Gå til innhold

Hva kan man forvente av fremgang, når man starter å trene midt i 30 årene?


Min-egen-lykkes-smed

Anbefalte innlegg

Jeg er 36 år og har akkurat kvittet meg med 18 kg overflødig fett. Er 173 høy og veier nå 68-69 kg.

Nå ønsker jeg først og fremst å bygge muskler. Både for utseende, funksjon og velvære. (..innrømmer at synlige resultater er det som frister mest..!)

Men jeg lurer så fælt på hva jeg kan forvente å oppnå? Og hvilke tidsperspektiv som er realistisk?

Vil jeg kunne se forskjell på kroppen på 3 mndr f.eks?

Er jo ikke 20 lenger og jeg har levd i en temmelig slapp kropp i alle år.

Har SÅ lyst til å finne frem til en stram og gjerne litt muskuløs figur

og jeg er innstilt på å jobbe hardt for å oppnå gode resultater!

Har nettopp begynt å kjøre fullkroppsprogram 3 ganger i uka, med knebøy, markløft, benk, skulderpress og pull ups. (Hjelpevekter og negative).

I tillegg planken og hipthtusts. Høres dette greit ut?

Kostholdet har jeg grei kontroll på nå, tror jeg, 2300 kcal om dagen, 1,5-2 g protein og ca 1-1,2 g fett. (Pr. Kg)

(Jeg har trent på helsestudio i ca tre måneder allerede, men har ikke sett så mye fremgang, annet enn mindre fett, men det er nok fordi jeg har trent feil til nå, med kun isolasjonsøvelser. I tillegg har jeg ligget i ganske stort kcaloriunderskudd og fått for lite proteiner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men jeg lurer så fælt på hva jeg kan forvente å oppnå? Og hvilke tidsperspektiv som er realistisk?

Vil jeg kunne se forskjell på kroppen på 3 mndr f.eks?

Jeg tror du kan forvente å oppnå store resultater. Jeg er blitt fortalt at det genetiske potensialet faller med omtrent 1% pr. år fra omkring 40 års alderen. Som 36 åringen har du sannsynligvis ikke noe særlig mindre genetisk potensial enn da du var 20 år, men trolig tar det lenger tid å komme dit da restitusjonen er mindre. Så det er ikke sikkert du vil se så store resultater på 3 mnd eller 1 år, men det er vel heller ikke så viktig? Resultatene kommer etterhvert uansett hvis du er tålmodig og jobber kontinuerlig mot målet ditt.

Har nettopp begynt å kjøre fullkroppsprogram 3 ganger i uka med knebøy, markløft, benk, skulderpress og pull ups. (Hjelpevekter og negative).

I tillegg planken og hipthtusts. Høres dette greit ut?

Kostholdet har jeg grei kontroll på nå, tror jeg, 2300 kval om dagen, 1,5-2 g protein og ca 1-1,2 g fett. (Pr. Kg)

Det virker veldig fornuftig med tanke på å bygge styrke og muskelmasse. Forsetter du med dette, så får du det nok sånn du vil etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan forvente å oppnå store resultater. Jeg er blitt fortalt at det genetiske potensialet faller med omtrent 1% pr. år fra omkring 40 års alderen. Som 36 åringen har du sannsynligvis ikke noe særlig mindre genetisk potensial enn da du var 20 år.

Virkelig?! Det var gode nyheter! :)

Jeg er så heldig at jeg ligger godt ann genetisk. Selv om jeg aldri har trent noe som helst, har jeg i følge "inbody"måling ganske bra muskelmasse. Høyt på normalnivået i underkropp og litt over i overkropp.

Så da er det bare å begynne å utnytte potensialet da!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig?! Det var gode nyheter! :)

Jeg er så heldig at jeg ligger godt ann genetisk. Selv om jeg aldri har trent noe som helst, har jeg i følge "inbody"måling ganske bra muskelmasse. Høyt på normalnivået i underkropp og litt over i overkropp.

Så da er det bare å begynne å utnytte potensialet da!! :)

Kjør på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gled deg! Særlig hvis du ikke har trent så mye styrke før! Jeg startet på scratch det året jeg fylte 50, og har fått helt syke resultater i forhold til hva jeg trodde var mulig på mindre enn et år. Du kommer til å øke og øke og øke jevnt og trutt i starten, og så kanskje du har blitt hekta før nybegynnerbonusen er brukt opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare gled deg! Særlig hvis du ikke har trent så mye styrke før! Jeg startet på scratch det året jeg fylte 50, og har fått helt syke resultater i forhold til hva jeg trodde var mulig på mindre enn et år. Du kommer til å øke og øke og øke jevnt og trutt i starten, og så kanskje du har blitt hekta før nybegynnerbonusen er brukt opp :)

Oi! Motiverende deluxe!!! Du har ikke tilfeldigvis bilder...??

