Gå til innhold

Olaf Tuftes grep i knebøy


saftpose

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

16 timer siden, Quadzilla skrev:

Noen strongmen holder slik fordi de har """for stive skuldre""" men det er kun negativt

Hvorfor kun negativt, mener du?

8 timer siden, ArthurDent skrev:

Det nevnes i videoen at Tufte ikke kan bøye albuen som følge av en operasjon - det forklarer hvorfor han ikke griper stanga på "vanlig" måte når han bøyer :)

Ja, selvsagt. Det burde jeg sett selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, saftpose skrev:

Hvorfor kun negativt, mener du?

Nå vet ikke jeg akkurat hva Quadzilla tenkte på, men jeg ser i hvert fall for meg at det vil gi dårligere oppspenn = lavere kapasitet mtp. tunge vekter. Jeg merker i hvert fall stor forskjell på de gangene jeg "tucker" albuene godt inn som en del av oppspennet, og de gangene jeg ikke gjør det -og slik Tufte bøyer her vil det jo ikke være mulig å oppnå denne tightnessen. Eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett powerliftere som f. eks Mark Bell kjøre med relativt bredt grep, helt ut på kanten av stangen der hjul-lageret sitter, men ikke slik som Tufte. Som nevnt spiller det sikkert ingen rolle med lave vekter så lenge vekten ligger stabilt og man ikke har smerter i skuldrene, Vil også tro at det er mye lettere å få spenn i core med et smalere grep, men det er vel litt vanskelig om man har vondt i skuldrene da må man vel bare kjøre med bredt grep....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, brutti skrev:

Har sett powerliftere som f. eks Mark Bell kjøre med relativt bredt grep, helt ut på kanten av stangen der hjul-lageret sitter, men ikke slik som Tufte. Som nevnt spiller det sikkert ingen rolle med lave vekter så lenge vekten ligger stabilt og man ikke har smerter i skuldrene, Vil også tro at det er mye lettere å få spenn i core med et smalere grep, men det er vel litt vanskelig om man har vondt i skuldrene da må man vel bare kjøre med bredt grep....

Du mener godeste testobell er en god rollemodell på teknikk? Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, saftpose said:

Hvorfor kun negativt, mener du?

Ja, selvsagt. Det burde jeg sett selv.

Fordi å holde hendene på to vektskiver som roterer ikke gir god stabilitet, heller det motsatte. Med et smalt grep (så smalt som løfterens mobilitet tillater) så vil musklene i overkroppen og spesielt øvre rygg være sammentrukket. Det vi på godt norsk kaller "tight". Stramme muskler er mye bedre på kraftoverføring enn utstrakte muskler (som ved veldig bredt grep), som igjen betyr at det blir lettere å utføre et godt løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, eggz0r said:

Det er helt individuelt hvor tight man klarer å være med ulike grepsbredder. Det finnes ingen fasit for hva som er best. 

 

Hva man er mest komfortabel mer er nok individuelt, men man vil ikke kunne klare å stramme musklene på samme måte i "ørneposisjon" som man vil med armene godt inntil seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Quadzilla skrev:

Det er en vesentlig forskjell på å holde ytterst på stangen men innenfor vs slik Tufte holder på det bildet, dere som ikke forstår det samt hva som er feil med å henvise til Mark Bell for kvalitet er egentlig grunn nok til at det her er lost :) sjalabais!

Du kan heller fortelle hvorfor du mener Mark Bell sin teknikk er feil. Hvis man skal avskrive alle utøvere som har dopet seg fra å lære bort teknikk, så sitter man ikke igjen med mange mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vrimmel skrev:

Du kan heller fortelle hvorfor du mener Mark Bell sin teknikk er feil. Hvis man skal avskrive alle utøvere som har dopet seg fra å lære bort teknikk, så sitter man ikke igjen med mange mennesker.

Quadzilla er som regel glad i å drite ut andre personer uten å selv forklare hvorfor ^_^.

Har fulgt med på supertraining06 lenge, og Mark Bell er absolutt en person med veldig mye kunnskap, selvom han boler, noe han har sagt selv!. Han har ikke beste teknikken i knebøy akkurat nei, men han vet fortsatt hvordan man skal lære bort, og de har gjester som er helt i toppen av sporten!

 

Men Quadzilla vet såklart best ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Sozsoz skrev:

Quadzilla er som regel glad i å drite ut andre personer uten å selv forklare hvorfor ^_^.

Har fulgt med på supertraining06 lenge, og Mark Bell er absolutt en person med veldig mye kunnskap, selvom han boler, noe han har sagt selv!. Han har ikke beste teknikken i knebøy akkurat nei, men han vet fortsatt hvordan man skal lære bort, og de har gjester som er helt i toppen av sporten!

 

Men Quadzilla vet såklart best ;)

At det kommer noe bra content på YouTubekanalen/underholdende podcast kan ingen nekte for :) det eneste som blir litt bak mål er å henvise til hans teknikk i bøy som bevis på at det finnes de som holder på skivene under knebøy. Lille tøsegutt ;) jeg vet jeg er langt, langt ifra best på noe som helst område, men JEG vil ikke bidra til at keyboardwarriors som har sett noen klipp på YouTube finner støtte på et nettforum for teknikk som ikke har noe for seg, drar på trening og løfter sine (som oftest lette, siden de er nye) vekter slik. Samtidig har jeg sansynligvis fler timer under knebøystangen enn brorparten av forumet og har opparbeidet en forståelse av hva som er hensiktsmessig (og ikke) å bruke tiden på for å løfte mest mulig. Skal heller ikke nekte for at jeg er en kverulant ;)

Men fuck erfaring, kopier stilen til gutta, løft og kos deg :) Se heller på filmene med Chad Wesley Smith, der har du kvalitetsløfting kombinert med kunnskap (og udiskutabelt en god dose droger)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...