Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

nei skal vel holde egg nede på ett minimal hvertfall plommen, men akkurat det unner jeg meg (jeg elsker egg). og jeg får ikke i meg nok proteiner om jeg ikke kan drikke noen shakes. dessuten er det greit når man forsover seg støtt og stadig og ikke får så mye tid til å lage seg no ordentlig mat med en gang... og har jo storsett en shake i bilen da ikke ting går som planlagt alltid :p

Jeg startet ofte dagen med en shake i begynnelsen av dietten, men ble tipset lengre oppe her om at det var bedre å avbryte nattens faste med ordentlig mat i stedet. Merker at jeg holder med lengre mett hvis jeg har tyggbar mat som start på dagen. Dessuten er det vel vanskelig å få i seg alle næringstoffene hvis man drikker shakes hele dagen. Jeg bruker proteinshake som en slags dessert etter frokost. Spiser egghvitte omelett til frokost, med skinke, reker ol eller rester etter middagen. Du kan jo lage litt større porsjoner når du lager deg middag for å ha til frokost.

I morgen har jeg oppkarbingsdagen, da har jeg gått 12 dager i strekk. Det har vært enkelt og tøft samtidig. Enkelt fordi jeg kan spise MYE mat, og har stort sett holdt meg mett. Maten har vært sånn passelig god og jeg har igrunn vært tilfredstilt smaksmessig. Tøft fordi jeg har følt meg litt tappet for energi i perioder.

De 2 siste dagen har jeg vært litt matlei, og antakelig fått i meg for lite kalorier.. Så det skal være godt å få fylt opp lageret igjen.

Jeg tror ikke jeg har hatt den helt store vektnedgangen, men jeg hadde ikke så mye å ta av i utgangspunktet.

Nå blir det spennnende å se hvordan kroppen responderer på karbohydratene i morgen.. Hvilke erfaringer har dere når det gjelder refeeden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye spennende lesestoff her! :) Er på min dag 3 av PSMF.. Kjenner meg igjen i mye av det dere skriver..

Er litt slapp i kroppen, småkvalm og lite matlyst..

Hadde styrketrening igår, det gikk fint.. Skal ha styrketrening imorgen igjen..

Har forøvrig gått ned 20 kg på 5 mnd med å kun spise mindre og oftere + trening.. Men det virker som disse 15 siste kiloene sitter litt fast! Satser på at PSMF gir en god kickstart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som det var mye godt der! :) Men min diett er litt begrenset.. Satt opp av PT..

Kyllingfilet, torsk, tunfisk, karbonadedeig og strimlet svinekjøtt..

Salat, Brokkoli, Blomkål, Agurk, Spinat, Selleri, Paprika, Løk, Spinat

CC m/fun light (CC blir ikke godt uansett :p)

Tar gjerne imot tips til tilbereding/sammensetning utav disse matvarene.. Er litt matlei allerede etter bare 3 dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lagt inn noen oppskrifter på psmf-oppskrift tråden.

Da er jeg ferdig med dietten, og hadde oppkarbingsdagen i går.

Dietten endte litt tragisk for min del.

Jeg trodde jeg var slapp og svimmel pga dietten og karret meg til trening og tok en skikkelig ryggøkt. Var veldig sliten og tenkte at det var godt det var siste dagen. Gjennomførte styrkeøkten kun på viljestyrke og presset meg hardt selv om jeg følte meg skikkelig rar i kroppen. Da jeg skulle gå en kardioøkt hjem etter trening, ble jeg nødt til å ringe samboer for å hente meg. Og da jeg kom hjem holdt jeg på å fryse ihjel, Tenkte dette skyldtes lav fettprosent.. Hadde vondt i hele kroppen, spesielt i ryggen og trodde jeg hadde tatt litt for hardt i på trening. Formen var skikkelig skrall. Frøs og verket i hele kroppen, så jeg tok tempen og den viste 38,9.. Endte opp på legevakt, og fikk beskjed om at jeg hadde lungebetennelse.

Jeg tok ikke signalene på at jeg var syk fordi jeg trodde alt skyldtes dietten.. hehe!

Vel... Hadde ihvertfall oppkrbingsdagen min i går, og det føltes greit. Jeg hadde trodd det skulle være som å komme til himmelen å spise alt jeg hadde lyst på, men igrunn har jeg nok blitt litt matlei i løpet av dietten. Dette er litt rart fordi jeg er egentlig et skikkelig matvrak, som elsker alt av mat og smak. Småspiste litt hele dagen. og merket ikke mye forskjell hverken på vann, oppblåsthet eller noe.

