Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Jeg spiser mye strimlet svin da dette er ganske billig. Ellers blir det kylling, av og til biffstrimler, og av og til lager jeg burgere av karbonadedeig. Tilbehør er grønnsaker som brokkoli, tomat, sopp, agurk, blomkål og paprika. Mye krydder. Så spiser jeg og litt eggehvite som når jeg lager proteinlefser. Maks én eggeplomme om dagen da. Så bruker jeg litt CC i burgerne eller proteinlefsene.

Er ikke verdens mest kreative i matlagingen på psmf, men det gjør meg ingenting. Spiser "de samme" rettene til jeg blir lei, så finner jeg på noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanlig sukker (sukrose) består av et glukose molekyl og et fruktose molekyl. Glukosen kan lagres som muskelglykogen, mens fruktose kun kan lagres som leverglykogen. Fruktose går ikke inn i blodbanen på lik linje med glukose og høyner derfor ikke blodsukkert (derfor så lav GI på fruktose).

Det er en grense på hvor raskt kroppen kan ta opp glykogen i musklene også (gidder ikke lete opp tall), men ihvertfall er det derfor det anbefales en oppkarbing på minimum 6 timer. Litt av oppkarbingen kan gjerne bestå av svært raske karbohydrater som druesukker og maltodextrin (rett etter trening), men det vil ikke være hensiktsmessig å basere hele oppkarbingen på dette da man da vil gå rundt med veldig høyt blodsukker fram til kroppen har fått lagret glykogenet i musklene.

Hmmm...ok. Må tydelig vis lese mer om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caram masala er greit å ha, spisskummin er nevnt, chili er et must om man liker litt sterk mat.

Ikke glem at mange av de krydderblandingene man er vant til fra før inneholder en del sukker. Synes aldri jeg fikk til skikkelig tacosmak på karbonadedeigen med eget krydder før jeg la til et søtningsstoff. 1 ts Caram masala,1 ts Jeera (spisskummin), 1ts chili pulver, 2ts hvitløkspulver og 3 ts sukrinmelis blir en veldig fin tacokrydder blanding etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde pikekyss/marengs i går.. Du bare stivpisker egghvittene, så tilfører ønsket mengde sukrin og stevia og legger dette i topper på bakepapir, før du steker det på 100 grader i ca 1 time :D

Jeg føler jeg blir mere kreativ når jeg må begrense meg.. I dag skal jeg ha Indisk kylling, med aurk og tomat salat, samt litt dressing i en eller annen form av kesam..

Du kan lage lasange med squash som lasangeplater, og cc som ost :)

Desserten i dag blir sjokoladepudding (laget av proteinpulver, gelatin, stevia og egghvitter) med vaniljesaus (utynnet kesam med vaniljefrø og stevia)

En ting jeg luerer på.. kan det bli for mye proteiner? Ligger på ca 150g dagen, men noen ganger er jeg oppe i 190 -200:eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lagde pikekyss/marengs i går.. Du bare stivpisker egghvittene, så tilfører ønsket mengde sukrin og stevia og legger dette i topper på bakepapir, før du steker det på 100 grader i ca 1 time :D

Jeg føler jeg blir mere kreativ når jeg må begrense meg.. I dag skal jeg ha Indisk kylling, med aurk og tomat salat, samt litt dressing i en eller annen form av kesam..

Du kan lage lasange med squash som lasangeplater, og cc som ost :)

Desserten i dag blir sjokoladepudding (laget av proteinpulver, gelatin, stevia og egghvitter) med vaniljesaus (utynnet kesam med vaniljefrø og stevia)

En ting jeg luerer på.. kan det bli for mye proteiner? Ligger på ca 150g dagen, men noen ganger er jeg oppe i 190 -200:eek:

Hold deg under 3 gram pr kg kroppsvekt så er du innenfor ihvertfall.

Hvordan ble marengsen? Jeg prøvde å lage marengsbunn med bare sukrin og eggehvite og det smakte helt grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ble gode synes jeg! Tror kanskje noe av hemmeligheten ligger i å blande sukrin og stevia. Er også usikker på om sukrin har den stivelseeffekten som stevia tydeligvis har. Dessuten synes jeg sukrin alene ikke er gir den beste søtningen.. Jeg blander stevia i det meste. Ikke akkurat sukker det heller, men bedre enn sukrin alene.. Lot de også stå å tørke litt i ovnen etter de var stekt ferdig.

Tenkte videre at det må jo være mulig å lage både marsmellows hvis man tar i litt gelatin..

På vanlige oppskrifter av marengs ser jeg de bruker litt edikk, mulig dette også bør prøves ut. Eneste er at jeg har så dårlig samvittighet for alle plommene jeg kaster om dagen..:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som tzatziki. Det går sikkert an å bruke mager kesam i stedet for yoghurt naturell når man lager tzaziki.

