Gå til innhold

Hvorfor er det så stort fokus på kosthold?


John Smedstuen

Anbefalte innlegg

Det er faktisk noe jeg lurer veldig på.

Spesielt i Media.

Jeg sier ikke at kosthold ikke er viktig, men det er jo omfattende undersøkelser og forskning på at en godt trent overvektig person er mye mer sunn enn en normalvektig inaktiv person.

Hvorfor fokuserer ikke media mer på fysisk aktivitet, enn artikler som spis deg tynn, tynn uten å trene og sånne ting?

Er det noen som har noen sterke meninger om dette? Evt er helt uenig i det jeg sier?

Evt om noen jobber i media og kan gi ett god svar?

Er det fordi nordmenn er så late at de absolutt ikke vil trene, så de helst skal bare sitte på rævva å ikke gjøre noe, eller er det faktisk noen som tror at du kan bli sunnt slank ved kosthold alene?

JA, jeg vet man kan gå ned mange kilo ved å ha ett minimalt kosthold.

Er jo ingen problem å gå ned 10 kg på 10 uker om man ligger med 500 kcal i underksudd hver dag.

Men HVORFOR fokuseres det mer på kosthold enn Fysisk aktivitet.

Jeg ble veldig overrasket her en dag når jeg så at kostholdet og kostholdssammensettningen til nordmenn er lik nå som for 50-60 år siden.

Vi spiser ca like mye, og med den samme vekten på fett, proteiner og karbs som før.

Og vi går bare opp.

trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne at det er aktiviteten det skorter på da??

Elller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nei, det gjorde de ikke, men de spiste MYE mer fett i naturlig mat enn det vi gjør nå =) Og det var snakk om gjennomsnitts kosholdet ;)

og MYE mindre prossesert sukker. Som regel gir mer naturlig mat også større volum. Og jeg tviler på at folk for 60 - 70 år siden spiste samme kalorimengde per pers som i dag. Det må vertfall være et særtilfelle for norge. Har du statestikk og vise til for noen av påstandene dine ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at kosthold ikke er viktig, men det er jo omfattende undersøkelser og forskning på at en godt trent overvektig person er mye mer sunn enn en normalvektig inaktiv person.

JA, jeg vet man kan gå ned mange kilo ved å ha ett minimalt kosthold.

Er jo ingen problem å gå ned 10 kg på 10 uker om man ligger med 500 kcal i underksudd hver dag.

Men HVORFOR fokuseres det mer på kosthold enn Fysisk aktivitet.

Jeg ble veldig overrasket her en dag når jeg så at kostholdet og kostholdssammensettningen til nordmenn er lik nå som for 50-60 år siden.

Vi spiser ca like mye, og med den samme vekten på fett, proteiner og karbs som før.

Og vi går bare opp.

trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne at det er aktiviteten det skorter på da??

Elller?

Hvordan definerer du en godt trent overvektig person? er ikke overvekt en indikasjon på at man er dårlig trent? Ja, jeg vet at man kan være sterk og overvektig, men holder det å være sterk for å være godt trent? (og med det, sunn)

10 kg fett= 70 000 kcal. Fordel dette på 10 uker, og du må ligge i et underskudd på 1000 kcal pr dag for å brenne 10 kg på 10 uker, ikke 500. Og det er i en drømmesituasjon der alt av vekttap kommer fra fett. Så det er nok mer komplisert enn du påstår.

Grunnen til at man bør fokusere på kosthold er fordi man ikke klarer å trene vekk et dårlig kosthold. Ligger du i et kalorioverskudd, vil du legge på deg, punktum. Spiser du mat av lav kvalitet, vil resultatet være enda verre enn dersom du spiser mat med god kvalitet.

Jeg er uenig med deg om at det ikke fokuseres på fysisk aktivitet i media, men desverre er ikke media et folkeopplysningsorgan. Treningen som anbefales i media er latterlig inneffektiv, og vil i de fleste tilfeller ikke hjelpe noen andre enn de som er helt stillesittende. Hvordan kjendisene "trener" er viktigere å skrive om enn hvordan man trener effektivt.

