Gå til innhold

Glad i egg?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Problemet med bøndene er at om de nekter å gjøre jobben sin (streik) så vil dette gå like mye ut over dyr, åker osv i en mye lenger tid enn en blokkering av egglagrene vil vare. Uansett, ikke tenkt til å hamstre stort, men blir nok vanlig kjøp av egg i morgen :)

Det at media går ut å opplyser om en mulig eggmangel er det som skaper denne mangelen, taktisk smart.

Nei, den dagen vi ikke kan importere mat grunnet krig og blokader så får vi se hvor dårlig det faktisk står til med oss, så får regjeringen stå der med hendene i lommene å skylde på noe gøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg syntes noe særlig om denne "eggblokaden". Å ikke få tak i noen matvarer fordi vi er forhindret på et vis, fordi vår egen matvaresikkerhet er for dårlig, er en ting. Når våre egne bønder skaper falske kriser ved å være gretne fordi de ikke var fornøyd med at de bare fikk 150 millioner mer gratis penger enn i fjor; vel, det er heller teit.

Vi kunne jo sikkert løst denne "blokaden" som man vanligvis løser dem. KILL THEM ALL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg syntes noe særlig om denne "eggblokaden". Å ikke få tak i noen matvarer fordi vi er forhindret på et vis, fordi vår egen matvaresikkerhet er for dårlig, er en ting. Når våre egne bønder skaper falske kriser ved å være gretne fordi de ikke var fornøyd med at de bare fikk 150 millioner mer gratis penger enn i fjor; vel, det er heller teit.

Flott oppsummering av konflikten det der :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melk hadde vært en bedre måte å "make a stand" på enig. Jeg støtter bøndene her, men usikker på om jeg støtter fremgangsmåten da trenden ser ut til å ende med at "Nå syter de bøndene igjen, dem har det jo så utrolig godt fra før av". Poenget er altså å understreke at matrygghet er en "luksus" som man i disse dager tar for gitt. Denne er faktisk relativ sårbar. Ikke for å stigmatisere her så har jeg vært borti flere grupper som nærmest forventer at all norsk mat i butikkene er ren plankekjøring. Nesten som om det er maskiner som pakker alt på en fabrikk og er lett tilgjengelig.

Nå er jeg i tillegg bondegutt og vet hvor knallhardt det er å drive et jordbruk i diverse skala, selv småbruk er utfordrende og det er jo blant annet her tvisten ligger. Felleskjøpet-ansatte fikk akkurat 18 000 ekstra i året og bøndene ble tilbydd det samme, sistnevnte derimot legger fortsatt utrolig mye mer "gratisarbeid" og har lengre dager for å få driften til å gå rundt. Samtidig har dem også andre fordeler. Her gjelder det å møtes på halvveien.

Flere bønder velger å ikke satse på økologisk pga en forverret økonomi samt så anser 4 av 10 bønder det svært usannsynlig at noen kommer til å ta over driften når dem pensjonerer seg. Videre er mange av disse veldig ofte bekymret over tilstanden til norsk jordbruk. Dette skyldes stadig mindre bønder og videre - blant annet usedvanlige dårlige avlinger de siste sesongene. Biologiske mangfoldet har evnen til å påvirke negativt uavhengig av menneskelig intervensjon. En nøkkeltall er at 2-4% av verdens befolkning produserer mat til alle sammen. Bare det i seg selv er imponerende. http://www.bygdeforskning.no/nyheter/ny-rapport-trender-i-norsk-landbruk-2014

Jeg sier ikke at bøndene skal få alt dem peker på, men her kan jeg minne på hva som skjedde når avlingene totalt sviktet i Russland i 1998 og landet møtte en sultkrise uten like hvor man var avhengig av nødhjelp, for selvforsyningen sviktet totalt samtidig med e3n økonomisk kollaps og eksporten var alt annet enn nok i den perioden. Vips var landet i en sultkrise. I Norge har selvforsyningen gått ned takket være avlingsvikt de siste årene. Men vi er fortsatt selvforsynte på blant annet egg og enkelte kjøttvarianter og ved eventuelle eksport-stans så kan vi endre kvaliteten på dyrefór og sammensetningen generelt ved landbruk for å øke kapasiteten av dette . Dette innebærer kvantitet framover kvalitet men vil da sikre at ola nordmann vil fortsatt få mat på bordet. Videre er det jo delte meninger om den reelle tilstanden og en rask kronikk finnes også her :http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article4111054.ece#.U3W7rPl_tLL

Alt i alt synes jeg noe er galt når det faktisk er folk som tror at kjøttdeig kommer fra en fabrikk, samt når enkelte personer er usikre på hvordan man koker vann og hvorfor man gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Som forventet..

"Avblåser eggblokaden

Bondelagets blokade av ni av landets eggpakkerier for å hindre utkjøring til butikkene, er avblåst. Det bekrefter Bondelaget overfor NRK.

Les mer: http://www.nrk.no/nyheter/1.11721433

"

Ja, det kom frem at denne blokkaden nok ikke var et av de lovlige virkemidlene bøndene har, og dermed kunne de bli holdt erstatningsansvarlig. :whistle:

Ahh... Lønnsforhandlinger. :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...