Gå til innhold

Hvordan bli brun?


Gjest Ukjent666

Anbefalte innlegg

A) Årsaken til at Norge har drittlave doseringer på vitaminer og mineraler er fordi de ikke følger med i timen. Vi kan også ta en del av konspirasjonsteoriene om legemiddelindustrien, lobbyister og muligheten til å patentere legemidler men ikke næringsmidler, men jeg skal ikke gå der. Stikker man over til Sverige er grenseverdiene helt anneledes, og jeg tror ikke svenskene er helt genetisk annerledes enn oss.. :meh:

B) Betakaroten KAN omdannes i kroppen til A-vitamin VED BEHOV, men dersom du har nok, vil den kun virke som antioksidant eller skylles ut igjen. Det værste som kan skje er at brunfargen din blir orange (med gigadoser over laang tid). Dere med soleksem må gjerne ta 10 kapsler om dagen av de stusselige dosene vi selger i norsk helsekost, evt stikke til Sverige/kjøpe på iherb.com. :)

Dette er noe min sykepleier-stemor fortalte, men det er selvsagt ikke automatikk i at hun har rett. Jeg har sett betakaroten reklamert som A-vitamntilskudd, men etter nøyere lesning ser jeg at det ikke er tilsatt noe ekstra A-vitamin. Dere har rett, my bad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er noe min sykepleier-stemor fortalte, men det er selvsagt ikke automatikk i at hun har rett. Jeg har sett betakaroten reklamert som A-vitamntilskudd, men etter nøyere lesning ser jeg at det ikke er tilsatt noe ekstra A-vitamin. Dere har rett, my bad :)

Uansett alt med måte ;) Viktig å være kritisk :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har nå pløyet meg gjennom denne tråden. Dette er det jeg fikk med meg om betakaroten sålangt: :)

  • 25.000 IU = 15 mg betakaroten (og den vitaminkalkulatoren får ikke det svaret forresten).
  • Man må opp i svenske doser for å få nevneverdig effekt (ca 25-50mg?). Norske doser og betakaroten.no = 1-3 mg, hvem gidder vel det?
  • Bestille betakaroten fra iHerb = spille lotto med tollen.
  • Ingen som har bestilt fra Big Vit Shop (UK/EØS) har sålangt fått stoppet betakaroten i tollen! (eller?)
  • Sverige er også stedet for betakaroten, hvis man har muligheten. Og hvis du ikke finner høye doser, så er det Patrick du skal prate med.
  • Den norske nettbutikken Shopping4net (sender fra Sverige) selger tilskudd som inneholder 25mg/kapsel. Tror ikke noen her hadde prøvd betakaroten derfra enda? Jeg har forresten handlet linser og andre produkter der problemfritt i mange år, så kan i alle fall anbefale nettbutikken. Rask levering og god kundeservice.
  • Begynn å ta BK 3-4 uker før du skal på solferie for best effekt.

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette? :rolleyes:

Ja, og forresten - her i Danmark selger de tydeligvis betakaroten med 150mg per tablett over disk... Er ikke det temmelig drøye doser? Burde jeg revurdere å kjøpe den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha familie fra Østerdalen.:)

Der sendte Italienerne og etterhvert også Portugiserne straffanger for å jobbe i Sølvgruvene på Røros. Noen stakk sikkert av......

Hadde jeg tørt legge ut bilder, sku jeg vist hva virkning 4 uker på Kreta hadde på undertegnede. Nesten så jeg ble tatt i passkontrollen på Gardermoen, og måtte gumle brunost før jeg slapp inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble aldri brun før, men har nå 2 år på rad kjørt hestedoser på betacarotene for så og sole meg litt i solarium. 20 min 3-4 ganger i uken så blir man ok brun.

Om man skal bli blodbrun må man nok ligge litt lengre, jeg er fornøyd med fargen nå så bare vedlikeholder litt ut august, da gidder jeg ikke mer sol før neste sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjørte 50 000 IU per dag (tror det var 2 uker) før jeg begynte skikkelig soling. Så etter det har jeg tatt 1 tablett (25000IU) om dagen og kommer til å gjøre det ut august. Om det er placebo eller ikke aner jeg ikke, men jeg har alltid vært hvit hele barndommen og ungdommen frem til 2 siste årene hvor jeg bestemte meg at jeg skulle bli brun uansett hvor mye sol som skulle til, bare for å se om det faktisk gikk ann, hehe.

tror 1 tab på 25000 IU er samme som 15mg hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var tidenes bleiking, sånn skikkelig hvit (og feit) men har gått på betakaroten hver dag siden syden i fjor, og tatt sol ca en halvtime ca en gang i uken siden det, og da har fargen holdt seg ganske bra hele året :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere tatt betakaroten som har 150mg per tablett? Én tablett blir da mer enn en hel pakke norsk bk! Og 150mg er vel ca 3-6x svenske doser... Likevel selger de det over disk her i DK. :confused:

Jeg kjører 50 mg fra Sverige, hver dag i minst 1 mnd før tur, og heller mindre vedlikeholdsdoser ellers i året. Det skal finnes forskning der de ikke har funnet bi effekter ved høye doser, i følge div lege spm/svar sider på nett. - Jeg har ikke sjekket dette, men om du leter så finner du det vel i en eller database for medisinsk forskning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører 50 mg fra Sverige, hver dag i minst 1 mnd før tur, og heller mindre vedlikeholdsdoser ellers i året. Det skal finnes forskning der de ikke har funnet bi effekter ved høye doser, i følge div lege spm/svar sider på nett. - Jeg har ikke sjekket dette, men om du leter så finner du det vel i en eller database for medisinsk forskning :)

Tar som deg Anya, 50mg-dose. Jeg fant dette fra doktoronline, så kan jo lime det inn her. For å si det sånn...I ain't worried.

Spør legen: Leverskade av betakaroten-tilskudd?

Leverskade av betakaroten-tilskudd?

Min sambo har "spist" betakaroten hver dag i tre år. Daglig dose har vært 100 mg ren betakaroten! Dette tilsvarer ca. 1 kg gulrøtter hver dag i tre år! For tre måneder siden var hun hos legen og etter ultralyd og røntgen ble det konstatert forstørret lever og en forandring i dens konsistens. I den ene nyren ble det oppdaget en cyste. Nå er det to måneder siden hun sluttet med dette tilskuddet, og hun har ikke lenger ubehag. Er det sannsynlig at så stor dose betakaroten kan gi leverskader? Jeg tror ikke det dreier seg om A-vitaminforgiftning, ettersom kroppen vel selv kun "omdanner" betakaroten til den A-vitamin som er nødvendig, men hva med "overskuddet" av betakaroten? Hvor tar det veien?

Jeg har fått bekreftet riktig tablettkonsentrasjon ved laboratorie-analyse (HPLC-metode), og etter hva jeg skjønner er 100 mg dagsdose ren betakaroten ca. 10 ganger for høy ift. anbefalt inntak! Takker for svar.

–rolando

Vibeke Landaas, klinisk ernæringsfysiolog svarer:

Din samboer har fått forstørret lever i etterkant av at hun har tatt kosttilskudd med betakaroten i flere år. Om det har noen sammenheng er vanskelig å si. Vitamin A er som kjent levertoksisk, men man finner vanligvis ikke unormalt forhøyede vitamin A-nivåer til tross for høyt betakaroteninntak. Grunnen er at en mindre andel av betakaroten omdannes til vitamin A ettersom inntaket øker. Når betakaroteninntaket er høyt, vil overskuddet lagres i fettvev og i lever. Betakaroten i underhudsfettet er årsaken til at mange blir gulaktige i huden når de spiser mye betakaroten. Dette er ikke farlig. Jeg har ikke sett studier som har dokumentert at betakaroten kan ha negative effekter på leverfunksjonen.

Å ta kosttilskudd med betakaroten er likevel ikke noe jeg ville anbefale, verken for din samboer eller for andre. Selv om matvarer som er rike på betakaroten er helsefremmende, kan kosttilskudd ha stikk motsatt effekt. ATBC-studien, som kom for noen år siden, viste nettopp at betakarotentilskudd økte risikoen for lungekreft hos røykere. Dette til tross for at høyt inntak av betakarotenrike matvarer beskytter.

(...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir ikke brun!!:mad: Er liksom "brun" på profilbildet der etter jeg var i Florida.. :p Får soleksem med en gang sola titter frem, så egentlig ikke spesielt keen på å legge meg ned timesvis på stranda og bare si HELLO soleksem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ukjent666

Må bare spørre: hvor anbefales det å kjøpe betakaroten?:) Er det bigvits eller? Eller skal jeg bare kjøpe noen på apoteket osv for svinmye penger og små doser?:) Er ikke noe sånn "umiddel" krise. Men kunne tenkt meg å faktisk bli noe lunde brun neste år! Ekte viking for ever....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre: hvor anbefales det å kjøpe betakaroten?:) Er det bigvits eller? Eller skal jeg bare kjøpe noen på apoteket osv for svinmye penger og små doser?:) Er ikke noe sånn "umiddel" krise. Men kunne tenkt meg å faktisk bli noe lunde brun neste år! Ekte viking for ever....

BigVits! Nowfoods betacaroten.. kommer kjapt også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...