Du trenger nok en kilde tilpåstanden om at vi spiser det samme som for 50-60 år siden, for den påstanden tror jeg ikke holder vann. Selv om makronæringssammensetningen kan være lik, betyr ikke det at matkvaliteten er den samme. Bare se hvor mye sukkervarer som blir konsumert, hvor mye fastfood, hvor mye "kosemat" som potetgull og popcorn. Disse har blitt dagligdagse matvarer, bare se hvilken selvfølge folk tror det er at man skal drikke brus hver eneste dag.

Jeg tror også mengden fysisk aktivitet har blitt redusert betraktlig, men økende overvekt skyldes nok en kombinasjon av dårligere kosthold og mindre fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med 10 kg på 10 uker var bare ett eksempel , ikke direkte relatert til kalori underskuddet som jeg snakket om :)

Jeg venter på forelesningsnotatene fra han som hadde forelseninga der jeg plukket opp den statistikken, så skal legge ut dokumentasjonen for det her så fort jeg får den, men som doktorer flest så er han ikke den raskeste på avtrekkeren ;)

Det jeg mener med en godt trent overvektig, er en som trener regelmessig, har ikke noe med sterk å gjøre.

Men, kan sikkert finne dokumentasjon på det også om det kreves.

men, det er jo ett ganske kjent faktum at en overvektig aktiv person, som trener 5 ganger i uka er mye sunnere enn en person som er normalvektig som er inaktiv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder media så skriver de om det som selger aviser og blader! Og artikler om kosthold, oppskrifter, lavkarbo, grovkarbo osv selger godt! Artikler om trening selger nok ikke like godt fordi det er en mye større barriere for folk å starte opp med fysisk aktivitet enn å prøve et nytt kosthold! At noen har klart å gå ned i vekt med å spise sånn og sånn er mye mer spennende for hvermansen enn å lese om teknikk og intervalltrening! Og disse artiklene om div kosthold inneholder ting som: raskt ned i vekt og ned 20 kilo på 2 mnd ved å spise... Trening lover ikke slike resultater på så kort tid! Folk vil ha kjappe løsninger og ting som er enkelt å gjennomføre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på det Grethe sier.

"Slik går du ned i vekt med hard styrketrening og strikt disiplin" selger mindre enn "gå ned 10 kg på 10 uker" for å ta et eksempel. Det skal være kjapt og enkelt, lite tidkrevende, og man skal helst ikke sette seg inn i hverken treningsopplegg eller kosthold, man skal helst ha alt ferdiglaga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett hvordan "the avg man" i vesten ser ut i dag? H*n er feit, dårlig trent, spiser dritt, og kaster rett og slett bort den ene tingen han har fått i livet, som han har fullt ansvar for selv. Kosthold er den hjørnestenen som er essensielt for å ta vare på kroppen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på det Grethe sier.

"Slik går du ned i vekt med hard styrketrening og strikt disiplin" selger mindre enn "gå ned 10 kg på 10 uker" for å ta et eksempel. Det skal være kjapt og enkelt, lite tidkrevende, og man skal helst ikke sette seg inn i hverken treningsopplegg eller kosthold, man skal helst ha alt ferdiglaga.

jeg skjønner jo at det er det som selger.

men, burde ikke heller media fokusere på det som funker på lang sikt, og er en sunn og fin måte å gå ned i vekt på.

Klar, veldig mange dietter vil jo gjøre kostholdet ditt, og kroppen din sunnere OM det gamle var sjokolade bassert ( ja drar det litt langt). Men, hvorfor ikke skrive en artikkels med: spis sånn og sånn, og gå ned i vekt, tren sånn og sånn og bli stram i tillegg.

