Gå til innhold

Om du fant 500 kroner på gata...


196

Anbefalte innlegg

Hva ellers skal man gjøre en å ta vare på den selv? Levere den til Politiet i håp om at noen har meldt en 500-lapp savnet?

Ikke på noen måte. Men som et klokt hode skrev tidligere - noen er lei seg for å ha mistet den, hvorfor ikke gjøre noen andre glade ved å gi den vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fant en 500lapp for ett par år siden, kjøpte noe jeg trengte for den, takk til den som var uheldig å miste den:p

mista forøvrig 1500 spenn på en turnering jeg var på for 5-6 år siden og de var det ingen som hadde sett :D så jeg venter på å finne de resterende 1000kr så flaks/uflaks kontoen kan være i balanse :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en løs lapp hadde jeg nok tatt den selv og brukt. Hadde den vært i ei lommebok, derimot, ville jeg levert den til polititet, evt sett om jeg fikk sporet opp eieren ved hjelp av informasjon i lommeboka.

Jeg hadde definitivt blitt glad over å finne, for å si det sånn. Hadde ikke blitt brukt på rullekebab, tough..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra spøk til alvor var det en gang jeg gikk forbi noen sedler (sikkert Euro) på en strandpromenade i Spania. Med en gang tenkte jeg at det kanskje var skjult kamera og som en holden mann tok jeg ikke sjansen, men jeg ombestemte meg etter 100 meter og gikk tilbake. Da var sedlene borte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om en eldre slektning ber deg likvidere en gammel bankboks for henne hvor hun mistenker at det er maksimalt 50.000 i kontanter (og med 99,99% sannsynlighet er dette hva vedkommende faktisk tror på sine eldre dager), men så oppdager du og en annen kontaktperson i familien i all fortrolighet at det er kr 650.000 i kontanter der når dere åpner boksen?

Om dere ikke tok alt, tenk hvor mye enklere livet hadde blitt med for eksempel kr 50.000 i hånden?

Jeg har tenkt litt på denne problemstillingen i ettertid. Velger å tro at de fleste hadde vært ærlige, men det er nok en del som hadde tatt deler eller det meste selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om en eldre slektning ber deg likvidere en gammel bankboks for henne hvor hun mistenker at det er maksimalt 50.000 i kontanter (og med 99,99% sannsynlighet er dette hva vedkommende faktisk tror på sine eldre dager), men så oppdager du og en annen kontaktperson i familien i all fortrolighet at det er kr 650.000 i kontanter der når dere åpner boksen?

Om dere ikke tok alt, tenk hvor mye enklere livet hadde blitt med for eksempel kr 50.000 i hånden?

Jeg har tenkt litt på denne problemstillingen i ettertid. Velger å tro at de fleste hadde vært ærlige, men det er nok en del som hadde tatt deler eller det meste selv.

Det hadde ikke vært et spørsmål en gang. Ovenfor slekt og familie er man ærlig. Har selv ansvaret for bestemors penger, da det er jeg som handler og gjør innkjøp for henne. Sparer alle kvitteringer og noterer nøye hva som går inn og ut.

Jeg hadde gravd meg ned i jorda og blitt der før jeg hadde nedverdiget meg til å stjele fra familien, uansett om de har tatt feil selv eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om en eldre slektning ber deg likvidere en gammel bankboks for henne hvor hun mistenker at det er maksimalt 50.000 i kontanter (og med 99,99% sannsynlighet er dette hva vedkommende faktisk tror på sine eldre dager), men så oppdager du og en annen kontaktperson i familien i all fortrolighet at det er kr 650.000 i kontanter der når dere åpner boksen?

Om dere ikke tok alt, tenk hvor mye enklere livet hadde blitt med for eksempel kr 50.000 i hånden?

Jeg har tenkt litt på denne problemstillingen i ettertid. Velger å tro at de fleste hadde vært ærlige, men det er nok en del som hadde tatt deler eller det meste selv.

Man må ha ekstremt lite samvittighet for å ta pengene da :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha ekstremt lite samvittighet for å ta pengene da :eek:

Definitivt. Selvsagt spekulativt fra min side, men jeg kjenner flere lystløgnere med pengeproblemer og tok meg selv i å lure den gang hvordan de hadde handlet i en slik situasjon. Kanskje hadde de ikke tatt alt. Men kanskje 50.000? 100.000?

Uansett, en ganske absurd situasjon å befinne seg i. Vennligst tøm bankboksen min. Det er rundt 50.000 der tror jeg. Kanskje mindre. Og så er det 650.000 der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å finne 500 spenn på gata og tatt pengene selv er da ingen ting å ha dårlig samvittighet for. Hvem har mistet disse? Vanskelig å finne eieren. Vi har litt ulike handlingsmønstre rundt dette (avhenger av alder og livssituasjon), stort sett så er det etisk forsvarlig uansett:angelic:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...