Gå til innhold

Markløft med belte


sandra kraavik

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt forelsket. I markløft! :):p

Har endelig turt å begynt med markløft skikkelig. I begynnelsen var jeg litt redd for å gjøre feil. Ha kroppen i feil "posisjon" osv, men fikk god hjelp av en snill kar på treninge som viste meg.

Han nevnte også at jeg burde gå til innkjøp av et belte, med tanke på at jeg gjerne ville øke vekten etter hvert. Så jeg lurte på om det var noen som hadde noe formening om hva jeg burde kjøpe å ikke?

Gjerne hvor jeg kan få tak i, og hva som er verdt å bruke penger på.

Selv vet jeg ingenting, så blir veldig glad for alle tips! :) ..Prøvde forresten noen de hadde på treningsenteret da jeg var der for en stund siden, men disse var altfor stor i str og sklei bare oppover livet på meg. :unsure:

På forhånd takk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Om du skal ha et skikkelig belte så se på det som er 10cm brede og det må være slik at du får stramma det SKIKKELIG, skal ikke gli opp og ned. Nesten på grensa til for stramt. De ok ligger på alt fra 600-1000 kr, men varer deg nok livet ut nesten :)

Det er mange meninger om dette med belte, men jeg personlig tar ingen sjangser på mark. Selv 50% av 1RM er rimelig tungt, og jeg liker trykket jeg får i kroppen av det. Bare kjøp noe solid, INGENTING med borrelås! Det må være skikkelig spenne.

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/gasp-training-belt-black

http://x-life.no/styrkebelte_strength/P_873

Det er 2 alternativer, jeg har selv det øverste og er fornøyd. De er ganske stive og lite medgjørlig i starten, men det ordner seg med litt bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha et skikkelig belte så se på det som er 10cm brede og det må være slik at du får stramma det SKIKKELIG, skal ikke gli opp og ned. Nesten på grensa til for stramt. De ok ligger på alt fra 600-1000 kr, men varer deg nok livet ut nesten :)

Det er mange meninger om dette med belte, men jeg personlig tar ingen sjangser på mark. Selv 50% av 1RM er rimelig tungt, og jeg liker trykket jeg får i kroppen av det. Bare kjøp noe solid, INGENTING med borrelås! Det må være skikkelig spenne.

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/gasp-training-belt-black

http://x-life.no/styrkebelte_strength/P_873

Det er 2 alternativer, jeg har selv det øverste og er fornøyd. De er ganske stive og lite medgjørlig i starten, men det ordner seg med litt bruk :)

- Tusen takk for godt svar og linker! Nå vet jeg litt mer hva jeg skal gå etter :) skal sjekke de ut og se hva jeg finner ut av. Likte det øverste, og om du er fornøyd med det, er jo det veldig bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Husk bare når du skal kjøpe at du må tenke omkrets når det strammes. Altså når du suger inn magen og drar til og ikke slapt. Nå har det sikkert litt større utslag på meg en deg men det er viktig. Om du er 80cm rundt livet og kjøper et belte som f.eks er 75-95 cm så vil du ikke få strammet det når du drar inn magen da midja nå ikke er 80 men kanskje 70cm.

Håper du skjønner hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare når du skal kjøpe at du må tenke omkrets når det strammes. Altså når du suger inn magen og drar til og ikke slapt. Nå har det sikkert litt større utslag på meg en deg men det er viktig. Om du er 80cm rundt livet og kjøper et belte som f.eks er 75-95 cm så vil du ikke få strammet det når du drar inn magen da midja nå ikke er 80 men kanskje 70cm.

Håper du skjønner hva jeg mener :)

Jepp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner ein bør vere forsiktig med å bruke for mykje belte på markløft. Øvinga er kjempegod for kjernemusklatur, men med belte kan du ta vekk ein del av aktiveringa der.

Belte ville eg anbefalt å bruke på dei tyngste løftene type RPE8/9 1-3.

Belte blir hovudsakleg brukt til å opprette stabilitet i ryggen, men pass på at det ikkje blir brukt som ei krykke. Teknikken bør du lære deg med lettare vekter og utan belte.

Som eirich er inne på er det forskjellige synspunkter på dette området. Eg skal ikkje påstå at eg har rett, men det er basert på det eg har lese av eit utval instruktørar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg støtter det som ble sagt om belte over - kjøp noe skikkelig. Det trenger ikke være fullt så dyrt. Mitt, fra Gym 2000, kostet 299,-. Det fungerer helt perfekt. Tidligere hadde jeg med borrelås, og det spratt opp i bunnposisjonen på et sett med forsøk på en rep ekstra på min tidligere 2RM. Det var tungt, jeg hadde spent opp, og..beltet spratt opp. Det var skremmende. Så kjøp ordentlig.

