Gå til innhold

Aftenposten - Vaksiner.


Anbefalte innlegg

Dere aner kanskje hvor dette fører hen?

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Kjare-foreldre-Dere-blir-loyet-til-7589252.html#.U5ACc9oaySN

Et døgn etter publisering er det allerede kommet omtrent 450 kommentarer!

Selv om jeg har sett det samme i kommentarfeltene hver eneste gang det skrives om vaksiner, så kjenner jeg at jeg får vondt i kroppen og mister enda litt mer av troen på menneskeheten når jeg leser hva vaksinemotstanderne lirer av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde et forsøk på å delta i diskusjonen i går (det var stille på jobb på formiddagen), men fikk vondt både i kropp og min ikke-eksisterende sjel av å lese en del av innleggene der.

Jeg er mektig imponert over Øivind Bergh og enkelte av de andre som igjen og igjen tilbakeviser de hårreisende påstandene en del kommer med i slike kommentarfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camilla Andersen.. fy katta. For en kjerring. Hva er det med folk å linke til helt usaklige sider med lav kredibilitet og kjempe for et syn de tydelig ikke har noe innsikt i?

Å være kritisk er ingenting, men fullstendig dumblind..? Ja da har du gjort den ene tingen du ikke skal gjøre; full retard, brah.

Jeg kjenner frustrasjonen bygge seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir helt sjokkert når alternative personer, uten utdanning, stoler blind på personer, uten utdanning (oftest).

Igjen. At ALLE som har høyere utdanning har feil. At ALLE mennesker som jobber innenfor en stor farmasøytisk bedrift er tvers igjennom ond og at ALLE publikasjoner er ikke til å stole på til tross for alle leddene slike publikasjone skal gjennom.

Nei.

Nei.

Nei.

Nei.

Nå river jeg meg i håret. Etter å ha lest om alt fra vaksiner, til uendelig andre små ting som personer ikke har NOEN evne til å forstå/sette seg inn i kompleksiteten til.. Og når de selv ikke forstår hvor lite de kan. Når motargumenter blir gitt på en saklig og dokumentert måte, og alle argumenter for faller i grus. Fremdeles ingenting.

Dette er bare en av mange ting som har frustrert meg den siste tiden. Det er nesten slik at jeg håper personene får noen av sykdommene de "kan bekjempe med sitt naturlige immunforsvar og ikke fremmed DNA som sprøytes inn i blodbanen", men ville ikke unnet noen slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt sjokkert når alternative personer, uten utdanning, stoler blind på personer, uten utdanning (oftest).

Igjen. At ALLE som har høyere utdanning har feil. At ALLE mennesker som jobber innenfor en stor farmasøytisk bedrift er tvers igjennom ond og at ALLE publikasjoner er ikke til å stole på til tross for alle leddene slike publikasjone skal gjennom.

Nei.

Nei.

Nei.

Nei.

Nå river jeg meg i håret. Etter å ha lest om alt fra vaksiner, til uendelig andre små ting som personer ikke har NOEN evne til å forstå/sette seg inn i kompleksiteten til.. Og når de selv ikke forstår hvor lite de kan. Når motargumenter blir gitt på en saklig og dokumentert måte, og alle argumenter for faller i grus. Fremdeles ingenting.

Dette er bare en av mange ting som har frustrert meg den siste tiden. Det er nesten slik at jeg håper personene får noen av sykdommene de "kan bekjempe med sitt naturlige immunforsvar og ikke fremmed DNA som sprøytes inn i blodbanen", men ville ikke unnet noen slikt.

Evnt folk uten utdanning, som er skremmende lite kritiske, uttaler seg.

Når allerede en utdannet lege er "dekredibilitert", og motbevist på det sterkeste, likevel får så mange "blinde tilhengere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunning-Krüger.

post-2892-14440981723962_thumb.jpg

Til slutt. Jeg må bare få sagt. Når du diskuterer med en fagperson, som motbeviser dine utsagn med klar evidens. Hva er det i den menneskelige hjerne som får vedkommende til å fortsatt tvilholde på en løgn? Når dine argumenter for et syn er tydelig motbevist. Stopp. Bare stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en av de store forskjellene mellom "normale" mennesker og de "alternative", er evnen til å anerkjenne andres autoritet.

Selv om mitt fagfelt er innen humaniora (språk og kultur for å være eksakt) og min kunnskap om menneskekroppen primært fokuserer på sener og muskler, har jeg også 30 studiepoeng kjemi fra NTNU. Dette gjør meg i stand til å plukke fra hverandre noen av argumentene mot vaksiner, men i det store og hele må jeg støtte meg på de som faktisk har dette som sitt fagfelt. Det er jeg dog helt komfortabel med, fordi jeg vet hvor notorisk ubarmhjertig den vitenskaplige prosess er.

