Gå til innhold

Regjeringen vil ha slutt på "Badestudier" - Aftenposten


Tor

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/okonomi/Regjeringen-vil-ha-slutt-pa-norske-badestudier-7587948.html

Utdrag:

«Vitenskap, menneske og samfunn», «vintersport og frikjøring», «sommeridretter», «fysisk aktivitet og helse», samt utdanning for å bli personlig trener er noen av emnene norske studenter kan gjennomføre ved destinasjoner som Bali, Brasil, Sør Afrika og Alpene.

- Det er helt sikkert at vi kommer til å pålegge høyskolene å avvikle mange av disse studiene. Jeg er sterkt i tvil om den faglige kvaliteten er god nok og jeg har svært vanskelig for å se den faglige relevansen ved en rekke av disse studiene, sier Røe Isaksen.

Leser man hele artikkelen kan dette virke som et dødsstøt for f.eks personlig trener studier i utlandet.

Hva tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overfladisk, uten å gå etter dette i sømmene, så greier jeg ikke være direkte uenig.

Det er mange fag som bærer ekstremt sterkt preg av å være en videreføring av folkehøgskolementalitet, og som høgskoler kjører/innlemmer i deres studietilbud for å trekke studenter.

"I fjor hadde vi 2000 studenter ved Høgskolen i Fylke! Joda, 1500 av dem var strengt tatt eksterne studier sånn som vintersport og frikjøring, sommeridretter og PT ved Bali... men likevel. Vi var 2000! Vi er også en seriøs høgskole!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det er vel ingen tvil om at mange drar til den typen destinasjoner hovedsaklig for å oppleve landet, i mindre grad for selve studiet. Studiet tas for å ha noe "fornuftig" å gjøre og ikke bare reise et helt/halvt år. Og også for å gå dypere inn i noe som interesser deg, uten at det trenger å være den ene tingen du skal drive med resten av livet. Det er nok en veldig stor opplevelse og gir mye positivt tilbake, så å avvikle det synes jeg kanskje blir litt forhastet.

Hva med å gjøre et forsøk på å øke den faglige kvaliteten og relevansen for studiene, stille mer krav til studenten og hindre de slik fra å ga ut av studiet med kun "ubrukelig" kunnskap og mange gode fyllehistorier?

Eventuelt, om overnevnte er en umulighet, gi mindre økonomisk støtte og faktisk akseptere at det ikke er "fullverdige" studier, men en måte for ungdommer å ta et delvis friår fra skole og få oppleve verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og 3 kamerater var på Bali høstsemesteret 2013 med Active Education. Går nå 4 året på lærerutdanningen alle sammen. På Bali gikk vi "Fysisk aktivitet og helse" for så å fortsette videre på kroppsøving dette vårsemesteret her hjemme. Dette året gir oss da 60 studiepoeng. Flere av oss har studert rundt omkring før vi begynte på lærerstudiet blant annet i Trondheim og BI (Oslo). Av faglig kvalitet mener jeg de 30 studiepoenge på Bali skiller seg kraftig ut. Aldri har jeg hatt så faglig dyktige lærere og et ønske om å møte opp til undervisning. Forskjellen fra studiene her hjemme og på Bali var enorme. Nå var vi riktignok en liten klasse på 15. stk, men for et læringsutbytte. Studiet var på alle måter mer seriøst enn her hjemme. Hadde du et ønske om å dra ned dit for å lære var det lagt meget godt til rette for det. Som det pekes på i artikkelen og av mange andre blir det jo hva man gjør det til, men sånn er det her hjemme også. Nå var det riktignok hentet inn nye forelesere for året, foregående år og daværende kvalitet kan jeg ikke uttale meg om.

Om det skulle vært aktuelt å kutte studier/fag helt, er det flere fag her hjemme som ville røket før Bali i min bok.

Er forresten irriterende mange som uttaler seg om denne saken uten å ha noen som helst forutsetninger til det. Nå sier jeg ikke at det er det her på forumet, men kommentarfelt andre steder. Mye av ryktet disse skolene har fått på seg er også forutinntatt og basert på en fabel han hørte av en kompis til en kompis.

Jeg personlig og mine kompiser håper de ikke kutter støtten. Det har vært de mest krevende faglige, morsomme og lærerike 3 måneder vi har hatt på skolebenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal innrømme at jeg har veldig lite innsikt i kvaliteten og opplegget på denne typen studier. Men uavhengig av faglighet og generell kvalitet tenker jeg at denne typen studiemuligheter er noe som burde forbli innen det private.

