Gå til innhold

har dette hendt deg?


Anbefalte innlegg

Litt lei dag... Vil ikke klage, men ble litt (ganske) deppa..så..tenkte å dele det her.. Kanskje noen har noe fint å komme.. Jeg har startet min ferd for å gå ned i vekt. Startet for noen uker siden. Selvsagt går man ikke ned 20 kg på noen uker.. Idag så var jeg med venninner og familie.. Alle kommenterte mitt "store" utseende direkte eller indirekte.. Søsteren min kom med kommentarer om hvor slapp kroppen min ser ut, og hvor gammel jeg ser ut (jeg er 24).

Ja, jeg veit kroppen er slapp. Og at jeg er overvektig, og det er jo derfor jeg jobber med å gå ned i vekt. Det bare er så vondt å hele tiden få høre rett opp i ansiktet alle de tingene man hater med seg selv..

Forandringen kommer jo ikke over natta

Om noen har vært igjennnom slankeprosess...kanskje noen har noen inspirerende ord.

Ble bare ganske deppa, når din nærmeste påpeker alt som er stygt med utseende og deretter legger til at det er grunnen til at jeg er singel og jeg aldri vil finne meg noen...

Beklager og måtte legge det ut her..

Men visste bare ikke hvor jeg skulle dele det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i dine sko, jeg veit hvor vondt det er å høre slike kommentarer fra venner og familie.

Men har du informert dem at nå har du begynt på ferden mot bedre helse og sunnere kropp? Hvis ikke, si det til dem, og at du trenger oppmuntrende kommentarer fra dem nå, de kommentarene de har sagt hittil har vært lite støttende og sårende.

Forhåpentligvis vil de forstå deg, skjønne at det ikke var akkurat pent sagt av deg og fremover heie på deg og hjelpe deg på veien mot et sunnere og friskere deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist at familie og venner skal komme med slike unødvendige kommentarer - spesielt når du har bestemt deg for å gjøre noe med det du anser som et problem.

Du har rett i at forandring ikke kommer over natta, men det å gå ned i vekt er heller ikke en fix-all; å være tynn/slank er ikke nøkkelen til all lykke.

Fokusér på å være sunn og aktiv, du. Finn en livsstil du kan være fornøyd med. Drit i å få et magisk tall på vekta. Lær deg å like speilbildet ditt. Si ifra til venner og familie at du ikke synes det er greit med slike kommentarer - uansett.

Synes det er lurt, og fint, av deg å lufte slike tanker som dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, det er helt greit å dele disse tankene her!

Jeg forstår veldig godt at det gjør vondt når dine nærmeste kommenterer utseendet ditt på denne måten. Kanskje spesielt når du jobber med å få bedre helse og å gå ned i vekt. Vet familien din at du har tatt tak i dette selv? Det er lettere sagt enn gjort, men jeg foreslår at du snakker med familien din om hvorfor det er vondt for deg at de påpeker størrelsen din på den måten de gjør. Om de ønsker å hjelpe deg med å gå ned i vekt finnes det andre måter å gjøre det på enn å være negativ. Forklare dem at du er klar over at du er overvektig, men at dette er noe det vil ta tid å endre på. Det kan være en mulighet å skrive en mail eller et brev dersom du er redd for at du ikke vil få lov til å "snakke ferdig".

Du er nødt til å prøve å lukke ørene for de stygge kommentarene, og antydningene om at størrelsen din er grunnen til at du er singel. Dette er heller ikke enkelt, men jo mer du hører på de stygge kommentarene, jo "større" blir du. Med dette mener jeg at om du utstråler at du er misfornøyd med deg selv og at du selv synes du ikke fin - da er det vanskelig for andre å slippe til. Vær glad i deg selv. Ikke tenk at du skal gå ned i vekt fordi du da blir verdt mer, eller da blir du viktigere/bedre/mer tiltrekkende. Du er bra akkurat som du er. Tenk heller at du vil gå ned i vekt for din egen del, for at det skal være lettere å bevege seg, for å bevare god helse og for å gi deg bedre selvtillit. Om du får mer positiv oppmerksomhet når du går ned i vekt er det ikke fordi du har blitt smalere, men fordi du har hevet haka og fått et bedre syn på deg selv.

Jeg heier på deg! Du kommer til å klare å gå ned i vekt, og du kommer til å klare å lukke ørene for negative kommentarer underveis. Om det blir ekstra tungt sender du meg en PM så skal jeg gi deg en ekstra peptalk og forklare deg hvorfor du er flott, og at de som får deg til å tro noe annet åpenbart sliter med et eller annet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med tårer i øynene.. Tusen takk alle sammen.. Det betyr mye.. Jeg klarer ikke å dele med dem, for jeg kjenner gråten komme og jeg vil ikke grine foran dem..

