Gå til innhold

Hvordan bli brun?


Gjest Ukjent666

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor sånn stress med den brunfargen? Sett deg i sola og la naturen gå sin gang. Man må jo bare akseptere at dersom man blir ikke deilig solbrun i den nordiske sol med nordiske gener så er det vel ikke ment to be. Blir som å stappe i seg gulrot fordi man absolutt vil se ut som man har gulsot.

Man 'må' vel ingenting, men for meg personlig har det mye med velvære å gjøre. Jeg ser og føler meg friskere dersom den blålige hudfargen min på en eller annen måte kan kamufleres på sommertid :) da slipper jeg å få høre sammenlikninger om lik/spøkelser. :p Har hudkreft (malignt melanom) i familien og har hudtypen til å få det selv, så med streng beskjed fra leger skal jeg holde meg unna soling. Bruker selvbruning via fuktighetskrem til vanlig, men den skal man holde seg unna solen med. Så er det jo fint at det finnes relativt naturlige produkter som hjelper på og gjør det beste ut av det jeg har og den lille tiden jeg faktisk skal oppholde meg i solen. Gleder meg til å prøve betakaroten, Anya - så takk for tips <3 hvem vil vel ikke se litt bedre og friskere ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det: du skal ta inn i helsikkes mye betakaroten for å få farge. Det er jo bare ett fargestoff, og gjør ingenting for at du bygger opp pigmentene dine osv. Skal du bli brunere enn selve metningspunktet ditt så må noe tilsettes, dessverre.. Eller du må begynne å ta EKSTREMT mye sol :)

Hvis ingen vet det her så å jeg bare si det...betakaroten tilskudde inneholder mye a vitamin..som kjent skal man ikke ta mye av dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg å må det gitt! hva slags betacaroten spurte du etter? 25mg? noen merker som er bedre enn andre? :)

Jeg spurte etter 25 mg ja, men han hadde visst mye sterkere også (60 mg). Bestilte aldri derfra, pga det kostet veldig mye i frakt. Har heller bestilt fra Iherb (som ble stoppet i tollen:() og fra The Big Vit Shop (fra UK, så håper jeg får dem snart!).

De jeg bestilte er Now Foods-merket, men har som sagt ikke fått dem enda, så vet ikke om de er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte etter 25 mg ja, men han hadde visst mye sterkere også (60 mg). Bestilte aldri derfra, pga det kostet veldig mye i frakt. Har heller bestilt fra Iherb (som ble stoppet i tollen:() og fra The Big Vit Shop (fra UK, så håper jeg får dem snart!).

De jeg bestilte er Now Foods-merket, men har som sagt ikke fått dem enda, så vet ikke om de er bra.

åh, typisk at de skulle bli stoppet i tollen!... Norge altså ! men hvordan vet du at ikke de fra UK blir stoppet? siden det er EØS land? tror ikke jeg skal satse på 60mg akkurat :p mulig jeg prøver noen fra Big Vit jeg å da.. blir nok få turer til sverige i eksamensperioden :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var i DK på lørdag, og stod å kikka i vitamin-hylla på Bilka etter BetaKaroten, så ingenting, spurte ei ung jente som jobba der, men det hadde ho jaffal ikke hørt om ! ... ? skulle da tro at de hadde det i DK å? kikka i flere butikker, men ingen betakaroten å se... noen som har lignende erfaringer? er det apotekvare? skjønte ingenting jeg... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsen fungere solfaktor? Vi hadde en diskusjon på jobben. Der vi kom frem til solfaktor var for å sakke ned, slik at man gradvis blei brun/vant til sola. Stemme det? Ikke mye sol oppe i nord, og lite google lyst :p

solfaktor skal beskytte huden mot de skadelige strålene uva som forårsaker kreft etc, uvb er de sunne strålene som gir deg farge.

billigere solfaktor kremer blokkerer gjerne begge deler med resultat du blir tregere brun, en bra blokkerer kun de farlige strålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsen fungere solfaktor? Vi hadde en diskusjon på jobben. Der vi kom frem til solfaktor var for å sakke ned, slik at man gradvis blei brun/vant til sola. Stemme det? Ikke mye sol oppe i nord, og lite google lyst :p

Solfaktor, ofte forkortet SPF etter engelsk sun protection factor, er et mål på styrken av et solfilterpreparat, det vil si hvor godt solkremer og -sprayer beskytter mot skadelig UVB-stråling frasola. Solfaktoren angir hvor mange ganger lenger en kan utsette seg for sollys hvis en bruker preparatet i forhold til hvis en ikke bruker det. En solfaktor på for eksempel 5 betyr at en kan være i sola fem ganger lenger enn uten solkrem og likevel oppnå samme solingseffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen vet det her så å jeg bare si det...betakaroten tilskudde inneholder mye a vitamin..som kjent skal man ikke ta mye av dette:)

