Gå til innhold

Ned i vekt - trenger sårt litt oppstartshjelp


Anbefalte innlegg

Hei
.

Jeg er helt ny her, har vært inne å sett litt men ikke meldt meg inn før idag.

Jeg har prøvd å prøvd å gå ned i vekt og endre livsstil og vil virkelig! men detter alltid av lasset og er tydeligvis altfor glad i mat. Jeg går bare i lære og har derfor ikke så god råd til å kjøpe så sinnsykt mye kylling/fisk o.l ettersom dette som oftest er ganske dyrt. Jeg sliter skikkelig med å holde på motivasjonen og er skikkelig utålmodig på å se resultatene.

Det jeg trenger er tips til hvordan jeg skal kunne holde på motivasjonen og få en skikkelig kick-start.

F.eks en treningsplan dere starta med, når dere begynte på veien om å gå ned i vekt.

Jeg er villig til å ta imot
alt
av meninger og tips!
:)

Jeg er 165 og veier 97kg - altså ganske overvektig - jeg er i tillegg snart 20 år og vil virkelig gjøre noe med dette. Nå
skal
jeg klare det og håper dere kan komme med tips og triks? samt. f.eks som sagt treningsplanen og kostholdsplanen dere fulgte i begynnelsen?

Mvh

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, Cecilie! Jeg er sikker på at du finner mye motivasjon og tips her inne. Det er viktig å ikke gi opp håpet om en livsstilendring. Først av alt burde du sitte deg ned å skrive en plan. Å skrive ned hva du har som mål og hvordan du skal komme deg dit er en stor hjelp i seg selv og gir deg en grei oversikt. For å gå ned i vekt er det kostholdet som primært teller, og treningen kommer som en bonus. Vil bare nevne at first price selger kyllingfilét for en ganske grei pris. Ett variert kosthold er veldig viktig, kutt ned på karbohydrater og innta mer proteiner. Når du først skal spise noe med karbohydrater burde det helst komme fra grønnsaker, frukt, bær og havregryn! Til å begynne med ville jeg ha satt opp faste treningsdager, alt ettersom hva du er vant til. Det viktigste er at du kan holde på med dette over langt tid. Hugs at styrketrening er like viktig som kondisjon for å stramme inn kroppen og bli sterk. Det beste er om du kombinerer dette. Du kan alltids begynne med å studere artikler her inne, for de kan du komme langt med!

Forresten, har du tilgang til treningssenter? I så tilfelle kan du prøve deg på forskjellige gruppetimer :)

Ønsker deg lykke til, og skal følge med videre såklart! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Natalie! :)

Det skal jeg gjøre - tenkte å sitte opp en del delmål + et endelig hovedmål. Jeg har funnet fram en bukse som sitter ganske stramt den vil jeg ha med meg videre og prøve ca.en gang i måneden -sitter en fast dag og tar bilde hver måned for å se framgangen. Med stramt mener jeg at flesket "tyter" utenfor så man lett kan se en senere framgang ved bruk av den buksen.

Det er kostholdet jeg er dårligst på, fordi jeg er så forferdelig glad i søtsaker og mat generelt sett. Men jeg må ta et tak nå, før ting går for langt. For meg er 100-tallet et skrekkscenario, jeg vil aldri se det på vekten og håper virkelig jeg slipper det.

Jeg har lagt en plan om at jeg skal begynne å spise frokost hver dag, f.eks to knekkebrød med brunost, skinke eller annet pålegg.På jobb får vi lunsj, alltid en varm rett og koldtbord (med pålegg) + alle typer brød og knekkebrød. Må her prøve å velge mer riktig.

Ja, jeg trener på treningssenter - men er blitt dårlig til å bruke dette den siste tiden. Elsker spinningtimer og sirkeltimer så dette skal jeg bruke hyppigere framover. Spiller også fotball to ganger i uken og trener et småguttelag en dag i uken - så tiden strekker så lite til! Jeg må derfor prøve å konsentrere meg bra om kostholdet ser jeg.