Det er en ting når noen påpeker noe som kan bli bedre, men når noen påpeker akkurat det du selv hater når du ser deg i speilet også sier at det er grunnen til at du er singel så stikker det dypt. Jeg sa ifra da jeg startet, nå skal jeg begynne.. Men angrer

Nå teller alle andre kaloriene for meg, og påpeker hvert eneste måltid som jeg spiser foran.. Også spør de hele tiden hvorfor man ikke ser forskjell. Vi ble kjent med ei til jente idag. Pen jente. Hele veien hjem fikk jeg høre alt som var pent med henne og alt som var stygt med meg..

Brokkoli har rett, jeg føler meg større enn jeg er.

Jeg er 183 cm og veier 89 kg. Jeg føler meg gigantisk. Og når har jeg pga slike kommentarer fått så lav selvtillitt at jeg trener hvor det ikke er folk. Enten veldig tidlig, eller ute et sted hvor ikke andre er.

Jeg vil så gjerne bli fin.. Og jeg hater det.. For jeg starten denne ferden fordi jeg ville ha ekstra energi, sunn kropp som orket mer, og ei god helse. Så skulle utseende være bonus.. Men nå så glemmer jeg det andre og tenker...jeg mååå se "pen" nok ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glem de som ikke vil støtte deg. De høres virkelig ikke ut som om de vil være til hjelp. Har du noen venner/familiemedlemmer du vet ikke er negative, og som kunne vært en slags "hemmelig støttespiller" for deg? Som du kunne vært litt alene sammen med? Hvis ikke kan du som sagt sende meg en PM, så kan jeg være klagemuren din!

En treningspartner, eller ganske enkelt en turpartner, kan også være en idé. Noen du kan fortelle om de vonde tankene til, og også dele oppturene med. Kanskje du finner noen her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, din vennlighet varmer veldig!!

For å være ærlig så er det ingen jeg kan snakke ærlig med følelsene mine om for jeg klarer ikke å si slike ting etter å ha holdt mye slikt inni meg i mange år.. Så er vanskelig for meg å åpne meg..

Det er fint å kunne taste dette en plass hvor folk kan høre mine ord uten å dømme meg for mitt utseende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent til de begynner å mire når du begynner å nå matchvekt. De kommer sikkert til å komme med noen kjipe kommentarer av typen: "Åh, gud skal du ikke spise noe lenger du da?" "Jeg husker før, du var SÅÅÅ glad i mat", og "Herregud, kan du ikke komme på middag tidlig fordi du skal trene, nei vet du hva, dette har gått for langt". Sier ikke at dette nødvendigvis må skje, men du kommer til å få høre det igjennom hele ferden din. På godt og vondt;) Hold hodet oppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent til de begynner å mire når du begynner å nå matchvekt. De kommer sikkert til å komme med noen kjipe kommentarer av typen: "Åh, gud skal du ikke spise noe lenger du da?" "Jeg husker før, du var SÅÅÅ glad i mat", og "Herregud, kan du ikke komme på middag tidlig fordi du skal trene, nei vet du hva, dette har gått for langt". Sier ikke at dette nødvendigvis må skje, men du kommer til å få høre det igjennom hele ferden din. På godt og vondt;) Hold hodet oppe!

Jeg storgleder meg til å se resultatene.. Og dem skal absolutt komme..for jeg skal ikke gi opp..

Takk for oppmuntring

Utrolig bra at du ikke ga opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 183 cm og veier 89 kg. Jeg føler meg gigantisk. Og når har jeg pga slike kommentarer fått så lav selvtillitt at jeg trener hvor det ikke er folk. Enten veldig tidlig, eller ute et sted hvor ikke andre er

Hei Cherry, er du 183 cm og veier 89 kg? Da er du ikke gigantisk! :) Jeg er 175 cm og veier 85 kg :) Du ser sikkert utrolig fin ut allerede, det er bare det at de andre har klart å snike seg inn i hjernen din... :/ hør på alt det de andre har sagt til deg her, og gjenta det for deg selv så mye du kan isteden for det familie/venner forteller deg av negative ting. Du er fantastisk!! :D stå på!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet også med å fortelle familien min hva jeg følte og hvor såret jeg var. Jeg klarte knapt å fullføre første setning før jeg strigråt. Så til slutt skrev jeg et langt brev, som jeg kopierte og la igjen hos mor, besteforeldre , tante og onkel. Det var så befriende å sette ord på det jeg følte, og en sann lettelse å legge igjen de brevene hos dem.

Og etter at de leste det og forstod hvor idiotiske de hadde vært, ble alt så mye bedre og støtten kom på dagen :)

Ikke gi opp, du er sterk!! Det kreves mye bare å ta den beslutningen om å endre livsstilen sin til bedre. Vi heier på deg alle mann, og krysser fingrene for at dette løser seg <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror heller ikke at du er gigantisk. Jeg er 175 og 82 kg. Jeg var dog 98 for et år siden.

