Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg startet med PSMF (for andre gang) på mandag. Jeg kjører PSMF med en PF-vri og har utrolig kjedelig kosthold (ca 900gram kylling, 2SS tran og masse grønnsaker og bittelitt frukt hver dag (skal sies at jeg på treningsdager av og til tar en potet eller to som jeg steiker sammen med det andre)), men det er pga jeg gidder ikke å bruke mer tid, energi og penger på det.

Jeg fører en detaljert logg over trening, kosthold, hvordan jeg føler meg, kostnader, fremgang + masse blodprøver før og etter diett, på dataen. Tenkte å legge ut alt etter jeg er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tester ut PSMF for å hente meg inn etter ferien. Sommerferie og en tur til syden tok knekken på de gode vanene mine, og jeg startet opp med PSMF for så å gå over til lavkarbo etter endt kur. Vet ikke hvor lenge jeg ønsker å gå enda, men toppen 2 uker.. Er på tredje dagen nå, og har skallebank på andre dagen. Dette får jeg uansett når jeg kutter ned karbohydratene i maten min, og det går over i løpet av noen dager.

Du har skallebank fordi du er på vei inn i ketose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har skallebank fordi du er på vei inn i ketose...

Ja, stemmer nok det.. har stix på jobbe kan teste meg for å være på den sikre siden, men er nok helt sikkert det nå. Hodepinen har forsvunnet helt (deilig) og formen er bra. Dro på trening i går tross følelsen av at hjernen var løs inne i hodet mitt, og etter dette ble jeg straks bedre.. Muligens en styrkeøkt framskynnet ketoseovergangen litt.

Jeg lurer litt på slutten av dietten, når man skal karbe opp litt. Ser ut som det er vanlig med raske karbohydrater den siste dagen. Kan man spise trege karbohydrater i stedet denne dagen, ala grove kornprodukter? Jeg får lett problemer med blodukkeret (hjertebank, utmattelse osv) hvis jeg inntar raske karbs (hvete, sukker), og derfor ønsker jeg ikke gå på en smell denne dagen.. Eller spiller det ingen rolle hva man spiser på oppkarbingsdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer litt på slutten av dietten, når man skal karbe opp litt. Ser ut som det er vanlig med raske karbohydrater den siste dagen. Kan man spise trege karbohydrater i stedet denne dagen, ala grove kornprodukter? Jeg får lett problemer med blodukkeret (hjertebank, utmattelse osv) hvis jeg inntar raske karbs (hvete, sukker), og derfor ønsker jeg ikke gå på en smell denne dagen.. Eller spiller det ingen rolle hva man spiser på oppkarbingsdagen?

Kommer vel an på hvor lenge du har gått på dietten og hvilken "kategori" du er i. En del av grunnen er vel for å oppjustere leptin, og da er det raske karbohydrater som er konge. Gjerne dem som gjør deg oppblåst, virker det som ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med kategori?

Hvete = oppblåst

Får prøve gjøre dette litt planlagt så jeg ikke havner på karbokjøret igjen etter endt kur. Hittils så fungerer det bra på meg, er ikke sulten eller slapp... men det er kanskje fordi jeg ikke har brukt opp glukogenlagrene enda?? Synes faktisk det går overraskende lett, så lenge jeg kan spise meg mett til hvert måltid. Hadde igrunn trodd dette skulle være en hard kur.. Hmmm.. kanskje jeg gjør noe galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ut fra at du hadde lest boken til Lyle...han har forskjellige strategier utifra hvilken fettprosent du ligger på. På bildet ser du ut som det han kaller kategori 1, og skal maks gå 10 dager på, ingen spisedager og så ha en oppcarb ala UD2.0 - som jeg ikke kjenner til selv siden jeg ikke er "der" enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kategori mener man hvor mye fett det er på kroppen, som i artikkelen.

Nei PSMF er lett. Jeg får bedre energi og fokus på det, selv om treningen er håpløs. Det er riktignok noen som er uheldige og sliter på den, men det er også endel folk som er innstilt på at de blir sultne, får alt for få kalorier etc før de har startet, og da gjerne ender opp akkurat sånn. Tror man klarer det meste med riktig innstilling. Selv har jeg brukt det mange ganger, og satt flere andre på det helt uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ut fra at du hadde lest boken til Lyle...han har forskjellige strategier utifra hvilken fettprosent du ligger på. På bildet ser du ut som det han kaller kategori 1, og skal maks gå 10 dager på, ingen spisedager og så ha en oppcarb ala UD2.0 - som jeg ikke kjenner til selv siden jeg ikke er "der" enda.

Nei, har ikke lest boken, bare såvidt hørt om den.. Ja, er nok i kategori 1, og spiser nok kun PSMF fordi jeg har vanskelig med å komme igang med lavkarbo igjen etter en laaaang høykarbo-sommer. Lettere hvis jeg må være striks mot meg selv en periode først. Ser på det som en kickstart til et mer hensiktsmessig kosthold. :) Får se hvordan jeg føler det etter 10 dager da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kategori mener man hvor mye fett det er på kroppen, som i artikkelen.

Nei PSMF er lett. Jeg får bedre energi og fokus på det, selv om treningen er håpløs. Det er riktignok noen som er uheldige og sliter på den, men det er også endel folk som er innstilt på at de blir sultne, får alt for få kalorier etc før de har startet, og da gjerne ender opp akkurat sånn. Tror man klarer det meste med riktig innstilling. Selv har jeg brukt det mange ganger, og satt flere andre på det helt uten problemer.

Ja, det har vel sikkrt litt med innstilling å gjøre.. Jeg har nesten gått å ventet på å være sulten. Nå er jeg bare på 4 dagen da, så jeg skal vel ikke skryte på meg så alt for mye enda, men jeg var like sterk og like mye energi som før på trening. Forøvrig tror jeg at kroppen min trives bedre med lite karbohydrater, jeg får økt energi når jeg kutter ned på karbohydratene. Vel.. Tiden vil vise om det blir for lite energi uten både fett og karbo. En eller annen gang så må det vel gå tomt.. hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg funker helt fint på proteinshake, jeg, så for min del blir det kanskje litt for mye av det tanke på at det er enkelt. Ulempen er at tarmen ikke får så mye å jobbe med og jeg jobber ikke inn så gode spisevaner som jeg kanskje burde gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er å ta det sammen med måltidene og ha færre måltider, hvis man sliter med å få i seg nok

...eller knaske på grønnsaker man har lov til å knaske på for å få fiber. Jeg skyller ned noen fibertabletter sammen med noen ganger, men det er for ikke å få betongklump i tarmen om jeg er slapp og ikke spiser mat på noen dager :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på igjen med PSMF selv idag, og jeg er METT :D Biff med brokkoli, paprika og agurk til lunsj, omnomnom

Hehe.. Spiser bedre lunsj enn de fleste ja! Hvor lenge skal du gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det viktig at det jeg spiser smaker noe..og smaker godt! Proteinshaker er godt, og jeg drøsser på med masse forskjellige krydder på kjøtt/fisken. "Søte" desserter til hvert måltid.. Må ha smak. Å gå å knaske grønnsaker hadde garantert gjort meg mere sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...