Gå til innhold

Bacon chips sunt?


snuppa63

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spørs hva du definerer som sunt. Baconcrisp inneholder ofte enorme mengder salt, som gjør deg (hvertfall meg) svært cola-tørst :whistle:

Så du risikerer å bli svært tørst om du spiser nok av det :p Alt med måte, gjelder salt også :p

Bare 1,3g per 100g og det er ikke mye i forhold til type matvare:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skosåler er også protein, men kroppen utnytter svært lite av det. Sådan sett er det i forhold til næringsinnhold sunnere med det blotte øye, men om man ser på hva man får igjen for det, så er det kanskje ikke helt så bra likevel.

But who am I to judge, jeg ligger på sofaen og drikker øl og spiser Mellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huden til grisen består vel for det meste av proteinet kollagen som er samme greia som hår og negler er laget av. Dette er ikke noe høydare ernæringsmessig sett :) Man har også matvarer som for eksempel gelè som består av 90% protein (gelatin), som heller ikke gjør noe særlig nytte for seg.

Dette har med proteinmolekylets sammensetning av aminosyrer å gjøre. Enkelte proteiner som for eksempel myse har flere aminosyrer som kroppen drar god nytte av, og myse har derfor høy biologisk verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skosåler er også protein, men kroppen utnytter svært lite av det. Sådan sett er det i forhold til næringsinnhold sunnere med det blotte øye, men om man ser på hva man får igjen for det, så er det kanskje ikke helt så bra likevel.

But who am I to judge, jeg ligger på sofaen og drikker øl og spiser Mellers.

Hvor kjøper du sko med proteinsåler? Er nok forskjellige variasjoner av ymse petroleumsprodukter og/eller gummi som brukes i sko...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes litt forskjellige typer bacon crisp, du har sånn som Øffens og Maarud baconsvor. Disse er høye i fett og kalorier, men derimot de av samme type som Maarud bacon gull har mye lavere kalori innhold, og er ofte også stekt i solsikkeolje.

Når jeg tok av + 55 kg, med ketogent kosthold, så var dette og nøtter så godt som det eneste snackset jeg rørte, og det funket superbra, fordi selv om proteinet kanskje ikke kan brukes av kroppen, så utløser det i alle fall samme metthetsfølelse som annet protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper du sko med proteinsåler? Er nok forskjellige variasjoner av ymse petroleumsprodukter og/eller gummi som brukes i sko...

Det går mer på en greie jeg lærte i ernæringslære hos dyr gjennom studiet. Man kunne teoretisk bruke skosåler, brukt motorolje, aske fra vedovnen og diverse andre ting til fôr, og likevel få det til å se ut som et bra fôr ut fra næringsdeklarasjonen - Ergo; Se alltid på kilden for protein, fett og karbohydrat før man avgjør hvor sunt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt at folk på lavkarbo kan spise dette som snacks :)

Ja, jeg spiser lavkarbo. 2,5 år nå og er, tro det eller ei, utholdenhetsutøver som nå vil bygge og bli sterk. Spiser ikke mye baconcrisp, men ja det er ikke mer usunt enn ris, pasta og slik mat. Det spørs litt på hvordan man har lagt opp sin egen livsstil og kosthold. Hver må finne sin metode som fungerer for seg. Veldig mange her inne velger i prinsipp lavkarbo med visse unntak i næringsvarer. Jeg spiser mest mulig ubehandlet næring. Energien hentes ikke fra ris, pasta, brød og poteter men fra grønnsaker, mettet fett og komplekse karbohydrater. Så istedetfor en pose potetgull fra maarud så velger jeg baconcrisp orginal fordi det er sunnere og naturlig mat for mitt kosthold ;-) Hadde jeg spist slik jeg gjorde før, så ville ikke baconcrisp vært så innmari lurt fordi en vesentlig del av mitt kosthold bestod den gang av karbohydrater, både enkle og komplekse. Kanskje mest enkle :-) Med så mye sukker i form av ovennevnte matvarer jeg da inntok, ville kombinasjonen av sukker og fett blitt rene bomben og jeg ville antakelig hatt et fedmeproblem og et helseproblem. Jeg ser derfor på mettet fett som sunt for meg, men da må man se det i konteksten jeg lever under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...