Men uansett hva jeg gjør og ikke gjør så er jeg ikke god nok for familien min. De kommer med kritikk uansett. Min bror derimot! HAN er fantastisk han. Uansett. Det er utrolig sårt.

Det er lett å si at man ikke skal bry seg med hva de sier, for det er nesten umulig å gjennomføre i praksis. Men prøv å heve deg over de. Og jeg ville faktisk ikke sagt noe mer om din ferd med å bli bedre trent og få bedre helse. La de se det selv etterhvert.

Stå på Cherry! Jeg har troen på deg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen fæle mennesker! Å si slike kommentarer er bare unødvendig og stygt gjort. Vi er alle klar over våre egne skavanker. Vi trener ikke å bli fortalt det.

Vet du hva? Du skal bare drite i dem. Ikke bry deg! Konsentrer deg om hva som gjør deg glad og at du HAR folk som støtter deg :)

Fokuser på deg selv, din egen lykke og helse. Ikke fortell dem noe om hva du driver med; bare fortsett med en ny livsstil og la resultatene vise seg av seg selv :cat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du blir deppa av sånne kommentarer som dette fra familie og venner... det er både unødvendig og vondt, og kan like gjerne gjøre det vanskeligere for deg å nå målene dine som det motsatte. Jeg må innrømme at jeg nok ikke hadde klart å tie still om det, men om du ikke vil kommunisere det til dem på den ene eller andre måten, så forsøk å heve deg over det, og fokuser på det som tross alt er det viktigste her: Deg selv!

Jobb med å endre vaner, ett skritt av gangen, finn aktiviteter du trives med, sett deg mål som du kan jobbe mot (og som kanskje ikke bare har med vekt å gjøre). Husk at dersom du ikke gir opp, så vil du nå målene dine! :)

Og du vet sikkert selv også at du ikke egentlig er så stor, men akkurat det sitter mest i hodet! Fortell deg selv at du er bra som du er, selv om du har planer om å bli enda bedre! :) Jeg føler meg faktisk mindre nå med mine 84 kg fordelt på 164 cm enn da jeg var 20-25 kg mindre, men har ikke gitt opp å bli en enda bedre versjon av meg selv for det! Stå på! Du kommer til å klare dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så unødvendig å skulle påpeke sånt. Kan ikke tro at familie og dine nærmeste ville funnet på å si noe sånt?? Jeg tror jeg faktisk hadde blitt sint. Det er noe annet hvis du ikke hadde gjort noe for det og bare klaget, men det gjør du jo ikke heller, du tar tak i det og går den harde veien. Hvis ikke det fortjener ros og gode ord, så vet ikke jeg. Utrolig slitsomt å ha det sånn, å føle at man må forsvare alt man gjør og skulle ha en forklaring klar til alle de som renner av seg med negativitet.

Med den vekta og høyden kan jeg ikke se for meg at du er så stor som du tror, men vet selv at man er sin egen verste fiende. Jeg har tider hvor jeg syns jeg er svær, men sånt er jo bare i mitt eget hode vet jeg. Skjønner godt at fokuset endres fra bedre helse og sunnere kropp, til at du føler at du må se pen nok ut. Det er ikke rart med så mye press vi har på kropp og utseende i dag. Det er veldig synd at det skal være sånn, for det er jo ikke det som har noe å si. Det er jo mye bedre å trene fordi man ønsker en god helse og forebygge skader, sykdom og få en sunn kropp, som du sier.

Jeg vet du kommer til å lykkes, og det gjør du også, innerst inne, selv om alle kommentarene gjør det vanskelig å se. Det gjør at du tenker mer på det negative enn det positive. Folk jeg kjenner som har gått mye ned i vekt har en periode bare holdt seg unna de som påvirker dem negativt, og heller omgått folk som er positive. Det er utrolig hvor mye det kan hjelpe, selv om det er vanskelig å skulle kutte ut å se familien sin. Men dette er jo ditt valg, din kropp og ditt liv, og hvis er så misunnelige på at du har klart å bestemme deg og gjøre noe med det du ønsker og få en forandring, er det strengt talt deres problem, ikke ditt :)

Du er åpen og virker veldig reflektert, så jeg er overbevist om at du kommer til å klare akkurat de målene du har satt deg :) Stå på :D Og hvis du har en dårlig dag så bare stikk innom her en tur så skal vi hjelpe deg å få opp humøret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cherry

Jeg blir forbanna av å lese hvordan din nærmeste behandler deg. Det du beskriver her er rett og slett mobbing. De angriper dine svakerer sider for å trykke deg ned og for å heve seg selv. Om ikke det er hensikten, så er det i alle fall resultatet. Om de virkelig ønsker å støtte deg, så er det de må de forandre seg - ikke du. Det gjør de ved gi deg oppbyggende ord og tillit, ikke ved å kritisere og forsøke å detaljkontrollere deg.

Jeg håper du ikke tar til deg det de sier på noen som helst måte, men fortsetter på DIN ferdig mot DINE mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...