Gå til innhold

Sprekker annenhver dag


cathrinedaa

Anbefalte innlegg

Hallo! 

Har regna ut på kostholdsplanleggeren.no og funnet ut at jeg daglig har et inntak av mat på ca 2400 kcal. Er rimelig aktiv, sykler nesten hver dag i en halvtime til en time. Trener styrke mandager, torsdag og fredag med fokus på å bygge muskler, samtidig som jeg forsøker å stramme opp litt her og der. Driver med klatring (eller padling) på tirsdager i skoletiden, og er med på fotball enkelte tirsdager på kveldstid. Ellers sykler jeg eller går fjellturer i helgene.  

Veier ca 70 kg, jente (ofc), 170 cm høy. 

Det jeg ser på som problemet mitt, er at jeg sprekker 2-3 ganger i uken. En gang midt i uken, så fredag og gjerne på lørdager og. Det jeg kaller for en sprekk, er at jeg spiser alt jeg kommer over til magen er så full at det føles som om den skal sprekke. Har jeg et brød liggende, spiser jeg opp hele det på en gang. Gjerne etter jeg har spist middagen. Jeg har ikke søtsug i løpet av dagen, og jeg føler ikke at hele verden raser sammen og "gir opp alt" når det skjer.. Elsker mat for alt i verden, men det gjør så vondt i magen etter et så stort måltid, og føler det er veldig slitsomt. Noen som har tips til hvordan jeg kommer meg ut av denne "sirkelen"? Har tidligere trodd jeg hadde kommet ut av det, men etter max en måned begynner det på nytt igjen med disse sprekkene. Veldig likt de sprekkene jeg hadde da jeg spiste utrolig lite, fordi det føles fortsatt som om hjernen kobler ut.  

 

Har slitt i ganske mange år nå, så er veldig lei da det går ut over både det sosiale og bankkontoen. 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. 2400 kcals høres litt høyt ut, til tross for at aktivitetsnivået ditt er høyt.

2. Skriv ned (ja) akkurat hva du har spist i timene før du sprekker. Skriv ned hvorfor du sprekker akkurat der og da. Skriv ned hva du føler og hva slags stemningsleie du er i når du overspiser. Les det du har skrevet ned. Neste gang du føler behovet gjør du akkurat det samme - skriver ned. Les hele tiden gjennom tankene du har skrevet ned i forbindelse med overspisingen. Reflekter over hvorfor du gjør det, hva du får ut av det, og hvorfor og hvordan overspisingen trigges.

3. Hold et jevnt blodsukker. Spis sakte. Spis fiber og trege karbs. Spis mettende protein. Har du behov for å overspise, spis litt, vent 15-30 minutter. Er du fortsatt sulten?

4. Når du føler et behov for å overspise -> skriv ned tankene dine -> begynn med en aktivitet som oppholder deg og som krever fokus. Hver gang behovet inntrer fortsetter du med den bestemte aktiviteten etter å ha skrevet ned klokkeslett og dag for når ønsket om å overspise inntraff. Prøv å velge en bestemt aktivitet som du gjentar. Det kan være å spille et spill, fikle med en rubiks kube, spille et instrument, gå deg en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Marcus Halberstram skrev:

 

Men jeg legger ikke på meg av det, selv om 2400 hørtes høyt ut for deg. Er ikke interessert i å være "ei svekla" som spiser 2 knekkebrød med 2 skiver lettere hvitost til morgen lunsj og kvelds. Poenget mitt var om det bare er det psykiske som gjør at jeg vil ha mer mat, eller om det faktisk er fordi kroppen trenger det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cathrinedaa skrev:

Men jeg legger ikke på meg av det, selv om 2400 hørtes høyt ut for deg. Er ikke interessert i å være "ei svekla" som spiser 2 knekkebrød med 2 skiver lettere hvitost til morgen lunsj og kvelds. Poenget mitt var om det bare er det psykiske som gjør at jeg vil ha mer mat, eller om det faktisk er fordi kroppen trenger det

