Gå til innhold

Gode fraser mot kommentarer angående kost/trening


Augis

Anbefalte innlegg

Himmel og hav, å endre handlingsmønster knyttet til mat og trening handler da om så ekstremt mye mer enn kunnskap eller mangelen på sådan. Det der blir for enkelt, rett og slett!

Ja, men det er jo en total annen sak. Nå snakker jeg om kunnskap, ikke den psykiske delen av det. Det er jo et helt annet hav av vanskelige temaer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var kanskje litt feil fremstilt, men det hun viste meg var veldig feile teknikker og øvelser, da synes jeg ikke man skal påta seg oppgaven med å lære det videre :)

DET kan jeg være enig i ;)

Har selv mye erfaring med mennesker som er overvektige som kverrulerer noe fælt hele tiden, uten å egentlig ha noe kunnskap om temaet vi snakker om. Det irriterer meg litt, det at jeg VET at jeg har rett, og så kommer det noe å forteller meg at det ikke er riktig :p Men syns egentlig sånt er generelt vanskelig å snakke med personer som enten har noen kilo for mye eller er overvektige uten å såre de eller å tråkke noen på tærne igrunn ... Hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det noe helt annet ;) Jeg er for kritisk vurdering av kunnskap uansett hva som er bakgrunnen til personer som kommer med tips og råd knyttet til trening og kosthold. Poenget mitt er at man må være kritisk til selve rådet og ikke avfeie rådet fordi personen som kommer med det er overvektig eller fit.

Og for å komme med en kommentar til den andre diskusjonen som begynner å forme seg om overvektiges bruk av kunnskap for å bli normalvektig. Noen har ikke peiling, noen trives "slik de er" og lever en sunn livsstil helt til helgen kommer, det er bursdag, helligdag eller noe annet som gjør det legitimt å skeie ut, noen klarer ikke å leve opp til sine idealer og noen er inn i en livsstilsforandring, men har ikke kommet langt nok til å se "fit'n fab" ut. Det samme gjelder jo også for normalvektige og undervektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det noe helt annet ;) Jeg er for kritisk vurdering av kunnskap uansett hva som er bakgrunnen til personer som kommer med tips og råd knyttet til trening og kosthold. Poenget mitt er at man må være kritisk til selve rådet og ikke avfeie rådet fordi personen som kommer med det er overvektig eller fit.

Og for å komme med en kommentar til den andre diskusjonen som begynner å forme seg om overvektiges bruk av kunnskap for å bli normalvektig. Noen har ikke peiling, noen trives "slik de er" og lever en sunn livsstil helt til helgen kommer, det er bursdag, helligdag eller noe annet som gjør det legitimt å skeie ut, noen klarer ikke å leve opp til sine idealer og noen er inn i en livsstilsforandring, men har ikke kommet langt nok til å se "fit'n fab" ut. Det samme gjelder jo også for normalvektige og undervektige.

Skjønner absolutt poenget ditt og ser hva du mener. Det er selvfølgelig ikke så svart hvitt som at enten bruker man kunnskapen sin eller så gjør man det ikke. Det var ikke det jeg mente med innlegget mitt, siden det tydeligvis var det som startet denne diskusjonen :p Det er mange grunner til at folk er som de er som de er, de kommer i mange former og størrelser. Den psykiske delen av det er nok den største, og det er jo den som er vanskeligst. Det vet jeg selv også, det er mange nyanser av hvitt, grått og svart inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk en litt ubehagelig henvendelse fra pappa her om dagen. Han hadde vært ute på "bygda" og hørt hvor "mye" jeg tok i benkpress på treninga sist, siden en kjennin av en kjenning av en kompis hadde vært der og sett det... Og sett "monstermusklene" i armene mine.

Så jeg fikk servert "Er du klar over hva folk sier om deg? Hvor stygt det er når en jente trener for å bli som eg gutt?" Jeg ble jo såra! Men klarte å lire av meg "Er du klar over hva det sier om deg når du bryr deg om folkesnakk i stedet for din egen datters innsats og helse..?" Ble stille på et blunk... ;) Det funka, men æsj hvor stygge folk er når de domineres av uvitenhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgitt venn - "HÆ??? Skal du trene fredag og lørdag???"

Meg: Ja

Oppgitt venn - "Regner med du skal drikke uansett da??"

Meg: Nei, det skal jeg ikke

Oppgitt venn - "Det er jo bursdag? Det er jo vanlig å drikke i bursdager??"

Meg: Forskjellig prioriteringer vet du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får prioritere som en vil, men man kan ikke forvente at vennene er like mye venner lenger.

Jeg støtter valgene dere tar hvis dere er avholds og alt det der, men jeg vet personlig at dersom jeg hadde hatt venner som aldri drakk eller gadd å være med på noe, da hadde jeg ikke akkurat ringt dem så mye heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får prioritere som en vil, men man kan ikke forvente at vennene er like mye venner lenger.

Jeg støtter valgene dere tar hvis dere er avholds og alt det der, men jeg vet personlig at dersom jeg hadde hatt venner som aldri drakk eller gadd å være med på noe, da hadde jeg ikke akkurat ringt dem så mye heller.

