Gå til innhold

"Overvektig 18-åring fikk ikke støtte til lavkarbodiett"


Olaf G.

Anbefalte innlegg

Foreslår en spis så mye potet du vill diett. Med tanke på vekten, selv om man tar høyde for lavere forbrenning ( 25* kroppsvekt ) må du fremdeles spise over 5 kg poteter for å komme over 4000 kalorier

hadde kostet ca 20 kr til dagen

edit: Dette har faktisk blitt gjort ( les her ). En mann spiste bare poteter i sånn 60 dager eller noe, og gikk ned i vekt ( selv om dette ikke var poenget ). Proteintilskudd hadde nok derimot vert gunstig for å ungå tap av muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Spør du meg er ikke dette noe NAV trenger å argumentere for/mot en gang. Artikkelen er så selvmotsigende i forhold til det Vegard nevn

er over her, og i tillegg er Hexeberg rimelig upresis i uttalelsene sine. Karbohydrater gjør ikke folk feit, for mye energi/mat gjør, og mindre energi/mat vil sannsynligvis gjøre at denne karen går ned i vekt.

Pengestøtte? Ikke mine i alle fall. Når man veier 180kg har man brukt for mye penger på for mye mat og dataspill. I første omgang for denne karen gjelder det nok å redusere mengden mat/energi som kommer inn, og ikke nødvendigvis gjøre jævlig store endringer med en gang da man gjerne vil gå på en smell før eller siden, noe jeg mistenker denne karen har gjort et par ganger i løpet av livet sitt. Reduser matbudsjett som igjen reduserer mengden innkjøpt mat, gå noen turer i uken og begynn der. Hvem vet, kanskje man sitter igjen med mer penger til andre ting?

Jeg har til en viss grad sympati for overvektige, og jeg synes at overvektige gjerne blir dømt vel fort av en del folk, men denne putesyingen som Hexeberg kjemper for er langt over grensen til det latterlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke dyrere å spise lavkarbo enn annet.. For noe fjas. Koster ikke noe mer å kutte ut snop, brus og brød...

Noe jeg kan tenke meg støtte for er dårlig syn. DET kan man jaggu ikke noe for... og det er dyrt..

hehe man kan ofte noe for det, nye generasjonen er ofte spill å pc avhengig og har utviklet dårlig syn pga det (meg deriblant) . å så dyrt er det ikke... 2-3000 for et par briller, eller 25000 for en synsopperasjon er da ikke store pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe man kan ofte noe for det, nye generasjonen er ofte spill å pc avhengig og har utviklet dårlig syn pga det (meg deriblant) . å så dyrt er det ikke... 2-3000 for et par briller, eller 25000 for en synsopperasjon er da ikke store pengene?

Sikker? Har sittet forran pcen store deler av barndommen, og gjør det enda. Ser helt fint:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker? Har sittet forran pcen store deler av barndommen, og gjør det enda. Ser helt fint:p

er nok ikke alle dette er realitet for..:-) men tror du vil finne mye dokumentasjon at det gjelder for en stor andel mennesker... Ekstremtilfeller har jeg ikke medregnet i kommentaren min da, men folk flest må da kunne betale brillene sine selv..:-) Skal jo ikke få matet inn alt med teskje eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok ikke alle dette er realitet for..:) men tror du vil finne mye dokumentasjon at det gjelder for en stor andel mennesker... Ekstremtilfeller har jeg ikke medregnet i kommentaren min da, men folk flest må da kunne betale brillene sine selv..:) Skal jo ikke få matet inn alt med teskje eller?

