Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Det spiller liten rolle hvor mye fett det er pr 100g, men jo mindre det er, dess mer kan du spise av den.. Du skal ha max 20 av hver pr dag, så om det er 10g fett i vren bruker du opp hele fettkvota di om du spiser 200g..

Okei! :) Jeg har kjøpt en magerost naturell som har pr 100 gram: kcal: 130, Protein: 19 g, karbohydrat: 0 g og dett 6 g. Denne må jo være ok å spise på et lavkarbobrød avogtil, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg har laget et lavkarbobrød som akkurat er på grensen. Om man holder seg til 1 brødskive dagen er det ok!

Men osten er det greit med da? Kan jo brukes til mye, blande med kesam og sukkerfri ketcup å bruke som dressing, eller ha på PSMF-pasta(den man lager av eggehvite, kesam og fiberhusk på et stekebrett i ovnen.)..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødet, vil jeg anta.

Både brød og knekkebrød (om det er aldri så lavkarbo) passer dårlig inn på denne dietten. Det blir fort for mye fett.

Jeg har laget et lavkarbobrød som akkurat er på grensen: Næringsinnhold pr 100 gram brød: 173 kcal, 16,3 gram protein, 4,9 gram karbohydrat, 7,7 gram fett og 9,2 gram fiber. . Om man holder seg til 1 brødskive dagen, eller annen hver dag er det ok, ble jeg fortalt...?

Men osten er det greit med da? Kan jo brukes til mye, blande med kesam og sukkerfri ketcup å bruke som dressing, eller ha på PSMF-pasta(den man lager av eggehvite, kesam og fiberhusk på et stekebrett i ovnen.)..? :) Har tenkt å gå på dietten i 4-8 uker, så trenger litt mer variasjon for å kunne holde det gående så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødet eller osten?

Begge deler. Fett skal være minimalt, helst kun de 10-20 grammene fra omega3 og 6.

Karboene skal komme fra grønnsaker.

Ikke vondt ment, men mange av dere som kjører denne opphøyde helligheten av en kur vet ikke hva dere gjør. Dere går inn i det uten å vite hva dere skal gjøre. Dette er ingen quick fix som fikser alle verdens fettproblemer. Dette er en fastekur hvor 98% av det som inntas skal være protein, og det kun for å spare muskelmasse. Kalorier, fett og karbo skal være på ett minimum foruten de essensielle fettsyrene. Hvorfor ikke velge en helt vanlig diett med 2-2,5x protein, karbo fra grønnsaker, frukt og bær - kanskje litt ris/søtpotet/potet og litt fett til hvert måltid? Så mye enklere, så mye bedre, så mye sunnere. Best av alt er det noe man takler over tid. Og resultatene kommer nesten like fort. Trene kan man også gjøre, som mange av dere insisterer å gjøre på PSMF selv om man skal trene minimalt.

Tror jeg skal blogge dette. Kjenner jeg får lavt blodsukker av tanken på PSMF-forhelligelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Fett skal være minimalt, helst kun de 10-20 grammene fra omega3 og 6.

Karboene skal komme fra grønnsaker.

Ikke vondt ment, men mange av dere som kjører denne opphøyde helligheten av en kur vet ikke hva dere gjør. Dere går inn i det uten å vite hva dere skal gjøre. Dette er ingen quick fix som fikser alle verdens fettproblemer. Dette er en fastekur hvor 98% av det som inntas skal være protein, og det kun for å spare muskelmasse. Kalorier, fett og karbo skal være på ett minimum foruten de essensielle fettsyrene. Hvorfor ikke velge en helt vanlig diett med 2-2,5x protein, karbo fra grønnsaker, frukt og bær - kanskje litt ris/søtpotet/potet og litt fett til hvert måltid? Så mye enklere, så mye bedre, så mye sunnere. Best av alt er det noe man takler over tid. Og resultatene kommer nesten like fort. Trene kan man også gjøre, som mange av dere insisterer å gjøre på PSMF selv om man skal trene minimalt.

Nå leter jeg sikkert etter ting å krangle på her, men jeg synes det her var ganske krasst. Jeg har bevisst, for å holde ut, ligget på rundt 15-18g av både fett og karbo, og mener at dette er langt fra en fastekur (kanskje det er det i praksis, men det føles ikke sånn) - mener du t jeg har misforstått helt og like gjerne kunne gjort noe helt annet?

Hva skal man gjøre da? Spise ren kyllingfilet og kun reker? I så fall vil jeg gjerne ha forslag til fire-fem forskjellige måltider som passer inn under det du mener er den rette formen for PSMF...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Fett skal være minimalt, helst kun de 10-20 grammene fra omega3 og 6.

Karboene skal komme fra grønnsaker.

Ikke vondt ment, men mange av dere som kjører denne opphøyde helligheten av en kur vet ikke hva dere gjør. Dette er ingen quick fix som fikser alle verdens fettproblemer. Dette er en fastekur hvor 98% av det som inntas skal være protein, og det kun for å spare muskelmasse. Kalorier, fett og karbo skal være på ett absolutt minimum foruten de essensielle fettsyrene. Hvorfor ikke velge en helt vanlig diett med 2-2,5xs protein, karbo fra grønnsaker og bær og litt fett til hvert måltid? Så mye enklere, så mye bedre, så mye sunnere. Best av alt er det noe man takler over tid. Og resultatene kommer nesten like fort. Trene kan man også gjøre, som mange av dere insisterer å gjøre på PSMF selv om man skal trene minimalt.

