Gå til innhold

Markløft med belte


sandra kraavik

Anbefalte innlegg

Som det blir sagt tidligere her så burde man benytte seg av belte når man nærmer seg vekter som kan sørge for at du får en teknikksvikt. Selv bruker jeg minst mulig belte på lette vekter, men på tyngre vekter ser jeg det som en nødvendighet og hjelper meg til å stive av i mage/rygg partiet under løftet.

Når det gjelder hvilket belte du skal ha, så har jeg prøvd en del og må si at Toro sitt belte er enestående. Kvaliteten er veldig bra, og er et bilde du kan ha i mange år.

Jeg har denne versjonen: http://www.liftinglarge.com/titantoroleverbelt.aspx og selv om det koster litt, så er det verdt å bruke pengene på. Den spenna gjør det også enda lettere å feste beltet der du ønsker det, og skulle du gå opp/ned i vekt, er det bare å justere det etter behov ved å skru det enkelt inn eller ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er helt greit å bruke beltet under oppvarming når man skal løfte tungt også. Da fokuserer jeg på riktig oppspenn, og beltet gjør at korsryggen holder seg god og varm. Det blir litt som å si at rally-førere skal bruke piggfritt når de varmer opp til å kjøre løp på vinterføre - men det er nå bare min mening. Skal man kjøre høy-rep er det jo selvsagt ikke nødvendig, men om jeg i det hele tatt skal i nærheten av 5RP i knebøy eller markløft kjører jeg med belte fra første oppvarmingssett...JMHO :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Mange gode poeng..

Jeg bruker beltet på de to siste setta som jeg har mest vekt på mark og bøy, synes jeg blir mye mer stabil i ryggen, og føler meg tryggere... Tviler det har noe neg. i henhold til styrke osv.. Og teknikk- så er det ikke for å slippe god teknikk men for å forbedre:)

Mitt valg er Gasp sitt:

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/gasp-training-belt-black

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Mosjonister løfter jo stort sett tungt nok til at det er skummelt for ryggen de også. De løfter også stort sett langt styggere, og er i utgangspunktet svakere (og dermed mer skadeutsatt).

Beltet er skadeforebyggende, og bidrar til at man kan ha et økt buktrykk, og det handler ikke om juks i det hele tatt. Selv ballettdansere bruker magebelter for å bla. forhindre brokk etc ved løft, på akkurat samme måte som knevarmere gjør at jeg kan bøye mer uten problemet, eller at håndleddsbeskyttere gjør at jeg ikke får noe særlig slitasje på håndleddene i perioder med høy mengde på benkingen.

Du skal få lov å mene hva de vil om bruk av løfteutstyr selvsagt, men jeg synes ikke man skal slenge ut udokumenterte påstander om at belte er for styrkeløftere som makser, og ingen andre, bare fordi man selv er prinsipielt imot det.

Det var min personelige mening jeg kom med. Er ikke det derfor dette kalles et diskusjonsforum, sånn at man kan diskutere type ting som dette :confused:

Alle har da vel lik rett å komme med meninger og synspunkter uavhengig om de er "rett" eller "gal".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var min personelige mening jeg kom med. Er ikke det derfor dette kalles et diskusjonsforum, sånn at man kan diskutere type ting som dette :confused:

Alle har da vel lik rett å komme med meninger og synspunkter uavhengig om de er "rett" eller "gal".

+1

Alle har rett til sin mening og synspunk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye gode meninger her. Setter pris på alle tilbakemeldingene.. :)

men som sagt så er jeg relativt ny i gamet, og lærer hele tiden :D nå i begynnelsen vil jeg bare lære meg riktig teknikk så jeg ikke ødelegger meg. Og det han på treningen mente var vel at når jeg begynner å få teken og løfter mer vekt, så burde jeg skaffe et belte, men det er vel ikke nødvendig enda? Jeg føler ikke da, men så er jeg enda litt pyse, og vil som sagt lære meg alt korrekt, så jeg har riktig utgangspunkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode meninger her. Setter pris på alle tilbakemeldingene.. :)

men som sagt så er jeg relativt ny i gamet, og lærer hele tiden :D nå i begynnelsen vil jeg bare lære meg riktig teknikk så jeg ikke ødelegger meg. Og det han på treningen mente var vel at når jeg begynner å få teken og løfter mer vekt, så burde jeg skaffe et belte, men det er vel ikke nødvendig enda? Jeg føler ikke da, men så er jeg enda litt pyse, og vil som sagt lære meg alt korrekt, så jeg har riktig utgangspunkt :)

Jeg ville bedt deg vente med belte til du løfter 1x kroppsvekt. Som du ser, så er jeg kanskje den som bruker belte på lettest vekt, men det er viktig å lære seg rett teknikk før du begynner med noe ekstra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode meninger her. Setter pris på alle tilbakemeldingene.. :)

men som sagt så er jeg relativt ny i gamet, og lærer hele tiden :D nå i begynnelsen vil jeg bare lære meg riktig teknikk så jeg ikke ødelegger meg. Og det han på treningen mente var vel at når jeg begynner å få teken og løfter mer vekt, så burde jeg skaffe et belte, men det er vel ikke nødvendig enda? Jeg føler ikke da, men så er jeg enda litt pyse, og vil som sagt lære meg alt korrekt, så jeg har riktig utgangspunkt :)

Hei. Jeg anbefaler å bruke belte som Lars K sier, jeg har det beltet fra GASP som han gav deg linken på, og det anbefaler æ. Når du først prøver det så kan det virke klønete å ha på og av, men det er ikke det altså. Når du har brukt det litt så vil det bli litt mykere, også når det er varmt etter bruk så er det lettere å få av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å se at noen jenter tør å bevege seg bort fra ellipsemaskinen og løfte tungt i mark :)

Markløft er favorittøvelsen min også. Eller, det er en tung og jævlig øvelse, men det er den jeg er best i :)

Har aldri skadet meg til tross for hyppig maksing i mark, dog er det vel ikke godt å vite om det er i nærheten av å gå ille før det smeller... Jeg er litt "old school" selv om jeg er ung. Kjører uten reimer, magnesium/kalk, hansker, sko, pussy pad og belte (utenom til chins, pull ups og dips da :p).