Takk for det, jeg skal klare det. Nytt år, nye muligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lover bra for deg. Finn gjerne oppskrifter på sunne alternativ, de kan være gode å ha når søtsuget inntar. De første ukene er de verste, men senere er det en stor sjangs for at du går mer på autopilot :) Det er bare til å dra nytte av disse gruppetimene, selv gikk jeg mye på både spinning og sirkeltrening før. Dvs, helt fram til i høst da jeg begynte å trene litt tyngre styrke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei
.

Jeg er helt ny her, har vært inne å sett litt men ikke meldt meg inn før idag.

Jeg har prøvd å prøvd å gå ned i vekt og endre livsstil og vil virkelig! men detter alltid av lasset og er tydeligvis altfor glad i mat. Jeg går bare i lære og har derfor ikke så god råd til å kjøpe så sinnsykt mye kylling/fisk o.l ettersom dette som oftest er ganske dyrt. Jeg sliter skikkelig med å holde på motivasjonen og er skikkelig utålmodig på å se resultatene.

Det jeg trenger er tips til hvordan jeg skal kunne holde på motivasjonen og få en skikkelig kick-start.

F.eks en treningsplan dere starta med, når dere begynte på veien om å gå ned i vekt.

Jeg er villig til å ta imot
alt
av meninger og tips!
:)

Jeg er 165 og veier 97kg - altså ganske overvektig - jeg er i tillegg snart 20 år og vil virkelig gjøre noe med dette. Nå
skal
jeg klare det og håper dere kan komme med tips og triks? samt. f.eks som sagt treningsplanen og kostholdsplanen dere fulgte i begynnelsen?

Mvh

Cecilie

Jeg har jo vært i samme båt som deg en gang. Jeg har lært at det handler mest om motivasjon, hvis du ønsker det nok så klarer du det. Dog var det vanskelig i starten. Men tro meg, motivasjonen kommer når du begynner å se resultater. Du må bare komme deg over den første kneika, så blir det lettere etter hvert, slik var det i hvert fall for meg da jeg så smått begynte å endre livsstil etter å ha nådd en BMI på 29,3.

Skrev et lite innlegg om dette i går:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/for-dere-som-har-gått-ned-endel-i-vekt-hva-var-vendepunktet.1106/page-3#post-87644

Og som du ser av nano's innlegg så trenger ikke sunn mat å koste skjorta heller.

En personlig favoritt er havregryn som koster i underkant av 15 kroner per kilo! Havregryn blandet med vann eller vanlig melk synes jeg ikke smaker noen ting, men blandet med f. eks. Q bringebær melk smaker det utrolig godt. Det er vel ikke

så dyrt med grønnsaker heller.

f36a75bb-27b5-452f-8b29-8286c88e1516_556x1000.jpg

Og som du sikkert vet handler vekttap bare om kaloriunderskudd. Hvis kroppen din forbrenner flere kalorier enn du spiser og drikker så går du ned i vekt, så enkelt er det. Dette oppnår du lettest ved å:

* Spise sunt

* Trene (kardio og/eller styrketrening)

* Få nok søvn

"Spis sunt" sier seg selv. Det er lettere å spise færre kalorier egg enn sjokolade, og 100 kalorier egg bygger mer muskler og mindre fett enn 100 kalorier sjokolade, som fører til neste punkt; "Trening". En blanding av styrke og kardio er å anbefale. Kardio fordi det forbrenner masse kalorier og forbedrer kondisjonen - styrke for å bevare/øke muskelmassen (mer av det du spiser vil bli til muskler kontra fett), bli sterkere, øke forbrenningen osv. Og med styrketrening menes IKKE å gjøre 10 sett med mageøvelser på ball, det er bare bortkastet tid. De to styrkeøvelsene som vil hjelpe deg mest ned i vekt er markløft og knebøy. Ikke kast bort tid på masse mageøvelser, biceps curl og "gynekologstoler" som det kanskje finnes på treningssenteret, velg øvelser som trener de store muskelgruppene slik som markløft, knebøy, benkpress, nedtrekk, beinpress osv. Og ikke vær redd for å presse deg selv slik som mange jenter på treningssentere er, hvis man knapt er over hvilepuls når man løfter så kan man like gjerne holde seg hjemme. Ved jogging/sykling etc. så bør du velge et tempo som du kan holde i en halvtime i hvert fall, ikke gjør som meg i starten som nærmest spurtet og ble sliten etter 200 meter :) Søvn er også veldig undervurdert ved vektnedgang, men nå har jeg skrevet i meste laget allerede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo vært i samme båt som deg en gang. Jeg har lært at det handler mest om motivasjon, hvis du ønsker det nok så klarer du det. Dog var det vanskelig i starten. Men tro meg, motivasjonen kommer når du begynner å se resultater. Du må bare komme deg over den første kneika, så blir det lettere etter hvert, slik var det i hvert fall for meg da jeg så smått begynte å endre livsstil etter å ha nådd en BMI på 29,3.

