Jump to content

Friskus

Members
  • Content Count

    815
  • Joined

  • Last visited

About Friskus

  • Rank
    Advanced Member
  • Birthday 01/24/1993

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Du har noen gode poeng her. Det skal du ikke tenke på - skulle ønske noen kom å slo meg i tryne både nå når jeg utfører noe feil, og også alle de gangene jeg har utført baseøvelser med dårlig teknikk - som har forårsaket skaden jeg har pådratt meg. Jeg er ikke et sekund i tvil om at det er den tekniske utførelsen som ikke er okei - det er vel også derfor jeg må arbeide med å aktivere de riktige muskelgruppene. Så blir jeg yoga-babe fremover Skjønner godtat du sier det, men hva tror du om kardio? Er det noe annet enn gåturer som kan være "okei"? Hoppetau, trappemaskin, ellipse - er det dumt? Du skal ha tusen takk for god hjelp til nå! Synes virkelig du er inne på noen ting som peiler meg i (mer) riktig retning Kiropraktoren får jeg ikke noe mer svar fra, men det har kanskje også med at jeg ikke er hjemme å gir han betalt for å rådgi meg.
  2. Edit: Har prøvd både pilates og yoga. Begge delene gikk fint men var lite utfordrende synes jeg. De var likevel begge gode for å fokusere på aktivering, så kanskje det etterhvert blir mer utfordrende når man klarer å aktivere musklene skikkelig. Tenker jeg forsøker å gå på noen timer av det fremover + coretrening, og lettere trening for overkropp og evt ben..? Eller bør man vente med det? Lurer også på ellipsemaskiner, trappemaskiner etc - er det skånsom cardio eller kan det også fremprovosere?
  3. Prikking. Til tider kjennes det ut som jeg går på en fotball (nesten som en kul under foten, men nå her i går var det også oppover leggen. Det jeg gjorde av trening (helt lett): Leg curl på ball, step-up i en sånn maskin strikkmaskin (man tar på vekt også løfter man to "strikk" som skal tilsvare hantler nærmest), forsøkte også utfall - her ble ryggen irritert kjente jeg, så droppet det, kickback i kabel og leg ex. Dagen etter prøvde jeg litt enda lettere trening: planke, rygghev, sidehev, facepulls, chins, dips og gerilja på ellipsemaskinen. Etter dette ble det værre.. Skal prøve på pilates i dag fremprovoserer det smerte - så går jeg fra timen, tenker jeg. Blæh. det jeg også har hørt tidligere. Begynner bare å bli rimelig lei, da det er 1,5mnd siden jeg føler jeg har fått trent "skikkelig". Bor i DK for øyeblikket, så er ikke så mye ullent terreng å finne, men prøver å traske i parker og de skogsløypene som er - Det er også litt det som er problemet, for jeg har gått til kiro i Norge, så kan ikke gå dit nå for å få noe veiledning til trening akkurat. Var til en kiro her i DK tidligere, men følte egentlig jeg bare ble "kasteball" mellom forskjellige mennesker som brukte 5 min på å knekke meg opp, gi meg noen situps øvelser og si forvel.
  4. Takk!! Så skal jeg prøve meg litt frem med det. Det prikker i foten i øyeblikket, fordi jeg fremprovoserte det da jeg forsøkte å trene for 2 dager siden. Tror du Therese at man kan trene kjerne allikevel? Eller skal jeg vente et par dager til hevelsen er gått ned? Hva tror du forresten om sånt som pilates og yoga (ikke helt min greie, men alt er bedre enn ingenting) Og hva annet kan man trene. Hvilke type cardio er mest skånsomt f.eks? Kiropraktoren jeg gikk til sa at sykling var veldig statisk for ryggen og kunne irritere ytterligere. Noen synspunkter her? Elsker egentlig å løpe, men har blitt en hel del mindre av det i det siste!
