Gå til innhold

"Overvektig 18-åring fikk ikke støtte til lavkarbodiett"


Olaf G.

Anbefalte innlegg

Artikkel fra VG om en fyr som er overvektig og søker støtter fra NAV pga. fordyret kosthold ifbm. vektnedgang.

Lavkarbo-dronning Hexeberg sier følgende: "18-åringen får støtte til et lavkarbokosthold, fordi han tåler lite karbohydrater, karbohydrater gjør ham både tykk og sukkersyk" - er det egentlig hold i denne påstanden?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10046479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"18-åringen får støtte til et lavkarbokosthold, fordi han tåler lite karbohydrater, karbohydrater gjør ham både tykk og sukkersyk"

Det er jo ÅPENBART at han tåler karbohydrater meget godt, ellers hadde han ikke endt opp på 180kg. Skal litt cola og smågodt til for å havne der! Så om noe tåler han det jo ekstra godt, det er han jo selv et bevis på! Karbohydratene alene har ikke gjort han tjukk, men hans overspising av de (pluss protein og fett) har det!

"Hun mener også at det vil være billigere å gi mannen pengestøtte til mat, enn å betale for helsetjenestene han vil ha behov for som følge av overvekten og sukkersyken."

Pengestøtte til å spise mindre mat? Jeg er helt for at folk skal få hjelp til å takle problemene sine, men å kaste penger i hans retning for å kunne spise lavkarbo er ikke løsningen her. Om noe så kunne NAV sponsa han med et par gode tursko og en klapp på skuldra, eventuelt bidratt med økonomisk støtte til kursing og kunnskapsløft innenfor trening, helse og ernæring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden saken først ble avslått og frem til ankebehandlingen har 18-åringen sluttet på lavkarbodietten, og veier igjen 180 kilo. Ifølge mannens foreldre skyldes dette at han har gått tilbake til å spise vanlig kost.

Er det et pengeproblem fra foreldrene sin side som gjør at han har gått tilbake til vanlig kost?

Man kan da fint leve på lavkarbo til under 100 lappen til dagen ihvertfall om man er nøktern og handler der det er rimeligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Siden saken først ble avslått og frem til ankebehandlingen har 18-åringen sluttet på lavkarbodietten, og veier igjen 180 kilo. Ifølge mannens foreldre skyldes dette at han har gått tilbake til å spise vanlig kost."

Det jeg tror de mener er:

Siden saken først ble avslått og frem til ankebehandlingen har 18-åringen sluttet på lavkarbodietten, og veier igjen 180 kilo. Ifølge mannens foreldre skyldes dette at han har gått tilbake til å spise FOR MYE "vanlig kost."

Om ditt vanlige kosthold er dritt, så betyr ikke det at begrepet "vanlig kost" er farlig, det kommer bare an på hva en anser og er vant med at er "vanlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at Hexeberg gjerne vil hjelpe de overvektige, men her synes jeg hun går for langt. At kraftig overvektige skal få støtte for å spise sunnere er helt på trynet. Overvekt er ingen sykdom, da er man bare giddalaus/mangler motivasjon. Man må jo greie å ta vare på seg selv hvis man virkelig ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste jeg helt feil, eller mener hun virkelig at en overvektig burde ha samme krav til pengestøtte som cøliakere?

I tillegg reagerer hun på at han fikk avslag på søknaden sin om et karbohydratfattig kosthold? Hadde hun reagert likedan om det var en søknad på et annen type kosthold/diett?

Den artikkelen der var jo spekket med idiotiske uttalelser fra Hexeberg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse argumenter her er jo helt på trynet

Skal han ha penger for slitasje på klæra også?! Gnisser da låra mine også, burde jeg få penger til bukser da lr?

- 18-åringen bør få støtte til et lavkarbokosthold, fordi han tåler lite karbohydrater, karbohydrater gjør ham både tykk og sukkersyk, sier hun.

MENGDENE gjør han tykk.

"Hun mener også at det vil være billigere å gi mannen pengestøtte til mat, enn å betale for helsetjenestene han vil ha behov for som følge av overvekten og sukkersyken."