2400 høres ut som du overrapporterer. 2400kcal er finfint å spise om det passer for deg, men om du "sprekker" av å spise 2400kcal, så lurer jeg ihvertfall på hvor mye du spiser på dagene du sprekker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Thomaseh skrev:

2400 høres ut som du overrapporterer. 2400kcal er finfint å spise om det passer for deg, men om du "sprekker" av å spise 2400kcal, så lurer jeg ihvertfall på hvor mye du spiser på dagene du sprekker? :)

Jeg regna ut mitt daglige inntak av det jeg som regel spiser. er rutinemenneske++ så med tanke på at kroppen til nå skulle vent seg med at den faktisk får mat...? kan ta screenshot, bare vent litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bønner og pasta til middag  ville ikke holdt meg mett lenge. Legg til noe mer protein så snakker vi :)  fisk, kylling, o.l samt fettkilde fra feks avokado/nøtter/o.l

 

Ellers er det å finne distraksjonsmetoder og HA DEM KLAR i det samme suget kommer. Gjør det til en regel å vente tjue minutter før du "handler" på suget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 02-snapper skrev:

Bønner og pasta til middag  ville ikke holdt meg mett lenge. Legg til noe mer protein så snakker vi :)  fisk, kylling, o.l samt fettkilde fra feks avokado/nøtter/o.l

 

Ellers er det å finne distraksjonsmetoder og HA DEM KLAR i det samme suget kommer. Gjør det til en regel å vente tjue minutter før du "handler" på suget

Vil ikke direkte kalle meg for en vegetarianer, men velger å kutte ned på inntaket av kjøtt. Men er nøye med å spise andre typer proteiner til hvert måltid. Fettkilder får jeg i meg gjennom frokosten pga eggeplommen og olje til steking. Og makrell i tomat inneholder fett. Kanskje det eneste måltidet jeg ikke får i meg fett er til middag. Men jeg varierer som regel middagen ofte, var bare for å ha et utgangspunkt for hvor jeg ligger an med kcal-inntak. Så det ser greit ut sånn ellers? At jeg bare må "bli sterkere" til å ikke bare spise det som faller meg? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du burde spørre folk her om råd, høres ut som "problemene" dine er litt "dypere" enn at du bare sprekker i blant, du sier selv at du har slitt med det lenge.

Det må være en bakliggende årsak til det, må ha vært noe over tid som har gjort at du føler deg slik og at du sprekker.
Når begynte problemene? Hvordan startet det? var det noe spesielt du gjorde eller kanskje stressende periode i livet ditt?
Jeg er ikke psykolog men ofte skyldes slike sprekker mer psykiske (emosjonelt handling, fordi du vil ha noe godt eller føler at du bare må spise mer for det gjør deg glad) enn fysisk (at du sprekker fordi kroppen din ikke får nok mat)

Hvis jeg skulle tippe så tror jeg:

1. Du er emosjonelt tilknyttet til mat.

2. Du har overtid bygd spiseforstyrrelse (kommer ofte etter lange perioder med diett). Har hatt perioder hvor jeg har vært på diett i lengre periode og har slitt med å gå tilbake til å være "normal*. Har også hatt perioder hvor jeg ikke har klart å kontrollere sukker inntaket mitt hvor det har vært helt ute av kontroll, og jeg har spist alt jeg har kommet over.

3. Du har ikke sterk vilje eller selv kontroll, høres brutalt ut men ofte er det slik, og det er normalt. 
 

 

Erfaringmessing så vil jeg si det er en blanding av alle 3 punktene fordi jeg var litt "der" før, jeg har alltid vært glad i mat og vil alltid være "fat boy" inside :p Heldigvis har jeg aldri latt det gå for langt, men det er fordi jeg selv har bevist gjort det valget og tatt et oppgjør med meg selv. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Aggressive skrev:

Tror ikke du burde spørre folk her om råd, høres ut som "problemene" dine er litt "dypere" enn at du bare sprekker i blant, du sier selv at du har slitt med det lenge.
..
.