  5. Hei!! I et år nå har jeg vært plaget med ryggen etter å ha løftet for tungt (med feil teknikk), og fått 2 utposninger nederst i ryggen. Har vært av og på med trening. Dvs: startet opp forsiktig, lagt på mer og mer belastning (fortsatt ikke nær hva jeg tidligere har gjort), og falt tilbake på smerter i ryggen og prikking i høyre fot. Jeg har i tillegg en over normalt svai rygg, som ikke akkuat hjelper på saken. I starten av mai fikk jeg tatt MR av ryggen, og fikk dette her som svar: "Det man kan se er at det er en liten utposning på hver av de to nederste skivene i ryggen din, disse utposningene bukter mot hø. Når bildet ble tatt kan man ikke se at det er noe påvirkning av nærliggende nerver. Det at du i perioder har smerter i ryggen og tidvis utstråling i foten kan komme av at det skjer en overbelastning der hvor utposningene er, slik at det dannes en hevelse. Denne hevelsen kna skape trykk mot nerveroten og skape smerte i ryggen samt i foten. Dette betyr at det er viktig for deg og ha en sterk og utholdende kjernemuskulatur for å avlaste ryggsøylen." Noen tips til hvordan jeg kan legge opp treningen fremover? Eksempel på program/øvelser?
  6. Jeg heller over mot RCX3. Synes selv den er kjempegrei og enkel i bruk. Har kjøpt den uten GPS, men kan jo kjøpe det som tilleggsutstyr om man ønsker. Har ikke prøvd noen garmin klokker, men hadde polar FT60 tidligere, og liker RCX bedre!
  7. Ja, det skal jeg definitivt gjøre. Skal se om vi har en, hvis du mener det kan hjelpe! Må nok prøve å tenke langsiktig. Holde meg opptatt med andre ting i mens da
  8. Du har et poeng der. Har ofte tenkt på at magemusklene nesten bare "bretter seg sammen", mao sliter med å aktivere dem ordentlig - og har slurvet en del med magetrening generelt. Har aldri helt følt ¨behovet¨. Det har egentlig bare blitt lagt inn som bonus på dager med ekstra energi, da jeg heller ikke helt synes jeg finner gode øvelser som tar skikkelig. Takk for tipset, det skal jeg prøve på! Ja, og takk for det. Veldig kjekt å få noen andres synspunkt på ting. Er ikke veldig bekymret for å bli svak eller feit med det første, haha. Eneste er all den overskuddsenergien jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av! Blir så sinnsykt rastløs. Hmm, okei, så kanskje en squash-ball gjør samme nytten? det vet jeg at vi selger på jobb(skal dit i morgen). Håper virkelig det! Beroligende å vite at det sikkert ikke er permanent. Har stortsett latt all konsentrasjon gå med til tanken på det de siste dagene. Får finne meg en ¨mens jeg venter hobby¨ Tusen takk for utfyllende svar forresten! Utrolig kjekt med folk som faktisk oppriktig engasjerer seg, og ikke bare slenger inn en ¨det går over¨, uten å engang gidde å se hva saken dreier seg om.
  9. Har alltid vært det, og egentlig ikke tenkt noe over det - annet enn at jeg bare har slik holdning. Kjekt å vite at det er noe som burde tas tak i. Tøying av hofteleddet har jeg gjort en hel del, glutebridge gjorde jeg tidligere, men har byttet det ut med andre aktiveringsøvelser som f.eks et-beins markløft og litt forskjellig annet. Bra du sier fra. Selv tenkte jeg at jeg kanskje skulle prøve på lettere trening allerede i morgen hvis det ble bedre, men da skal jeg avstå den tanken. En slik ball har jeg ikke, vet ikke om jeg tør prøve på noe ukjente stønt heller? Er nok lengre nord fra, men skal oppsøke en på mandag om det ikke bedres!
  10. Hm.. Kjekt å høre:) Som jeg skrev over er jeg veldig svai i utg.punktet, men skal bynne å tenke over det når jeg tør å løfte igjen!
  11. Jaokei, takk. Hadde ingen av de tyngste løfta, for er nok der jeg har krummet i løftet. Er generelt veldig svai, så kan ha noe med det og gjøre, men skal definitivt ta det med meg videre. Vet også at jeg løfter rumpa litt opp rett før jeg løfter, noe som heller ikke er helt gunstig. Men har du noen innspill på når man kan begynne å trene ordentlig igjen? Hvis plagene gir seg
  12. Skal definitivt ha dette i bakhodet! Krysser egentlig fingrene for at det vil gå over av seg selv.. Hadde definitivt vært det beste. Må lese og undersøke litt, og evt undersøke hva jeg finner på å kontakte. Takk for advarselen, og deling av erfaring!
  13. Okei, takk for utfyllende svar! Har en video fra ganske nylig. Skal se om jeg får til å laste den opp
  14. Huffda! Men var det etter aktivitet, eller bare noe som plutselig oppstod? Tenker å oppsøke hjelp på mandag om det ikke bedres..
×
×
  • Create New...