For en som sverger til de alternative sidene av vitenskap virker ikke dette å være normen. Det er bedre å støtte seg til Youtube-videoer og folk med "sunn fornuft", da alle eksperter er kjøpt og betalt, eller del av en gigantisk konspirasjon der verden styres av reptilvesener fra det ytre rom. :wtf:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Jeg klarer faktisk ikke å lese de kommentarene, leste over halvparten før jeg bare ga opp hun der Monica Andersen eller hva hun heter...

Dunning-Krüger.

[ATTACH=full]144196[/ATTACH]

Til slutt. Jeg må bare få sagt. Når du diskuterer med en fagperson, som motbeviser dine utsagn med klar evidens. Hva er det i den menneskelige hjerne som får vedkommende til å fortsatt tvilholde på en løgn? Når dine argumenter for et syn er tydelig motbevist. Stopp. Bare stopp.

Faktisk veldig mye, satt akkurat å leste om det, kan se om jeg finner igjen kildene. Men forsøk etter forsøk avdekker at å faktisk presentere de for evidens, vil gjøre de enda mer sikker på deres ståsted, da det i utgangspunktet ikke er bygget på evidens. Derfor blir det meningsløst, dessverre. Det er i hovedsak 5 punkter som i følge Dr. Peter Boghossian peker på som grunner til at tilsynelatende normale mennesker tror på idiotiske ting: (skriver av på engelsk for presisjon)

1) they have a history of not formulating their beliefs on the basis of evidence

2) they formulate their beliefs on what they thought was reliable evidence, but wasn`t

3) they have never been exposed to competing epistemologies and beliefs

4) they yield to social pressure

5) they devaluate truth or are relativists..

I farta er det blant annet beskrevet i denne artikkelen "Why People believe Things that just aren`t true" http://www.newyorker.com/online/blogs/mariakonnikova/2014/05/why-do-people-persist-in-believing-things-that-just-arent-true.html?utm_source=www&utm_medium=g+&utm_campaign=20140519

Det er bare en liten brøkdel, men det vi kan si, og som ALL erfaring tilsier for min del i alle fall

"En person virker rimelig oppegående, men sier plutselig at han er vaksinemotsander. Om du lar det ligge med det faktum at dere er uenig så vil du i mange tilfeller fortsatt anta at han er oppegående, men misforstått ang det. MEN!!

Stort sett alltid om man presser de på emnet, så kommer ting som chemtrails, 9/11 og lignende fram i lyset i mangel på forsvar. Big Pharma, Big Corp, Monosanto etc."

Det er nettopp derfor de bør presses, slik at de avsløres for de "nutcases" de er, før de dreper noen med sine alternative bullshit råd

just sayin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martymer81 på the tubes (seriøst, hvis du ikke har sjekket ut han, så gjør deg selv en tjeneste og gjør det!) sa det så bra (jeg paraphraser litt her): "Do you know why it is called mainstream science? Because it works."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoppet å lese i kommentarfeltet når jeg så kommentaren om at det var "bevist" at vaksiner var skyld i autisme, fordi antall diagnoser har økt drastisk siden krigens dager.... Har det kanskje falt noen inn at det ikke var like vanlig å få diagnosert barna sine for slike ting før? Og at det finnes forskjellige grader av autisme og ikke bare den type du ser på film der barna er supergenier uten noen som helst sosial forståelse?o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
Stoppet å lese i kommentarfeltet når jeg så kommentaren om at det var "bevist" at vaksiner var skyld i autisme, fordi antall diagnoser har økt drastisk siden krigens dager.... Har det kanskje falt noen inn at det ikke var like vanlig å få diagnosert barna sine for slike ting før? Og at det finnes forskjellige grader av autisme og ikke bare den type du ser på film der barna er supergenier uten noen som helst sosial forståelse?o_O

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
"Ka då om staten faktisk prøve å kontrollera immunforsvaret vårt sånn at me e merr mottagelige for sykdomma?"

Det er slike ting som gjør at man bare vil låse seg inne, men man har alle et ansvar for å prøve å kjempe for fornuften i et hav av dumskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ka då om staten faktisk prøve å kontrollera immunforsvaret vårt sånn at me e merr mottagelige for sykdomma?"

ja for det hadde jo virkelig staten tjent på, tenk hvor mye penger de hadde spart om vi blei sykemeldt oftere pga diverse sykdommer, og ikke glemme alle pengene de hadde tjent om vi ble så syke at vi blei innlagt :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ka då om staten faktisk prøve å kontrollera immunforsvaret vårt sånn at me e merr mottagelige for sykdomma?"

Trekker nesten litt i retningen paranoid psykose... nesten like dumt som med de som tror at staten overvåker en via tv-skjermen:cautious:

Klarer faktisk ikke lese sånne kommentarfelt, så kort på de i går, og måtte bare klikke meg raskt unna. Blir så vanvittig provosert av noen av de anti-vaksine forkjemperne at jeg er sikker på at jeg har et BT som ikke kvalifiserer til god helse:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...