Gå til innhold

Rumenske markløft? Noen som har erfaring med denne øvelsen?


SamGold

Anbefalte innlegg

Til de som ikke konkurrerer i konvensjonell markløft vil jeg absolutt anbefale rumensk markløft.

Vil ikke anbefale å overlate treningen til tilfeldighetene om en ønsker resultater ;)

Mener du at du vil anbefale rumenske markløft over vanlig markløft med mindre man konkurrerer? Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du at du vil anbefale rumenske markløft over vanlig markløft med mindre man konkurrerer? Hvorfor?

Kan ikke svare for Therese, men jeg er ganske sikker på at hun ikke mente å velger rumenske over vanlige, men heller at en kan variere litt mellom de ulike markvariantene. Dersom en konkurrerer er det viktigere med mest mulig spesifikk trening; altså trene på d en skal bli god i = mark :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare for Therese, men jeg er ganske sikker på at hun ikke mente å velger rumenske over vanlige, men heller at en kan variere litt mellom de ulike markvariantene. Dersom en konkurrerer er det viktigere med mest mulig spesifikk trening; altså trene på d en skal bli god i = mark :)

Ah, ja det gir mer mening for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare for Therese, men jeg er ganske sikker på at hun ikke mente å velger rumenske over vanlige, men heller at en kan variere litt mellom de ulike markvariantene. Dersom en konkurrerer er det viktigere med mest mulig spesifikk trening; altså trene på d en skal bli god i = mark :-)

Jeg mente å velge rumenske markløft over konvensjonell (for de som ikke konkurrerer i styrkeløft) - først og fremst fordi det er en enklere øvelse. De fleste som trener konvensjonell markløft mestrer ikke både hofte- og knebevegelsen, og ville da fått langt mer progresjon av å konsentrere seg om hoftebevegelsen og la andre øvelser ta seg av å utnytte knebevegelsen

Mener du at du vil anbefale rumenske markløft over vanlig markløft med mindre man konkurrerer? Hvorfor?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente å velge rumenske markløft over konvensjonell (for de som ikke konkurrerer i styrkeløft) - først og fremst fordi det er en enklere øvelse. De fleste som trener konvensjonell markløft mestrer ikke både hofte- og knebevegelsen, og ville da fått langt mer progresjon av å konsentrere seg om hoftebevegelsen og la andre øvelser ta seg av å utnytte knebevegelsen

Jeg ser argumentet ditt. Men føler at hvis personen ikke klarer å utføre vanlig markløft er det strukturelle hindre som det ville gavnet vedkommende å ordne opp i. Med mindre det er traume/skade som hindrer vedkommende. Markløftbevegelsen er en grunnleggende bevegelse, og hvis man ikke klarer å utføre eller trene seg opp til å utføre den, er det noe galt. Og da bør det være prioriteten å ordne opp i for en balansert og helsemessig god treningsprogresjon.

I mine øyne er det ingen øvelse ved siden når det gjelder strukturell integritet, og utnyttelse av det interabdominale trykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevnt i en annen tråd har jeg fått et skreddersydd program av Menno Henselmanns. Det er derfor jeg har begynt med øvelsen.

Foreslo om jeg heller kunne bruke vanlige markløft, men jeg oppfattet det slik at han ikke anbefalte de overhodet.

+1 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 ;)

Kanskje du kan utdype? Konsultasjonsperioden min er over, så jeg kan ikke spørre the man himself.

Det ble aldri helt klart hvorfor han ikke likte tradisjonelle markløft. Ikke at jeg er den mest beleste på området lenger, men det er første gang jeg hører noen ikke være en tilhenger av tradisjonelle markløft. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan utdype? Konsultasjonsperioden min er over, så jeg kan ikke spørre the man himself.

Det ble aldri helt klart hvorfor han ikke likte tradisjonelle markløft. Ikke at jeg er den mest beleste på området lenger, men det er første gang jeg hører noen ikke være en tilhenger av tradisjonelle markløft. :)

Menno er statistiker - og bayesian bodybuilding er det som ligger mellom evidensbasert og erfaringsbasert. Han jobber med utøvere som ønsker å bygge sin drømmefysikk, ikke bli styrkeløftere.

Jeg svarte forsåvidt på dette ovenfor

"Jeg mente å velge rumenske markløft over konvensjonell (for de som ikke konkurrerer i styrkeløft) - først og fremst fordi det er en enklere øvelse. De fleste som trener konvensjonell markløft mestrer ikke både hofte- og knebevegelsen, og ville da fått langt mer progresjon av å konsentrere seg om hoftebevegelsen og la andre øvelser ta seg av å utnytte knebevegelsen"

Her har vi Menno sin "7 grunner til øvelsesvalg" http://bayesianbodybuilding.com/7-principles-of-exercise-selection/ og http://bayesianbodybuilding.com/3-reasons-rows-inferior-exercise-lats/

Konvensjonell markløft stryker mao på flere punkter, basert på bla det jeg skrev ovenfor.

Er du interessert i metodene er det jo bare å mele deg på PTkurset hans, det har iallefall jeg gjort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Thanks!

Er du interessert i metodene er det jo bare å mele deg på PTkurset hans, det har iallefall jeg gjort ;)

Har faktisk vurdert det. :) Prisen er jo veldig hyggelig.

Kostholdet han laget til meg synes jeg fungerer veldig fint, men når det gjelder selve treningsmetodene/opplegget, så er det betydelig mer enn jeg er vant med, så usikker på hvordan jeg liker det i praksis. Den ene økten min ligger per i dag på 2 1/2 time. Synes det er i meste laget, men skal gi det litt tid og se. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Thanks!

Har faktisk vurdert det. :) Prisen er jo veldig hyggelig.

Kostholdet han laget til meg synes jeg fungerer veldig fint, men når det gjelder selve treningsmetodene/opplegget, så er det betydelig mer enn jeg er vant med, så usikker på hvordan jeg liker det i praksis. Den ene økten min ligger per i dag på 2 1/2 time. Synes det er i meste laget, men skal gi det litt tid og se. ;)

Hvor lang oppfølging har du? Eller var det kun program?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang oppfølging har du? Eller var det kun program?

Komplett program og diett med en ukes oppfølging. Formål: vektnedgang/recomposition.

Han har dog sagt at jeg skal få noen retningslinjer videre når jeg er i mål. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Føler at jeg har forbedret teknikken en god del nå. Har fått til god teknikk med løftereimer, så grepet er ikke lenger et problem.

Trener med 100 kg * 10-12 på 5 sett. Senker vektene til jeg kjenner en god strekk i bakside lår, så skyter jeg hoften frem. Har nok litt å gå på fortsatt når det gjelder teknikk, men tror ikke jeg er SÅ off-base. Fikk litt korreksjon av en flink PT på gymmet.

MEN, jeg vet ikke om jeg føler så ekstremt mye i hamstrings. Etter å ha tatt øvelsen kjenner jeg det nok mer i rygg. Dagen derpå er jeg ofte ganske sår i hamstrings, men det kan jo like gjerne skyldes de ørten andre beinøvelsene jeg tar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...