OG sterk, OG få bedre blodgjennomstrømning, OG få bedre kondis, (om du trener kodis). Jaja, er vel helst vi som er her som er unormale som elsker å trene :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett hvordan "the avg man" i vesten ser ut i dag? H*n er feit, dårlig trent, spiser dritt, og kaster rett og slett bort den ene tingen han har fått i livet, som han har fullt ansvar for selv. Kosthold er den hjørnestenen som er essensielt for å ta vare på kroppen sin.

ja, er enig i at kosthold er viktig, men det er viktigere å ha ett høyt O2 Opptak, og da vil du ha en høyere forbrenning, og kunne spise mer, samtidig som du forbrenner det du spiser.

Klart, spiser du som jeg skrev over sjokolade til alle måltidene, så er ikke det idielt, men, vi beveger oss mye mindre nå enn vi gjorde før, og det er en større risiko for folkehelsen enn kostholdet, tror jeg.

Skal komme med en påstand til som jeg sikkert burde refferere til ett studie da ingen kommer til å tro det, så skal lete etter det studiet, men med en så så stor økning på O2 opptaket så var det større sjanse for å leve lengre enn om du sluttet å røyke.

mener å huske det var 5ml/kg så levde du i snitt 10-15% lengre, eller noe i den duren.

Jeg er ekstremt opptatt av inaktivteten vi ser i Norge og vesten generelt. og tror det er ett mye større problem enn kostholdet. JA, det er viktig med kostholdet også, men tror det er viktigere med mye mer aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har et bra kosthold vil dette gjøre at du får bedre fremgang ved treningen din. Derfor er det et stort fokus på kosthold. Media fokuserer på dette med kosthold fordi det er mye lettere å tilpasse nye måltider inn i en hektisk hverdag enn å legge inn en time med trening hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt forelesning om dette, og de sa det samme som John påstår. Vi har samme kalorimengde som for 50 - 60 år siden, men ikke nødvendigvis samme kvalitet på maten nå. Inaktivitet er den største folkesykdommen. F.eks en person som røyker + noe overvektig, men trener bra regelmessig har mindre sjangser for å få f.eks hjerte- og karsykdommer, diabetes m.m, enn en normalvektig inaktiv person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være ganske godt trent før kostholdet spiller en stor rolle inn i treningen din.

For de fleste som skriver her vil det selvsagt ha MYE å si.

Men for en utrent vil fremgangen på treninga være like stor uavhengig av kostholdet.

Du vil nok gå fortere ned i vekt med riktig kosthold.

Men fremgangen i styrke og kondis vil være tilnærmet lik om du ikke spiser sjokolade ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være ganske godt trent før kostholdet spiller en stor rolle inn i treningen din.

For de fleste som skriver her vil det selvsagt ha MYE å si.

Men for en utrent vil fremgangen på treninga være like stor uavhengig av kostholdet.

Du vil nok gå fortere ned i vekt med riktig kosthold.

Men fremgangen i styrke og kondis vil være tilnærmet lik om du ikke spiser sjokolade ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være ganske godt trent før kostholdet spiller en stor rolle inn i treningen din.

For de fleste som skriver her vil det selvsagt ha MYE å si.

Men for en utrent vil fremgangen på treninga være like stor uavhengig av kostholdet.

Du vil nok gå fortere ned i vekt med riktig kosthold.

Men fremgangen i styrke og kondis vil være tilnærmet lik om du ikke spiser sjokolade ;)

Den personen som sier dette til deg bør du fjerne fra vennekretsen din ASAP zulu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være ganske godt trent før kostholdet spiller en stor rolle inn i treningen din.

For de fleste som skriver her vil det selvsagt ha MYE å si.

Men for en utrent vil fremgangen på treninga være like stor uavhengig av kostholdet.

Du vil nok gå fortere ned i vekt med riktig kosthold.

Men fremgangen i styrke og kondis vil være tilnærmet lik om du ikke spiser sjokolade ;)

What a load of crap.

Ett ræva kosthold gir ræva resultater uansett hvor godt trent man er eller ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...