Gå til innhold

Hva har DU mest tro på? Trenger innspill...


Sine K

Anbefalte innlegg

Kanskje noen har gått ned mye i vekt her?

Jeg lurer rett og slett på om du har mest tro på lavkarbo eller lavkalori... :)

Selv har jeg gått ned en del på lavkarbo, men syns det er litt vanskelig å leve den retningen hele tiden og når jeg da begynner spise lavkalori ryker jeg på flere kg igjen...

Jeg er litt delt på hva som fungerer best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo litt ann på hvordan en definerer de to. I lavkarbo har du jo moderat lavkarbo og de mer ekstreme som atkins og LCHF. Lavkalori er jo alt hvor en bevist begrenser mengden en spiser.

En smart lavkalori diett blir jo ofte en moderat lavkarbo og det er det jeg selv hadde best effekt med når jeg hadde mye å ta av. Ekstreme lavkarbo dietter gav meg for lite overskudd og da er det lett å sprekke som du sier. En lavkalori diett som har minimum 2 x kroppsvekt proteiner og rundt 120-150 gram karbohydrater og en moderat mengde fett vil får de fleste være noe en kan leve på over tid om en har endel kg for mye å bli kvitt.

Hvor mye skal du ned og hva er høyde og vekt i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjerne tenkt meg leve ala grete roede... men vet også at jeg må til med noe drastisk :(

Så jeg tar virkelig imot råd.. Jeg er 169 høy og veier....hele 90 kg :cry:

Har tenkt litt på ketolyse kuren osv, men er fryktelig redd jeg da flyr opp kiloene igjen...

.

Trenger hjelp til å finne min "vei" og en matplan...

Veier nesten 30 kg for mye i forhold til før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete Roede synes jeg er for lite proteiner og for lite mat som metter.

Health & Fitness er en glimrende måte å spise på som ikke binder deg opp til alle mulige slags regler, dette er i praksis en moderat lavkarbo. For deg vil jeg anbefale å kun holde deg til frukt som karbkilde (en potet eller to av og til er helt greit)

Health & Fitness Concept - Kosthold - MyRevolution

Gjennom dette kostholdet vil du også lære hva som er god og sunn mat som du vil holde vekta på etter at du har nådd ønsket vekt. Så dette er mer en livsstil enn en diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete Roede synes jeg er for lite proteiner og for lite mat som metter.

Health & Fitness er en glimrende måte å spise på som ikke binder deg opp til alle mulige slags regler, dette er i praksis en moderat lavkarbo. For deg vil jeg anbefale å kun holde deg til frukt som karbkilde (en potet eller to av og til er helt greit)

Health & Fitness Concept - Kosthold - MyRevolution

Gjennom dette kostholdet vil du også lære hva som er god og sunn mat som du vil holde vekta på etter at du har nådd ønsket vekt. Så dette er mer en livsstil enn en diett.

Supert!! Da skal jeg lese litt om dette :) Hjertelig for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glem alt som heter fettforbrenningstabletter og lignende, hadde de virket hadde vi alle vært slanke ;)

Jeg er 163 høy, var 75,6 kg, er nå 65,7. Jeg tar av ca en kg i uken ved å spise færre kcal, passer på å få nok proteiner i meg, passe med karbohydrater og litt fett. Dette er en livsstilsendring som jeg trives med. Jeg hadde et umåtelig usunt kosthold, type boller til frokost, sjokolade til lunsj, junk til middag og gjerne chips på kvelden- hver eneste dag…

Skal du ned endel, så prøv å finne noe du trives med, og om det tar et år- hva er vel det? Bedre med stabil nedgang og trivsel enn jojo slanking og frustrasjon. Er mange her inne som har gått ned mye og har fine loggbøker du kan lese i for inspirasjon og tips :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tips har jeg nå lest side opp og side ned om dette kostholdet... Jeg har slitt med hvilken vei jeg skal gå for å gå ned i vekt... I en jungel av lavkalori og lavkarbo er det ikke så lett å bestemme seg.

Lavkarbo har fungert fint for meg, men har savnet frukt og bær ekstremt mye.

Så da må jeg spørre for å være sikker.

Dette kostholdet jeg nå nevner...der står det at frukt og bær ER viktig. Man skal ha det hver dag+ grønnsaker... Og spiser man store mengder grønnsaker bør/kan man evt kutte ut frukten.

Mitt litt merkelig spm blir da: Har jeg forstått rett om jeg sier at dette kostholdet bygger mye på lavkarbo prinsipper, MEN her er det derimot viktig med både frukt og bær...?

