Gå til innhold

Hva har DU mest tro på? Trenger innspill...


Sine K

Anbefalte innlegg

Det er ikke å bli slank som er vanskelig, det er å forbli slank.

Ok, høres teit ut fordi det er ikke lett å bli slank, men da sier det også sitt om hvor vanskelig det er å unngå å legge på seg igjen etter "dietten".

Som ophelia er inne på, bruk tiden til å danne vaner for en permanent endring i kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Vegard Lysne hva tenker du om blodtypedietten ? Den er egentlig litt interessant syntes jeg

Grunnlaget bak å gi kostråd på bakgrunn av blodtype er syltynt, så jeg ville aldri brukt det selv. Per i dag er det ingen dokumenterte måter å gi råd på bakgrunn av ulike markører, men det er studier på gang så dette vil nok være mer aktuelt i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlaget bak å gi kostråd på bakgrunn av blodtype er syltynt, så jeg ville aldri brukt det selv. Per i dag er det ingen dokumenterte måter å gi råd på bakgrunn av ulike markører, men det er studier på gang så dette vil nok være mer aktuelt i fremtiden.

ja det er sant. Syntes historien bak virker interessant. Kan godt være at det ligger noe i forskjellige blodtyper derfor forskjellig kost pga evolusjon. En dag kommer det nok forskning på dette om det noe i det eller bare tull:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er sant. Syntes historien bak virker interessant. Kan godt være at det ligger noe i forskjellige blodtyper derfor forskjellig kost pga evolusjon. En dag kommer det nok forskning på dette om det noe i det eller bare tull:)

Jeg tror ikke blodtype er veien å gå for å være helt ærlig :) Andre markører kan derimot være veldig interessante!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne gjerne tenkt meg leve ala grete roede... men vet også at jeg må til med noe drastisk :(

Så jeg tar virkelig imot råd.. Jeg er 169 høy og veier....hele 90 kg :cry:

Har tenkt litt på ketolyse kuren osv, men er fryktelig redd jeg da flyr opp kiloene igjen...

.

Trenger hjelp til å finne min "vei" og en matplan...

Veier nesten 30 kg for mye i forhold til før...

Personlig syns jeg Grete Roede fungerer utmerket. Gikk ned 13 kg med GR.

Når det er sagt fungerer det ikke så bra med tung styrke. I såfall må man være litt obs med å få i seg nok protein. Men det er deilig å gå på en diett som ikke føles som en diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen har gått ned mye i vekt her?

Jeg lurer rett og slett på om du har mest tro på lavkarbo eller lavkalori... :)

Selv har jeg gått ned en del på lavkarbo, men syns det er litt vanskelig å leve den retningen hele tiden og når jeg da begynner spise lavkalori ryker jeg på flere kg igjen...

Jeg er litt delt på hva som fungerer best...

eg har en kombinasjon. Har gått ned 52 kg til nå. Har droppet poteter,pasta,brød. Spiser litt ris. Teller ikke kallorier strengt, men har ett lite regnskap i hodet til enhver tid. Tror det handler om å finne det som passer for deg og det du kan leve med. Trening er også super viktig:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du om det er noe bak ang at det kom nye blodtyper over noen tusen år pga hvor de bodde og spiste? Er det tilfelle lissom?

Dette er svært usannsynlig. AB0-systemet og Rh-systemet vi har i dag finnes også hos sjimpanser. Foruten å være en sterk indikator på evolusjonen, og ser man det i sammenheng med det, er det nok lite sannsynlig at blodtyper har utviklet seg over noen tusen år. Jeg har begrenset med kunnskap om det, men blodtyping er også genetisk betinget og noen tusen år i et genetisk perspektiv er veldig kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er svært usannsynlig. AB0-systemet og Rh-systemet vi har i dag finnes også hos sjimpanser. Foruten å være en sterk indikator på evolusjonen, og ser man det i sammenheng med det, er det nok lite sannsynlig at blodtyper har utviklet seg over noen tusen år. Jeg har begrenset med kunnskap om det, men blodtyping er også genetisk betinget og noen tusen år i et genetisk perspektiv er veldig kort.