Tjah, etter et visst punkt så slutter briller å koste 2-3000kr ;) Jeg betalte 5500kr sist, og jeg har "bare" -5 i styrke. Det er en grunn til at alle brilletilbud ikke gjelder for de som har mer enn -4 i styrke, foråsiresånn, vi må ha spesialglass og det er mange innfatninger man bare ikke kan ha pga tykkelsen og brytningen i brilleglassene. Jeg er glad jeg ikke trenger nye briller hvert år, for da hadde jeg vært oppi 8000kr+ i utgifter til briller og linser. Nå er det "bare" rett over 3000kr i linser hvert år og 5000kr+ annet hvert/tredje hvert år. Det er ganske mye penger, det, særlig for studenter og for de som har lavtlønte yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah, etter et visst punkt så slutter briller å koste 2-3000kr ;) Jeg betalte 5500kr sist, og jeg har "bare" -5 i styrke. Det er en grunn til at alle brilletilbud ikke gjelder for de som har mer enn -4 i styrke, foråsiresånn, vi må ha spesialglass og det er mange innfatninger man bare ikke kan ha pga tykkelsen og brytningen i brilleglassene. Jeg er glad jeg ikke trenger nye briller hvert år, for da hadde jeg vært oppi 8000kr+ i utgifter til briller og linser. Nå er det "bare" rett over 3000kr i linser hvert år og 5000kr+ annet hvert/tredje hvert år. Det er ganske mye penger, det, særlig for studenter og for de som har lavtlønte yrker.

Joda.. jeg forstår at det er greit med penger. JEg bruker selv briller, både i forohold til jobb og skole (er student i kjemi så må ha spesialtilpassede briller for å unngå sprut, knust glass o.l) Mye handler dog om prioriteringer. Innfatninger er jo en stor del av beløpet. Og kjøper man en billig innfatning sparer man en del penger...

Poenget mitt var at vi kan ikke dele alle utgifter til alle mennesker, bare de har et problem de trenger hjelp med.. Enten det er briller, overvekt, og ymse så skal ikke skatten gå til dette(min mening). Jeg personlig er en stor motstander av å betale for at andre mennesker, uten særstilt behov, skal få penger kastet mot de bare for å fikse på noen problemer.

Denne artikkelen var et godt eksempel på at folk mener alt skal bli støttet av andre. Og det er litt av grunnen til at velferdssamfunnet er så dyrt, å at utdanning å viktigere ting blir uglesett i mange tilfeller.

Når det gjels brilledelen kan jeg på ingen måte se at slikt burde støttes gjennom egen brillestøtte for alle med dårlig syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok ikke alle dette er realitet for..:) men tror du vil finne mye dokumentasjon at det gjelder for en stor andel mennesker... Ekstremtilfeller har jeg ikke medregnet i kommentaren min da, men folk flest må da kunne betale brillene sine selv..:) Skal jo ikke få matet inn alt med teskje eller?

Men herlighet, spar meg for nedladenheten din. Hva i all verden har dette med mate med teskjei å gjøre? Og kan du gi meg en link til noe som helst dokumentasjon som viser at pc-bruk gir dårligere syn, for det er bare fjas spør du meg.

Jeg betaler for alt jeg gjør selv, men der her var da bare et ønske om billigere briller og linser. Så lenge du ikke bruker det selv og har mitt syn så aner du ikke hva jeg betaler for dette. Jeg har spesialstyrke som KristineH, og mitt syn har forandret seg konstant fra jeg var 12 år og i 16 år. Det koster med nye briller og linser hele tiden altså ;) Nå er jeg heldigvis ikke student, men det var rimelig dyrt for foreldrene mine da jeg bodde hjemme og de hadde 3 unger som hadde dårlig syn.. Og vi hadde ikke pc hjemme engang på den tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.. jeg forstår at det er greit med penger. JEg bruker selv briller, både i forohold til jobb og skole (er student i kjemi så må ha spesialtilpassede briller for å unngå sprut, knust glass o.l) Mye handler dog om prioriteringer. Innfatninger er jo en stor del av beløpet. Og kjøper man en billig innfatning sparer man en del penger...

Poenget mitt var at vi kan ikke dele alle utgifter til alle mennesker, bare de har et problem de trenger hjelp med.. Enten det er briller, overvekt, og ymse så skal ikke skatten gå til dette(min mening). Jeg personlig er en stor motstander av å betale for at andre mennesker, uten særstilt behov, skal få penger kastet mot de bare for å fikse på noen problemer.

