Gå til innhold

Du kan bli proteinforgiftet


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke studier på alt jeg kommer med, men det er hva vi har lært i forhold til valg av ernæringsløsninger til kritisk syke (som har stressmetabolisme og generelt negativ nitrogenbalanse). Det ble bare nevnt at det var praktisk umulig å gi for mye protein gjennom ernæringsløsninger, ettersom taket for hva kroppen klarer å håndtere er enormt høyt (4-5g/kg - selv om dette kan være nødvendig hos bla. brannskadde, men da er det ikke langvarig). Da tenker jeg både på det enorme behovet for proteaser (og dermed belastningen på pancreas), belastningen på det enterohepatiske kretsløpet og leverens metabolisme spesielt, ikke nødvendigvis serumkonsentrasjonen av urea.

Det kommer vel ikke som noe sjokk at et enormt inntak av noe som helst har skadelige effekter over tid, sånn er det med alt :)

Hører med til historien at det er himmel og hav i forskjell på hvorvidt dette skal gis enteralt eller parenteralt. For enteralt handler det også en del om hvor sonden er plassert. Ingen standardløsninger er i nærheten av å inneholde så mye protein forøvrig, så det blir en ganske hypotetisk problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lys av denne debatten... Hvor mange gram protein ligger dere på daglig? Sånn ca. Jeg har fått påvist høye leververdier og lever på ca 150-200 gram daglig. Har hatt lavt inntak av karbs tidligere. Veier ca 50 kg.

Jeg ligger på 200-250 ca, veier 104 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.. Jeg veier da muligens 50-55kg og har et daglig inntak på 110-130g protein ca.. Synes det går supert jeg! :p

Det gjorde det for meg også helt til jeg fikk forhøyede leververdier:)

Nå vet jeg selvsagt ikke hva som er årsaken, men ser jo ikke bort fra at det er en sammenheng. Jeg får kjøre opp karbinntaket og redusere proteininntaket og se det litt an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde det for meg også helt til jeg fikk forhøyede leververdier:)

Nå vet jeg selvsagt ikke hva som er årsaken, men ser jo ikke bort fra at det er en sammenheng. Jeg får kjøre opp karbinntaket og redusere proteininntaket og se det litt an.

Kan være kostholdet generelt.. Mye proteiner i forhold til karbs og fett? Kanskje appelsinjuice og vann funker i forhold til levern? :huh: I dunno. Har ihvertfall ikke noe problem , men kan vel ta en tur til legen en gang seinere og sjekke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lys av denne debatten... Hvor mange gram protein ligger dere på daglig? Sånn ca. Jeg har fått påvist høye leververdier og lever på ca 150-200 gram daglig. Har hatt lavt inntak av karbs tidligere. Veier ca 50 kg.

Om du har gått ned 5 kg siden februar og og målet er muskelvekst har du gjort noe veldig feil. Om du skal opp i vekt bør du nok vike litt på proteininntaket for plass til mer fett som gir mer kalorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lys av denne debatten... Hvor mange gram protein ligger dere på daglig? Sånn ca. Jeg har fått påvist høye leververdier og lever på ca 150-200 gram daglig. Har hatt lavt inntak av karbs tidligere. Veier ca 50 kg.

ligger på rundt 250-300 daglig:) 110-112kg kroppsvekt. Rundt 50g av dette fra pulver. Har høyt inntak av karbohydrater og moderat inntak av fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo interessant å lese, men at det er sant kan jeg ikke tenke meg! Enig med Indiska! Det er forøvrig vist tegn til at proteinpulver påvirker ens sosiale omgivelser noe. Hvor mye er usikkert..men at det gjør det kan jeg tro på. Viser til artikkel på http://www.bbc.co.uk/newsbeat/19449377.

Richard Cook is 22 and a student from Chesterfield. He has been taking supplements for four years but says he had a bad reaction to one of them.

"It felt like I was on drugs," he said. "I was shaking and I got angry.

"It also had an effect on my girlfriend who didn't want to be around me when I had taken it."

Although he still takes protein and creatine gym supplements, Richard says he has cut down from seven to four shakes a day.

"I started thinking to myself, with this one product, 'Why am I taking it when I feel terrible?'"

Hva synes dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At han rister ukontrollert og blir aggressiv , det første tilskuddene jeg tenker på da er ikke proteinshakes.

Edit; den artikkelen suger, da den ikke klarer å skille godt nok mellom proteinshakes, og kosttilskudd som Inneholder DMMA. At man rister etc av sistnevnte skal vistnok ikke være så utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo interessant å lese, men at det er sant kan jeg ikke tenke meg! Enig med Indiska! Det er forøvrig vist tegn til at proteinpulver påvirker ens sosiale omgivelser noe. Hvor mye er usikkert..men at det gjør det kan jeg tro på. Viser til artikkel på http://www.bbc.co.uk/newsbeat/19449377.

Richard Cook is 22 and a student from Chesterfield. He has been taking supplements for four years but says he had a bad reaction to one of them.

"It felt like I was on drugs," he said. "I was shaking and I got angry.

"It also had an effect on my girlfriend who didn't want to be around me when I had taken it."

Although he still takes protein and creatine gym supplements, Richard says he has cut down from seven to four shakes a day.

"I started thinking to myself, with this one product, 'Why am I taking it when I feel terrible?'"

Hva synes dere??

Tror heller det var kreatinen som gjorde aggroen i det tilfellet:P

Kanskje det rett og slett bare er slik at karbohydrater gjør oss lykkelige mens, protein gjør oss aggro og fett dreper oss ... (ref vg+ ergo ikke trolig kilde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...