Ja, tror jeg kan si meg enig håper jeg. At jeg bare må begynne å være mer bevisst. "Heldigvis" er det ingen som kom med at jeg spiste for lite iallefall, fordi det viser at jeg har kommet lengre med å vite bedre at jeg må få i meg mat for å forvente progresjon!! haha djiiz ble gla :p btw hadde ingen andre plasser å spørre. Føler ikke jeg har funnet de rette folkene om de hadde tips siden jeg er litt sjenert for å gå rett til de som ser ut som har best erfaring om trening og kosthold. Og er ikke før nå idag at jeg valgte å faktisk regne ut hvor mye det er jeg faktisk spiser, fordi jeg ville se om det kunne være på grunn av matmangel at det skjedde. 

Men satte pris på svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter mye av hva @Aggressive skriver, dette høres ut som noe som bør bearbeides i samråd med fagfolk, ikke tilfeldige mennesker på et forum.

Når det er sagt, er det enkelte ting du kan eksperimentere med på egenhånd også. Som Marcus nevner kan du forsøke å reflektere over hvorfor det skjer. Ikke få dårlig samvittighet eller tving deg selv til å sulte dagen etter som en kompensasjon, men bare la det skje og skriv ned for deg selv hvordan du føler deg og hvilke tanker som går igjennom hodet ditt når du føler "sprekken" komme. Etter en periode kan du gå igjennom det du har skrevet og se om det er noen gjengangere. Dette vil også kunne hjelpe hvis du tar kontakt med profesjonelle, da de har "mer data" å gå ut ifra :)

Ellers så kan noe så banalt som å forskyve mer av maten til senere på dagen også hjelpe. La oss si du spiser 1000kcal frem til skoledagens slutt. Ta et par hundre av de, og legg til tilsvarende mye på middagen. Gjerne da i form av protein eller fett. Jeg skal ikke mase om proteinkildene dine, men kjøtt er faktisk ganske ålreit :p

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, cathrinedaa skrev:

Ja, tror jeg kan si meg enig håper jeg. At jeg bare må begynne å være mer bevisst. "Heldigvis" er det ingen som kom med at jeg spiste for lite iallefall, fordi det viser at jeg har kommet lengre med å vite bedre at jeg må få i meg mat for å forvente progresjon!! haha djiiz ble gla :p btw hadde ingen andre plasser å spørre. Føler ikke jeg har funnet de rette folkene om de hadde tips siden jeg er litt sjenert for å gå rett til de som ser ut som har best erfaring om trening og kosthold. Og er ikke før nå idag at jeg valgte å faktisk regne ut hvor mye det er jeg faktisk spiser, fordi jeg ville se om det kunne være på grunn av matmangel at det skjedde. 

Men satte pris på svaret!

Jeg kan si litt om det å sprekke flere ganger i uken, basert på personlige erfaringer.

I "Gamle dager" var jeg en person som slukte "broscience-myter" rått, eks.

"Du må stappe i deg masse masse kyllingfilet og kolossale mengder brokkoli 5-6-7-8 ganger om dagen for å sikre muskelvekst / fettforbrenning alt ettersom"

"Du må styrte en shake og raske karbohydrater umiddelbart etter trening for å rekke det anabole vinduet, hvis ikke er dine gains for alltid tapt"

"Du må ditt og du må datt"

Enden på visen for min del var at jeg endte opp med dietter, treningsprogram og metoder, og rutiner rundt trening og timing av måltider, som jeg ikke trivdes med, kosthold ble en kilde til mistrivsel og stress,  mat jeg likte ble "Forbudt" fordi besserwisserne og bro`s på nett og irl satt på fasiten(e) - Dette ble tidligere en kilde til sprekking for min del. Mange ganger kuttet jeg ut trening i dagesvis, ukesvis, spiste alt jeg kom over, i ren protest og i rent "Hat" mot det "Eneste" som fungerte for å få en fit kropp.

