Gå til innhold

Du kan bli proteinforgiftet


Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke si at det er i "tillegg", men mer "istedet for". I den tidsepoken kunne man jo bare spise ren mat, mens nå til dags er det lett mulig å få i seg like mye næring gjennom en shake og/eller en bar.

Jaa, men akkurat i det tilfellet er nok ikke protein noe problem - om man spiser x antall questbars eller x antall kyllingfilet er jo proteininntaket det samme, men om man spiser alt oppå hverandre slik at proteininntaket blir skyhøyt tror jeg virkningen kan være negativ:p Skal sies at det er vanskelig å komme opp i skyhøye mender protein om man baserer seg på kostholdet til de som levde for 2000 år siden om man ikke har ekstremt stor magesekk:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få ting selger bedre enn hysteri.

Det og at det meste man finner på nettaviser nå til dags er klikk-basert journalistikk. Interessant tittel som fører til en lite informativ og som ofte ikke har spesielt mye med overskriften å gjøre, håver inn store penger fordi flere sidevisninger = mer cash i reklamepenger. Nå sier jeg ikke at det er hele tilfellet her, bare delvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, men akkurat i det tilfellet er nok ikke protein noe problem - om man spiser x antall questbars eller x antall kyllingfilet er jo proteininntaket det samme, men om man spiser alt oppå hverandre slik at proteininntaket blir skyhøyt tror jeg virkningen kan være negativ:p Skal sies at det er vanskelig å komme opp i skyhøye mender protein om man baserer seg på kostholdet til de som levde for 2000 år siden om man ikke har ekstremt stor magesekk:p

Med mindre man snakker om et proteininntak på over 5-600 gram, tror jeg ikke at det skal være noe problem for kroppen å ta seg av. For 2000 år siden bestod det meste av kostholdet av vilt, fisk røtter og lignende. Det er overraskende lett å nå et brukbart proteininntak for en voksen person(les: 200 gram+) med de matkildene. Men jeg ser poenget ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et inntak over 4-5g/kg over tid kan begynne å nærme seg grensa for hva som er håndterbart, men det er nesten umulig å få i seg så mye med mindre man er seriøst fitnessforstyrra. Det kan bli for mye av alt, tross alt.

Av ren nysgjerrighet, har du en studie på det? :D hadde satt pris på om du kunne linket den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av ren nysgjerrighet, har du en studie på det? :D hadde satt pris på om du kunne linket den

Jeg har ikke studier på alt jeg kommer med, men det er hva vi har lært i forhold til valg av ernæringsløsninger til kritisk syke (som har stressmetabolisme og generelt negativ nitrogenbalanse). Det ble bare nevnt at det var praktisk umulig å gi for mye protein gjennom ernæringsløsninger, ettersom taket for hva kroppen klarer å håndtere er enormt høyt (4-5g/kg - selv om dette kan være nødvendig hos bla. brannskadde, men da er det ikke langvarig). Da tenker jeg både på det enorme behovet for proteaser (og dermed belastningen på pancreas), belastningen på det enterohepatiske kretsløpet og leverens metabolisme spesielt, ikke nødvendigvis serumkonsentrasjonen av urea.

Det kommer vel ikke som noe sjokk at et enormt inntak av noe som helst har skadelige effekter over tid, sånn er det med alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke studier på alt jeg kommer med, men det er hva vi har lært i forhold til valg av ernæringsløsninger til kritisk syke (som har stressmetabolisme og generelt negativ nitrogenbalanse). Det ble bare nevnt at det var praktisk umulig å gi for mye protein gjennom ernæringsløsninger, ettersom taket for hva kroppen klarer å håndtere er enormt høyt (4-5g/kg - selv om dette kan være nødvendig hos bla. brannskadde, men da er det ikke langvarig). Da tenker jeg både på det enorme behovet for proteaser (og dermed belastningen på pancreas), belastningen på det enterohepatiske kretsløpet og leverens metabolisme spesielt, ikke nødvendigvis serumkonsentrasjonen av urea.

Det kommer vel ikke som noe sjokk at et enormt inntak av noe som helst har skadelige effekter over tid, sånn er det med alt :)

Kommer ikke som noe sjokk nei. Var bare nysgjerrig siden det ikke var noe jeg hadde lest eller sett tidligere. Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer først og fremst på at folk har abonnement på VG+.

Hehe, ble for nysgjerrig og måtte kjøpe en uke. Sånn kan det gå. Iallefall bevis på at de selger abonnement med saker som dette, og at jeg blir grundig lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ble for nysgjerrig og måtte kjøpe en uke. Sånn kan det gå. Iallefall bevis på at de selger abonnement med saker som dette, og at jeg blir grundig lurt.

Believe me, jeg har vurdert det selv flere ganger, fordi jeg er nysgjerrig på hva i all verden som egentlig skjuler seg bak disse vanvittige overskriftene. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...