Eller er jeg på jordet?

På et lavkarbo kosthold jeg spiste før så var jo frukt FY FY.

*håper jeg har forstått rett* :) For dette er noe jeg virkelig er gira på. Dette skal jeg klare.

Så da kan en frokost f eks være bær/frukt med cottage cheese? Eller f eks egg&bacon med grønnsaker til? Men man skal helstunngå: brødmat, hvete- og kornprodukter. (?)

Så....Har jeg forstått noe av dette? :) Evt. kan dere gi meg innspill om jeg har forstått feil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kosthold er det du tenker på når du sier du har lest om "dette kostholdet"?

Mener jeg har lest en plass om at man bør spise frukt/bær når man slanker seg, pga noe vitaminer eller mineraler man behøver for å gå ned i vekt..har ikke noen referanse men!

Jeg tenker at hvis du liker frukt og bær veldig godt, så bør det jo inngå i kostholdet ditt, hvertfall til en viss grad. Skreddersy heller en diett enn å følge andres dietter slavisk. Alt funker i utgangspunktet, men det er det som passer best for deg du må finne ut av. :) Pga kalorier bør du kanskje være litt tilbakeholden mens du slanker deg; prioriter mest av alt mat du blir mett av, som protein. Et forslag er å ha feks en frukt/bær-smoothie som "lørdagssnop" til kvelds, f.eks CC som du sier? Husk å regne på kaloriene. Selv pleier jeg lage skumkake med kalorifritt sukker og kalorifri sjokolade oppå (se oppskrift hos frøken Weber ) . Jeg spiser nesten en hel sånn kake iløpet av en kveld i helgen, for å holde ut søtsug (som er mest psykisk..) :D

Angående dette med lavkarbo, synes jeg personlig protein er mer mettende (og jeg føler meg friskere og sunnere) enn å spise fettrik mat; fettrik mat som er mye mer kalorier i pr 100g..Prøvde lavkarbo i form av Atkins ifjor, men etter et par måneder kom jeg fram til at det ikke funket for min del; jeg la faktisk på meg (jeg er GLAD i mat som smaker godt, og egg og bacon er jo helt FANTASTISK, hehe!). Gikk ned 5kg på 2 måneder, men i sommer har jeg hatt et par måneders avbrekk fra "slanking", og heller vedlikeholdt vekta. Nå som jeg slanker meg "videre" spiser jeg så mye kjøtt og grønnsaker jeg orker til et måltid, og synes det fungerer for min del. Og brødskiver 1-2 ganger i uka. Håper du finner ut av hva som funker for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så da må jeg spørre for å være sikker.

Dette kostholdet jeg nå nevner...der står det at frukt og bær ER viktig. Man skal ha det hver dag+ grønnsaker... Og spiser man store mengder grønnsaker bør/kan man evt kutte ut frukten.

Mitt litt merkelig spm blir da: Har jeg forstått rett om jeg sier at dette kostholdet bygger mye på lavkarbo prinsipper, MEN her er det derimot viktig med både frukt og bær...?

Eller er jeg på jordet?

På et lavkarbo kosthold jeg spiste før så var jo frukt FY FY.

*håper jeg har forstått rett* :) For dette er noe jeg virkelig er gira på. Dette skal jeg klare.

Så da kan en frokost f eks være bær/frukt med cottage cheese? Eller f eks egg&bacon med grønnsaker til? Men man skal helstunngå: brødmat, hvete- og kornprodukter. (?)

Så....Har jeg forstått noe av dette? :) Evt. kan dere gi meg innspill om jeg har forstått feil? :)

Ja, frukt, bær og grønnsaker vil være hovedmengden av karbohydrater på denne dietten. Health & Fitness er ikke spesifisert som en lavkarbo diett, men om man ikke gjør justeringene for de som er veldig aktive eller har lavere fettprosent (da tillates mer stivelsesrike karbkilder) så vil det i praksis være en moderat lavkarbo.

Moderat lavkarbo begrepet brukes gjerne om dietter som ligger litt over den ketogene grensen, men med lavere karbohydrater enn det som er anbefalt i de nasjonale kostrådene. I praksis vil det si et sted mellom 100-200 gram uten at du trenger tenke så mye på mengdene her.

