Gå til innhold

Markløft med belte


sandra kraavik

Anbefalte innlegg

Er selv på leting etter et bra belte, helst et som er konkurransegodkjent for ordens skyld. Foretrekker relativt tykke og stødige belter (siden jeg er fyrstikktynn), og helst et som ikke koster skjorta. Både spenne og pigger funker, men spenne er å foretrekke. Noen piggbelter jeg har brukt tidligere har et par fine hull i singleten på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva gode belter angår er det vel nok å si at det er veldig individuelt. Jeg har forelsket meg i et belte på KK som ikke produseres lenger, så forsøker å finne noe som er så close som mulig.

Haha, har det samme problemet på TAK. Fant en nettbutikk fra Finland som hadde noe veldig likt, men de svarte meg aldri på henvendelse.

Det var min personelige mening jeg kom med. Er ikke det derfor dette kalles et diskusjonsforum, sånn at man kan diskutere type ting som dette :confused:

Alle har da vel lik rett å komme med meninger og synspunkter uavhengig om de er "rett" eller "gal".

Selv om dette er megagammelt:

Ja, du har rett til å ha din mening. Dersom du ytrer den har andre også rett til å kritisere den. Du kan ikke fraskrive deg kritikk med at "Jeg har lov til å mene hva jeg vil", det funker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv på leting etter et bra belte, helst et som er konkurransegodkjent for ordens skyld. Foretrekker relativt tykke og stødige belter (siden jeg er fyrstikktynn), og helst et som ikke koster skjorta. Både spenne og pigger funker, men spenne er å foretrekke. Noen piggbelter jeg har brukt tidligere har et par fine hull i singleten på samvittigheten.

Jeg kjøpte et Toro belte fra Kappi.no med en spenne, kjempe bra kjøp føler jeg. Finner det ikke inne i nettbutikken der nå da desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dette er megagammelt:

Ja, du har rett til å ha din mening. Dersom du ytrer den har andre også rett til å kritisere den. Du kan ikke fraskrive deg kritikk med at "Jeg har lov til å mene hva jeg vil", det funker ikke.

Kan jeg spørre hvorfor i alle dager du siterer meg på dette eldgamle innlegget? Tror du har misstolket noe en plass, for jeg har aldri "fraskrevet" meg kritikk sånn som du påstår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor i alle dager du siterer meg på dette eldgamle innlegget? Tror du har misstolket noe en plass, for jeg har aldri "fraskrevet" meg kritikk sånn som du påstår..

Fordi påstandene fortsatt er like dagsaktuelle som for 6 mnd siden. At det er helt feil sted å gjøre det på kan jeg nok være enig i, så å gå inn i videre diskusjon skal jeg spare tråden for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Som det blir sagt tidligere her så burde man benytte seg av belte når man nærmer seg vekter som kan sørge for at du får en teknikksvikt. Selv bruker jeg minst mulig belte på lette vekter, men på tyngre vekter ser jeg det som en nødvendighet og hjelper meg til å stive av i mage/rygg partiet under løftet.

Når det gjelder hvilket belte du skal ha, så har jeg prøvd en del og må si at Toro sitt belte er enestående. Kvaliteten er veldig bra, og er et bilde du kan ha i mange år.

Jeg har denne versjonen: Belts og selv om det koster litt, så er det verdt å bruke pengene på. Den spenna gjør det også enda lettere å feste beltet der du ønsker det, og skulle du gå opp/ned i vekt, er det bare å justere det etter behov ved å skru det enkelt inn eller ut.

Er det det som står først på den siden du mener :) ? Lurer på å kjøpe et belte selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gadd ikke starte ny tråd for dette, men jeg har en fråga. Jeg kjører et pyramide program, thus hver tredje måned kjører jeg sett med 10 rep på mark. Da er jeg rimelig fucked på 100 kg løft.

Hvor mange reps kjører dere på markløft? Er det noe poeng i 10 reps på mark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å bruke belte svekker du kroppens naturlige "belte", nemlig transversus abdominis (den innerste av magemusklene, om det gjør det enklere å forstå). Vanlige folk skal etter min mening ikke kjøre tyngre markløft enn de har sterk nok coremusklatur til. Bruk heller tid på å trene coremusklaturen før du slenger på 160kg i mark, det er det beste tipset jeg kan gi deg :) Og da mener jeg ikke utallige situps og beinhev, men heller kjøre f.eks markløft. knebøy og lignende øvelser som krever stor coreaktivering og gjøre coren sterk på den måten :)

Jeg hadde en gang en kunde som hadde så svak coremuskulatur at han ville ty til belte ved 60kg i markløft. Og JA, dette var en ung, ellers sprek mann i 20årene.. Just saying. Kan ofte gjøre mer skade enn nytte de beltene. Belter er forbeholdt styrkeløftere mener nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belte skal brukes som et hjelpemiddel når du har innlært deg riktig teknikk.

Hvis du leser på side 1 i denne tråden, kan du lese litt om de forskjellige meningene om beltebruk.

