sånn ca 50/50, og kjørte dette til en masse med stavmikser. Det ble en lekker, rosa dessert. Har ikke sjekket kcal innhold i isen men i rips er det minimalt + at rips er sikkert fullt av antioksidanter og c-vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kjæresten gasser seg med rømmedip og tortillachips, lager jeg av og til guacamole av avocado, Skyr naturell (eller mager kesam går sikkert an), 1 ts løk, salt, pepper, 1 tomat (rens bort skall og frø) og en dæsj limesaft. Dypper oppi pitabrødbiter eller grønnsaker. Eller noen tortilla chips, okei... Hvis det blir litt "tørt" går det an å snike oppi litt extra virgin olivenolje.

Og når jeg først er på stavmikser og snacks: hoummus! Kokte kikerter, litt extra virgin olivenolje, litt sitronsaft, salt, pepper og litt kumin - stavmikser til det blir en glatt masse. Blir det klumpete eller tørt, ha litt vann. Spiser også det med pitabrødbiter eller grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicolai Roness
Når kjæresten gasser seg med rømmedip og tortillachips, lager jeg av og til guacamole av avocado, Skyr naturell (eller mager kesam går sikkert an), 1 ts løk, salt, pepper, 1 tomat (rens bort skall og frø) og en dæsj limesaft. Dypper oppi pitabrødbiter eller grønnsaker. Eller noen tortilla chips, okei... Hvis det blir litt "tørt" går det an å snike oppi litt extra virgin olivenolje.

Og når jeg først er på stavmikser og snacks: hoummus! Kokte kikerter, litt extra virgin olivenolje, litt sitronsaft, salt, pepper og litt kumin - stavmikser til det blir en glatt masse. Blir det klumpete eller tørt, ha litt vann. Spiser også det med pitabrødbiter eller grønnsaker.

han aner ikke hvor heldig han kunne ha vært :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet "Den Norske Stat" ikke tillater, men jeg spiser aprikoskjerner å synes det har en god helseeffekt for min del. Man må bare google å gjøre opp sin egen mening. Ifølge norske helsemyndigheter kan man bli forgiftet av mer enn to per dag. Har spist åtte per dag siden august. Still standing å bedre form enn noen gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet "Den Norske Stat" ikke tillater, men jeg spiser aprikoskjerner å synes det har en god helseeffekt for min del. Man må bare google å gjøre opp sin egen mening. Ifølge norske helsemyndigheter kan man bli forgiftet av mer enn to per dag. Har spist åtte per dag siden august. Still standing å bedre form enn noen gang :)

aprikoskjerner? Hvilke positive effekter er det du får fra de? Er det ikke vanskelig å svelge? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det inneholder hydrogencyanid. Enkelte påstår de kurerer kreft og andre sykdommer med det, men det eksisterer null dokumentasjon på det. Myndighetene advarer på grunn av forgiftningsfare. Dette tolker tilhengerne som en konspirasjon for å holde sannheten om en billig og tilgjengelig kreftkur unna. Ingen i myndigheten har nemlig noensinne blitt rammet av kreft verken direkte eller som pårørende, så de vil ikke at folk skal bli friske, og i hvertfall om det ikke innebærer en dyr og smertefull behandling.

http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/gronnsaker_frukt_og_bar/mattilsynet_advarer_mot_aa_spise_aprikoskjerner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...