Hovedpoenget med Health & Fitness er at hvert måltid skal bestå av både proteiner, fett og karbohydrater. En porsjon karbohydrader kan f.eks være et av følgende:

250 gram bær (jordbær, blåbær, bjørnebær, bruker du bringebær kan du ta enda mer)

200 gram epler, pærer, kiwi

1 banan

250 gram gulrøtter, rødbeter eller kålrot

Av andre grønnsaker enn gulrøtter, mais, erter og avokado kan du spise så mye du vil og du trenger ikke tenke på kaloriene i disse da det er så lite uansett (regner ikke med du spiser 5 kg brokkoli i et måltid)

Brødmat har veldig høy energitetthet og anbefales derfor ikke som karbkilde på H&F, spesielt ikke når målsetningen er å gå ned i vekt.

Siden du da vil få mer karbohydrater enn på en tradisjonell lavkarbo diett vil du da ikke kunne spise like mye fett. Egg og bacon er derfor ikke det beste, velg isåfall filetbacon eller kun en eller to strimler bacon. Eggene er imidlertid helt greit.

Blir litt gjentakelse fra artikkelen her merker jeg, så du bør vel helst bare lese den en gang til. Men kan gi deg noen eksempler på greie måltider så får du sikkert litt ideer:

Frokost/Lunsj:

1 boks Mager kesam eller cottage cheese (proteinkilde)

250 gram jordbær eller blåbær (advarsel: blåbær og cottage cheese er en tvilsom kombo, men godt i mager kesam)

50 gram kokosmelk (fettkilde)

2 egg (protein og fett kilde)

50 gram kokt skinke (litt lite protein i 2 egg)

Tomater, grønnsaker eller en salat etter ønske

1 stort eple (karbkilde)

Middag/kveldsmat:

1 kyllingfilet (proteinkilde)

1/2 avokado (fettkilde)

250 gram gulrøtter

Grønnsaker etter ønske

1 laksefilet (fett og proteinkilde)

Brokkolimos og andre grønnsaker etter ønske

200 gram ananas til dessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, frukt, bær og grønnsaker vil være hovedmengden av karbohydrater på denne dietten. Health & Fitness er ikke spesifisert som en lavkarbo diett, men om man ikke gjør justeringene for de som er veldig aktive eller har lavere fettprosent (da tillates mer stivelsesrike karbkilder) så vil det i praksis være en moderat lavkarbo.

Moderat lavkarbo begrepet brukes gjerne om dietter som ligger litt over den ketogene grensen, men med lavere karbohydrater enn det som er anbefalt i de nasjonale kostrådene. I praksis vil det si et sted mellom 100-200 gram uten at du trenger tenke så mye på mengdene her.

Hovedpoenget med Health & Fitness er at hvert måltid skal bestå av både proteiner, fett og karbohydrater. En porsjon karbohydrader kan f.eks være et av følgende:

250 gram bær (jordbær, blåbær, bjørnebær, bruker du bringebær kan du ta enda mer)

200 gram epler, pærer, kiwi

1 banan

250 gram gulrøtter, rødbeter eller kålrot

Av andre grønnsaker enn gulrøtter, mais, erter og avokado kan du spise så mye du vil og du trenger ikke tenke på kaloriene i disse da det er så lite uansett (regner ikke med du spiser 5 kg brokkoli i et måltid)

Brødmat har veldig høy energitetthet og anbefales derfor ikke som karbkilde på H&F, spesielt ikke når målsetningen er å gå ned i vekt.

Siden du da vil få mer karbohydrater enn på en tradisjonell lavkarbo diett vil du da ikke kunne spise like mye fett. Egg og bacon er derfor ikke det beste, velg isåfall filetbacon eller kun en eller to strimler bacon. Eggene er imidlertid helt greit.

Blir litt gjentakelse fra artikkelen her merker jeg, så du bør vel helst bare lese den en gang til. Men kan gi deg noen eksempler på greie måltider så får du sikkert litt ideer:

Frokost/Lunsj:

1 boks Mager kesam eller cottage cheese (proteinkilde)

250 gram jordbær eller blåbær (advarsel: blåbær og cottage cheese er en tvilsom kombo, men godt i mager kesam)

50 gram kokosmelk (fettkilde)

2 egg (protein og fett kilde)

50 gram kokt skinke (litt lite protein i 2 egg)

Tomater, grønnsaker eller en salat etter ønske

1 stort eple (karbkilde)

Middag/kveldsmat:

1 kyllingfilet (proteinkilde)

1/2 avokado (fettkilde)

250 gram gulrøtter

Grønnsaker etter ønske

1 laksefilet (fett og proteinkilde)

Brokkolimos og andre grønnsaker etter ønske

200 gram ananas til dessert

Så utrolig snill du er som svarer nybegynnere som meg. :love: Setter veldig stor pris på det! Jeg orker aldri en hel boks cottage cheese, men gjerne en halv med en god del bær oppi! :)

Nå fikk jeg noen mat forslag også ja! Det kommer godt med og dette er jo egentlig mat som er lett å forstå! :)

Skal ikke se bort ifra at jeg legger inn flere spm etterhvert ;) Men nå skal jeg lage meg en logg. Fra og med i morgen er det helt andre "boller!!!"(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen motsetning mellom å spise lavkarbo og det å inkludere frukt og bær i kostholdet ditt. Hva med å spise slik du gjorde når du klarte å gå ned i vekt, bare at du i inkluderer frukt og bær og reduserer litt på fettet?

