Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vitaminer og mineraler har du strengt tatt ingen behov for å ta om du har et relativt variert kosthold eller om du ikke har fått påvist mangler av noe slag. Spiser du lite fet fisk så er omega-3 bra å ta, og da kan du like greit ta tran :)

Vitaminer og mineraler har du strengt tatt ingen behov for å ta om du har et relativt variert kosthold eller om du ikke har fått påvist mangler av noe slag. Spiser du lite fet fisk så er omega-3 bra å ta, og da kan du like greit ta tran :)

Det optimale er at vi får alt gjennom kosten ,men med tanke på hvordan maten produseres i dag mye mye kunstgjødsel og sprøytemidler, er det svært usannsynelig, mener jeg at noen klarer å få i seg alt de trenger i optimale mengder uansett hvor sunt vi spiser.

Jeg har hørt at i en standard fersken kjøpt på butikken i dag, må du spise 52 stk - for å få samme mengde vitaminer som i "gamledager.".

Jeg viser til en post fra Lege Jan-Øyvind Lorgen:

En ny samlestudie har gått gjennom den eksisterende forskningen på bruk av multivitaminer og utvikling av sykdom [1, 2]. Studien fant at bruk av multivitamintilskudd både kan redusere dødelighet og kreftrisiko moderat. Det er ikke holdepunkt for å si at multivitamintilskudd er skadelig, i følge studien.

Siden mange syke personer tar kosttilskudd og friske personer sjelden tar kosttilskudd, kan observasjonsstudier finne økt dødelighet hos personer som tar kosttilskudd. Dette skyldes etter min mening en skjevhet i bruken av kosttilskudd og ikke en reell skadelig virkning. Samlestudien fant en forskjell på observasjonsstudier og studier hvor noen får multivitaminer og andre får ikke-virksom behandling. Altså bekrefter samlestudien at observasjonsstudiene kan gi gale konklusjoner.

De aller fleste i befolkningen får i seg mindre enn anbefalt av ett eller flere vitaminer og mineraler. Siden vi ikke får i oss nok vitaminer og mineraler gjennom kostholdet, anbefaler Harvard School of Health at hele befolkningen tar multivitamin-mineraltilskudd. Videre er det sannsynlig at ny forskning vil øke det anbefalte inntaket av vitaminer og mineraler i årene og tiårene fremover. Jeg har skrevet om dette tidligere [3]

Kosttilskudd bør ikke erstatte et variert og sunt kosthold. Det er fornuftig å spise mye grønnsaker og sunn mat, men for å sikre at man får i seg nok av alle vitaminer og mineraler så anbefaler Harvard-forskere at man tar et multivitamin i tillegg.

Referanser:

1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24219377

2. Fulltekst:http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/07315724.2013.839909

3. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=603124973084502&set=pb.390543664342635.-2207520000.1387362405.&type=3&theater

Skulle valgt ordet "nødvendig" istedet for "behov". På ingen måte uenig i forskningen du refererer til, og det er heller ingenting i veien for å ta en tablett med multivitaminer om dagen, men jeg mener at det er fullt mulig å dekke dagsbehovene gjennom kostholdet. Om folk faktisk klarer det er en annen sak :)

Annonse

Multivitamin fra apoteket + Sterk D-vit + Tran

For folk flest.

Akkurqt det samme tar jeg! Fikk det anbefalt fra en av sjefene for ernæringen for landslagsutøverne på ski på Olympiatoppen. Med tanke på at de jo ikke er de dårligste utøverne i Norge (verden ;)) vil jeg anta det er gode råd å følge :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...