Jeg har kjørt 25 mg hver dag i over et år, har ikke merket negative bivirkninger heller. Forholder du deg til Norske retningslinjer når du sier dette? Eller forskning/evidensbasert dokumentasjon? De ville vel ikke tillatt salg i Norge dersom det kunne være skadelig, ihvertfall ikke uten at det var reseptbelagt, uavhengig av styrken på dosene? (Jeg har ikke sjekka ut dette.:) :)

En produsent skriver:

"Betakaroten er ikke skadelig for kroppen. Store doser vitamin A kan være skadelig for mennesker, men ved inntak av betakaroten kosttilskudd blir kun kroppens behov gjort om fra provitamin A til vitamin A i organismen. Betakaroten bør allikevel ikke spises av mennesker med nedsatt leverfunksjon eller ved graviditet og amming. Røykere som bruker store mengder nikotin daglig bør heller ikke innta betakaroten." Aner ikke kildene til disse påstandene, men om de stemmer så bør det være trygt nok håper jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjørt 25 mg hver dag i over et år, har ikke merket negative bivirkninger heller. Forholder du deg til Norske retningslinjer når du sier dette? Eller forskning/evidensbasert dokumentasjon? De ville vel ikke tillatt salg i Norge dersom det kunne være skadelig, ihvertfall ikke uten at det var reseptbelagt, uavhengig av styrken på dosene? (Jeg har ikke sjekka ut dette.:) :)

En produsent skriver:

"Betakaroten er ikke skadelig for kroppen. Store doser vitamin A kan være skadelig for mennesker, men ved inntak av betakaroten kosttilskudd blir kun kroppens behov gjort om fra provitamin A til vitamin A i organismen. Betakaroten bør allikevel ikke spises av mennesker med nedsatt leverfunksjon eller ved graviditet og amming. Røykere som bruker store mengder nikotin daglig bør heller ikke innta betakaroten." Aner ikke kildene til disse påstandene, men om de stemmer så bør det være trygt nok håper jeg :)

Det er jo kjent dette med at a vitamin skal man væe forsiktig med da,det vil jo hvilken som heslt lege fortelle deg,fordi d er et vitain vi kan produsere selv. Men selv har jeg også negativ erfariing med betakaroten-nemmelig forgiftning-altså a vitmain forgifting:/ Så jeg sier bare,vær forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte etter 25 mg ja, men han hadde visst mye sterkere også (60 mg). Bestilte aldri derfra, pga det kostet veldig mye i frakt. Har heller bestilt fra Iherb (som ble stoppet i tollen:() og fra The Big Vit Shop (fra UK, så håper jeg får dem snart!).

De jeg bestilte er Now Foods-merket, men har som sagt ikke fått dem enda, så vet ikke om de er bra.

*mase mase* :p men hvor mange mg er det i de Now Foods Beta-caroten med 25000IU? :p ... jeg skjønte ingenting av vitaminkalkulatoren som ble posta her tidligere :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mase mase* :p men hvor mange mg er det i de Now Foods Beta-caroten med 25000IU? :p ... jeg skjønte ingenting av vitaminkalkulatoren som ble posta her tidligere :p

Vitamin A: 1 IU is the biological equivalent of 0.3 μg retinol, or of 0.6 μg beta-carotene[5][6]

1,015 IU of vitamin A (as beta carotene) equals 0.61 mg of beta carotene (1,015 IU x 0.0006).

To regnemåter:

25000 * 0,0006 = 15

Eller:

25000 IU/1015 IU=24,63 (avrundet)

0,61 mg * 24,63 = 15 mg

Gir samme svar:

25 000 IU = 15000 mikrogram = 15 mg betakaroten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal uansett ha mer, leste om ei på nett som hadde brukt 100 mg str i 3 år og DA hadde det skjedd merkelige ting med levra, men doktoronline.no sier at forskning hittil ikke har vist leverskader og sykdom ved høyt inntak, selv om det nevnte inntaket var vel høyt. Så: Alt med måte har jeg alltid sagt, og fortsetter med det :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukt 25000iu over en lengre periode nå og ikke merket noe negative effekter jeg ihvertfall..

men jeg viste ikke det var såpass over maksimale inntak anbefalninger, t.o.m i usa er anbefalt daglig maksimal dose 3000iu, el jeg har lest feil? jaja kroppen har ihvertfall ikke klaget sålangt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh, typisk at de skulle bli stoppet i tollen!... Norge altså ! men hvordan vet du at ikke de fra UK blir stoppet? siden det er EØS land? tror ikke jeg skal satse på 60mg akkurat :p mulig jeg prøver noen fra Big Vit jeg å da.. blir nok få turer til sverige i eksamensperioden :p

Ja, det var kjipt! Satser på at de fra UK går gjennom pga det er EØS-land ja:) Fikk mail i dag fra produsenten om at de var sendt, så håper de kommer om ikke så altfor lenge:)

Skulle ønske jeg bodde nærmere Sverige, da skulle jeg lett tatt en harrytur og hamstret betakaroten, fremfor det der bestille fra nett-styret:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...