Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Okei, hvorfor det? Konsistensen eller hva?

Hva skal du lage? :)

Å bytte ut smør med olje kan muligens fungere i enkelte oppskrifter, men står det at du skal røre smør og sukker hvitt, F. Eks så. nytter det nok ikke med olje.

Men for generell smørerstatter i andre oppskrifter kan det funke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du lage? :)

Å bytte ut smør med olje kan muligens fungere i enkelte oppskrifter, men står det at du skal røre smør og sukker hvitt, F. Eks så. nytter det nok ikke med olje.

Men for generell smørerstatter i andre oppskrifter kan det funke

Skal lage boller :) Fikk tak i smør, krisen avverget! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du om man får rabatt ved flere? Det er rundt 4-6 stk det er snakk om.

Greit å vite sånn ca hva jeg må ut med.

Dersom du tar de hos fastlegen betaler du sats for timen pluss utstyr. Vanlig egenandel er rundt 300kr for en "normal" legetime, dersom du skal ta mange må du nok ha flere timer. Snakk med fastlegen din. Hvorfor skal du fjerne alle disse føflekkene? Estetiske årsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tar de hos fastlegen betaler du sats for timen pluss utstyr. Vanlig egenandel er rundt 300kr for en "normal" legetime, dersom du skal ta mange må du nok ha flere timer. Snakk med fastlegen din. Hvorfor skal du fjerne alle disse føflekkene? Estetiske årsaker?

Ingen estetiske årsaker, kun fløflekker jeg er usikre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen estetiske årsaker, kun fløflekker jeg er usikre på.

In that case; gå til fastlegen din og be om henvisning til en ordentlig skjekk ved hudavdelingen på sykehuset. Det tar max ett halvt år fra henvisning til du får time. Du blir da undersøkt ordentlig av en hudlege som ser om det er nødvendig å fjerne føflekkene. Jeg gjorde dette i vår, og behøvde bare å fjerne EN føflekk, selv om jeg hadde 5-6 mistenkelige. Da slipper du en masse unødvendige arr, og du slipper å bekymre deg videre. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In that case; gå til fastlegen din og be om henvisning til en ordentlig skjekk ved hudavdelingen på sykehuset. Det tar max ett halvt år fra henvisning til du får time. Du blir da undersøkt ordentlig av en hudlege som ser om det er nødvendig å fjerne føflekkene. Jeg gjorde dette i vår, og behøvde bare å fjerne EN føflekk, selv om jeg hadde 5-6 mistenkelige. Da slipper du en masse unødvendige arr, og du slipper å bekymre deg videre. Anbefales.

Jeg gikk til fastlegen min med en flekk som jeg ikke likte, og hun tok en titt på den og kom fram til at det lureste var å fjerne den, så vi gjorde det. Deretter ble den sendt inn til sjekk og alt var i orden heldigvis. Jeg viste fastlegen en annen flekk jeg var usikker på, men den var helt fin så vanlige leger kan vel også sjekke føflekker?

Det eneste jeg har hørt, er at hudleger kanskje er flinkere å sy penere arr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til fastlegen min med en flekk som jeg ikke likte, og hun tok en titt på den og kom fram til at det lureste var å fjerne den, så vi gjorde det. Deretter ble den sendt inn til sjekk og alt var i orden heldigvis. Jeg viste fastlegen en annen flekk jeg var usikker på, men den var helt fin så vanlige leger kan vel også sjekke føflekker?

Det eneste jeg har hørt, er at hudleger kanskje er flinkere å sy penere arr?

Jeg har også fjernet en føflekk hos fastlegen min tidligere, og dette gikk selvfølgelig helt fint! Denne gangen hadde jeg flere mistenkelige føflekker, derfor ble jeg henvist videre. Da Groenhaug også har en del tenker jeg det kan være greit å få skjekket de ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de med lengre hår (gjerne i hestehale):

Vasker dere håret etter hver trening?

Pleier egentlig å vaske håret ca 2 ganger i uka, men nå som jeg trener litt oftere enn det, så vasker jeg det etter hver trening. Noen sier man burde la håret få "hvile". Men.. usj, føler jo jeg burde vaske det, blir jo svætt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de med lengre hår (gjerne i hestehale):

Vasker dere håret etter hver trening?

Pleier egentlig å vaske håret ca 2 ganger i uka, men nå som jeg trener litt oftere enn det, så vasker jeg det etter hver trening. Noen sier man burde la håret få "hvile". Men.. usj, føler jo jeg burde vaske det, blir jo svætt!