Men med tiden kom mer kunnskap, jeg har lært meg at timing av måltider er av null betydning, på hektiske jobbdager hvor jeg ikke har anledning til å stå og kokkelere mat hele tiden spiser jeg heller 2-3 måltider, men får i meg den samme totale mengde. Det er ikke alltid jeg orker å drikke proteiner og karbohydrater umiddelbart etter trening, det har spilt NULL rolle for min fremgang, faktisk har jeg aldri vært i bedre form enn nå. Sist men ikke minst spiser jeg NULL brokkoli, og er likevel i mitt livs form, jeg liker nemlig ikke brokkoli, og jeg spiser kylling kun et par dager i uken. Det finnes x antall andre kilder til proteiner/karbo/fett som også er sunne. Stikkordet er altså trivsel. Mistrivsel = Sprekk, man må finne årsaken til mistrivsel.

En annen historie jeg kan fortelle om sprekking basert på egne erfaringer er to år tilbake i tid, jeg hadde vært involvert i en motorsykkelulykke, ble skadet såpass at jeg ble sykemeldt i tre måneder, dette ble tre måneder uten trening, med junkfood, snop, øl, snus og sigaretter. Jeg ble så innarbeidet i disse "Rutinene" at disse tre månedene ble til 7 måneder med inaktivitet. Det var mange mandager hvor jeg skulle snu det hele, komme igang med treningen og spisingen (Den sunne) igjen, men jeg sprakk, som regel sprakk jeg før mandagen var overstått, jeg likte rett og slett alt for godt den permanente "Sprekken"

Faktisk ikke før jeg begynte i en ny jobb (Rotasjonsjobb hvor jeg var bort to uker) med god tilgang på sunn mat og treningssenter i arbeidstiden endret jeg mine vaner, når jeg kom hjem for en måned med fri hadde jeg holdt treningen og dietten i to uker, når jeg kom hjem gikk det meste smooth. Sprekking er veldig "Miljøbetinget" er min erfaring, og en miljøforandring er ofte veldig bra. Alle kan selvsagt ikke reise vekk to uker på "Boot camp" - Men man kan forsøke å gjøre ting annerledes, bryte litt med de rutinene man ellers har når man skal komme igang med et trenings og kostholdsregime.

Min erfaring med "Sprekking"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 26.4.2016 at 4:40 PM, cathrinedaa said:

Poenget mitt var om det bare er det psykiske som gjør at jeg vil ha mer mat, eller om det faktisk er fordi kroppen trenger det

God stemning. Jeg veier 140 kilo og lever på 2500 kalorier om dagen og forbrenner rundt 4000, jeg skal ned i vekt. Veier du ca 70 kilo TRENGER du antageligvis ikke mere mat enn de 2400 kaloriene du spiser, med mindre du gjerne vil gå opp da, men der kan jeg ta feil - jeg er ingen ekspert på kosthold. 

På hodet derimot, og følelsesmessige forankringer. Det er på en måte jobben min, så jeg tillater meg å stille deg noen spørsmål som du kan tenke på:

Hva er en sprekk for deg? Er du på diett eller bare lever du som du ønsker og spiser deg stappmett et par ganger i uka? 

Hva er det som gjør at du opplever dette som en sprekk? 

Når du nå lukker øynene og ser for deg at du sprekker, hvordan ser du for deg at du sprekker? 

Neste gang du blir klar over at du har lyst til å sprekke, kan du vente ti sekunder ekstra før du begynner spisinga og bli bevisst de prosessene som skjer? Vil sprekken din oppleves annerledes om du spiser avokado og nøtter i stedet for f.eks. et helt brød? 

Så kan du tenke gjennom hvordan de fire måltidene + bananen din er fordelt gjennom dagen. Er det et langt opphold mellom lunsj og middag kan jo "sprekken" ha sammenheng med blodsukkernivået - spesielt om du også den dagen har trent ekstra hardt. Og det kan også rett og slett være en følelsesmessig forankring i maten. Det går fint an å ruse seg på mat, og det går fint an å slutte å ruse seg på mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har et høyt aktivitetsnivå OG er vektstabil, ei heller har ett mål om vektnedgang (?), da trenger hun tydeligvis maten. Dessuten er faktisk 2400 ikke ekstremt mye mat, kanskje trenger du mer også :p 

Overspiser du fordi du føler du er sulten, eller bare fordi du ikke klarer å stoppe når du først får et "kick"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...