Det ble lenket til en artikkel her på fb et sted som viste at muskelaktivering var like bra under bruk av belte, men dybde i knebøy var bedre. Derfor bruker jeg belte i knebøy :) På markløft bruker jeg det for å holde korsryggen varm, men spenner ikke opp mot det.

Jeg leste den samme artikkelen som Lars K for et par måneder siden og ble overrasket, men har fortsatt ikke investert i belte.

Hvis beltet ikke deaktiverer kjernemuskulaturen og attpåtil er skadeforebyggende, hva er da bakdelen med det? Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg ett.

Omtrent hvor mange prosent mer løfter man i markløft og knebøy med belte kontra uten? Regner med at svaret er "det er veldig individuelt", men det hadde vært greit med et anslag. I og med at jeg fikser mark greit uten belte, betyr vel det at jeg klarer å skape bra buktrykk og at det ikke vil ha så mye å si for meg? Dog er jeg dårlig i knebøy... Venter på svar fra de eldre, erfarne gutta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog er jeg dårlig i knebøy... Venter på svar fra de eldre, erfarne gutta :)

Det jeg leste fra den artikkelen var at man ikke løftet stort mer, men man klarte å gå dypere. Det kommer til å være viktig for meg når jeg er ferdig med å trene muskulaturen rundt kneet og skal begynne å gå ATG igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste den samme artikkelen som Lars K for et par måneder siden og ble overrasket, men har fortsatt ikke investert i belte. Hvis beltet ikke deaktiverer kjernemuskulaturen og attpåtil er skadeforebyggende, hva er da bakdelen med det? Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg ett.

Det jeg vil tro de aller fleste ser på som bakdelen av beltebruk er at noen vil legge på mer kg, og dermed øker skaderisikoen i løftet. Pluss at jeg tror i hvertfall en del på treningssenter får litt mark av beltebruk fordi de ser discobyggere som trener bicepscurl med beltet på.

I tillegg så er det jo en del som har ideer knyttet rundt dette med "løfting uten hjelp" og skal aldri bruke reimer eller belter eller noen ting. Mye av det ligger her. Jeg er helt enig i at man bør ikke trene masse markløft med reimer (grepet skal også trenes) men om du trener på et treningsstudio der det ikke er lov å bruke magnesium eller kalk og der alle stengene er glatte, ser jeg ikke noe problem i å bruke reimer*. Løftet blir styggere om du holder på å miste stangen underveis fordi den sklir, så det er ikke noe å tilstrebe. Anti-alt blir litt sånn misforstått minimalisme.

*Du burde kanskje heller vurdere å bytte senter :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Annonse

Har ingen erfaring med det beltet, men det ser veldig solid ut. Dobbelsjekka mot IPF og det er godkjent. Har ikke selv prøvd med slik spenne, men det blir det neste da folk skryter veldig av det. Slipper den dansen for å få det på rett hakk :) Alt i alt, ser ut som et solid belte du har i mange, mange år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening tilbehør Abilica Styrkeløftbelte i skinn | Nettbutikk

jeg også vurderer nytt belte, kom over dette abilica beltet og syns det ser rimelig bra ut etter bildet å dømme. rimelig var det og. har hatt inntrykk av at abilica leverer utstyr som ikke er noe særlig å ha, men syns dette ser greit ut, noen som har inputs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening tilbehør Abilica Styrkeløftbelte i skinn | Nettbutikk

jeg også vurderer nytt belte, kom over dette abilica beltet og syns det ser rimelig bra ut etter bildet å dømme. rimelig var det og. har hatt inntrykk av at abilica leverer utstyr som ikke er noe særlig å ha, men syns dette ser greit ut, noen som har inputs?

Ser jo helt kurrant ut mht pris, men jeg liker ikke slik spenne, piggene kan være ubehagelig om man kjører veldig stramt da de går igjennom beltet. Men kan være uheldig med det ene jeg testa som var slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på et senter jeg er innom med jevne mellomrom har de et likt belte, syns selv det går helt greit med de spennene. fokuset går på vektstanga, så glemmer det liksom litt :p får riktignok merker som sitter på magen noen timer etter jeg har trent.. har riktignok ikke prøvd det med lav fettprosent, blir vel noe verre da?

bestill det beltet du fant Skigutt og la meg teste det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 @ Pinglo, i den grad den diskusjonen fortsatt er i live ;) Det finnes ingen god grunn for hvorfor man ikke skal bruke belte når man nærmer seg tunge vekter.

Hva gode belter angår er det vel nok å si at det er veldig individuelt. Jeg har forelsket meg i et belte på KK som ikke produseres lenger, så forsøker å finne noe som er så close som mulig. Synes mange varianter er for stive og harde og mister spennet i bunn i både bøy og mark. Har hørt at Wahlander sine skal være svært gode, men har ikke fått testet dem enda. Til den prisen føler jeg veldig for å gjøre et par løft får jeg evt bestiller: http://www.wahlanders.se/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_25&products_id=40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...