Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har sluttet med hansker nå (litt fordi jeg følte at hanskene var pinglete og mye fordi de stinka svette uansett hvor ofte jeg vasket dem), og har faktisk mindre træler og mer hud (træler -> pirker på det -> blir sår i stedet) enn før. Bruker magnesium på de tyngste settene, ellers har jeg ikke sjans. Og den figuren om grep over her er gull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spm;

mannen min får fysisk vondt når han trener triceps? Hva kan det komme av? Dårlig teknikk? For tung belastning? Det skjer HVER gang liksom.

La meg gjette, triceps pushdown? Jeg fikk også noe senebetennelsesgreier av den. (Men det er lenge siden, og jeg tror teknikken var feil.) Det finnes bedre tricepsøvelser uansett, så sikkert like greit å droppe den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt jævelskapet. Snakk med en spesialist - du vil kunne få noen ganske morsomme øvelser som hjelper bra. Vil ikke gjengi dem over nett da du kan ende med å ta livet av deg :D

Hahaha :lol: Jeg lurte egentlig fordi kusina mi har fått det og hun ble bare sendt hjem av legen uten NOE som helst av råd :lol: Så lurte på om det var noe som kunne hjelpe :)

Har kosthold mye å si? Og i såfall på hvilken måte? :blush: Jeg vet kostholdet hennes er rævva (for å si det mildt) men tenkte kanskje det var verdt et forsøk, selv om jeg har mine tvil på at jeg i det hele tatt når inn i knotten hennes :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Lurte på hva som er best når man tar flere set, samme øvelse etter hverandre (med pause), eller starte på ny øvelse, og heller gå tilbake?

Og hvor mange sett bør man ha?

Jeg trener noen basic øvelser uten vekter, så mange rep at det er vanskelig å ta flere. Hvis jeg da går rett på øvelsen igjen, klarer jeg jo ikke like mange rep... Hva burde jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Push-up (på kne) 10 rep

RKC Planke så lenge jeg klarer

Rygg-ups 10 rep (2 opp, 1 til høyre, 1 til venstre = 1 rep)

Hipthrust 20 rep

Glute bridge 20 rep

Bulgarsk utfall 15 rep

Superdog 10 rep

Knebøy 15

Sit-ups 25 rep (med 2 sek hold hver 2.)

Noen øvelser jeg pleier å ta, følger listen, går ganske rett på uten pause mellom. Går gjennom listen 1 eller 2 ganger, burde kanskje være mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På gymmen i dag var jeg så heldig at jeg fikk en liten mini-PT-time av en av de som jobber der, som spurte om målene for treningen. "Hvor stor vil du bli?" sa han. Og jeg tenkte "whoat?!", jeg vil jo ikke bli "stor", bare sterk. :)

Jeg ble litt forvirret av spørsmålet. Før trodde jeg at hvis jenter løftet tunge vekter så fikk man store, maskuline muskler, men det har jeg skjønt er en myte som har skremt jenter fra å trene tungt sammen med gutta. Og jeg er ikke redd for å ta i lenger ;) Men hjelp meg til å forstå dette helt...

Det jeg har gått inn for nå er å trene målrettet styrketrening der jeg legger på litt og litt mer vektbelastning etter som jeg mestrer f.eks 8-10 reps x 3 sett på en øvelse. Iflg. artikler fra FB bør man legge på mer belastning hele tiden for å få progresjon, right? Og så vet jeg at kostholdet har mye å si. Hvis jeg spiser for mye (fett og karbo?) ift. det jeg forbrenner, kan jeg risikere å legge på meg både muskler OG fett, ikke sant? Jeg spiser nå mest proteiner, noe karbo og noe fett, prøver å få i meg mest mulig nyttig næring. Jeg er ikke veldig storspist, blir fort mett, så tror jeg ligger på ca 1500 kcal pr dag på en vanlig dag. Men jeg må måle kalorier og proteininntak litt mer for å være sikker, har ikke vært så opptatt av det nå den første måneden :)