Skrev et lite innlegg om dette i går:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/for-dere-som-har-gått-ned-endel-i-vekt-hva-var-vendepunktet.1106/page-3#post-87644

Og som du ser av nano's innlegg så trenger ikke sunn mat å koste skjorta heller.

En personlig favoritt er havregryn som koster i underkant av 15 kroner per kilo! Havregryn blandet med vann eller vanlig melk synes jeg ikke smaker noen ting, men blandet med f. eks. Q bringebær melk smaker det utrolig godt. Det er vel ikke

så dyrt med grønnsaker heller.

f36a75bb-27b5-452f-8b29-8286c88e1516_556x1000.jpg

Og som du sikkert vet handler vekttap bare om kaloriunderskudd. Hvis kroppen din forbrenner flere kalorier enn du spiser og drikker så går du ned i vekt, så enkelt er det. Dette oppnår du lettest ved å:

* Spise sunt

* Trene (kardio og/eller styrketrening)

* Få nok søvn

"Spis sunt" sier seg selv. Det er lettere å spise færre kalorier egg enn sjokolade, og 100 kalorier egg bygger mer muskler og mindre fett enn 100 kalorier sjokolade, som fører til neste punkt; "Trening". En blanding av styrke og kardio er å anbefale. Kardio fordi det forbrenner masse kalorier og forbedrer kondisjonen - styrke for å bevare/øke muskelmassen (mer av det du spiser vil bli til muskler kontra fett), bli sterkere, øke forbrenningen osv. Og med styrketrening menes IKKE å gjøre 10 sett med mageøvelser på ball, det er bare bortkastet tid. De to styrkeøvelsene som vil hjelpe deg mest ned i vekt er markløft og knebøy. Ikke kast bort tid på masse mageøvelser, biceps curl og "gynekologstoler" som det kanskje finnes på treningssenteret, velg øvelser som trener de store muskelgruppene slik som markløft, knebøy, benkpress, nedtrekk, beinpress osv. Og ikke vær redd for å presse deg selv slik som mange jenter på treningssentere er, hvis man knapt er over hvilepuls når man løfter så kan man like gjerne holde seg hjemme. Ved jogging/sykling etc. så bør du velge et tempo som du kan holde i en halvtime i hvert fall, ikke gjør som meg i starten som nærmest spurtet og ble sliten etter 200 meter :) Søvn er også veldig undervurdert ved vektnedgang, men nå har jeg skrevet i meste laget allerede...

Tusen takk for kjempegreit svar!! :D Kjenner jeg blir skikkelig motivert her jeg sitter å leser om andres forandringer og framganger! Nå ser jeg fram til imorgen da jeg skal ta en tidlig tur på treningssenteret (jeg har fri fra jobb, HURRA ;)). Blir da både kondisjon og styrke. Styrke har jeg vært dårlig på å trene tidligere ettesom jeg har fått påstander om at hvis man skal ned i vekt kan man ikke trene styrke i tilleg. :unsure: Så feil kan man ta, gitt!

Jeg spiser forsåvidt ganske greit tror jeg, eneste er brus og litt chips som kanskje skjer altfor ofte. Men nå skal denne kuttes ut. Hvordan ser folk på pepsi max, cola light og slike brus? er dette også fyfy på samme måte som cola,fanta osv?

