Gå til innhold

Hjelp til overspising på godis.


Autumn

Anbefalte innlegg

Jeg er igang med "ned i vekt"prosjekt. Jeg trener bra hele uka, spiser relativt sunt. Jeg har kosekveld på lørdag og søndagskvled. Problemet er at jeg ikke klarer begrense meg når lørdagskvelden kommer.

Ofte går det 200 gram med smågodt, 100 gram melkesjokolade, chips, og som igår freia påskegg(1) og 3 kanelboller (findus) 35g per bolle.

Samvititigheten min er ikke akurat bra etterpå, og jeg vil kunne kose meg og bare nyte det. Det er godt i det jeg spiser det, men etterpå... nei ikke akurat.

Ja, jeg kan bare la være og kjøpe så mye, men det er ikke så lett når man står i butikken der og ikke har smakt godis på over en uke nesten.

Tidligere erfaringer har vist at jeg går ned i vekt selv om jeg spise godteri fra fredag-søndag, noe jeg gjorde før, men det føles alikevel ikke bra å innta så mye usunnheter, og hadde jeg ikke spist så mye, kunne jeg kansje sett enda bedre resultater?

Så tar gjerne imot noen råd og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første jeg tenker på er å ikke handle når du er sulten. Utrolig hvor mye som frister når man er sulten, og man ender ofte opp med å handle mer enn man trenger.

Og så er det jo mulig å eksprimentere litt med hva som er både godt og sunt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på det selv: kjøp mindre. Nei, det er ikke lett, men det er fullt mulig. Lag en liste over det du "får lov til" å kjøpe, og hold deg til den. Du kan for eksempel sette et økonomisk tak på det, eller bestemme at du bare skal ha 100 gram godis til sammen. Kjøp sunne alternativer, frukt og bær o.l, som du kan spe på med om søtsuget blir for stort. Jeg ville også begrenset meg til én kosekveld i uka.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp bare akkurat det som du selv mener at du kan spise uten å få dårlig samvittighet , og den listen skriver du feks mandag kveld. Ikke bestem deg i butikken, følg listen du har m deg. I tillegg til det godteriet, så kan du feks piske 2 eggehvitter, som du tilsetter sukrin og 1 ts 100 % kakao, godt men nesten ikke kalorier, og lag en smoothie: bringebær,blåbær,vanilje protein pulver og litt mager kesam, kjør det i blenderen så putt det inn i fryseren 1 time og du har deilig is :))

Men, husk vi lever bare 1 gang, så viktig å kose seg litt også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å få i deg nok mat så ikke blodsukkeret er på bånn når du skal kose deg med godiset ditt. Ikke handle når du er sulten eller veldig fysen (da kan øynene aldri få nok). Når skal kose deg med godiset så pass på at du har fått i deg MAT og bruk tid på å nyte det du spiser så fornuften også er med!! Er ikke lett å begrense seg når man først har begynt og det er mye igjen. Jeg er iallfall sånn at hvis jeg kjøper mye og har begynt på det MÅ jeg spise opp alt! Greier ikke å spare :p

Så kjøp det du har tenkt til å spise og ikke mer! Har faktisk hendt at jeg har måtte hive resten av det jeg har kjøpt og tatt salo over så jeg ikke tenkte på det jeg hadde igjen når jeg la meg :rofl:

Hva om du bytter ut litt av sukkergodiset med litt annet søtt? Noe som metter mer!? Atkinsbar, frukt. proteinbakst, speltlomper med sjokoladrøre (av proteinpulver, kakao og søtning) og banan. eller sjokoladerøre med litt cottage cheese i og etter det nyte litt smågodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

planlegg kosekvelden, ha kun lørdag som kosekveld, og velg ut hva du vil kose deg med, og etter klokken 6 på kvelden har du lov til å spise det du har planlagt. Damagecontrole deluxe, jeg kjøpte det jeg hadde planlagt direkte etter trening tidlig på uka, stua det vekk en plass jeg ikke kunne se det, og oppholt meg med andre ting fram til lørdagskveld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den beste løsningen på sånt er å rett og slett bestemme på forhånd hva du skal handle inn, og mengder. Om du har lyst på litt av alt og har selvdisiplin nok til det, kan du jo kjøpe inn masse rart, men igjen bestemme hvor mye du skal spise av de forskjellige kakene/godteriene, legge dette frem og gjemme unna resten, og spise kun den planlagte mengden:) Eventuelt kan du spe på med litt sunt godteri, som diverse sunn proteinbakst o.l.

Og spis sakte! Husk å faktisk smake på godteriet, ikke bare "ha som mål" og spise mest mulig fordi nå er det "fritt fram" et par timer, da gjør du det vanskeligere for deg selv:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke nekte seg ting, det fører sjelden til noe bra for de fleste....da får man et anstrengt forhold til mat. Det er ikke bra overhode, for mat skal være en god ting, mat skal være glede......mat er smak, opplevelse, nytelse og awesomeness all the way!