Denne artikkelen var et godt eksempel på at folk mener alt skal bli støttet av andre. Og det er litt av grunnen til at velferdssamfunnet er så dyrt, å at utdanning å viktigere ting blir uglesett i mange tilfeller.

Når det gjels brilledelen kan jeg på ingen måte se at slikt burde støttes gjennom egen brillestøtte for alle med dårlig syn.

Men du støtter at folk slipper å betale til å gå til legen? Du støtter at du får sykepenger når du er syk eller? Du støtter at tannlegen er billigere frem til fylte 20 år? Hvis ikke hører du vel bedre hjemme i USA tenker jeg... og det er på ingen måte innfatningen som er dyr, det er glasset ;)

Jeg ser at ikke alle bør få¨dekket penger til briller, men kanskje om man har et ekstremt syn og krysser en viss pengegrense i hvor mye en må bruke på dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herlighet, spar meg for nedladenheten din. Hva i all verden har dette med mate med teskjei å gjøre? Og kan du gi meg en link til noe som helst dokumentasjon som viser at pc-bruk gir dårligere syn, for det er bare fjas spør du meg.

Skal bøye meg i støvet for at dokummentasjon var vanskelig å finne om direkte korrelasjon mellom databruk å dårlig syn. (mye grunnet at det er mange faktorer som spiller inn) Vil tro det kommer bedre bevis for/mot dette i løpet av de neste 10 årene med tanke på at datastirring er et relativt nytt fenomen.

Men matet inn med teskje kommentaren står jeg 100% for... alt skal ikke betales for.. Om du hadde lest kommentaren min i steden for å blåse deg opp, hadde du sett at jeg ikke kommenterer ekstremtilfeller..

Jeg betaler for alt jeg gjør selv, men der her var da bare et ønske om billigere briller og linser. Så lenge du ikke bruker det selv og har mitt syn så aner du ikke hva jeg betaler for dette. Jeg har spesialstyrke som KristineH, og mitt syn har forandret seg konstant fra jeg var 12 år og i 16 år. Det koster med nye briller og linser hele tiden altså ;) Nå er jeg heldigvis ikke student, men det var rimelig dyrt for foreldrene mine da jeg bodde hjemme og de hadde 3 unger som hadde dårlig syn.. Og vi hadde ikke pc hjemme engang på den tiden ;)

Du har rett at mine utgifter ikke er så drøye, jeg har vel en 8000 ca. hvert 2-3 år... Så for min del ekke det noe utfordring, og litt gøy å kunne bytte ut brillene i ny å ne=) men det er nå så... Poenget er at viss ALLE og jeg nevner ALLE skal kunne få støtte for ALT av problemer, hvem mener du skal betale dette?

Nå viss det en gang i fremtiden viser seg at det er helt riktig at dårlig belysning, konstant stress på øyene ved mye databruk o.l, mye lesing i bøker osv. Skal vi da betale for at folk ikke tar vare på seg selv?

In any case.. Jeg har gitt deg rett på at dokummentasjon var vanskli å finne, å jeg beklager den.. Holdningen min står jeg dog får... Nå lar jeg dette hvile, fordi denne artikkelen hadlet opprinnelig om noe annet, så får du blåse så mye du vil på dette svaret=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du støtter at folk slipper å betale til å gå til legen? Du støtter at du får sykepenger når du er syk eller? Du støtter at tannlegen er billigere frem til fylte 20 år? Hvis ikke hører du vel bedre hjemme i USA tenker jeg... og det er på ingen måte innfatningen som er dyr, det er glasset ;)

Jeg ser at ikke alle bør få¨dekket penger til briller, men kanskje om man har et ekstremt syn og krysser en viss pengegrense i hvor mye en må bruke på dette :)

og der kan jeg være enig, når det gjels ekstremtilfeller.. :-) Noe jeg aldri nektet på eller.. Jeg er nok mer rettet mot et samfunn hvor alle skal bidra, og ikke slippe billig unna med å få puter under armene ja.. Om jg hører hjemme i USA eller ikke , tørr jeg ikke svare på:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...