Eller er det andre steder her, jeg kan finne inspirasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av mine klienter er godt over 40 år, og de har fått kjempe gode resultater ved hjelp av godt kosthold og fornuftig trening. Det ser ut som du har det fundamentale på plass, og da kommer resultatene ;)! Bare å gi det litt tid :D Alder er ingen stopper ;)!

Kan også være lurt for din del, å ta bilder av deg selv underveis for å se forandringene. Det er ikke alltid like lett å se forandringer på egen kropp uten å ha bilder å sammenligne med. Lykke til, dette går kjempe bra skal du se :D!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være lurt for din del, å ta bilder av deg selv underveis for å se forandringene. Det er ikke alltid like lett å se forandringer på egen kropp uten å ha bilder å sammenligne med. Lykke til, dette går kjempe bra skal du se :D!

Har tatt en del bilder allerede, fra jeg begynte å fjerne fett, for noen måneder siden og det er veldig gøy å se utviklingen, ja! :) men gleder meg veldig! til å se noen muskler på bildene etterhvert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei i slutten av 40-åra som begynte for ca et år siden. Hun tar 85 kg bøy, 90 kg mark (?) og 45 kg benk (er ca 160 høy). Hun har også gått ned masse i fett og fått sinnsykt flotte overarmer, flotte skuldre og ser virkelig flott ut :) Sikkert mye annet som er flott på henne også, men har ikke akkurat bedt henne om å kle av seg ;)

Tror ikke du skal tenke noe på at du er over 30! Og gratulerer med -18 kilo, bra jobba :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei i slutten av 40-åra som begynte for ca et år siden. Hun tar 85 kg bøy, 90 kg mark (?) og 45 kg benk (er ca 160 høy). Hun har også gått ned masse i fett og fått sinnsykt flotte overarmer, flotte skuldre og ser virkelig flott ut :) Sikkert mye annet som er flott på henne også, men har ikke akkurat bedt henne om å kle av seg ;)

Tror ikke du skal tenke noe på at du er over 30! Og gratulerer med -18 kilo, bra jobba :)

:) :) :D Blir så glad for å høre dette!!!! Tuuusen takk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 45 år, og begynte å trene i juni. Fremgangen har vært formidabel, både i styrke og muskelmasse. Eneste jeg merker, og som også blir nevnt høyere oppe i tråden her, er at jeg ikke restituerer like fort som en 20-åring. Prosentvis fremgang tror jeg nok er rimelig likt som på en 20-åring med samme treningsmengde. Regner med at forholdet skal være omtrent likt mellom kvinner og menn.

Ta en titt på denne artikkelen om en 70-årig bodybuilder. http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2998 Han begynte å trene da han var 40. Hva han har gjort eller spist for å få det til vet jeg ikke, men det viser i hvert fall hva som er fysisk mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han 70-åringen har garantert fått hjelp med testosterontilskudd og evt. vekststoffer. Se f.eks. på Dr.Life gjør. Jeg har sett sånne motivation-bilder med Dr.Life, men greia er jo at han har et testosteronnivå som en 20-åring. En god del over det som vanligvis gis når det er snakk om TRT (Testosterone Replacement Therapy). Da er det ikke rart at det blir resultater. DET står det ikke noe om i motivation-greiene, og mange tror han får slike resultater bare ved å trene og spise sunt. Yeah, right.

Det ER forskjell på testosteronnivået til en 20-åring og en som er midt i 30-åra, 40-åra eller 50-åra. Og som Ove Fosse sier så krever det mer restitusjon jo eldre man blir. Man har også lettere for å legge på seg mer fett, og proteininnholdet i kostholdet bør økes pga. mindre effektiv proteinsyntese. Alt dette skyldes i bunn og grunn synkende testosteronnivå.

Uansett, det er aldri for sent å begynne å trene! Selv om man ikke får like rask fremgang som en testofylt 20-åring så kan man fortsatt øke livskvaliteten sin betraktelig vha. styrketrening. Styrke er en egenskap man ikke vet å sette pris på før man har det. Man kan tilpasse treningsprogram slik at man rekker restituere seg. Én mulighet er å ha to hviledager mellom hver trening. En annen mulighet er å legge inn en lett-dag eller trene to ganger i uken. Så lenge man er bevisst dette så er det fullt mulig å gjøre god framgang i lang tid (y)

Under her er et av de beste foredragene jeg har sett om styrketrening, og da spesifikt hvordan styrketrening påvirker helsen vår når vi blir eldre. Det er riktignok på engelsk og er en time langt, men det er vel verdt å se hvis du har tid og anledning. Fyren som snakker er en Starting Strength Coach og lege som har spesialisert seg på hva som skjer med kroppen når den eldes. Dette foredraget var sterkt delaktig i å bekrefte oppfatningen min om at å løfte vekter var en av mitt livs beste beslutninger. Hvis noen vil lese en inspirerende tråd om hvor han hjelper en 64-årig gammel dame løfte vekter så les denne. Det er så bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...