Gå til innhold

Hvordan tilbereder dere havregrøt?


Ragii

Anbefalte innlegg

ååh savner grauten min fra gaine tiden :p 80 g gryn kokt i mikro med masse melk, splenda, stevia vanilje og litt salt..toppet lag etter lag med cc blandet med splenda og stevia vanilje og masse kanel...av og til banan og nøtter oppi og :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 måneder senere...

Har variert en del med havregrøten i det siste.

- I dag spiste jeg havregrøt med mandelessens, raspet eple og pære, linfrø, kanel og vanilje proteinpulver.

- I går: Havregrøt med raspet eple, kanel, vaniljeprotein og peanøttsmør.

- Før: Havregrøt med blåbær, rasberry protein, peanøttsmør, cocosa og kanel.

Liker siden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40g havrekli, 20g kruskakli, 10g qinouaflak, 1-2 ts linfrø, 1 ts gresskarfrø, litt vanilje, 1 ts kanel, litt salt, noen dråper stevia(vanije eller sjoko) kokes opp med vann(ca 4 dl) i 10 min under lokk, rør ofte, tilsett en eggehvitte og rør kraftig rundt. Serveres med "vaniljesaus" laget av 0,5 dl melk+vaniljeprotein, søtning(sukrin, sukrin gold e.l) og litt bær(digg med bringebær). Ommenomm :hungry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter altid grynene i "i bløt" - vann kvelden før.

Bruker som regel 50g store havregryn (glutenfrie)

MÅ VÆRE salt oppi- ca 1 klype(for å være nøyaktig.. hehe)

Koker gjerne med litt kokosmelk og rosiner oppi- i mikro

Spises med en SS smør og masse kanel + sukrin og lønnesirup (littegrann)

Bruker alltid proteinmpulver eller et egg oppi (smakes ikke) Evt med kesam/cottage cheese

ELSKER HAregrøt <3 <3

Når jeg blir gammel (og vekta ikke betyr så mye) skal jeg spise enorme mengder havregrøt kokt på helmelk med masse smør og sukker på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har et litt (dumt?) spørsmål.. Ser mange av dere bruker eggehvite i grøten. Hvordan funker dette..? :) Er det bare å klekke egget og ha hviten oppi sammen med gryn og melk og så koke opp?? Og vil ikke hviten da kokes og legge seg som klumper mellom grøten?

Litt nyskjerrig, har aldri hørt om noen som gjør dette utenom her på forumet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et litt (dumt?) spørsmål.. Ser mange av dere bruker eggehvite i grøten. Hvordan funker dette..? :) Er det bare å klekke egget og ha hviten oppi sammen med gryn og melk og så koke opp?? Og vil ikke hviten da kokes og legge seg som klumper mellom grøten?

Litt nyskjerrig, har aldri hørt om noen som gjør dette utenom her på forumet :p

Moder jord gråter hver gang noen kaster en eggeplomme! Det er mye bra protein og sunne fettsyrer i den, så gjør som meg - knekk hele egget oppi og kok sammen med grøten. Det gir en herlig fløyelsfølelse og grøten blir mye mer luftig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 5 måneder senere...

Wiii, digg tråd! Så mange varianter havregrøt! Men HALLO; 1 dl havregryn? Dafuk:huh:

80-100gram gryn kokes opp med vann og 2 egg, en neve rosiner, et par dryss kardemomme, masse søtning og salt. Må røres mye og ofte ved oppkoking for en smud og fluffy konsistens! Toppes selvfølgelig med jordbærsyltetøy for den ultimate bollegrøt-opplevelsen. :love::love: Og sist men ikke minst: shitloads kanel.