Hey, dette er "tråden for dumme spørsmål", sant? :) Jeg spør fordi jeg ikke vet og ønsker mer informasjon. Spesielt ang. denne dietten mener noen at noe er OK å spise, mens andre mener det ikke går. Hvilken diett folk vil gå på, må være opp til dem selv, alle har rett til å prøve og feile uansett hva andres opplevelser og meninger om det er! :) Jeg har veldig god erfaring med dietten, som jeg har gått på i en 10 dagersperiode før, og det var en stor motivasjon og nesten som en inngangsbilett til en sunnere kosthold og en livsstilendring. Jeg gikk ned 4,5 kilo da, og etter det har jeg gått ned 10 kilo til uten noen spesiell diett, bare med et sunt kosthold og trening. Vekten har helt stoppet opp i flere måneder nå på tross av variert kost og lavt kaloriinntak, og moderat trening. Så derfor ønsker jeg å gå på dietten i noen uker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå leter jeg sikkert etter ting å krangle på her, men jeg synes det her var ganske krasst. Jeg har bevisst, for å holde ut, ligget på rundt 15-18g av både fett og karbo, og mener at dette er langt fra en fastekur (kanskje det er det i praksis, men det føles ikke sånn) - mener du t jeg har misforstått helt og like gjerne kunne gjort noe helt annet?

Hva skal man gjøre da? Spise ren kyllingfilet og kun reker? I så fall vil jeg gjerne ha forslag til fire-fem forskjellige måltider som passer inn under det du mener er den rette formen for PSMF...

Mener ikke at du skulle gjort noe annet om det fungerer for deg. MEN, om du har spist annen karbo enn grønnsaker, så er det pr definisjon ikke PSMF! Og når spørsmålet er direkte relatert til P S M F så må man få svar deretter, spesielt når man spør om man kan spise ditt og datt på den kuren. Det ER en proteinsparende modifisert fastekur, ingenting annet - hvor de fleste blir liggende på under 1000kcl om dagen. Om du spiser 20 gram ekstra fett i tillegg til de essensielle fettsyrene (du skal ha de essensielle fettsyrene) så er det faktisk mellom 180-260 kalorier ekstra. Om du spiser 20 gram karbo ekstra i tillegg til grønnsakene dine så er det 80 kalorier ekstra. Du spiser da altså 260-340 kalorier ekstra enn hva du skulle ift regler. Pr uke utgjør det 1820-2380 kalorier - noe faktisk er mer enn min dagsrasjon av kalorier. Dermed kan også resultatet bli mindre.Vet ikke om du spiser dette i tillegg eller totalt, men dette var for å sette på spissen.

Om jeg tror det gjør noe at du spiser 20 gram fett og karbo? Overhode ikke. Liker du å spise sånn? Spis sånn. Jeg mener det er bedre for deg. Fett trenger vi litt av og om du ikke har skjønt det så er jeg langt fra noen tilhenger av PSMF og jeg er faktisk ganske redd fordi det er så mange som bruker denne kuren ukritisk. Det jeg mener at det finnes langt sunnere og like effektive måter å miste fett på enn å gå på en fastekur som praktisk talt nesten eliminerer to av makroene våre og lar oss sitte igjen med den makroen som har høyest termisk effekt og som er vanskeligst å bryte ned til energi (noe som jo er litt av hensikten med psmf). Jeg mener alle har godt av å etablere en sunnere livsstil først som sist (nå ser jeg bort fra folk som er dypt inni contest prep og sånn der opplegg som jeg og den vanlige mannen i gata aldri kommer til å være) med gode proteiner, gode karbokilder og gode fettkilder.

Dette forumet bugner av gode proteinfastemåltider, det er ingen problem å lage velsmakende måltider. Jeg greier å lage neste hvert eneste av mine måltider gode, og det både med og uten mine 1-2 tilmålte skjeer med fett til hvert måltid. 1 skje fett = 10 gram = mellom 90 og 130 kalorier alt etter hva du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg leste den og alle kommentarene (og Fagerli sin) før jeg begynte. Mener du jeg har misforstått noe essensielt?

hvor på nakken/ryggen skal man ha stanga i knebøy? har prøvd å finne det rette stedet lenge, men gjør vondt uansett hvor jeg har stanga noe som fører til at jeg må bruke sånn rund, myk pute rundt stanga. Vil helst ikke dette siden jeg har hørt stanga kan rulle av.

Jeg flytta stanga ned på trapezius(?) etter å ha sett Rippetoe(?) instruere i en video på youtube.. Gjorde underverker for meg med Low Bar iallefall, slutta med pad'en og fikk bedre holdning og bedre teknikk med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgi meg Velvet, jeg er trøtt etter en lang dag (og lang faste :p )

Poenget mitt (som jeg ikke sa) var at man ikke burde (kunne) spise brød, knekkebrød og slikt, fordi det ikke passer inn. Jeg har ikke gjort det, alle karbo har kommet fra tunfisk og grønnsaker. Min synd har vel vært karbonadedeig :p

Nå skjønner jeg hva du mener, og skal slutte å pirke og krangle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...