Jeg tenker sånn her.....gjør man er sabla bra jobb i uka, får unna de tunge kvalitetsøktene med styrke og løping......gjør det bra i kjøkkenkroken og velger de rette matvarene. De matvarene som metter bra, høyt volum, bruker bra med krydder og farger.....så er sjansen større for at man begynner å like den maten man spiser i uka så godt at man også vil spise denne på lørdager, og bruke nettopp den maten til kos også :) Ekke noe galt i å spise litt godis på lørdan.....det fortjener alle.....og det tåler alle.

Prøv og feil.....det fins ingen fasit.....man må få et bra forhold til mat og ha respekt for dens kraft og godhet.....så vil den gjøre deg meget godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis aldri hatt Lørdager som godis dager . Da slipper jeg trangen å spise noe godt fordi det er helg ? :)

Legg om treningene til helgene ?

Du kan også evt hoppe over noen måltider.

Nå på diett har jeg 4-5 bokser Mager kesam + fun light klart i kjøleskapet om jeg skulle sprekke :)

70kcal per 100g istede for 500 kcal per 100g ( sjokolade og chips)

ELler lage en Protein cheesecake ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snopekutt er det ENESTE som har fungert for meg. "Bare på lørdager" ble fort litt på fredag.. hele lørdag, og restene på søndag. Og mengdene blie alltid så store at jeg nullet ut kaloriunderskuddet for hele uken, og endte som regel i kaloriOVERSKUDD. Nei, jeg er ikke typen som kan ta "en rute sjokolade og la resten ligge" - jeg er alt eller ingenting. Jeg spiser ikke sjokolade og smågodt, men jeg kan unne meg chips, sukkerfrie pastiller som dent, iskrem osv - fordi det spiser jeg ikke like ofte og ei heller like mye av. Jeg får mye pes for det (det er tydeligvis ikke "godt nok" å holde seg to år for sjokolade og smågodt om man spiser is!), men jeg kunne aldri holdt det oppe om jeg skulle være superekstrem. Jeg er ikke typen som gidder å plukke ut sjokoladebitene i isen, det er prinsippet som teller. Jeg har holdt det gående i to år - og har for første gang i mitt liv klart å gå ned i vekt og holde meg der. Det var kjipt første uka, nå tenker jeg ikke på at det er aktuelt å spise engang. Om jeg kan begynne spise godteri noensinne igjen, er en annen ting :p Anbefaler det uansett, det er så mye annet godt man kan spise, som er mye bedre for deg! Hva med å heller lage deg en ekstra god middag? Med en sunn dessert? Det finnes en fleng av sunne oppskrifter her inne på forumet, bare å prøve seg fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt samme problemet, jeg klarer ikke begrense meg når jeg først har begynt å spise. Jeg klarer helt fint la være å kjøpe selv i butikken, eller begrense meg til 10 biter smågodt i kjøpsøyeblikket. Men problemet er at i helgene er jeg ofte på besøk hos folk, og så setter de snopeskåler rett foran meg, og nøder meg til å ta. Og da sliter jeg... Når jeg ikke kontrollerer tilgangen selv ender det alltid stygt. Spesielt i julen og påsken er det vanskelig, for da er det så mye snop som man bare får én gang i året. Og da er det en bryter i hodet mitt som sier at det er best å skofle inn så mye man overhodet klarer, og fortsette lenge etter man egentlig er kvalm, for det er jo et år til neste gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet den følelsen. Det æ gjør er å finne ei kassa dama som er pen. Dermed kan æ ikke kjøpe masse unødvendig godis, for da trur ho lite om mæ ;)

Genius!

Ellers har jeg samme problemet. Hvis jeg hadde hatt en mer anonym bruker kunne jeg sagt hva jeg prøvde å gjøre på lørdager i stedet for å sitte hjemme og spise, men... :ninja: La oss bare si at det viste seg å være nødvendig med et så stort alkoholkonsum at det ikke var noen vits likevel.

Så nå er det damagecontrol og ukentlig kaloribudsjett det går i her framover. Likte forslaget om å tenke over hvor mange minutter på mølla hver bit betyr :) Ellers er jeg glad i bær, favoritten er bringebær. Med en ørliten klatt pisket krem er det til og med mettende. Eller hva med hjemmelagde, sukkerfrie kokosboller? Nesten bare eggehvite, altså faktisk sunt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genius!

Ellers har jeg samme problemet. Hvis jeg hadde hatt en mer anonym bruker kunne jeg sagt hva jeg prøvde å gjøre på lørdager i stedet for å sitte hjemme og spise, men... :ninja: La oss bare si at det viste seg å være nødvendig med et så stort alkoholkonsum at det ikke var noen vits likevel.

Så nå er det damagecontrol og ukentlig kaloribudsjett det går i her framover. Likte forslaget om å tenke over hvor mange minutter på mølla hver bit betyr :) Ellers er jeg glad i bær, favoritten er bringebær. Med en ørliten klatt pisket krem er det til og med mettende. Eller hva med hjemmelagde, sukkerfrie kokosboller? Nesten bare eggehvite, altså faktisk sunt :)

Hjemmelage kokosboller høres digg ut, oppskrift? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...