Markløft og frivekter og sånn skremmer meg rett og slett. Føler dette er "guttas territorium" og at dette ikke er et sted for jenter (hvertfall ikke utrente jenter som meg). Men den perioden jeg trente mye styrke og brukte de vanlige apparatene som står, følte jeg det tok evigheter før det gikk på fram. Følte jeg fikk lite ut av dem rett og slett.

Jeg er en jente som er utålmodig i så og si alt og når jeg ikke oppnår resultatet (vektnåla og målene står stille) gir jeg alt for fort opp! Denne gang får jeg bare være strengere mot meg selv og tenke at om jeg ikke fortsetter vil hvertfal ikke resultatene komme.

Igjen, tusen takk for svar!:D Var lenge usikker på å melde meg inn, men angrer ikke når jeg ser hvor grei folk er med svar og sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt en plan om at jeg skal begynne å spise frokost hver dag, f.eks to knekkebrød med brunost, skinke eller annet pålegg.På jobb får vi lunsj, alltid en varm rett og koldtbord (med pålegg) + alle typer brød og knekkebrød. Må her prøve å velge mer riktig.

Ja, jeg trener på treningssenter - men er blitt dårlig til å bruke dette den siste tiden. Elsker spinningtimer og sirkeltimer så dette skal jeg bruke hyppigere framover. Spiller også fotball to ganger i uken og trener et småguttelag en dag i uken - så tiden strekker så lite til! Jeg må derfor prøve å konsentrere meg bra om kostholdet ser jeg.

Takk for det, jeg skal klare det. Nytt år, nye muligheter!

Det er ingenting galt med å spise frokost, men det er ingen nødvendighet for vektnedgang slik som det har stått i all slags ukeblader og aviser. Det at man må "spise ofte for å holde forbrenningen i gang" og "spise frokost for å få fart på forbrenningen" er bare myter. Du sa ingenting galt, men tenkte jeg bare skulle avlive disse mytene hvis du ikke visste det allerede. Det som betyr noe er totalt antall kalorier, ikke antall måltider. Seks måltider på 400 kalorier er likestilt med tre måltider på 800 kalorier, og det betyr lite om du dropper frokosten og spiser mer til kvelds, eller om du spiser jevnt gjennom hele dagen.

Så spis gjerne frokost hvis du er sulten om morgenen, men tro ikke at du må gjøre det for å hindre at forbrenningen skal stoppe opp :)

Spinning er bra det, dog er vel flere av disse sirkeltimene ganske lite effektive? Ikke at jeg har testet ut alt av sirkeltimer, men du vil få mer ut av noen tunge sett knebøy eller jogging, enn en halvtime med "MRL" eller hva det nå heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cola light og pepsi max og sånn er lov mener jeg, hvertfall i første omgang.

Null kalorier, null rpoblem. hehe :) Det er ikke optimalt sånn rent sunnhetsmessig nei, men er mye bedre enn å drikke brus med sukker i :)

Men, du har ikke lov til å si at kylling er dyrt når du sløser pengene dine på brus. Du lider ikke av pengemangel men av feil prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir da både kondisjon og styrke. Styrke har jeg vært dårlig på å trene tidligere ettesom jeg har fått påstander om at hvis man skal ned i vekt kan man ikke trene styrke i tilleg. :unsure: Så feil kan man ta, gitt!

Jeg spiser forsåvidt ganske greit tror jeg, eneste er brus og litt chips som kanskje skjer altfor ofte. Men nå skal denne kuttes ut. Hvordan ser folk på pepsi max, cola light og slike brus? er dette også fyfy på samme måte som cola,fanta osv?

Markløft og frivekter og sånn skremmer meg rett og slett. Føler dette er "guttas territorium" og at dette ikke er et sted for jenter (hvertfall ikke utrente jenter som meg). Men den perioden jeg trente mye styrke og brukte de vanlige apparatene som står, følte jeg det tok evigheter før det gikk på fram. Følte jeg fikk lite ut av dem rett og slett.

Jeg er en jente som er utålmodig i så og si alt og når jeg ikke oppnår resultatet (vektnåla og målene står stille) gir jeg alt for fort opp! Denne gang får jeg bare være strengere mot meg selv og tenke at om jeg ikke fortsetter vil hvertfal ikke resultatene komme.