Et belte skal ikke være noe man bruker istedefor god teknikk, eller skikkelig oppspenn. Det skal være et hjelpemiddel på de tyngste settene, som kan hjelpe deg å opprettholde teknikken, og kanskje hjelpe til at du unngår en skade.

Har du VELDIG svak coremusklatur som Andrea beskriver over her, ville jeg vurdert å trene opp denne først. Og.. Det er forskjell på en gutt som marker 70kg og en som marker 200kg :)

Personlig bruker jeg kun belte på de aller tyngste settene, men det er absolutt ikke hver gang. Evt hvis jeg har en dag hvor jeg føler meg mer sikker med belte. Belte er ofte for meg en måte å bli minnet på å holde teknikken gjennom hele løftet.

Så var det vel linket til en artikkel her på FB hvor man hadde forsket på at man ikke fikk dårligere aktivering av coremusklaturen ved beltebruk. Jeg finner dog ikke den artikkelen akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnmf94
Om du skal ha et skikkelig belte så se på det som er 10cm brede og det må være slik at du får stramma det SKIKKELIG, skal ikke gli opp og ned. Nesten på grensa til for stramt. De ok ligger på alt fra 600-1000 kr, men varer deg nok livet ut nesten :)

Det er mange meninger om dette med belte, men jeg personlig tar ingen sjangser på mark. Selv 50% av 1RM er rimelig tungt, og jeg liker trykket jeg får i kroppen av det. Bare kjøp noe solid, INGENTING med borrelås! Det må være skikkelig spenne.

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/gasp-training-belt-black

http://x-life.no/styrkebelte_strength/P_873

Det er 2 alternativer, jeg har selv det øverste og er fornøyd. De er ganske stive og lite medgjørlig i starten, men det ordner seg med litt bruk :)

vet du om det beltet fra gasp er like bredt uansett størrelse?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg meiner ein bør vere forsiktig med å bruke for mykje belte på markløft. Øvinga er kjempegod for kjernemusklatur, men med belte kan du ta vekk ein del av aktiveringa der.

Belte ville eg anbefalt å bruke på dei tyngste løftene type RPE8/9 1-3.

Belte blir hovudsakleg brukt til å opprette stabilitet i ryggen, men pass på at det ikkje blir brukt som ei krykke. Teknikken bør du lære deg med lettare vekter og utan belte.

Som eirich er inne på er det forskjellige synspunkter på dette området. Eg skal ikkje påstå at eg har rett, men det er basert på det eg har lese av eit utval instruktørar.

Beltet blir ikke hovedsaklig brukt for å opprettholde stabilitet i ryggen, men for å hindre at nyrene løsner fra sine ligamenter. (Embryonal ascendens av nyrene gjør dem utsatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:p? Fortell mer om det, evt link ? :p

Lærte det under organanatomien. Nyrene er festet inferiort (nedad), men ikke superiort (oppad) og kan dermed lett "falle ned". De ascenderer (vandrer oppover) fra bekkenet til sin endelige posisjon under tidlig fosterliv. Dermed har de lett for å skli ned den veien de kom v. høyt trykk i abdomen slik man får under diverse styrkeløft. Nyrehilus ,eller "sekken", som nyrene ligger i er åpen nedad.

http://www.embryology.ch/anglais/turinary/urinhaute05.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte det under organanatomien. Nyrene er festet inferiort (nedad), men ikke superiort (oppad) og kan dermed lett "falle ned". De ascenderer (vandrer oppover) fra bekkenet til sin endelige posisjon under tidlig fosterliv. Dermed har de lett for å skli ned den veien de kom v. høyt trykk i abdomen slik man får under diverse styrkeløft. Nyrehilus ,eller "sekken", som nyrene ligger i er åpen nedad.

http://www.embryology.ch/anglais/turinary/urinhaute05.html

Hva skjer hvis nyrene løsner?

Er det forresten et vanlig problem i styrkeverden? Siden du mener det er hovedgrunnen til at folk bruker beltet altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis nyrene løsner?

Er det forresten et vanlig problem i styrkeverden? Siden du mener det er hovedgrunnen til at folk bruker beltet altså.

Tviler på at det er et vanlig problem i styrkeverdenen ettersom de fleste som driver seriøst bruker belte ;). Tilstanden heter nephroptose. Her er et sitat fra nephroptosis - definition of nephroptosis in the Medical dictionary - by the Free Online Medical Dictionary, Thesaurus and Encyclopedia.

Det er mange som bruker beltet som tror det er for ryggen, selv blant dem som "vet" hva de driver med.

"nephroptosis [nef″rop-to´sis]

downward displacement of a kidney, usually found in young adult women, especially those who are thin and long-waisted; it can occur when kidney supports are weakened by a sudden strain or blow, or are congenitally defective. Although it may not produce serious symptoms, if there is kinking of the ureters, this could cause an obstruction to their urinary flow, and some patients also have increased susceptibility to infection. Treatment is usually by nephropexy (surgical fixation). Called also floating, hypermobile, or wandering kidney."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...