Viss du bare skyller det rett etter trening skal det gå fint. Altså, dusjer uten sjampo. Da får du vekk svetten uten å slite så mye på det.

Når har ikke jeg egentlig noe peiling på hår, men det er dette jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til de med lengre hår (gjerne i hestehale):

Vasker dere håret etter hver trening?

Pleier egentlig å vaske håret ca 2 ganger i uka, men nå som jeg trener litt oftere enn det, så vasker jeg det etter hver trening. Noen sier man burde la håret få "hvile". Men.. usj, føler jo jeg burde vaske det, blir jo svætt!

Har langt (nok) hår. Bruker ikke å vaske det mer enn 2 ganger i uka, men om jeg har treninger som ikke passer inn med hårvask-schedulen, så bruker jeg å skylle det om det er mye svette, eller bare passe på å la det tørke ordentlig om det bare er litt svette.

Mitt hår er på den tørre siden, så om vinteren må jeg være spesielt påpasselig med å ikke vaske det for ofte - ender opp med knusktørt og statisk hår om jeg skulle vasket det hver gang jeg hadde trent :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har langt (nok) hår. Bruker ikke å vaske det mer enn 2 ganger i uka, men om jeg har treninger som ikke passer inn med hårvask-schedulen, så bruker jeg å skylle det om det er mye svette, eller bare passe på å la det tørke ordentlig om det bare er litt svette.

Mitt hår er på den tørre siden, så om vinteren må jeg være spesielt påpasselig med å ikke vaske det for ofte - ender opp med knusktørt og statisk hår om jeg skulle vasket det hver gang jeg hadde trent :p

Ahh. Da blir det skylling neste gang ;)

Mitt blir også tørt og statisk. Følte meg så fin på jobbintervju en gang når alt håret klistret seg til trynet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh. Da blir det skylling neste gang ;)

Mitt blir også tørt og statisk. Følte meg så fin på jobbintervju en gang når alt håret klistret seg til trynet :p

Noen ganger er jeg så freidig at jeg skyller det, for så å ha balsam i det (og skyller den ut, så klart). Alt etter sesong og hvordan håret er.

Hårolje kommer nok til å bli håret mitt sin bestevenn denne vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de med lengre hår (gjerne i hestehale):

Vasker dere håret etter hver trening?

Pleier egentlig å vaske håret ca 2 ganger i uka, men nå som jeg trener litt oftere enn det, så vasker jeg det etter hver trening. Noen sier man burde la håret få "hvile". Men.. usj, føler jo jeg burde vaske det, blir jo svætt!

Vasker mitt annen hver dag ish, sånn ca 3 ganger i uka. Jeg kan ikke bare skylle håret da det blir kjempe fett og tørt. Samtidig så blir jeg sjelden noe særlig svett i håret.

Så se an hårtypen du har, og nødvendigheten av å vaske ofte. Men å vaske hver dag ville jeg holdt meg unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker mitt annen hver dag ish, sånn ca 3 ganger i uka. Jeg kan ikke bare skylle håret da det blir kjempe fett og tørt. Samtidig så blir jeg sjelden noe særlig svett i håret.

Så se an hårtypen du har, og nødvendigheten av å vaske ofte. Men å vaske hver dag ville jeg holdt meg unna :)

Tenker jeg tester med skylling, aner ikke helt hvordan mitt hår vil oppføre seg.. Tynt, flatt nordisk hår som blir lett statisk.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HASTER

Kan man bruke olje istedet for smør i bakverk?

LeanMachine Til neste gang: Som regel går det helt fint, om det er snakk om ulike deiger el.l. Husk da å ta en liten klype salt oppi i tillegg, ellers kan smaken på det ferdige produktet bli litt "vassen" (smør inneholder salt, olje gjør det ikke). Hvis du derimot lager et eller annet som skal stivne (glasur, f.eks) er det verre. Men kniper det kan du evt bruke Cocosa (kokosolje), det har normalt fast form i romtemperatur.

Håper bollene ble gode! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de med lengre hår (gjerne i hestehale):

Vasker dere håret etter hver trening?

Pleier egentlig å vaske håret ca 2 ganger i uka, men nå som jeg trener litt oftere enn det, så vasker jeg det etter hver trening. Noen sier man burde la håret få "hvile". Men.. usj, føler jo jeg burde vaske det, blir jo svætt!

Nei, vasker håret på bestemte dager :p hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...