Gå til innhold

Å oppnå den såkalte GQ kroppen


Preben Falch

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har trent regelmessig i snart 2 måneder nå, 3 ganger i uken. Jeg har egentlig bare holdt meg til å trene store muskelgrupper hver gang på trening, så det har ikke vært noe særlig variasjon. Men nå har jeg tenkt å begynne et trenings program.

Dette er det "såkalte" treningsprogrammet man må følge for å få f eks en kropp som ryan gosling aka GQ kroppen.

Day 1 and Day 4 - Chest, Arms

Incline Dumbbell Fly's: 3 sets of 8 reps

Weighted Dips: 3 sets of 12 reps

Weighted Pull-ups: 3 sets of 10 reps

Skull Crushers: 3 sets of 12 reps

Day 2 and Day 5 - Back, Shoulders

Weighted Chin-ups: 3 sets of 10 reps

Arnold Shoulder Dumbbell Press: 3 sets of 10 reps

Bent-Over Barbell Row: 3 sets of 8 reps

Side Lateral Dumbbell Rises: 3 sets of 12 reps

Day 3 and Day 6 - HIIT Cardio and Abs

HIIT workout running outside (not the same as running on a treadmill): 30 seconds all-out sprint/ 90 seconds of walking continued for 20-25 minutes.

5 minutes of the Plank (with breaks).

Day 7 - Rest Day

Treningsprogrammet ser bra ut for min del, men jeg vil gjerne høre med andre sine meninger. Kanskje jeg skulle lagt til markløft og litt mer triceps øvelse?

Jeg leste det opp at selvom man lettere kan bygge opp muskler i hele kroppen ved å trene beina, så skal man ikke fokusere så mye på det siden det kan føre til veldig tykke bein som kan gi en merkelig kroppsfasong med klær på.

any suggestions? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går utifra at det er en feil at weighted Pull-ups står under bryst og armer dagen. Du bør nok trene bein ja. Vil se ganske merkelig ut med en veltrent overkropp og utrente bein. Som du sier så hjelper trening av store muskelgrupper som bein godt på produseringen av veksthormoner i kroppen som obv er positivt. Tror ikke du skal bekymre deg for at beina skal bli for tykke over natta. Er jo heller ikke verre enn at om dem skulle begynne å nærme seg det du synes blir for stort så kan du jo bare kutte ned på beintreningen da. Just my two cents:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde trene et fullkroppsprogram i starten, siden du får trent alle musklene oftere. Jeg ville ha satt pengene mine på ett av disse.

http://fitnessbloggen.no/fyrstikkprogrammet/

http://fitnessbloggen.no/5x5-med-autoregulering/

Du trenger ikke være redd for at beina blir for store. Det merker du i god tid før det skjer, og det ser vanvittig teit når det kommer folk med pumpa overkropp og skinnyfat bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å få en kropp som NN og YY kommer ikke like mye an på treningsprogrammet som det kommer an på gener, gode vaner og godt kosthold. Tren hele kroppen med et program som er godt utprøvd og begrunnet. Espen kommer med gode alternativer. Har selv god erfaring med RYP (tn.no) og SL 5x5 (stronglifts.com).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fyrstikk, og jeg har kraftige bein fra før :) men jeg tar alt dere har skrevet som god tilbakemelding. Jeg har satt inn et par øvelser som passer meg bedre, og litt mer bein trening. Så håper jeg at formen blir bedre framover :)

Prøver samtidig og få ned fettprosenten for å bli mer markert og spiser ca 2 - 2,2k kcal hver dag med mye innhold av protein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er kroppsmålene dine? Hvis du måler halvveis mellom kneskål og hofteledd med et målebånd, hva ligger du på? Fordelen med å trene ben er at det er store muskelgrupper, og utvikling her vil hjelpe på i utviklingen av de andre muskelgruppene du trener ved økte hormonmengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://fitnessbloggen.no/store-muskelgrupper-skal-trenes-forst/

Nå har jeg begrunnet meg, nå er det din tur til å begrunne ditt innlegg.

Jeg har lest begge deler, men...

Ok, so now we have two disagreeing papers, what’s going on? In the study described in Casein Hydrolysate and Anabolic Hormones and Growth – Research Review, training legs with arms had no impact on size gains. In this study, there was a difference although an odd one (only part of the arm showed a differential growth) with a very very slight difference gain in strength although this is confounded by the legs+arm group ‘arm’ starting weaker. Sure they made better relative gains but they also had more room to improve. And although the legs+arm ‘arm’ ended up a bit stronger, the difference was a stunning 1kg (2.2 lbs) stronger. Yippee.