Ja! Hvorfor ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ville bare dele dette, hjalp hvertfall meg til å sjønne litt mer:)

Atkins dietten er en metode for raskt vekttap ved ketogenisk diett

som ble utviklet av Dr. Robert Atkins på 60 tallet. Ideen bak Dr. Atkins

diett er å begrense inntaket av karbohydrater og heller fokusere på store

mengder protein og fettholdig mat som kjøtt, ost og egg. Uten inntak av

karbohydrater har ikke kroppen noe annet valg enn å skifte til å bruke

det lagrede fettet som energi.

Atkins dietten program for stabilt vekttap som består av fire faser.

For at dietten skal fungere slik den er tenkt er det viktig at du følger disse fasene.

De fire fasene er: Induksjonen, vedvarende vekttap, pre-vedlikeholdsfasen og vedlikeholdsdietten

Første fase av Atkins er induksjonsfasen hvor kroppen går i ketose, som er en prosess hvor kroppens

fett blir omdannet til ketoner og fettsyrer av leveren, som så benyttes som energi av kroppen.

I denne første fasen kan du kun spise 20 gram med karbohydrater pr. dag. De eneste typene mat

som er tillat er kjøtt, sjømat, ost, egg og grønnsaker som er lavkarbo. Koffein er tillatt, men

anbefales ikke da de lett kan gi deg sult følelse. Alkoholholdig drikke er ikke tillatt i denne

fasen av Atkins dietten. Induksjonsfasen kan virke vanskelig å gjennomføre, men det lønner

seg helt klart, da det er i denne fasen du kan gå ned mest i vekt.

Du kan fort gå ned 4-5 kilo på en uke

Den andre fasen av Atkins er vedvarende vekttap. Du kan nå øke inntaket av karbohydrater med 5 gram i uka,

og du bør fortsette denne fasen til du er 4-5 kilo fra ditt endelig mål for dietten.

Dr. Atkins har satt opp en gruppe på 9 matgrupper som skal inngå i ditt vedvarende kosthold.

Matgruppene er: Lavkarbo grønnsaker, ferske oster, nøtter, bær, Vin og annen lavkarbo alkohol,

belgfrukter og bønner, enkelte typer frukt, stivelsesholdige grønnsaker og korn.

Pre-vedlikeholdsfasen av Atkins tillater deg å øke inntaket av av karbohydrater med 10 gram pr. uke.

Under denne fasen skal du forsøke å finne det optimale inntaket av karbohydrater du kan ha hver

dag uten å øke vekten.

Atkins siste fase, vedlikeholdsdietten, lar deg finjustere dietten og er den dietten du skal

fortsette med resten av livet. Denne er stort sett basert på hva du finner ut at du kan ha

av karbohydrater i din lavkarbo diett etter pre-vedlikeholdsfasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har sett at mange gjør "feil" er at de følger f.eks ketolyse og Atkins en periode, før de går over til det gamle kostholdet. Da kan du bare drite i å starte med det hele (mener jeg), da er det ikke relevant hvilken metode du velger for å gå ned i vekt på. Da vil du gå opp igjen. Jeg er fan av lavkarbo, men jeg vil ikke si jeg spiser etter Atkins prinsipper. Det er mer en kombinasjon av lavkalori og lavkarbo - jeg dropper alt fettet, men spiser ikke masse pasta o.l :)

For min del er det dette som fungerer, å finne en måte du faktisk trives med og som du klarer å "holde" på, selv når du nærmer deg målet ditt. Slik at du ikke går tilbake til det kostholdet du hadde tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt Ketolyse prinsippet over 6 mnd og gikk ned 15 kg på dette. Fortsatte så med kaloriunderskudd sammen med styrketrening og gikk videre ned 10 kg. Så det er fullt mulig å gjøre det på begge måter. Og selv om man lever lavt på karbohydratene for å gå ned i vekt, vil det ikke si at alt du har gått ned kommer på igjen om man begynner å spise litt karbo igjen ( så lenge man er bevisst på hva man putter i seg :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...