Spørsmålet mitt er altså: Hvordan skal jeg trene og spise så jeg ikke blir "større", bare sterkere? Mer muskler og mindre fett, men helst beholde kroppsstørrelsen min sånn alt i alt? Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskler tar mindre plass enn fett på kroppen, så dersom du går opp 5 kg muskler på ett år og går ned 2.5 kg fett vil du være nokså like stor - men gjerne ha størrelsen litt finere plassert ;)

Det skal endel til for jenter å bli store og veldig muskuløse..På 1500 kcal får du deg bare lavt energinivå og dårlige treningsresultat samt en kjip hverdag. Minimum, MINIMUM 2000 kcal om du skal holde vekten, helst ville jeg sett 2200+ uten at jeg vet høyde/vekt/aktivitetsnivå.

Asle, kan du gjøre meg en bjørnetjeneste og tagge Marilus i posten din? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskler tar mindre plass enn fett på kroppen, så dersom du går opp 5 kg muskler på ett år og går ned 2.5 kg fett vil du være nokså like stor - men gjerne ha størrelsen litt finere plassert ;)

Det skal endel til for jenter å bli store og veldig muskuløse..På 1500 kcal får du deg bare lavt energinivå og dårlige treningsresultat samt en kjip hverdag. Minimum, MINIMUM 2000 kcal om du skal holde vekten, helst ville jeg sett 2200+ uten at jeg vet høyde/vekt/aktivitetsnivå.

Takk for engasjementet! Det setter jeg pris på :)

Jeg veier 57 kg og er 166 cm høy. Jeg trener styrketrening (fullkroppsprogram) tre ganger i uka. 1500 kcal er ikke noe jeg prøver å holde meg til, men det jeg har antatt at jeg kan ligge på når jeg spiser det som er naturlig mye for meg. Men nå satt jeg meg faktisk og regnet ut dagens kalori- og proteininntak (puh). Med fare for å kjede leserne noterer jeg også hva jeg har spist i dag, rett og slett for å få feedback på hvordan jeg kan spise mer.

M1: 2 kokte egg, 2 knekkebrød m/gulost & kaviar + 2 skiver kyllingskinke, majones & agurk

1 banan etter trening

M2: 100 gr entrecote + grønnsalat m/sjysaus + 1 havre polarbrød med peanøttsmør og blåbærsyltetøy

Snack: 1 New Energy-sjokolade

M3: 1/2 grillet kylling u/skinn + liten porsjon fløtegratinerte poteter + tomat

Et par biter marsipan og drops til kaffen

Dette inntaket tilsvarte ca 1840 kcal og 182 gr protein (fett og karbo har jeg ikke fokusert så mye på hittil). Jeg føler at jeg har spist ganske mye i dag til meg å være, som 1/2 kylling jobbet jeg litt for å få i meg fordi jeg visste at jeg trengte det. Er dette for lavt energiinntak for meg og mine mål? Jeg har tenkt fokus på protein og fett til nå, men burde kanskje få i meg mer karbohydrater som brød, pasta og ris, det er jo mer energirikt enn rent kjøtt/kylling/fisk!?

Jeg takker for innspill og tips til kostholdet mitt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke var så verst! Ja jeg så selv at jeg har spist mer proteiner enn jeg trenger i dag, det var pga all kyllingen og i tillegg biffrester til lunsj. Vanligvis ville jeg nok ha spist et hjemmelaget grovt rundstykke med mye ost og skinke på, det er mer typisk lunsjmat for meg :) Mer frukt og grønt er notert! Jeg har begynt med trankapsler daglig i tillegg til at jeg tar Gerimax og C-vitamin.:angelic:

Burde jeg spise mer karbohydrater fra brød/ris/pasta for å få i meg mer kalorier? Mener du jeg bør ligge på minst 2000 kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...