Gå til innhold

Dagens Glade


Tor

Anbefalte innlegg

Gjest QueenWinther

Hva vet du om hvordan en kettlebellutøver trener, Raptorial? (:

Jeg løper mye fordi jeg må trene opp kondisen min. Jeg trener core fordi jeg har svak coremusklatur, og trenger sterkere for å bli god i KB. De tre KBdagene varierer - som sagt, det er mye clean og longcycle denne uken, hovedsakelig lange sett. Det er fordi jeg har som mål å stå gode 10minuttere i konkurranser, og må derfor stå lange sett for å vende meg til det.

Tøye gjør jeg fordi jeg har sykt stivt bekken, og generelt er stiv.

Programmet mitt er settes opp av en av norges beste kettlebellutøvere, så det siste det er, er horribelt. Alle har et mål de trener mot, og treningen må tilpasses deretter. Kostholdet mitt tror du at jeg ikke har kontroll over, men sånn som jeg øker for tiden peker alt mot at jeg har god kontroll. (;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg veit en god del om hvordan en KB-utøver trener (måtte gjennom sertifiseringskurs for noen år siden).

Jeg sa ikke at du ikke hadde kontroll på kostholdet ditt, jeg sa du mente du hadde kontroll over det og så avsluttet jeg der fordi det ikke var poenget mitt.

Poenget er at treningen din, kort basert på det du sier, hverken blir fugl eller fisk. Det er trening som trolig gir resultater som nybegynner da man får "noobgains" av alt, primært fordi kroppen lærer seg til å gjøre bevegelser økonomisk.

Men man kan egentlig drite i hva man trener for; hovedprinsippene her blir det samme.

Å denge kroppen med motstridende prosesser er, fysiologisk, veldig lite effektiv trening.

Å kjøre på med utholdenhet og styrke samtidig (nå er dette valgt som et eksempel på typisk "feiltrening", ikke for ditt tilfelle), er motstridende prosesser og veldig lite effektivt for å bli god i noen av delene.

Jeg spurte deg av nysgjerrighet, ikke for å rakke ned på det. Hvorfor var jeg nysgjerrig? Fordi du bare forteller bruddstykker av hva som skjer, og man sitter da igjen med inntrykket av treningsprogrammet er latterlig.

Men det jeg kan si deg, sånn helt generelt, er at løpetrening (som ikke er intervaller), er en latterlig treningsmetode dersom målet er å bli god i kubjeller.

(og tøying gir deg ikke bedre bevegelighet, kjør heller på med bevegelighetstrening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Unnskyld - var ikke meningen å ta det som offence, men når du sier at det virker horribelt føler jeg at jeg må forsvare meg. Jeg har ikke latterlige treningsmengder, for jeg har ikke nevnt ovenfor hvor mye jeg trener - coachen min sa at jeg kan trene bøy og mark på fridagene, som ikke betyr at jeg skal trene det hver fridag - men de dagene jeg føler for å trene utenom de tre oppsatte øktene. Etter at jeg begynte å trene på denne måten har jeg økt i både styrke og utholdenhet - så jeg velger å tro på at han vet hva han gjør, og setter opp et program som passer veldig bra for å nå målet mitt. (-: Han, og hans coach, trener på samme måtte (bare en del tyngre) og øker jo utrolig de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ingen offence :p

Jeg sier det virker horribelt, fordi jeg ikke har sett ordentlig hva du gjør. Ikke at det er horribelt.

Sjæl så var det Allan Fallrø jeg blei kursa av, og han var ganske klar på en del ting. Og det var at du måtte lære deg prosessene som skjedde i kroppen, og tenke rasjonelt over hva slags råd man får.

Jævlig mange coacher som kjører "ja, men det funker for meg" uten å kunne begrunne hvorfor utøverene skal gjøre det samme.

Det så du jo i den tråden med SandraLinnea som skulle kutte 9 måneder før konkurranse, fordi det var noe som funket for coachen hennes.

Av og til blir ting litt for teit :p (ja, det var et ekstremt eksempel... men coachen er en av norges beste, som utøver, men det betyr ikke at personen innehar kompetanse som coach.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Som coach, eller PT, har han jo også relativt bred erfaring; editet vekk.

(nå er det ikke mening å greie ut om utdannelsen hans, men jeg vil bare vise at han er en god coach med erfaring, ikke bare en god utøver.)

Nei, kanskje det som funker for han ikke funker for alle - men så har jeg nådd et mål som jeg skulle nå i juni, så det virker jo som om fremgangen er ganske grei her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er at treningen din, kort basert på det du sier, hverken blir fugl eller fisk. Det er trening som trolig gir resultater som nybegynner da man får "noobgains" av alt, primært fordi kroppen lærer seg til å gjøre bevegelser økonomisk.

Men man kan egentlig drite i hva man trener for; hovedprinsippene her blir det samme.

Å denge kroppen med motstridende prosesser er, fysiologisk, veldig lite effektiv trening.

Å kjøre på med utholdenhet og styrke samtidig (nå er dette valgt som et eksempel på typisk "feiltrening", ikke for ditt tilfelle), er motstridende prosesser og veldig lite effektivt for å bli god i noen av delene.

Er dette en variant av "cardio kills your gains, bro"? Ser ikke problemet med å trene styrke + utholdenhet så lenge man spiser godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en variant av "cardio kills your gains, bro"? Ser ikke problemet med å trene styrke + utholdenhet så lenge man spiser godt.

En avart for å understreke et hypotetisk problem, ja :p

Jeg burde kanskje gått for "maksløft hver gang, etterfulgt av dobbelmaraton", men var litt redd for at det skulle oppfattes som om det var den spesifike rutinen til Ina jeg hintet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vært på kjørekurs med unghest som er null tømmekjørt. I løpet av to økter på til sammen 45 minutter gikk det fra full rodeo til at hesten gikk som om han aldri hadde gjort noe annet. Supergøy :D Spesielt når instruktøren sier at han aldri har sett en hest gå gjennom samme "forvandling" så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...