Igjen, tusen takk for svar!:D Var lenge usikker på å melde meg inn, men angrer ikke når jeg ser hvor grei folk er med svar og sånn!

Først dette med Pepsi Max, Cola Light osv:

Nei, dette er overhodet ikke fy fy da de inneholder null (!) kalorier i likhet med vann. Det påstås at noen får økt søtsug av slike light-produkter og at de av den grunn spiser mer. For noen få mennesker kan det kanskje være slik, men jeg opplever det som en stor hjelp å kunne ty til light-brus og tyggis når jeg har lyst på noe godt, og jeg opplever at jeg spiser mindre ved å gjøre det. Vann smaker ingenting, så da er det greit å drikke noe smakfullt som man ikke blir feit av. Du får eksperimentere litt med det selv. Grans Cola X er en personlig sukkerfri favoritt. Jeg synes den smaker bedre enn de dyrere Cola Zero, Pepsi Max osv.

Cola-X-1_5L.jpg

Og ja, det er mange rare myter ute og går... Frikvektavdelingen er nok ikke så farlig som du tror, og du blir vant med det etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cola light og pepsi max og sånn er lov mener jeg, hvertfall i første omgang.

Null kalorier, null rpoblem. hehe :) Det er ikke optimalt sånn rent sunnhetsmessig nei, men er mye bedre enn å drikke brus med sukker i :)

Men, du har ikke lov til å si at kylling er dyrt når du sløser pengene dine på brus. Du lider ikke av pengemangel men av feil prioriteringer.

Det var det jeg håpet - jeg prøver å kutte det helt ut men om jeg tillater meg det, heller velge lightbrus. :)

Veldig mye brus blir det heldigvis ikke kjøpt, men det går nok en del penger i det ja. Så sløsing i penger skal jeg så absolutt være enig i at det er. Jeg skal prioritere det litt annerledes nå ettersom jeg virkelig vil ha e kickstart og fortsette det gode flytet videre også! Denne gangen skal jeg klare dette, jeg nekter å gi meg på det !! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo si at det som har fungert for meg er et kosthold basert på lavt inntak av karbohydrater. Jeg teller stort sett ikke kalorier, det fungerer det også, et lavkalorikosthold, men jeg trives bedre med et lavkarbokosthold. Jeg går ned i vekt med begge variantene, men fungerer bedre på lavkarbo. Jeg har møtt mange som sier "men det er så dyrt å spise slik". Ja, det er dyrere å spise rent kjøtt og grønnsaker enn pølse og potetstappe samt massevis av billigpasta..men for dyrt? Absolutt ikke. Det er viktigere å være sunn og trives enn å leve på pølse, potetstappe og "billig" fastfood.

Mange har også helt feil oppfatning av lavkarbo (de leserer for mye vg og dagbladet?), det handler ikke om å kun leve på smør og bacon, men å spise ren mat. Men det krever planlegging. Det gjelder jo uansett hva man velger, enten det er lavkalori eller lavkarbo.

Sett deg mål, som er mulig å nå!

Og planlegg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lest supernøye igjennom hele tråden, bortsett fra førstepost og alle poster fra trådstarter Cecilie S. Beklager det, men jeg har en skikkelig hodepine. Dog klarer jeg ikke å la være å sitte foran pc'n :)

For meg, så tenker jeg at din plan er følgende:

Mål

- Gå ned i vekt.

- Redusere fettprosent

- Stramme opp

Delmål

- Gjøre "muffin toppen" mindre, slik at buksa sitter bedre på

- Spise mer grønnsaker

- Mer trening

- Komme seg inn på friveksavdelingen og trene styrke

"Utfordringer"

- Glad i mat

- Tyr lett til "hurtig/lett tilgjengelig mat"

- Utålmodig og gir opp fort

Mine tanker rundt din "plan":

- Slik jeg ser det, er det hovedsaklig kostholdet du bør fokusere på. Trening er selvfølgelig vikitg det også, ikke misforstå, men et riktig kosthold er til syvende og sist det som er mest avgjørende for å redusere vekten. Dvs. det er ofte lettere å gå ned i vekt ved å endre på kosten, i steden for å endre på/øke treningen.

