Gå til innhold

Hvordan tilbereder dere havregrøt?


Ragii

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Havregryn (og evt. bygg eller kli) + vann og en dæsj salt, inn i microen i 2 min. Rører inn Gourmet-Pro vaniljeprotein, og deretter et par skjeer cc og frosne skogsbær eller bringebær. Venter noen sek (til bærene har tina), heller melk over og nyyyter :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn og skummetmelk i micro, blandes med cc og 30gr vaniljeprottis. Krøsta skogsbærblanding oppå. Smaker som risifrutti, hurra:D

Og om jeg skal ha noe "lett", så skjærer jeg epler i biter og tar det sammen med havregryn. Kan evt ha på vaniljekesam om man føler det blir for tørt. (ikke grøt, men fortsatt havregryn!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det ganske enkelt, så det smaker ikke så veldig godt, men det er sykt enkelt og billig!

Tar vann, salt og havgregrøt i micron 2*1,5 min, rører imellom settene.

Så tilsetter jeg knuste nøtter, hemp og bær.

Topper det med kanel og sukrin.

Et helt GREIT måltid, som ikke krever for mye i morra tåka og gir meg energi hele morran!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

MEN: av ren nysgjerrighet spørr jeg: Hva er en "normal" porsjon havregryn ?! Hvor mye bruker du?! Jeg har bevisst latt være å veie fordi jeg ikke ønsker å telle kalorier (henger meg for mye opp i slikt da!) og har bare tatt litt på slump. Men så så jeg i dag at "en porsjon" er oppgitt til 40 g.. jeg ville sjekke og tja.. 62g var min porsjon på.

Når det er sagt - jeg spiste de62 grammene mine uten å stusse, altså.. Men jeg ble bare overrasket over at 40 gram er det som betraktes som en porsjon.. syntes det var vanvittig lite ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN: av ren nysgjerrighet spørr jeg: Hva er en "normal" porsjon havregryn ?! Hvor mye bruker du?! Jeg har bevisst latt være å veie fordi jeg ikke ønsker å telle kalorier (henger meg for mye opp i slikt da!) og har bare tatt litt på slump. Men så så jeg i dag at "en porsjon" er oppgitt til 40 g.. jeg ville sjekke og tja.. 62g var min porsjon på.

Når det er sagt - jeg spiste de62 grammene mine uten å stusse, altså.. Men jeg ble bare overrasket over at 40 gram er det som betraktes som en porsjon.. syntes det var vanvittig lite ?!

Det kommer jo helt an på hvor sulten jeg er, hva slags tilbehør jeg har og sånt. Jeg veier ikke havregrynene, tar det på øyemål, men har kontrollmålt noen ganger. Og for å si det sånn, jeg har aldri hatt så lite som 40 gram! Alt fra 60-70 til 200 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn, havrekli, linfrø, vann og salt. Inn i mikroen, og tilsetter cottage cheese, sukrin og kanel etterpå. Noen ganger har jeg oppi peanut flour og/eller kakao og/eller proteinpulver. Peanut flour og kakao alltid før koking, mens proteinpulver blir tilsatt etter koking. Kan også bruke rugflak eller bokhveteflak for litt variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN: av ren nysgjerrighet spørr jeg: Hva er en "normal" porsjon havregryn ?! Hvor mye bruker du?! Jeg har bevisst latt være å veie fordi jeg ikke ønsker å telle kalorier (henger meg for mye opp i slikt da!) og har bare tatt litt på slump. Men så så jeg i dag at "en porsjon" er oppgitt til 40 g.. jeg ville sjekke og tja.. 62g var min porsjon på.

Når det er sagt - jeg spiste de62 grammene mine uten å stusse, altså.. Men jeg ble bare overrasket over at 40 gram er det som betraktes som en porsjon.. syntes det var vanvittig lite ?!

40 gram er ikke store porsjonen nei! :o Fikk også litt sjokk en gang jeg skulle sjekke hvor mye dette var i mengde.. Jøss, barneporsjon :p Men det er jo litt spesielt med sånne porsjonsstørrelser da - de fleste fjorlandmiddager f.eks. er jo "porsjoner", og de må jeg ha 2 stk av for å bli mett :p Lurer på hvem referansepersonen for disse porsjonsstørrelsene er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 blir litt lite, 50g går greit hvis jeg ikke har matlyst. Vanligvis spiser jeg 60-70 til frokost. Noen gang 100g men da må jeg jobbe med å få ned den siste biten :p hehe.

Jeg pleier alltid å koke det i sånn ca 5 minutter, det går kjemperaskt i en liten kjele. Koker det stort sett med vann. Har hørt det er bedre med melk men jeg gidder aldri å kjøpe melk på butikken. Har litt salt oppi og litt steviapulver. Så pleier jeg enten å blande oppi en drøy t-skje med kakaopulver for sjokoladegrøt, eller så har jeg det med eplesyltetøy og kanel over :)

Spiser havregrøt til frokost hver dag. Synes det er en fantastisk måte å starte dagen på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to favoritter:

1) Koker opp gryn med vann, litt fullfett kokosmelk (2 ss?) og salt. Tilsetter deretter myoprotein mocca og litt stevia, evt også et par ss cc og noen ferske jordbær. Godt!! Kokosmelken gjør grøten skikkelig kremete og god :)

2) Koker opp gryn med vann, litt mer kokosmelk (3-4ss?), vanilje og salt. Tilsetter stevia. Uten kanel= vaniljehimmel, med kanel=risengrynsgrøthimmel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har pleid å spise vanlig havregryn med vann, men i det siste har jeg gjort to oppdagelser!

1: Mandelmelk! Gir grøten et hint av mandelsmak. Helt himmelsk! Jeg liker ikke melk i grøten, men mandelmelk er herrrlig!

2: Dorset raspberry porridge! Vet ikke om de har denne i Norge, men den er ihvertfall kjempegod, uten tilsatt sukker, og har litt ekstra frø og digg oppi så jeg synes den metter lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN: av ren nysgjerrighet spørr jeg: Hva er en "normal" porsjon havregryn ?! Hvor mye bruker du?! Jeg har bevisst latt være å veie fordi jeg ikke ønsker å telle kalorier (henger meg for mye opp i slikt da!) og har bare tatt litt på slump. Men så så jeg i dag at "en porsjon" er oppgitt til 40 g.. jeg ville sjekke og tja.. 62g var min porsjon på.

Når det er sagt - jeg spiste de62 grammene mine uten å stusse, altså.. Men jeg ble bare overrasket over at 40 gram er det som betraktes som en porsjon.. syntes det var vanvittig lite ?!

Bruker ca 60G i hver "servering" selv ... Holder meg gående ett par timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3

Varierer den ganske mye, men nå for tiden består den av 60-80 g havregryn kokt med helmelk. Så tilsetter jeg en halv boks cottage cheese, og topper den med kanel og sukrin :love: Tilsetter også syltetøy hvis vi har det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...