Gå til innhold

Hva har økt markløften din mest?


Øivind76

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men problemet er at det er akkurat det som ikke har skjedd, samtidig som jeg har hatt fremgang i de andre øvelsene.

Hvilke justeringer gjør en da?

Litt høyere reps?

Litt færre 90+% løft?

Litt færre løft fra gulvet?

Ikke prøv å finne opp kruttet på nytt pleier å hjelpe de fleste. Gjør noe mange har gjort før med bra fremgang (tonnevis av programmer som funker) eller få noen andre til å sette opp ett program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp meg var å ta maksløft hver eneste gang jeg tok markløft. Makløftet ble gjerne litt mer for hver gang.

 

Da jeg var noob sleit jeg med 80 kg, men da holdt jeg også høy frekvens og prøvde å få til 10 reps. Etter hvert senka jeg antall reps, fikk inn ordentlig teknikk og økte helt vilt. Etter noen mnd var jeg oppi 220 kg

 

Mitt tips: Holdt deg i 1-5 reps området

Endret av 19-91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter ikke i nærheten av det dere gjør (har aldri forsøk med enn 100), men har likevel et bitte lite bidrag til diskusjonen. Noe som funket for min del iallfall: nemlig å forbedre mobiliteten og styrken i brystryggem. (I tillegg til teknikk terping). BLa ved hjelp av: situps på rulle, prone cobra, YWX, facepull, scapular pushups (kanskje litt mer for skuldrene men likevel nyttig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg trente mark slik:

4 sett arbeidssett, jobbet meg opp til toppsett.

Uke 1. Mark mandag og fredag.

Uke 2. Mark onsdag.

Uke 3 samme some uke 1.

Osv

Ellers mark 2-3 ganger pr uke. Mengde trening, men her bommer mange, trener med for tunge vekter. Jeg selv har erfart dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å være litt kvervulant, vil jeg påstå at det er relativt allmennkjent i anatomien, fysiologien og biologien at kneleddet roterer, med ca 20-30 graders innadrotasjon og ca 30-40 graders utadrotasjon :) Iforhold til trening er det viktig informasjon for å forstå hvordan man stabilisere kne og hofte, i feks knebøy og markløft. Innadrotasjon i kneleddet og utadrotasjon i hofteleddet vil tighte opp kapsulære strukturer slik at kneets stabilitet optimaliseres, ofte kjent via que´s som "spre gulvet, eller knærne ut" :) samme gjelder også for hofteleddet.

Nå kverulerer du - greit nok at i anatomien, fysikkens og biologiens verden er det små ting som ikke er allmennkjent. Men det hjelper ikke å briljere seg rundt med faget om det ikke hjelper trådstarter

For mitt vedkommende lurte jeg på omfanget av og rundt "vridningen"/traumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt kvervulant, vil jeg påstå at det er relativt allmennkjent i anatomien, fysiologien og biologien at kneleddet roterer, med ca 20-30 graders innadrotasjon og ca 30-40 graders utadrotasjon :) Iforhold til trening er det viktig informasjon for å forstå hvordan man stabilisere kne og hofte, i feks knebøy og markløft. Innadrotasjon i kneleddet og utadrotasjon i hofteleddet vil tighte opp kapsulære strukturer slik at kneets stabilitet optimaliseres, ofte kjent via que´s som "spre gulvet, eller knærne ut" :) samme gjelder også for hofteleddet.

Alt i orden!

Ser du misforsto meg, jeg mente at selv om dette er kjent innenfor anatomi (etc) og de som snakker (fag)språk, er det ikke _allmennkjent_ for Ola Nordmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine beste tips fra de siste 10 årene med å plukke ting opp (y)

Klassisk

Mitt tips her er strakmark, sakte ned (ca. 4s) stående på lav kloss (4-6cm)! :sneaky:

* 2 ggr i uken på middels tunge 3-4*6 ere :whistle:

* Gjorde dette i 3-4 uker i forkant av 300 kg raw klassisk mark, trente i tillegg en dag lett uten noe variasjon i utførelsen.

se fra 2m 22s.

Sumo

Tipset her er først og fremst finn din stance, hvor er du sterkest!? Øv, øv, øv! Den skal sitte 100%.

* Mark fra lav kloss (5-7cm), tunge 3ere 1 gang i uken og medium 1 gang i uken

* Den tredje økta tar du medium tunge 4ere og 3 sek senking, eksplosivt opp, 5 arb. sett.

Video fra min foreløbige pers i raw sumo, trente som forklart ovenfor i perioden før stevnet.

se fra 2m 11s.

May the gainz be with you!

- Stian Walgermo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med "Bill Starr" 5x5 i forhold til progresjon i mark? Har stagnert litt.

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=bill%20starr%205x5%20excel%20kg

Jeg er ganske sikker på at det er kjernemuskulaturen min som er mitt svakeste ledd, så kjører en del core i tilegg. Hvertfall det erfarne fjellfolk har påpekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...