Når det kommer til kosthold, så er det smarteste du kan gjøre er å rett og slett skaffe mer kunnskap om hva ting inneholder. Mange syntes det er greit å telle kalorier, andre trives best ved å kun ha en viss oversikt. De kan bli for opphengt i kalorier, slik at det hele oppleves som et ork. Hva som passer best for deg, må du nesten finne ut av selv. Det er nemlig et viktig poeng! Det er DIN kropp og DU som skal ned i vekt. IKKE fokuser så på hva andre gjør og ikke gjør. Du må finne en livsstilsendring som passer deg best. Selv om venninnen din gikk ned 20 kg på en eller annen diett, så er det ikke sikkert at det er "dietten" som passer best for deg.

Prøv også å unngå å se på det som en diett. Det høres for første ut som en eller annen midlertidig plan som bare skal vare en liten periode inntil du har fått drømmekroppen - etter det, er det tilbake til gamle vaner. Slik funker det ikke. Spiser du slik du pleier, vil du over tid gå tilbake til der du var. Det betyr ikke at du ikke kan spise hurtigmat eller matvarer du likte før. Men når du skaffer deg kunnskap om hva ting faktisk inneholder, så kan du tilpasse spisingen slik at du kan unne deg litt "mindre sunn" mat også.

Mange tenker at når de er på diett eller skifter livsstil, så innebærer det at man kun skal spise grønnsaker og tørt kjøtt. Men det stemmer ikke. Ta meg selv som eksempel! Jeg er utrolig glad i søtt og uten det søte tror jeg at jeg hadde gått på en kjempesmell. Jeg innkluderer søtt i alt jeg spiser, men det er ikke gull alt som glitrer. Jeg bruker mye sukrin og natreen, rett og slett fordi det gir meg det søte, uten å gi meg kalorier. Pepsi max er en annen ting jeg er avhengig av og jeg har ikke opplevd vektoppgang av det - til tross for at jeg drikker 2 til 4 liter hver dag :blush:

Du sier også at du er veldig glad i mat, og du er ikke alene! ;) Men spørsmålet er da om du skal være superstreng med deg selv og nekte deg mat, eller går det an å gjøre det på en annen måte? Det går faktisk an ;) Jeg er veldig glad i mat, og løser ikke det ved å nekte meg å spise. Jeg tar bare klokere valg, og spiser mer av kalorifattig mat. Har du i tillegg problemer med at du aldri blir mett, kan det være en idé å redusere på karbohydratene. Jeg kan godt spise et halvt brød uten å bli mett, men klarer ikke de samme mengdene med f.eks rent kjøtt.

Får du kontroll på kostholdet, vil du gå ned i vekt. Og når du etterhvert har gått en del ned i vekt, så vil du nok etterhvert ha behov for å stramme opp. Maten vil bli en rutine fortere enn du tror, og fokuset bør etterhvert gå over på styrketrening.

To jenter med samme fettprosent. Mer muskler gjør at den ene ser mye strammere ut.

Female-Body-Fat-15-vs-15.jpg

Det er selvsagt ikke nødvendig å ta det så langt, men det er bare et tydelig bevis på at muskelmasse gir et inntrykk av en strammere kropp.

Når det kommer til HVA du faktisk bør spise, så vil jeg komme med et par retningslinjer:

- spis mer proteiner

- fokuser på sunt fett

- karbohydrater bør reduseres, men grønnsaker er det bare å kjøre på med!

Unn deg favorittmaten din, men gjør den sunn eller i hvert fall sunnere! Lasagne, slik den vanligvis lages, er ikke akkurat sunn. Men med noen grep, kan den bli betydelig sunnere. Jeg laget min variant, en blanding mellom lasagne og hyrdepai:

post-36-14440826186152_thumb.jpg

Her er bl.a. lasagneplatene byttet ut med squash. Det blir ikke det samme, med jeg syntes det er veldig godt. Det er kanskje også noe av poenget; ikke forvent at du skal få akkurat samme smaken, men at det smaker godt, det gjør det!