Sikker på at problemet ligger der altså? Ikke heller der at dersom du hadde venner som prioriterte trening over alkohol hadde du unnlatt å invitere dem på fest og stranda fordi de ser så mye bedre ut enn deg? :p (ja, useriøs post is useriøs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at problemet ligger der altså? Ikke heller der at dersom du hadde venner som prioriterte trening over alkohol hadde du unnlatt å invitere dem på fest og stranda fordi de ser så mye bedre ut enn deg? :p (ja, useriøs post is useriøs)

Hva du mener er useriøst er ganske seriøst. Som regel velger man venner ut ifra interesser. Uansett, jeg snakket ut ifra mine preferanser, ikke dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på at problemet ligger der altså? Ikke heller der at dersom du hadde venner som prioriterte trening over alkohol hadde du unnlatt å invitere dem på fest og stranda fordi de ser så mye bedre ut enn deg? :p (ja, useriøs post is useriøs)

Uansett, utseende er ikke alt. Man kan fint ha et sunt forhold til mat og trening uten å la det gå på bekostning av alt annet som livet har av goder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du mener er useriøst er ganske seriøst. Som regel velger man venner ut ifra interesser. Uansett, jeg snakket ut ifra mine preferanser, ikke dine.

Var ment som en dårlig fredagsfleip, siden noen som prioriterer trening over alkohol (men ikke nødvendigvis fest) antagelig ser bedre ut enn gjennomsnittet. Selvsagt velger man venner ut fra interesser, men om mine venner trakk seg unna fordi jeg fikk meg en ny hobby de ikke delte interessen for hadde jeg sagt "Good riddance!" Da var de ikke venner i utgangspunktet.

Har ikke nødvendigvis mye kontakt med de jeg anser som gode venner. En av dem har bodd i Australia et par år nå og det blir antagelig enda en god stund før vi treffes igjen. Alikevel tviler jeg ikke et sekund på at vi kommer til å ha det akkurat like all right da som før, fordi vi er venner. *hjerte* /nohomo :p

Uansett, utseende er ikke alt. Man kan fint ha et sunt forhold til mat og trening uten å la det gå på bekostning av alt annet som livet har av goder.

Nå er alkohol per definisjon gift da (må brytes ned av lever på bekostning av andre funksjoner, og slikt), så skjønner godt at folk som har f.eks. fitness som hobby styrer klar av ukentlige fyllekuler.

Argumentet er uansett rimelig hult. Du hadde da ikke startet med kokain om kameraten din sa "Herregud, man kan fint beholde jobben og ha et sunt forhold til mat og trening selv om man koser seg med litt snorting i helga." Og nei, alkohol og kokain er ikke det samme, men det jeg sa er like sant som det du sa, uten at det er noen grunn til å bruke noen av delene om en ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til det meste av kaker, vafler og brødmat kan jeg fint bruke den undskyldningen om at jeg har cøliaki, de fleste stopper masinga da. Til venner som maser om å drikke og feste pleier jeg bare å si at jeg er lei av å være alkis, så jeg driver å prøver ut en ny livsstil bare for morro, får høre at jeg er sykt teit og så er vi ferdige med det stort sett:) og de fleste av mine venner er så pass oppegående at de har merka det vekttapet jeg har fått til i høst, så de ser også ressultatet av det livet jeg nå har valgt meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får prioritere som en vil, men man kan ikke forvente at vennene er like mye venner lenger.

Jeg støtter valgene dere tar hvis dere er avholds og alt det der, men jeg vet personlig at dersom jeg hadde hatt venner som aldri drakk eller gadd å være med på noe, da hadde jeg ikke akkurat ringt dem så mye heller.

Jeg er ikke avholdt, men liker særdeles lite alkohol. Har ikke hatt noe problemer med det enda, da kommer det mer an på hvor gode venner man virkelig er ;) Hvis noen velger meg bort fordi jeg ikke drikker alkohol er jeg nok better off without them :) Synd er det jo da men. Uansett har ingen klaget når de kommer seg gratis til og fra byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til det meste av kaker, vafler og brødmat kan jeg fint bruke den undskyldningen om at jeg har cøliaki, de fleste stopper masinga da. Til venner som maser om å drikke og feste pleier jeg bare å si at jeg er lei av å være alkis, så jeg driver å prøver ut en ny livsstil bare for morro, får høre at jeg er sykt teit og så er vi ferdige med det stort sett:) og de fleste av mine venner er så pass oppegående at de har merka det vekttapet jeg har fått til i høst, så de ser også ressultatet av det livet jeg nå har valgt meg:)

Good good (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en litt ubehagelig henvendelse fra pappa her om dagen. Han hadde vært ute på "bygda" og hørt hvor "mye" jeg tok i benkpress på treninga sist, siden en kjennin av en kjenning av en kompis hadde vært der og sett det... Og sett "monstermusklene" i armene mine.

Så jeg fikk servert "Er du klar over hva folk sier om deg? Hvor stygt det er når en jente trener for å bli som eg gutt?" Jeg ble jo såra! Men klarte å lire av meg "Er du klar over hva det sier om deg når du bryr deg om folkesnakk i stedet for din egen datters innsats og helse..?" Ble stille på et blunk... ;) Det funka, men æsj hvor stygge folk er når de domineres av uvitenhet!

Tenker kjenningen av din far hadde et kodak moment da det gikk opp for han at en jente har hatt bedre progress og kanskje tar mer i benk en han selv gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, utseende er ikke alt. Man kan fint ha et sunt forhold til mat og trening uten å la det gå på bekostning av alt annet som livet har av goder.

Pølser blir ikke sunne fordi om du spiser dem med brokkoliblanding. Det er en illusjon og et selvbedrag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...