" Det har skjedd en genetisk evolusjon av utviklingen av blodtyper. Blodtype O er urblodtypen, som alle mennesker på jorden hadde frem til 20 000 – 15 000 f.Kr. Blodtype A utviklet seg i forkant av jordbruksrevolosjonen, og B og AB enda senere. Personer med blodtype O er genetisk adaptert til et steinalderkosthold. Individer med blodtype A er bedre adaptert til matvarer fra et jordbrukssamfunn, dvs. de tåler bedre bl.a. melkeprodukter og kornvarer."

Blodtypedietten – visjonær vitenskap eller tull? - Tidsskrift for Den norske legeforening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om enkelte deler av det teoretiske fundamentet blodtypedietten bygger på er faglig veletablerte, er delene satt sammen til en resonnementkjede som ikke er holdbar. Ernæringsmessig er blodtypedietten i det store og hele forsvarlig, med unntak av for lite kalsium i O-dietten og vitamin D i A-dietten. De positive erfaringene som rapporteres er ikke vitenskapelig dokumentert, selv om det er fullt mulig å gjennomføre kontrollerte, randomiserte studier.

Samme kilde som Emil over :)

Edit: Legger til at det Emil siterer ikke er noe artikkelforfatter (som forøvrig er svært dyktig) hevder, men en gjengivelse av teorien bak blodtypedietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er klar over hva det er, men stiller meg bak Vegard som mener at det å gi kostråd basert på dette er ekstremt tynt da det eksisterer lite plausibel vitenskapelig evidens for det. Som jeg sa, dersom AB0-systemet er å finne hos skapningene vi kommer fra kan det bety at det er langt eldre enn vi tror. Det er forresten utvikleren av dietten som hevder at 0 er urfolk blodtypen, noe forfatteren av linken du viser til plukker fra hverandre.

EDIT: Ser Vegard poengterte dette over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten.... vet du noe om slike fettforbrennings kapsler? Fungerer de? :)

Ut fra det jeg har sett, så er de i beste fall energiforbrenningskapsler, altså at de gjør at du forbrenner noen flere kcals i døgnet gjennom at du får høyere puls, svetter litt mer, er litt varmere. Men at de henter denne energien direkte fra fettcellene har jeg ikke fått med meg noen dokumentasjon på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mest tro på det kostholdet akkurat du og du og du greier å holde over tid. Ett kosthold som konstant avbrytes og endres er ikke rette kostholdet for deg. De fleste av oss her inne sliter med en eller annen form for kosthold som ikke er naturlig for oss individuelt sett, for vi er på spesifikke dietter som nok sliter mange hoder litt ut her inne. Er derfor vi krasjer i candy king-hylla.

Hva jeg har størst tro på? Moderat lavkarbo i kombo med moderat lavkalori/vedlikehold alt etter forutsetningene. Rent kjøtt, ren fisk, masse, masse grønnsaker, fett, litt frukt, bær, kanskje en skål med havregrøt av og til, en potet av og til etc. ALTSÅ, det jeg egentlig vil fram til er at jeg har størst tro på en avbalansert tilnærming til mat, ikke for mye og ikke for lite av noe, ei heller ett kosthold som krever mye planlegging, masse spesialingredienser og dårligere smaker.

EDIT: Jeg har tro på en individuell tilpasning av mat fordi det viser seg at man kan endre genutrykkene sitt etter hvilken mat man spiser, det får meg til å tro at vi er ikke så like innvendige som man skulle tro. Vi har selvsagt insulinfølsomhet og blablablabla, men jeg tror at vi responderer ulikt på forskjellige matvarer. Det ville forklare hvorfor noen absolutt trenger 1 kg ris om dagen, mens andre igjen ikke klarer seg uten søtsmak og noen igjen gjerne må ha mer fett enn normalt i kosten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kalorier er en kalori. Lavkarb eller høykarbo, fortsatt det samme. Det eneste sikre er at kroppen vår forbruker glukose før alt annet. Jeg har personlig ikke noe tro på at et høyt fettinntak vil gjøre oss godt i lengden. Etter alt jeg har lært om kroppens metabolisme, behov, og kjemi (biokjemi, ernæring, organisk kjemi, matkjemi) så ser jeg at et variert kosthold, med en sunn sammensetning av de RIKTIGE karbohydratene, fettet og proteine så er det det beste for oss. Uansett.