"Potetstappe" kan også lages ved å bruke blomkål, slik som det er gjort i denne oppskriften.

De aller fleste matretter kan gjøres sunnere, det er rett og slett fantasien som setter grenser. Man må kanskje vende litt om på smaksløkene, slik at de lærer seg å sette pris på litt annen mat enn det de er vant til. Jeg har en regel om at jeg ikke spiser mat jeg ikke liker! Men jeg mikser og trikser med maten, slik at jeg finner retter jeg liker, og som er både sunne og gode ;) Spør du her på forum, så er det sikkert en eller annen som kan komme med en "sunnifisert" variant av den retten du liker ;)

En annen ting du nevner på, er at du sliter med motivasjonen og gir lett opp fordi du ikke ser resultater. Men det er faktisk sån at TTT (ting tar tid) og det MÅ en bare belage seg på - det er ikke til å komme unna. Ja, du kan gå fort ned i vekt, men det vil ikke være en sunn vektnedgang, og mange vil gå like fort opp igjen.

Når det er sagt, kan være et alternativ å prøve det som kalles PSMF. Det er ikke en mirakelkur, og er IKKE å anbefale dersom du sliter med en spiseforstyrrelse. Men det kan gi deg en liten "kick start" på din vektnedgang. Reduksjon av karbohydrater og kalorier fører til at du vil gå ned i vekt. Mye av dette er vann, men det gir likevel et inntrykk av en slankere kropp, noe som kan motivere deg til å fortsette med livsstilsendringen. Som det står i artikkelen, så bør ikke PSMF foregå over for lang tid, dvs over 3 uker.

Mange gjør ofte den feilen at de tenker at jo mer, jo bedre. Men de som skriver disse artiklene vet faktisk hva de snakker om - hør på dem! Noen gang er det ikke alltid at det som for en selv virker logisk, er det beste. Jeg snakker av erfaring :p

Helt til slutt i dette innlegget vil jeg ønske deg lykke til! Og er det noe mer du lurer på, så bidrar jeg gjerne med det jeg har av kunnskap. Jeg er nok ikke den mest kunnskapsrike, men jeg prøver i hvert fall etter beste evne. Ingenting gleder meg mer enn å hjelpe andre. Så er det noe jeg mangler av kunnskap, så prøver jeg å lære meg mer av det jeg ikke kan ;) Igjen, lykke til! Jeg heier på deg "Cecilie S" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann du, og velkommen i gjengen!hehe:)

Jeg har noen kilo mer enn deg å ta av, og har vært vel mye jojo tidligere.. I forfjor vår('10) hadde jeg gått ned 15kg på 6 mnd, uten noe hard slanking, bare sunn mat, lite karbo og hyppig trening! Det var desverre ikke det rette kostholdet for meg, for det passa bare ikke til hva jeg klarer å spise og holde meg til over tid.

I fjor sommer begynnte jeg med mye styrketrening, og har gått ned relativt lite, men folk merker en god forskjell på kroppen, for det er jo mer muskler og mindre fett, og ikke minst så er det någet strammere:p

Jeg fikk meg foodprosessor til jul(ja, kanskje heldig, men kanskje noen kan sponse deg? Finnes rimelige varianter), så nå blir det myye hjemmelaga mat fremover, som kjøttfarser osv. Lily nevner det å bytte ut potetene med andre grønnsaker, og den støtter jeg helt!! Jeg pleier å si at de fleste grønnsaker smaker mye bedre med havsalt:p Ja, jeg er smått avhengig.. :oops: Jeg har nylig hatt rotkirurgi, og måtte spise flytende, da tok jeg en hel haug ulike grønnsaker som jeg kokte og moste, og kjørte i blender(også noe man finner til en billig penge nå til dags, og mange her inne på forumet finner uvurderlig for shakes og smoothies). Det nevnes ofte at maten og kostholdet skal være mest mulig rent, og det er nok en stoor fordel å kutte masse tilsettningsstoffer, sukker og fett som ofte "gjemmer seg" i mye matvarer, som man ikke tenker over!:eek:(ja, ofte sykt mye mer enn man skulle tro!)