Det finnes strengt tatt massevis av crappy studier du kan få stipend til innenlands, så mangel på kvalitet er vel et litt mangelfullt argument – spesielt tatt i betraktning at den sikkert ikke er så dårlig i det hele tatt. Men faktum er at disse studiene allerede er "altfor" attraktive som de er. Det er vanskelig å forsvare at det offentlige skal bruke penger på å gi billige lån og stipend for å utdanne folk på eksotiske steder innenfor de fagfeltene som nevnes i artikkelen. Vi kommer sannsynligvis til å få nok PT-er fra Bali og vintersporteksperter fra Chamonix uten noen offentlig støtte til disse studiene. Skulle gjerne sett at Isaksen bare sa det rett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke bare disse typer studier de burde kvalitetssjekke oftere. Kjenner mange som har kommet hjem fra uvekslingsstudier for så ikke få det året godkjent fordi den faglige kvaliteten ikke har vært god nok. Dette er et tap for både studenten selv som må bruke et år til på studier, men også for staten som i teorien mister et år med skatteinntekter og må bruke mer penger på stipender.Jeg skjønner de veldig godt når de sier de vil kvalitetssikre disse studiene.

Argumentene for å beholde Bali-ordningene går gjerne på at vi har ubrukelige studier ved de norske universitetene også. Sosiologi/Sosialantropologi/Musikkhistorie/kunsthistorie osv, men skal jeg være ærlig synes jeg at å bruke store penger på lett tilgjengelig høyere utdannelse til befolkningen er bra, jeg liker å leve i et land med høyt utdannet befolkning. Så for min del er det greit at disse ordningene finnes, så lenge vi er sikker på at kvaliteten er god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsvar:

http://www.aftenposten.no/okonomi/Her-er-to-av-ti-badestudenter-7588836.html

Noen gode poenger som kommer frem - f.eks at noen skoler har fag som går tett nært med kulturen/mulighetene stedet / stedene har å by på.

For "badestudiene" her så virker det jo omtrent mer som å understreke poenget til Isaksen :p

"Vi synes det blir leit hvis dette legges ned, for vi får mange studenter på den måten. Mange unge studenter, som vi får penger fra. Det blir vanskelig uten disse inntektskildene"

Det er dog en vesentlig forskjell på ingeniørstudier og å dra til Brasil for å ta ex.phil, og ingeniørstudier har vel ikke blitt regna som "badestudie" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.

Var vel et av tre badestuider som faktisk fikk støtte for det, de to andre betalte studentene selv og skolen sier de ikke har noen økonomisk interrese av det. Stemmer slikt bommer politikeren

I tillegg dro nevnte høyrepolitiker alle over en kam, så ingeniørstudier og ex.phil ble nevnt som "badestudie".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.ranablad.no/nyheter/article7397919.ece

Flere journalister som biter på uttalelsene til kunnskapsministeren.

De svarer jo ikke på hva han sier, da :p

Jeg er ikke "høyre-mann", og har ingen interesse av å skulle forsvare uttalelser fordi jeg støtter den politiske tankegangen. Bare sånn at det er sagt.

Men virkelig; "det er en milliardindustri!" betyr bare at det er en "industri" som vil greie seg selv.

Hva som nettopp skjedde med AFPT (hørte noe om studiepoeng) veit jeg ikke, men de er vel private og har greid seg ganske "høvelig" :p

Ellers har du jo også GC som har tilbudt det som de andre Balistudentene har etterspurt.

Når folk kjører på med argumentet om at "ja men det finnes så mange andre teite studieprogram" så er det samme logikk som man ser i legaliseringsdebatten. "Dette er lovlig så derfor må vi også få kunne ha dette"

"Det finnes et annet teit studie, så derfor må vi kunne ha dette" fremfor å heller se den åpenbare "Åja, det finnes et annet teit et og. Ja da får vi vel jobbe for å begrense, da"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo opptil eleven selv hva han/hun ønsker å oppnå med studiet. Naboen min tok PT utdannelse på Bali gjennom Active Education, og hun var kjempefornøyd med foreleserne og undervisningen. Det hun følte ødela var med-studentene, som akkurat hadde blitt 18år og fullført videregående, og var mer interessert i å bli brun og feste enn å faktisk følge med i timen og lære.

Jeg tror det er disse useriøse elevene som har ødelagt omdømmet av disse studiene.

Det var jo på grunnlag av hennes opplevelse at jeg heller valgte PT utdannelse gjennom NIAK .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...