Alt handler om mengde.

Jeg tror grunnen til at mange lykkes med lavkarbo er nettopp det at de "misbruker" karbohydratene de spiser (det vil; 200-300 ris/pasta, og loff, og sukkerholdig drikke hver dag). Med en gang de utelukker dette fra kostholdet sitt så mister de vekt. Hadde de derimot fokusert på mengden de spiser, så hadde de også mistet vekt uten å måtte snu om et kosthold de har hatt hele sitt liv.

Hvis jeg var deg ville jeg gjort følgende:

Vei, og skriv opp det du spiser hver dag i en periode, samt legg til aktiviteten din. Det er jo mange som ikke får i seg nok kalorier, og da blir kroppen "redd", og vil derfor legge på seg når den først får mat (Kanskje du spiser for lite? Hvis du sier "jeg skal spise 1500kcal om dagen. Så gjør du det.. Men så trener du bort ca 300kcal. Da er du nede i 1200kcal om dagen.Da vil ikke kroppen miste fettet sitt, den vil heller reagere med å gå i dvalemodus for å spare på fettlagrene sine). Det er derfor helt essensielt å få i seg nok mat, slik at du havner i riktig energibalanse.)

(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mest tro på det kostholdet akkurat du og du og du greier å holde over tid. Ett kosthold som konstant avbrytes og endres er ikke rette kostholdet for deg. De fleste av oss her inne sliter med en eller annen form for kosthold som ikke er naturlig for oss individuelt sett, for vi er på spesifikke dietter som nok sliter mange hoder litt ut her inne. Er derfor vi krasjer i candy king-hylla.

Hva jeg har størst tro på? Moderat lavkarbo i kombo med moderat lavkalori/vedlikehold alt etter forutsetningene. Rent kjøtt, ren fisk, masse, masse grønnsaker, fett, litt frukt, bær, kanskje en skål med havregrøt av og til, en potet av og til etc. ALTSÅ, det jeg egentlig vil fram til er at jeg har størst tro på en avbalansert tilnærming til mat, ikke for mye og ikke for lite av noe, ei heller ett kosthold som krever mye planlegging, masse spesialingredienser og dårligere smaker.

EDIT: Jeg har tro på en individuell tilpasning av mat fordi det viser seg at man kan endre genutrykkene sitt etter hvilken mat man spiser, det får meg til å tro at vi er ikke så like innvendige som man skulle tro. Vi har selvsagt insulinfølsomhet og blablablabla, men jeg tror at vi responderer ulikt på forskjellige matvarer. Det ville forklare hvorfor noen absolutt trenger 1 kg ris om dagen, mens andre igjen ikke klarer seg uten søtsmak og noen igjen gjerne må ha mer fett enn normalt i kosten sin.

Så forskjell tror jeg ikke det er. Noen forskjeller er det klart, men jeg tror nok kanskje det blir mer "grupper" enn "enkeltindivider". Kroppene våres fungerer likt, men arvmatriell er unikt da. Er vel mer egenskaper vi "får", og det er bra at alle ikke har samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker mellomting av lavkcal og lowcarb best. Jeg har gått for litt mindre kcal og valgt å kutte en del karbs. Nå har jeg ikke gått tilbake til "vanlig" kosthold igjen, og er fortsatt på diett, så vet ikke om jeg kommer til å ryke opp igjen. Tanken er dog å øke laaaangsomt opp med litt mer carbs og kcal igjen når dietten er ferdig og målet er nådd.

Spis chilipulver og drikk noen kopper grønn te om dagen, i stedet for fettforbrennende piller. Du kan evt. ta noen slike piller før trening, som jeg føler har fungert greit, men ikke hårreisende bra. Pass på at det er tett opp mot 90% grønn te, og ikke 46% grønn te og resten f. eks sitronekstrakt.

Gå sakte ned i vekt, for hvis du river av flere kilo i uken så er det fort gjort å legge på seg mer også. La kroppen bli vant til en langsom forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...