Oppskriften jeg bruker:

-Yoghurt naturell (Eller i dette tilfellet mager kesam)

-En halv raspet agurk

-En hel hvitløk (Eller hvor sterk du ønsker den)

-Salt og pepper

Man kan sikkert lage forskjellige andre dressinger hvor man bytter ut rømme, yoghurt, osv med mager kesam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på en ting.. Hvis man i utgangspunktet går på lavkarbo eller er i ketose og går over på psmf, vil man da ikke ha større fettforbrennende effekt enn vanlig (høykarb). Da man i ketose i utgangspunktet bruker fett som brensel, og man kutter ned på fettet som ved psmf, ha større fettforbrennende effekt ved at den er vant til å ha fett som brensel?

Litt rotete forklart, men at den da raskerere og i større grad begynner bruke fettet på kroppen som brensel fordi kroppen er vant til å bruke fett som brensel.

Er på dag 7 i dag og det går strålende. Litt svakere på trening, men har fått til 4 ganske gode treningsøkter denne uke, samt kardio..

Hadde litt problemer på dag 4 og 5 fordi jeg følte jeg hadde bomull i hodet, og jeg må være skjerpet og klar på jobben.

Men nå har alt klarnet til... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel på dag 10 i dag.. Føler meg litt vissen. Siden jeg skal over på lavkarbo etter endt diett, så bryter jeg av til fredag. da får vi gjester og skal spise høykarbo uansett.

Største cravingen jeg har er etter fett. Synes all fet mat ser deilig ut. Føler at formen hadde blitt bra bare jeg hadde fått i meg mere fett. Drømmer om eggplommer, ost og fløte.. hehe!

Ang vekt så merker jeg ikke det helt store, føler meg bare hul og underernært..

Trening går forsåvidt greit, men der går det på viljestyrke. På dag åtte følte jeg at jeg skulle gå i bakken, men tror lite søvn hadde stor virkning på dagsformen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

begynte runde 2 på PSMF for to uker siden og gått ned 2 kilo til nå, synes ikke det er så veldig stress da jeg har gått på lavkarbo nesten ett år med unntak noen måneder i sommer.

liker første uka på trening, har jeg finni ut at jeg klarer å løfte tyngre enn jeg gjør til vanlig, men så går det over :/ jeg fortviler over at jeg blir svakere og svakere. men digg å trene på oppkarbings dagen det er litt lettere igjen.

trener styrke 3-4 dager i uka (tresplitt) på fsmf og spinning 2 dager sånn omtrent.

Hva er grunnen til at de annbefaler fullkropsprog. istede for splitt? treningsøkta blir jo på ca 45-60min uansett?

favorittmaten på psmf er stekt karbonadedeig blanda med eggerøre og sukkerfri ketchup..

enkelt og greit.

går mye i proteinshaker også da jeg ikke orker/klarer å trykke i meg 170g proteiner i form av kjøtt..

psmf er jo helt topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynte runde 2 på PSMF for to uker siden og gått ned 2 kilo til nå, synes ikke det er så veldig stress da jeg har gått på lavkarbo nesten ett år med unntak noen måneder i sommer.

liker første uka på trening, har jeg finni ut at jeg klarer å løfte tyngre enn jeg gjør til vanlig, men så går det over :/ jeg fortviler over at jeg blir svakere og svakere. men digg å trene på oppkarbings dagen det er litt lettere igjen.

trener styrke 3-4 dager i uka (tresplitt) på fsmf og spinning 2 dager sånn omtrent.

Hva er grunnen til at de annbefaler fullkropsprog. istede for splitt? treningsøkta blir jo på ca 45-60min uansett?

favorittmaten på psmf er stekt karbonadedeig blanda med eggerøre og sukkerfri ketchup..

enkelt og greit.

går mye i proteinshaker også da jeg ikke orker/klarer å trykke i meg 170g proteiner i form av kjøtt..

psmf er jo helt topp :)

Kan hende jeg tar heelt feil her nå, men trodde ikke egg og shakes var "lov" på PSMF??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei skal vel holde egg nede på ett minimal hvertfall plommen, men akkurat det unner jeg meg (jeg elsker egg). og jeg får ikke i meg nok proteiner om jeg ikke kan drikke noen shakes. dessuten er det greit når man forsover seg støtt og stadig og ikke får så mye tid til å lage seg no ordentlig mat med en gang... og har jo storsett en shake i bilen da ikke ting går som planlagt alltid :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg tar heelt feil her nå, men trodde ikke egg og shakes var "lov" på PSMF??

Proteinshake går bra så lenge man ikke blir for sulten av det. Fast føde metter jo bedre enn en shake.

Egg er derimot litt for mye fett ja til å være "lov", men man vil jo fremdeles ha et massivt underskudd om man tillater seg et par egg til dagen, så alt blir relativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er jente, 30år, 168 cm, veier 68 kg, fettprosent på 28 (målt på vekt på treningssenter). Jeg har det siste halvannet året spist lavkarbo sånn ca a la Fedon. Trener 4x4 to ganger i uken og tung styrketrening med PT 2-3 ganger i uken. Jeg har lyst til å prøve PSMF en periode for å få fart på forbrenningen og kvitte meg med en del fett som ikke vil slippe taket.

Jeg har sett på matbildene i bloggen og er kjempeinspirert, men ønsker meg oppskrifter! Fins det noe sted?

Ellers vil jeg takke for en super blogg og forum! Her har jeg funnet utrolig mye inspirasjon! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...