Gå til innhold

Speltlompe eller fullkornswrap


Merta

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har stusset litt på at på de fleste fitnessblogger om dagen så brukes det speltlomper for å "pakke inn" diverse godsaker (salat og proteinmat). Jeg har lenge brukt fullkornswraps, og synes det er så rart at overalt er det disse speltlompene de bruker. Jeg sammenliknet næringsinnholdet i to pakker i går, men synes det ikke var så stor forskjell. Jeg endte opp med å velge fullkornwrapsen. Noen som vet hvorfor alle andre bruker speltlompe? Sjekket jeg opp feil merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Spiser ingen av delene(lager selv :D), men måtte jeg velge hadde jeg valgt lomper - fordi wraps ser ut som de er laminert o_O, da de er fulle av konserveringsmidler, e-stoffer og palmeolje

feks;

http://www.santamariaworld.com/no/Produkter/tex-mex/#!/whole-wheat-tortilla/

Melblanding (graham (33 %), hvede, hvedeklid (4,4 %)), vand, palmeolie, surdej af hvede, fugtighedsbevarende middel (E422), salt (1,5%), bagepulver (E500), emulgator (E471), syre (citronsyre), fortykningsmiddel (E415). Fuldkornsindhold 38 %, hvilket svarer til 55 % af tørvægten

Sammenlinget med

http://www.buer-as.no/lomper-med-spelt.html

Poteter, Potetflakes, Speltmel, Rugmel, Salt og Konserveringsmiddel E200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


  • hvetetortilla:



    Energi:


    290 kcal / 1250 KJ


  • Protein:


    7,5 g


  • Karbohydrater:


    50 g


  • fett: 5.5 g


  • fullkorn;



    Energi:


    300 kcal / 1250 KJ


  • Protein:


    8,5 g


  • Karbohydrater:


    51 g


  • fett: 6.0


  • Her er næringinnholdet i hvetetortilla og fullkornstortilla.Forskjellene er så små at ser ikke den stooore sunnheten i fullkorn.Ikke når man spiser 1 tortilla som jeg gjør.I tillegg er fullkorn dyrere.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg da at speltlomper er veldig oppskrytt, og at litt mange har byttet ut tortillaer mot dette. Jeg synes ikke det er noe galt i å spise tortillaer, og det burde ingen andre synes heller - vet å trekke fram at en skarv lompe kan erstatte en tortilla i et måltid blir plutselig ikke måltidet like fullverdig som det før har vært. Hvorfor skal de som trives med å spise tortillalefser bytte ut dette?

Ja, en speltlompe har bedre næringsinnhold enn en hvetetortilla. Men jeg synes ikke at det er noe galt i å spise noen av delene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wraps er til taco, lomper er til lunsj. That's the difference.

Mye lettere å ha med en kyllingwrap av tortilla enn speltlompe som ferdiglaget matpakke da, ihvertfall etter min erfaring. Lompene løser seg jo bare opp når man prøver å brette dem. Spørs dog hva man skal ha i dem. Vanlig pålegg passer liksom ikke helt i en tortilla, men kylling og grønnsaker pakker jeg gjerne inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


  • hvetetortilla:



    Energi:


    290 kcal / 1250 KJ


  • Protein:


    7,5 g


  • Karbohydrater:


    50 g


  • fett: 5.5 g


  • fullkorn;



    Energi:


    300 kcal / 1250 KJ


  • Protein:


    8,5 g


  • Karbohydrater:


    51 g


  • fett: 6.0


  • Her er næringinnholdet i hvetetortilla og fullkornstortilla.Forskjellene er så små at ser ikke den stooore sunnheten i fullkorn.Ikke når man spiser 1 tortilla som jeg gjør.I tillegg er fullkorn dyrere.


Personlig synes jeg ikke man skal se helt slavisk på tallene. Hvis to produkter er tilnærmet like i antall kalorier og det ene metter mer, eller har andre egenskaper som lavere blodsukkerstigning eller at magen må "jobbe" mer for næringsstoffene så burde da det telle. Jeg sverger fremdeles til fullkorn fremfor ordinær tortilla. Men skal prøve ut de speltlompene da. Den butikken jeg handler oftest på har ikke Buer, men det er nok bare å komme seg til en annen butikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15gram kokosmel. 1/4 ts bakepulver. 1 ts fiberhusk. 3 eggehvitter. Litt vatn.(tilsett krydder etter ønske) Miks saman for hand, eller mikser til røra er "halvtjukk".

Steikast på middels høg varme nokre minutt på kvar side. Pakk inn det som måtte ønskes. Ca 100(pluss) kcal:)

Funker som wrap:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese: Hvordan lager du lomper selv? Det kunne jeg tenkt meg å prøve. Har for øvrig aldri tenkt på at wraps har palmeolje, veldig bra innspill :)

Lagde tidenes enkleste tortilla i dag selv. Tok bare sammalt hvete og vann og knadde sammen til en deig, delte opp til baller, flatet de ut og tørrstekte i varm steikepanne.

[ATTACH]129016[/ATTACH]

post-4794-14440966619584_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...