Ikke bedre å kutte han helt av for pengene da? Sende han på Robinson eller noe slikt?

Merker jeg begynner bli riiiiiiiimelig lei av denne "overvektdiskusjonen" som foregår for tiden. 99% av tilfellene så handler det om matmisbruk/overspising, ferdig med det. Spis mindre, tren mer. Åpner sånne "skoler" hvor de blir sendt i noen mnder hvor de ikke får lov å forlate (stengt og låst). Der får de trening, sunn og riktig kcal messig mat. Samt psykologer under veis..

Forresten noen som er med på å åpne en slik klinikk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarboforkjemperne skyter seg selv i foten om de prøver å kjempe for trygdestøtte for å spise lavkarbo. Å sammenligne det med cøliaki er helt hinsides all fornuft. Ingen er allergisk mot karbohydrater, cøliaki er en allergi. Glutenintolerante personer får ikke støtte, selv om de reagerer på gluten.

Og når de i samme tekst hevder at et lavkarbokosthold ikke er dyrere enn vanlig kost, så blir jo hele argumentasjonen helt tilbakestående. Hvorfor i allverden skal han DA motta støtte, hvis han ikke har økte utgifter? Skal staten betale han penger for at han skal velge annen mat som ikke er dyrere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikkje vere så vanskeleg å tromme saman ein lågkarbodiett til rimeleg sum pengar. Eg har inntrykk av at dei vil ha støtte for støtta si skuld, ikkje fordi det er så dyrt. Det er derimot klart, skal han gå på vidunderpiller og diverse ein finn på Sunnkost og gudane veit kva så kan det fort bli dyrt.

Bra dei tar aksjon, sjølv om foreldra er 12 år for seint ute.

- 18-åringen bør få støtte til et lavkarbokosthold, fordi han tåler lite karbohydrater, karbohydrater gjør ham både tykk og sukkersyk, sier hun.

Ganske greit bevis på at dama ikkje veit heilt kva ho driv med.

Hun er også opptatt av å understreke at selv om hun mener mannen bør få støtte til sitt kosthold, trenger ikke lavkarbokost være dyrt.

- Vet å spise lite bearbeidede matvarer og benytte seg av naturlige fettkilder som ofte er billige, trenger ikke lavkarbokost bli særlig fordyrende. Proteinrik mat er dyrt, og vi anbefaler ikke et høyproteinkosthold, men et høyfettkosthold, sier hun.

Med andre ord har det faktum at han ikkje "toler karbohydrat", som for øvrig er tull, ikkje noko tyding, sidan maten ikkje blir dyrare av at han går på lågkarbo.

Kva er det då som ligg til grunn for søknaden?

- 18-åringen bør få støtte til et lavkarbokosthold, fordi han tåler lite karbohydrater, karbohydrater gjør ham både tykk og sukkersyk, sier hun.

Riktig. Bortsett frå at han toler karbohydrat, men ikkje i form av pommes frites kvar dag. Som ironisk nok er kaloririkt i stor grad på grunn av feittet i ollja dei er fritert i, ikkje potetene.

Siden saken først ble avslått og frem til ankebehandlingen har 18-åringen sluttet på lavkarbodietten, og veier igjen 180 kilo. Ifølge mannens foreldre skyldes dette at han har gått tilbake til å spise vanlig kost.

Kvifor det? I saken er det poengtert at lågkarbo ikkje treng vere dyrare enn ein diett med normale mengder karbohydrat. Har han slutta fordi dei ikkje får pengar? Er altså ikkje familien villig til å gje guten den dietten han treng for å bli kvitt problemet fordi dei ikkje får støtte?

Det er sjølvsagt ikkje lett å gå ned i vekt når ein veg 180 kilo. Ingen kan påstå noko anna.