Lyle McDonald: http://www.bodyrecomposition.com/research-review/physiological-elevation-of-endogenous-hormones-results-in-superior-strength-training-adaptations-research-review.html

Squats and deadlifts (more than other exercises) cause a release of testosterone and growth hormone in the body during exercise, lasting until immediately afterward, then dissipating back to normal levels (Int J Sports Med. 1991 Apr;12(2):228-35). There isn't a lasting increase in these anabolic hormones (meaning, during periods of time where protein synthesis and muscle hypertrophy are actually occurring, anabolic hormone levels will be normal), and there have been no long-term studies on the affects of regular squatting and deadlifting in bodybuilders.

Growth hormone can be temporarily increased in the body from holding your breath or hyperventilating (Int. J. Sports Med. 7:311-315. 1986 ), should bodybuilders start believing this will make a difference in their physique?

A short anabolic response to exhaustive exercise doesn't mean you're now a super muscle building machine and all your muscle groups are gonna start blowing up, and it doesn't mean it can magically make you gain bodyweight.

I wish everyone would stop reading internet articles and PT sales pitches, and start thinking critically.

http://tnation.t-nation.com/free_online_forum/sports_body_training_performance_bodybuilding_beginner/hormonal_responses_to_leg_training

Ved bein øvelser som beinpress, knebøy og delvis markløft så trener man en veldig stor % av musklaturen, noe som fører til en noe høyere utslipp av testo. Men det er såpass lite at det vil ha minimal effekt på foreksempel bryst treningen

http://www.iform.no/forum/index.php?topic=36564.0

Dere får ta det for det det er verdt - dårlig research. Når det er sagt, så stoler jeg en del på Lyle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mye mer å tiføye enn lyles review :). Det er riktig nok mange andre gode argumenter for å trene ben.

Uansett måtte vel de kroppsdelene man ønsket størst økning på legges til bentreningen for å ha noen effekt. OM bentrening gir en signifikant økning i anabole hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste det opp at selvom man lettere kan bygge opp muskler i hele kroppen ved å trene beina, så skal man ikke fokusere så mye på det siden det kan føre til veldig tykke bein som kan gi en merkelig kroppsfasong med klær på.

Det er riktig bortsett fra at det er feil. Du får rar kroppsfasong av å ikke trene bein...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt i betraktning all tilbakemelding og lagd et noe jeg tror er bedre treningsprogram for mitt utgangspunkt :)

Konstantinovs, i de fleste tilfeller så er det riktig, for i de fleste gutter har tynne bein fra før av :p men jeg har naturlig store bein, det samme har min bror..min bror har mye lavere fettprosent enn meg, men vi har forsatt lik størrelse på beina. Så i mitt tilfelle holder det med en treningsøkt i uken der jeg trener markløft, og calf :) da satser jeg på at formen på beina blir strammet opp, men at de ikke blir noe særlig større :) men ja det tar seg ikke særlig ut å ha heftig v form med rygg og bryst og tynne bein. Men akkurat i mitt tilfelle vil ikke det problemet oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har trent regelmessig i snart 2 måneder nå, 3 ganger i uken.

Jeg leste det opp at selvom man lettere kan bygge opp muskler i hele kroppen ved å trene beina, så skal man ikke fokusere så mye på det siden det kan føre til veldig tykke bein som kan gi en merkelig kroppsfasong med klær på.

any suggestions? :)

Du sier at du har trent i 2 måneder og at du allerede har kraftige ben? Det finner jeg ikke særlig sannsynelig, .....Med mindre du har hatt plastisk kirurgi.

Jeg har aldri sett noen med for store ben, Gjerne vis meg noen eksempler.

... Tren alle musklene i kroppen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg har naturlig store bein, det samme har min bror..min bror har mye lavere fettprosent enn meg, men vi har forsatt lik størrelse på beina

Markløft og knebøy er de to beste øvelsene i verden, som i seg selv bør være god nok grunn til å inkludere dem i programmet.

Sjekk ut denne og les spesielt punktene 4, 5, 10, 12, 14 og 25:

http://fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/

Med mindre du klarer 50% over kroppsvekt i knebøy så har du en jobb å gjøre med beinstyrken.

Kjør et par sett med markløft og knebøy hver uke, så har du trent beina sånn halvveis i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er kroppsmålene dine? Hvis du måler halvveis mellom kneskål og hofteledd med et målebånd, hva ligger du på? Fordelen med å trene ben er at det er store muskelgrupper, og utvikling her vil hjelpe på i utviklingen av de andre muskelgruppene du trener ved økte hormonmengder.

Kan jeg slenge meg på her og spør om mine bein? Er mye sterkere i beina enn i overkroppen, så har trent overkroppen mye for å balansere ut. Lårene mine måler 58cm. Jeg er 170 høy, 70kg og fettprosent på 12 iflg inbody-maskinen på treningssenteret. Jeg vil virkelig ikke trene beina eksplosivt slik at de blir større... Kan jeg slippe unna med jogging og sykling? (er gutt forresten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...