Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle.

Jeg er en dreven markløfter, men har lite erfaring med markløftvarianter. Har nå fått et nytt treningsprogram hvor romanske markløft inngår og utførte øvelsen første gang nå fredag. Brukte denne videoen som referanse:

Kan ikke si jeg likte øvelsen særlig godt og jeg følte også at korsryggen fikk ganske mye belastning. Fikk litt vond smerte i etterkant.

Noen tips til å mestre denne øvelsen? Og hva er egentlig positiv med denne kontra vanlige markløft? Er ideen at den skal ta mer på bakside lår?

Takker for svar. :)

Fortsetter under...

Rumenske markløft er heller en konvensjonell markløft der en starter på toppen og ikke involverer knebevegelsen

(derfor veldig mange som kjører markløft ikke forstår rumensk markløft, fordi de ikke ikke gjør en markløft, men en knebøy med stangen i hånda)

Er du en erfaren markløfter så har du gjort denne bevegelsen før ;)

Kan du legge ut video av utførelsen din?

Rumenske markløft er heller en konvensjonell markløft der en starter på toppen og ikke involverer knebevegelsen

(derfor veldig mange som kjører markløft ikke forstår rumensk markløft, fordi de ikke ikke gjør en markløft, men en knebøy med stangen i hånda)

Vil du da anbefale tradisjonelle markløft eller denne? Og hva mener du feks om "enfots-markløft" med manualer, eller sumomark? Jeg synes det er så mange spennende og ulike versjoner og er usikker på hva som er best.

Vet jo at sikkert en kombinasjon er best, evnt der jeg klarer å utføre øvelsen med best teknikk? Bør jeg variere litt tilfeldig som jeg føler på den aktuelle treningsøkten, eller kan det ha noe for seg å planlegge hvilken/når/kombinasjoner? :)

Vil du da anbefale tradisjonelle markløft eller denne? Og hva mener du feks om "enfots-markløft" med manualer, eller sumomark? Jeg synes det er så mange spennende og ulike versjoner og er usikker på hva som er best.

Vet jo at sikkert en kombinasjon er best, evnt der jeg klarer å utføre øvelsen med best teknikk? Bør jeg variere litt tilfeldig som jeg føler på den aktuelle treningsøkten, eller kan det ha noe for seg å planlegge hvilken/når/kombinasjoner? :)

Til de som ikke konkurrerer i konvensjonell markløft vil jeg absolutt anbefale rumensk markløft.

Vil ikke anbefale å overlate treningen til tilfeldighetene om en ønsker resultater ;)

Nei tenkte ikke bare helt tilfeldig da, men at det kanskje er lurt å bruke alle fire versjonene i et program? Eller skal jeg bare holde meg til rumenske markløft? Målet er mest mulig muskelmasse- og vekst i rumpe og lår!

Jeg vil gjøre alt jeg kan for å sørge for mest mulig vekst i lår og rumpe, alt for tynt og ekkelt - og er uproposjenert med overkroppen!

Nei tenkte ikke bare helt tilfeldig da, men at det kanskje er lurt å bruke alle fire versjonene i et program? Eller skal jeg bare holde meg til rumenske markløft? Målet er mest mulig muskelmasse- og vekst i rumpe og lår!

Jeg vil gjøre alt jeg kan for å sørge for mest mulig vekst i lår og rumpe, alt for tynt og ekkelt - og er uproposjenert med overkroppen!

Det spiller forsåvidt ingen rolle - det som spiller noen rolle er hvor ofte du gjør det og om det du gjør legger til rette for muskelvekst (livsstil).

Både hip thrust og rumensk markløft er begge hoftedominante øvelser der rumpa vil få mer eller mindre samme stimuli så lenge du trener med riktig teknikk og belastning etter ditt nivå - det er dette som begrenser øvelsesutvalget ditt

Annonse

Sannsynligvis. Jeg oppfattet det som en partiell markløft med mer fokus på å skyte bak hoften.

Kanskje, men tror jeg er for sky til det. Har heller ikke noen akkurat nå.

Det var første gang jeg tok den nå fredag, så mulig det kommer seg, men umiddelbart likte jeg den ikke. :)

Komme å ta en økt med meg? (Om du har tid?) Så kan vi se på øvelser, teknikk og program for å gro bein og rumpe :D

Tør ikke :p Jeg er en svak liten patetisk dritt nå, da er det lite kult å trene sammen med noen :(

Pøøøøh! Du er heldigvis ikke en patetisk liten dritt. Det får du faktisk ikke lov til å kalle deg selv engang! Snakk om å dra deg selv lengre ned... Såå kom kom :D Meg er det kult å trene med uansett! Just so you know it.

Annonse

SOS!

Nytt forsøk på romanske markløft i går.Har sett flere videoer og lest om øvelsen, så føler jeg forstår essensen i løftet, men føler ikke at jeg får taket på det.

Tok en liten spansk vri på programmet mitt i går og bestemte meg for å ta ett arbeidssett med vanlig markløft og så droppet jeg vektene for å øve på teknikk i romanske. Tok 150 kg X 5 i vanlig mark og droppet deretter til 100 kg for å øve på romanske.

Brukte 100 kg og tok 10-12 reps per sett. Løfter av fra rack. Lar vekten gli nedover mens jeg presser rumpen bak. Stanger går vel ned til like under knærne. Så presser jeg hoften frem. Bam.

Men den eneste plassen jeg "kjenner det" er i grepet mitt, som jeg forøvrig sliter med, og kanskje litt tendens til bad pain i korsryggen.

Noen clues? Andre markløftere som har slitt med øvelsen og fått en AHA-opplevelse? Hvor mye vekt bruker dere typisk kontra vanlig mark? Og hva slags rep range som regel? Kjører dere 3-5 RM her også?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...