Gå til innhold

Hvordan tilbereder dere havregrøt?


Ragii

Anbefalte innlegg

Varierer den ganske mye, men nå for tiden består den av 60-80 g havregryn kokt med helmelk. Så tilsetter jeg en halv boks cottage cheese, og topper den med kanel og sukrin :love: Tilsetter også syltetøy hvis vi har det!

Havregrøt kokt på helmelk :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker ca 60G i hver "servering" selv ... Holder meg gående ett par timer

jeg kommer til å beholde mine "ca 62" gram - skal heller ikke måle det jevnlig. syntes det var passe porsjon for meg - men jeg er genereltsmåspist.. så ville nesten tro at du som er "mann og greier" ville spise mer enn en pike-porsjon :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer den ganske mye, men nå for tiden består den av 60-80 g havregryn kokt med helmelk. Så tilsetter jeg en halv boks cottage cheese, og topper den med kanel og sukrin :love: Tilsetter også syltetøy hvis vi har det!

prøv med noe peanøttsmør + sjokoproteinpulver....DET er saker det!

(pleier å blande melk + sjokoprotein og helle over havregrynene på kvelden og la det stå å svelle over natten. Koke det kjapt i mikroen og så tilsette en dige ss peanøttsmør på toppen. Da snakker vi grøt..!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
prøv med noe peanøttsmør + sjokoproteinpulver....DET er saker det!

(pleier å blande melk + sjokoprotein og helle over havregrynene på kvelden og la det stå å svelle over natten. Koke det kjapt i mikroen og så tilsette en dige ss peanøttsmør på toppen. Da snakker vi grøt..!)

Liker det enkelt, men har sjokoladeshake over noen ganger! (y) Og er ikke så fan av peanøttsmør.... Må være den eneste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg kommer til å beholde mine "ca 62" gram - skal heller ikke måle det jevnlig. syntes det var passe porsjon for meg - men jeg er genereltsmåspist.. så ville nesten tro at du som er "mann og greier" ville spise mer enn en pike-porsjon :p

Hadde spist mer om jeg ikke hadde vært på "diett" ... Hender seg det går i det dobbelte med melk og banan i tillegg :) noms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jeg prøvde å koke med proteinpulver, mend det ble en kornete konsistens. Pleier dere å blande pulveret i vann før dere tar dte oppi grøten? :) Har forresten 2dl melk, 0,5dl van og 1dl store havregryn.

Blander det alltid i etter, gjerne etter at grøten har avkjølt seg en liten stund. Grunnen til den kornete konsistensen er at proteinet denaturer ved for høy temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei takk! :D Blander du ut pulveret i væske før du blander det inn i grøten? :)

Ja har funnet ut at det er best å røre ut i bittelitt vann først, for hender pulveret fortsatt klumper seg selv om jeg tilsetter det etterpå, fordi grøten er så varm. (grøt varmet i mikroen mer enn 1 min har mye høyere temp enn grøt varmet på komfyren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Havregrøt <3 Spiser det til frokost hver dag, og går aldri lei. Kan jo varieres på alle mulige måter. Lager bare grøten i mikroen (havregryn + vann), enkelt og greit for en person som ikke har så god tid om morgenen. Topper med cottage cheese, lett vaniljeyoghurt og sukkerfritt syltetøy. (Eller enda bedre, hjemmelaget syltetøy av friske bær) Dette er favoritten, men liker også godt å blande inn vaniljeprotein eller sjokoladeprotein, smaksdråper, mager kesam eller kanel og sukrin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter flere år med mye havregøtspising har jeg kommet frem til den basisoppskriften jeg synes er best!

Jeg liker den når den ikke er så tykk, koker den bare i noen minutter. Vil du ha tykkere så kok lenger

eller bruk mindre veske. Toppingen er også viktig, så jeg skal remse opp mine alternativer for deg!

Verdens beste havregrøtbasis:

40g havregrøt

1,5dl skummetmelk

0,5dl vann

Et lite dryss Himalayasalt

3 dråper Stevia

Forslag til topping:

- Sukrin gold

- Kanel

- 1/4 Banan

- Bær: Blåbær, Bringebær, Jordbær

- Nøtter eller nøttemusli

- Tagatose syltetøy eller lett syltetøy

- Usøtet eplemost, eks. Helios

- Ekstra melkeskvett

717407-12-1357416322519.jpg

717407-12-1357416325070.jpg

717407-12-1357416327232.jpg

717407-12-1357416330130.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så enkelt som jeg pleier å gjøre det, så tar jeg 1 dl havregryn og 0,5 dl havremel, 1 til 1,5 kopper vann og koker opp alt sammen med en klype muskatnøtt. Har det oppi ei skål, tar en dæsj peanøttsmør på midten, kutter opp en banan som jeg strør over hele toppen, drysser over et tynt lag honning og dekker hele greia med kanel. DET ER MAGISK!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60-70 g havregryn kokt opp med vann i mikro..når den er kokt en stund tar jeg den ut å blander i ca 4 ts splenda og 8-12 dråper stevia vanilje, en goood klype salt og litt melk..toppes med cottage cheese iblandet splenda og stevia og masse kanel for hver lag (y) hehe, søtmoms :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60-70 g havregryn kokt opp med vann i mikro..når den er kokt en stund tar jeg den ut å blander i ca 4 ts splenda og 8-12 dråper stevia vanilje, en goood klype salt og litt melk..toppes med cottage cheese iblandet splenda og stevia og masse kanel for hver lag (y) hehe, søtmoms :D

og matvrak? :D kan lett gå en helt boks med cc til grøten :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her "langtidskoker" jeg grøten.

1del havrergyn og 2 deler vann, setter plata på 2 og gjør andre morgensysler...

( småbarnsmor!)

rører et par ganger når jeg passerer komfyren, det koker opp etter ca 15-20 min, tilsetter da salt, smør, vaniljeprotein og stevia, og kanel på toppen...

digg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...