Gå til innhold

Oppvarming - Hvor lang tid bruker du?


Joakimz

Anbefalte innlegg

Spør egentlig av ren nysgjerrighet. Har blitt veldig opphengt i oppvarminga da spesielt for og øke mobiliteten og den skadeforebyggende effekten det har. Spesielt før knebøy og markløft. Og det finnes så jævla mange øvelser og slikt som blir postet i artikler og videoer å sånt. Men kan nesten ikke få gjort alt.

Bruker 30 min eller mer før en styrketrening, da starter jeg med smått med utfall og tøyer, da hofteleddsbøyer, hamstring, og priformis gluteus medius og minimus. Deretter dynamiske øvelser, spesielt hofte med fokus på spenn og presse knærne ut. også overkropp til slutt.

Har jo testet ut eksplosiv oppvarming som Eirik Sandvik la ut for litt siden. Men må at dynamisk og tøye før økten funker fjell med tanke på mobiliteten og den skadeforebyggende effekten mann får av det. Selv om det tar litt tid.

Rulle og litt mer tøye gjøres hjemme.

Hvor langt tid å hvordan varmer DU opp før du starter styrkeøkten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hvilken muskelgruppe. Før bein- eller ryggøkt tar oppvarmingen gjerne 20-30 minutter. Bruker da skumrulle, dynamisk oppvarming og lette oppvarmingssett. Før skulder- og brysttreninger er oppvarmingen noe kortere, tipper ca 10 minutter, bruker da strikk og rotasjonsøvelser.

Så alt fra 10-30 minutter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 10 min på dynamisk oppvarming hvor jeg varierer hvilke øvelser jeg gjør utifra hvilken økt jeg skal ta. Om jeg føler for det tar jeg også 5-10 min lett oppvarming på et av kondisjonsapparatene (men det er temmelig sjeldent og stort sett lystbetont). Kan også legge til at jeg ved behov/lyst legger inn en egen økt for stretches, mobilitetsøvelser og noe teknikkøvning på en times tid.

Og 1-2 oppvarmingssett når jeg går løs på ny muskelgruppe (som gjerne åpner med den tyngste øvelsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 min på sykkel. Bare for skams skyld. Men er jo svak, så grenser for hva jeg presterer uansett. hadde jeg kjørt mer hadde jeg vært nødt til å legge meg nedpå.

Ingenting skader meg. Jeg er lagd av granitt! Den ligger bare gjemt under et lag med kroppsfett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5-10 minutter, er myk etter 13 år med dansing i barn- og ungdommen. Men er nøye på overkroppsoppvarming, tar rotatorcuff-øvelser med strikk, armhevinger og litt tøying av brystet. På bein er det god gammeldags gobletsquat med medisinball, utfall og squat to stand som gjelder. Men jeg kan sette meg a2g til vanlig, uten oppvarming, så jeg er nok liiiitt sløv på oppvarmingen. Skal skaffe meg div. lacrosseballer, golfballer og pvcrør sånn at jeg kan få myket opp skikkelig før trening, tror både kroppen min og naprapaten min setter pris på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ca 20 min på oppvarming. 10 min på kondisjon(romaskin,jogging) først, deretter tar jeg et sett med 50% av den vekten jeg pleier og løfte, et sett med 75% og deretter 2 sett på 100% per øvelse. Da er jeg sikker på at teknikken sitter ordentlig til jeg skal løfte tungt(viktig siden jeg fortsatt er litt nybegynner:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent at jeg varmer opp noe nevneverdig. (Vet det er bra å varme opp, er nok bare lat :( )

Ofte tar jeg noen lette vekter og løfter de litt vilkårlig for å aktivere musklene og få litt varme i de, noen ganger ror jeg bittelitt.

På sommeren kan det hende jeg går eller sykler dit jeg trener.

Blir uansett veldig fort varm, så noen ganger er jeg varm etter å bare løfte vektskiver på stenger etc og gjøre klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...