Gå til innhold

Spotting uten å ha spurt om hjelp...


Min treningslykke

Anbefalte innlegg

Er det egentlig normalt å stille seg bak som spotter midt i et sett, uten at man har spurt om hjelp? Jeg syns det var rimelig ubehagelig og ble veldig forstyrra...er det meg som er fintfølende her? Vil dere anse det som normal oppførsel? Det skal også være sagt at jeg løfta ikke SÅ tungt og hadde også på sikringer så jeg hadde absolutt ikke behov for spotter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså... Om det ser ut som du har problemer i et løft er det vel ingenting annet enn snillt gjort spør du meg. Se stygt på vedkommende og spør om du spurte om hjelp er vel kanskje ikke så hyggelig å få slengt i trynet når en kun hadde positive intensjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... Om det ser ut som du har problemer i et løft er det vel ingenting annet enn snillt gjort spør du meg. Se stygt på vedkommende og spør om du spurte om hjelp er vel kanskje ikke så hyggelig å få slengt i trynet når en kun hadde positive intensjoner

Jo. Det er vanvittig distraherende når du får en svett bro i singlet bak deg som er en halv centimeter unna å gni seg mot ræva di. Og det er sånn de gjør det. Ikke noe hyggelig "står litt unna tilfelle jeg må trå til", neida, det er full roidzpakke med KOM IGJEN BERUR. :facepalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har faktisk fått svettesprut i tryne når en bro har kastet seg frem for å "redde meg". :wtf:

Jeg liker ikke når folk løper til for å spotte uten å ha bli spurt. Vet det er hyggelig ment, men skal det være akseptabelt, så må enten den som gjør det være en du kjenner, eller at man har spurt på forhånd.

Finnes også flere måter å spotte på, noen skal på død og liv røre stanga, det misliker jeg, det holder fint å stå klar.

Jeg har faktisk en video fra 14 dager tilbake hvor jeg kjører tung og seig bøy i rack, hvor en PT løper til og huker seg ned i parallell med meg, jeg mister jo fullstendig fokus, og feiler nesten pga det. Nå gadd ikke jeg å kjefte, bare spurte om det så ut som om jeg ville feile? Men det var jo skikkelig forstyrrende, og unødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte å holdet ett lite øye med noen jeg ser løfter veldig tungt og som er alene, (OM jeg står i nærheten). F.eks jeg holder av med å kjøre settet mitt til jeg ser at han er ferdig. NEI jeg står ikke å gni stirrer, jeg står å følger med bare for å få ett overblikk om han klarer det eller ikke. Ser jeg at det går nedover, så går jeg bort å hjelper han/henne, vis ikke later jeg som ingenting å gjør settet mitt :)!

Helt jævlig at det kommer folk midt i settet. Her ligger jeg psyka opp med hard musikk på ørene, full guffe og full konsentrasjon, så kommer det plutselig en dude å gjerne PRATER til meg mens han stiller seg for å spotte. 1, jeg hører ingenting av det du sier, 2 du forstyrrer meg 3, jeg trenger ikke spot der og da...

Enten blir man spurt, eller så kan man altids spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en "ufrivillig" spotter på benken en gang, Jeg kjørte 90kg på 5x5. Når jeg skulle racke vekta på 4 sett etter 5 rep var det en tulling bak meg som presset vekta tilbake og ned fordi han mente at jeg hadde flere reps inne. Den 6 reppen fikk meg helt i kjelleren og fucka opp hele økta. Husker jeg syntest det var jævlig surt, for på den økta følte jeg at jeg skulle klare 5x5 på 90kg for første gang. Han kom også med noen teite tips etterpå, uten at jeg klarer og huske akkurat hva han sa.

Også er det noen som har kommet løpende når jeg gjør paused reps på benken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også fått en ufrivilig spotter engang, under benk med stop, hadde vell en 3-4 reps igjenn før det var tomt, og en fyr kom bort og ville hjelpe meg mitt i settet(tror ikke de har hørt om benk med stopp her jeg trener, eller for den slaks skyld å senke stangen helt ned til brystet). Og spotting her typisk består av at spotter tar endel av vekten som bicepscurl et par-tre reps, istedenfor å hjelpe på siste reppen. Dette førte til at jeg fokuserte mer på bli irritert på spotter, enn på settet, som ødela konsentrasjonen min helt.

Personlig vil heller vente for lenge enn for lite med å komme og hjelpe, og heller hjelpe når jeg ser uten tvil at vedkommende ikke klarer en rep til(så lenge ikke vekten er så høy at det kan bli farlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, må innrømme at jeg passer litt ekstra på om jeg ser noen unggutter som ser ut som de er på vei til å omkomme når de benker. Jeg går riktignok ikke bort før det begynner å bli pinlig opplagt at dette kommer ikke til å gå bra.(Stangen er på vei ned igjen/faller/hjelp!).

Tenker også det er stor forskjell på spotting i bøy og benk her, kunne aldri funnet på å bare løpe bort og spotte en jente i bøy for eksempel, da jeg syns dette bryter intimsoner ganske betraktelig. Mistenker også de som løper for å spotte tilfeldige jenter i knebøy har andre motiver enn å spotte.

Jeg sier ikke at jeg ikke ville hjulpet en jente i akuttfare, men har aldri sett en jente som har hatt behov for min hjelp i knebøy eller benk som evt. ikke har spurt om det først i min tid på treningssenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...