Kcal: don't care

Carbs: too many

Fat: no idea

Protein: enough

Taste: DELICIOUS.(y)

post-14946-14440976237877_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et par dryss kardemomme, masse søtning og salt

Jeg måtte bare repetere og vektlegge budskapet ditt. Nå spiser jeg mindre havregryn enn deg per porsjon, men salt - MASSE! Tror jeg så at vekten viser ca 3g, men jeg tar en skikkelig klype grovt havsalt og slenger oppi. Det gjør så mye for smaken, så lenge man holder seg under grensen for at det begynner å smake salt. Folk flest forstår ikke konseptet bak salt, og det er at det er en smaksforsterker - ikke noe man bruker for å få ting til å *smake* salt. Sukrin må også oppi - ca en spiseskje per 50g i tillegg til søtningen man får fra proteinpulver. 20-25g vaniljekasein+20-25g vaniljemyse blandes i etter oppkok. Det gir enda mer fløyelsfølelse :D Ikke glem kanel og steviadråper med smak. Toffee eller vanilje - 1,5 rør med dråper per 50g havregryn. Og kanel! Kanel må kokes inn sammen med kardemommen. Yummy!

Må røres mye og ofte ved oppkoking for en smud og fluffy konsistens!

Enig her også, men blir like godt i mikro, faktisk. Jeg bruker ca 600g vann (noe kan byttes ut med melk om man vil, men ikke nødvendig egentlig) per 100g havregryn. Nuke til den blir passe fast i konsistensen og rør som en gal for å blande inn proteinpulver. Mye mindre arbeid, minst like bra resultat :D

Jeg brukte også egg oppi før, og det er konge. Gleder meg til å bli ferdig med dietten så jeg kan gjøre slike ting igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bare repetere og vektlegge budskapet ditt. Nå spiser jeg mindre havregryn enn deg per porsjon, men salt - MASSE! Tror jeg så at vekten viser ca 3g, men jeg tar en skikkelig klype grovt havsalt og slenger oppi. Det gjør så mye for smaken, så lenge man holder seg under grensen for at det begynner å smake salt. Folk flest forstår ikke konseptet bak salt, og det er at det er en smaksforsterker - ikke noe man bruker for å få ting til å *smake* salt. Sukrin må også oppi - ca en spiseskje per 50g i tillegg til søtningen man får fra proteinpulver. 20-25g vaniljekasein+20-25g vaniljemyse blandes i etter oppkok. Det gir enda mer fløyelsfølelse :D Ikke glem kanel og steviadråper med smak. Toffee eller vanilje - 1,5 rør med dråper per 50g havregryn. Og kanel! Kanel må kokes inn sammen med kardemommen. Yummy!

Enig her også, men blir like godt i mikro, faktisk. Jeg bruker ca 600g vann (noe kan byttes ut med melk om man vil, men ikke nødvendig egentlig) per 100g havregryn. Nuke til den blir passe fast i konsistensen og rør som en gal for å blande inn proteinpulver. Mye mindre arbeid, minst like bra resultat :D

Jeg brukte også egg oppi før, og det er konge. Gleder meg til å bli ferdig med dietten så jeg kan gjøre slike ting igjen :)

HAVREGRØTVENN <3 Salt er dødsviktig, jeg tror jeg overstiger det anbefalte dagsinntaket rimelig greit... Hahaha. Bruker isåfall mye salt i havregrøten min, hvis ikke smaker det jo ingenting. Og jeg synes også den smaker best når den er lagd i mikroen, såfremt jeg stopper den ofte for å røre ut eggene slik at det ikke klumper seg. Som søtning bruker jeg faktisk oftest suketter oppi (alt for mange:love:) som oppløser seg mens grøten koker.

Er ikke så glad i toffee-steviaen :huh: Synes den smaker rart. Men digger vanilje, og sjokolade!! Og kanel skal OPPÅ, ikke inni :D:D Haha, men vi er enig om det meste da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

90gram havregryn

100gram gulrot, revet

5 dl vann

Mye sukrin gold

kanel

Kardemomme

Salt

Kok opp, og tilsett en eggehvite på slutten. På toppen tar man mer sukrin gold, mer kanel og kesam søtet med sukrinmelis - gulrotkake. :D

[ATTACH]138667[/ATTACH]

post-26763-14440976250683_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...