Det som ble sagt over her om hvor stramme de skal være er også veldig viktig. Om jeg kjører tungt klarer jeg rett og slett ikke å få pusten tilbake med beltet på. Får ikke nok luft i lungene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det bare er tull for en vanlig person å bruke belte under vanlig styrketrening.. Belte er for styrkeløftere som løfter så tungt at det virkelig er skummelt for ryggen.

Det ble lenket til en artikkel her på fb et sted som viste at muskelaktivering var like bra under bruk av belte, men dybde i knebøy var bedre. Derfor bruker jeg belte i knebøy :) På markløft bruker jeg det for å holde korsryggen varm, men spenner ikke opp mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble lenket til en artikkel her på fb et sted som viste at muskelaktivering var like bra under bruk av belte, men dybde i knebøy var bedre. Derfor bruker jeg belte i knebøy :) På markløft bruker jeg det for å holde korsryggen varm, men spenner ikke opp mot det.

Den artikkelen har ikke jeg sett, men hadde nok neppe forandret mening om jeg leste den. Jeg er vel bare veldig "anti-hjelpemidler" når det kommer til vanlig styrketrening :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artikkelen har ikke jeg sett, men hadde nok neppe forandret mening om jeg leste den. Jeg er vel bare veldig "anti-hjelpemidler" når det kommer til vanlig styrketrening :p

Det var jeg også i mange år. Har alltid satt pris på å holde ryggen varm, men endret mening etter å ha lest :) Jeg bruker straps også, men kun etter at grepet ryker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det bare er tull for en vanlig person å bruke belte under vanlig styrketrening.. Belte er for styrkeløftere som løfter så tungt at det virkelig er skummelt for ryggen.

Støtter opp om denne. Får kommentarer selv på gymmet innimellom om at "du må jo bruke belte på knebøty og markløft", men har trent meg opp gradvis til ikke å bruke belte og trenger det derfor ikke. Belte ser jeg på som krykker/støttehjul. Skal sies at jeg bruker belte på chins og dips, men det er kun for å henge på ekstra vekter.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester

Jeg ser ikke beltet som hverken krykke eller støttehjul, men heller et hjelpemiddel når ting begynner å bli opp mot 1RM. Hvorfor ta sjangsen. Er wristwraps eller knevarmere også krykker?

Poenget mitt er at om det brukes rett er det et hjelpemiddel. Det er ikke noe man slenger på seg for å slippe god teknikk.

Men igjen, man får heldigvis gjøre som man vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke beltet som hverken krykke eller støttehjul, men heller et hjelpemiddel når ting begynner å bli opp mot 1RM. Hvorfor ta sjangsen. Er wristwraps eller knevarmere også krykker?

Poenget mitt er at om det brukes rett er det et hjelpemiddel. Det er ikke noe man slenger på seg for å slippe god teknikk.

Men igjen, man får heldigvis gjøre som man vil :)

Det jeg sier.. At du ikke har behov for belte før det virkelig blir ille-tungt :) Men jeg vil si at det er mindre belastning for en jente å marke 50kg enn en mann som løfter opp mot 200kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Det jeg sier.. At du ikke har behov for belte før det virkelig blir ille-tungt :) Men jeg vil si at det er mindre belastning for en jente å marke 50kg enn en mann som løfter opp mot 200kg...

Sant sant, ville bare poengtere det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det bare er tull for en vanlig person å bruke belte under vanlig styrketrening.. Belte er for styrkeløftere som løfter så tungt at det virkelig er skummelt for ryggen.

Tull. Mosjonister løfter jo stort sett tungt nok til at det er skummelt for ryggen de også. De løfter også stort sett langt styggere, og er i utgangspunktet svakere (og dermed mer skadeutsatt).

Beltet er skadeforebyggende, og bidrar til at man kan ha et økt buktrykk, og det handler ikke om juks i det hele tatt. Selv ballettdansere bruker magebelter for å bla. forhindre brokk etc ved løft, på akkurat samme måte som knevarmere gjør at jeg kan bøye mer uten problemet, eller at håndleddsbeskyttere gjør at jeg ikke får noe særlig slitasje på håndleddene i perioder med høy mengde på benkingen.

Du skal få lov å mene hva de vil om bruk av løfteutstyr selvsagt, men jeg synes ikke man skal slenge ut udokumenterte påstander om at belte er for styrkeløftere som makser, og ingen andre, bare fordi man selv er prinsipielt imot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste her er vel enige om at beltet evt. skal brukes når det begynner å bli skikkelig tungt. Å bruke belte mens man varmer opp, er vel i beste fall bortkastet:P Jeg ser imidlertid nytte i beltet i de tyngre løftene mine (1-4 rep), ikke for å slippe god teknikk, men for å beholde den. Synes også det må være greit at jenter bruker belte selv om vi sjelden tar 200 kg i markløft, bør jo sees opp mot kroppsvekt. Et løft opp mot 100 kg for min del vil tilsvare opp mot 200 for mange menn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...