Problemet her er derimot måten artikkelen er vinkla på, der ein får inntrykk av at guten ikkje kjem noko veg utan denne støtta frå NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er virkelig imponerende hva folk faktisk får seg til å kreve at skattebetalerne skal subsidiere for seg og sine! Det skremmer meg å se hvilken retning samfunnet er i ferd med å ta, hvor en forventer at staten skal betale alt og sy puter opp under armene til oss fra vugge til grav. Hva med å ta ansvar for seg og sine, for egne valg og handlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir også feit og sukkersyk i perioder der jeg spiser mye karbohydrater, sukker og drit, så denne 18-åringen er ikke noe spesialtilfelle. Hvis du har råd til å spise deg opp til 180 kg, så har du også råd til å spise normale mengder lavkarbo! Og dersom du slutter på en fungerende diett bare fordi du ikke fikk pengene du søkte om, så får du jaggu meg bare være feit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666

Nå skal vi ikke bare være "slemme slemme", selvom jeg forøvrig er enig med alle her at har man klart såpass, skal man klare å gå ned! Ihvertfall på den økonomiske fronten!(psyken er en annen ting)!

Støtte skal han fra min side ikke få med mindre man faktisk er SYK! Jeg også "sykelig" glad i sjokolade og is.. Og dæven døtte.. Hva med deilige nystekte rundstykker, helst med masse smør og godt pålegg! Og kanskje toast til dessert, med en etterdessert med vaniljesaus og gele! Nei... Hadde jeg hatt det sånn, så skulle jeg også søkt støtte, mental støtte....

MEN

sitat:

18-åringen som søkte om pengene lider av sykelig overvekt, og skal ha vært overvektig siden han var seks år. I søknaden står det blant annet:

«Han har prøvd ulike behandlingsopplegg uten å lykkes over tid.

Hva legger man i "sykelig" overvekt? Er dette noe som egentlig burde tatt med leger osv, altså en sykdom og dermed medisineres?:) Osv osv osv! Skal ikke jo tross alt ikke gå til angrep med en gang heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir oppriktig forbanna av å lese slike nyhetssaker! Så den på vg og måtte bare innpå her for å se om noen andre hadde fått det med seg... Hadde han lagt like mye innsats i livsstilsendringen sin som han har lagt i å snike til seg penger fra nav hadde han nok vært et godt stykke på vei ned i vekt og på vei mot en bedre helse nå.

Selvsagt så er det jo tydelig at foreldrene har en god del av skylda her når de sier han har vært overvektig siden han var seks år. Utrolig at de ikke har tatt tak i dette før. Fyren har jo sikkert ikke noe begrep om hva et sunt kosthold innebærer en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger man i "sykelig" overvekt? Er dette noe som egentlig burde tatt med leger osv, altså en sykdom og dermed medisineres?:) Osv osv osv! Skal ikke jo tross alt ikke gå til angrep med en gang heller!

I følgje diverse helsenettstader er definisjonen ein person med BMI på over 40 i tillegg til ein følgjesjukdom.

Målgruppen for denne diagnosegruppen er pasienter med sykelig overvekt. Diagnosen sykelig overvekt brukes når personer har en KMI > 40 eller > 35 og vektrelatert tilleggssykdom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser. Fyren har prøvd lavkarbo med resultater og gikk ned. Så sluttet han og gikk opp igjenn til 180kg. 180kg krever et ganske stort intak. Hvis han forventer å skulle spise tilsvarende mengder resten av livet så har han et problem. Jeg skjønner godt at det blir litt dyrt å spise de mengdene det kreves å vedlikeholde 180kg.

Kanksje han kan spise vanlig mat i litt mindere mengder og på den måten spare så han får råd til å spise lavkarbo?

Dette minner meg om noe jeg så på et amerikansk tv-show en gang. en frustrert mor søkte hjelp til å endre kostholdet til sine to sønner (tidlig tenårene). Guttene hadde god appetitt så når hun satte i gang og lagde formiddagsmat til de så gikk det fort nesten 2 brød (mye usundt pålegg også), og siden hun var lavtlønnet kunne hun ikke kjøpe grovt brød for det var så dyrt. Hun ble veldig stille når kosthodseksperten fortalte henne at hvis hun kunne kjøpe ett grovt brød i stede for 3 loff og kuttet ut nuttellaen så kom guttene til å skutte å spise når de var mette i stede for stappmette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...