I dag går jeg over på lavkarbo, og jeg gleder meg til å kunne tilføre mere fett i maten igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Ja man kan ikke tolke alle kroppens signal til å være pga dietten.. Bra du fant det ut da :) Jeg ser også for meg at når jeg først kan spise karbs igjen så er det ikke like interessant.. 2 første dagene gikk jeg å siklet etter rugbrød, polarbrød osv.. Nå er det ikke sånn at jeg har sånn sykt cravings etter noe, men det

ser jo fortsatt godt ut :) Idag var jeg helt tom når jeg våknet, tung i hodet, kjennes ut som kroppen sliter med å holde seg "oppe".. Skal få i meg frokost nå, og prøve å dra på trening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy søren, det var tungt å trene idag. 0 energi nesten... Kommer det til å være sånn resten av tiden på dietten mon tro?

Spiser du nok da? Riktig mengde til alle måltidene? Hvis man bgynner å slurve med mengden, kan det jo være at du får i deg alt for lite, og det kan jo utgjøre hele forskjellen på energinivået ditt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er flere som følger denne dietten flere ganger på rappen og i lengre perioder. Hvis dette skal være en sunn diett (ihvertfall sunnere) har da ikke lengden eller antallet noe å si før den blir usunn. Kroppen og cellene får for lite å fungere optimalt. Ihvertfall fett. og fettsyrer. Hvor mye sunnere blir egentlig denne dietten, enn andre ekstremdietter, når man tar fra kroppen det meste den trenger for å fungere optimalt.

Tenkte på den sykdommen "rabbit starvation". Jegere som i perioder har måtte spise magre kaniner, i mangel på storvilt, og dermed fått i seg store mengder proteinrikt magert kjøtt, blitt syke og dødd... Noen som vet? Står det noe i Lyle sin bok om dette? Er det her oppkarbingsdagene kommer inn? Og bør disse oppkarbingsdagene da også inneholde fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ihvertfall ikke anbefale å kjøre lenge uten noen refeeds/cheatmeals. Dropper man å spise variert med grønnsaker og får endel av maten fra proteinpulver så blir saken enda verre. Et annet vanlig problem er at man spiser for lite ift proteininntaket man skal ha. Enkelt å greit, om man spiser utelukkende kyllingfilet med lite grønnsaker, og alt for lite proteiner så går man gjerne på en smell.

Man kan neppe kalle dette for en sunn diett. Men min erfaring er at mange blir motivert nok av å miste endel vekt til at de legger om hele kostholdet sitt permanent, og da er totalresultatet sunnere.

  • Nok proteiner fra varierte kilder. Fisk/Fugl/Kjøtt/Skalldyr
  • Nok grønnsaker fra varierte kilder
  • Refeeds eller noen dager av dietten med vedlikehold. Husk variert mat og frukt. Ikke bruk refeed dagen til å spise ubrukelig ferdigmat.
  • Omega-3. 2ss
  • Eventuelt tilskudd av mineraler. Seltin (kalium og natrium), kalsium og magnesium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg igang med PSMF. Lurer på om noen av dere kan se på menyen min fra i går og gi tilbakemelding på om det er ok? Jeg la det inn på diett.no og tror det ble litt for lite proteiner.. Sitter derfor nå å spiser svinewok til frokost for å rette opp på dette! ;-)

Frokost, kcal 235, protein 24 g, fett 13 g, karbohydrat 6 g.

3 små eggehviter

1 liten plomme

10 g purreløk

50 g skinke

70 g kantarell

1/2 ss cocosa til steking

Lunsj, 318 kcal, protein 57 g, fett 2 g, karbohydrat 15 g.

160 g kalkunbryst

200 g sellerirot

muskatnøtt

20 g sweet chilli sauce

MIddag, 395 kcal, 14 g fett, 50 g protein, 18 g karbohydrat.

200 g strimlet svinekjøtt

250 g Findus Wok Classic Grønnsaksmix (plukka ut gulrota, men den er medregnet i regnskapet over)

15 g soyasus

5 g eddik

15 g oystersauce

10 g sesamfrø

Kvelds, 79 kcal, fett 6 g, protein 6 g, karbohydrat 1 g.

Gele av Funlight saft

2 ss cottage cheese

3 paranøtter

TOTALT 1025 kcal, 34 g fett, 136 g protein, 40 g karbohydrat. (minus gulrøttene fra grønnsaksblandingen blir det jo litt mindre)

Er som nevnt i tidligere innlegg jente/dame, 30 år, 168 cm, 68 kg, fettprosent 28%.

Jeg blir utrolig takknemlig om noen av dere erfarne PSMF'ere kan kikke på dette og gi meg en tilbakemelding på ting som bør byttes ut - og med hva! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...