Sliter du med frokosten, så kan jeg tipse deg om den beste frokosten jeg har hatt tidligere:

ca 3dl cultura naturell(uten smak ja, mye sukker i de syrna melkedrikkene med smak, og cultura er billigere enn Biola)

en halv banan

liten neve havre

liten håndfull frossne jordbær

'' frossne kirsebær

Kjøres i blender

Metter greit og smaker smaskens:D Godt for magen, masse fiber, og antioksidanter i bærene:) Bare velstand! hihi

Jeg er gnien som bare pokker, så om du trenger litt råd angående sunn mat og økonomi, så bidrar jeg gjerne:)

Jeg har vært så heldig å få en plan fra Roger Marcussen her inne, men har slitt litt med å komme i gang pga begrensninger i kosthold og trening etter kirurgien. Ble litt skremmt av de store mengdene mat, men ellers er det bsolutt levelig:) Innstillingen er veldig viktig, og jeg tenker at dette skal bli bra, det er enkelt å gjøre denne maten god, uten å jukse eller tilsette masse fyfy:) Tenk alltid sunnere alterativer! Vær ikke redd for å be folk om tips her inne, for det er masse resurser i medlemmene her inne, både til trening og oppskrifter!

Personlig ville jeg heller kutte ut lettbrusen for å kutte ut en "dårlig vane", heller vann enn lettbrus, men det er nå meg:p Det er uansett ikke sunt med lettbrus, så om du klarer å kutte det ut, så er det jo strålende!:)

Jeg har en stor fordel, jeg liker å trene:D Jeg skal ikke begynne å snakke om hva som motiverer meg, for det er sikkert for skrudd for dere andre:p

Lykke til! Jeg kommer ihvertfall til å følge med deg, og håper det går strålende!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du ofte tyr til søtsaker og lignende. Det som funker for min del er rett og slett å ikke kjøpe slik. Jeg synes det er mye lettere å si nei til sjokolade på butikken enn når det ligger rett foran meg på bordet hjemme. Hvis du har sjokolade i skapet hjemme så er det vel best å bare kvitte seg med det allerede :)

Når det gjelder dette med å kutte eller ikke kutte ut light brus pga. sunnhet så synes jeg personlig at det er flisespikkeri. Det som virkelig betyr noe er valgene skinke vs. nugatti, havregryn vs. honni korn, sjokolade vs. frukt og bær og chips vs. nøtter. Få orden på det generelle før du ser på detaljene :)

Når det gjelder styrketrening så er det massevis av "riktige" programmer. Det kan for eksempel være et fullkroppsprogram så enkelt som dette:

* Markløft

* Knebøy/frontbøy

* Beinpress

* Nedtrekk foran hodet

* Benkpress

Dette gjør du 3 ganger per uke (annenhver dag fordi musklene trenger opptil 48 timers restitusjon etter styrketrening).

Kjør f. eks. 3 sett per øvelse med 3-15 repetisjoner per sett. Det betyr ikke at du skal velge en tilfeldig vekt og gjøre f. eks. 10 repetisjoner, det betyr at du skal velge en vekt som gjør at du ikke klarer mer enn 10 repetisjoner. Du skal ikke presse deg til maks hvert eneste sett, men du må våge å gjøre det innimellom.

Men i og med at du er såpass utrent så vil det meste du gjør i styrkerommet gi resultater. Stå på så blir du både sterkere og tynnere etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit! jeg er også i samme båt, dvs, trenger virkelig å miste noen kilo ... ble medlem her for et par måneder siden, og motivasjonen min er på topp! folk her inne er så hyggelige og behjelpelige og ingen slenger dritt! :) her inne finner du masse tips, oppskrifter, do's and dont's og mye mer! let, så finner du! :) hold motivasjonen oppe, spør her inne hvis du lurer på noe, ha selvdisiplin, så skal du se at det skjer noe! :) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg har kanskje ett litt usnut forhold til mat, jeg spiser ikke ris,brød, poteter, pasta, tilsatt sukker, gotteri ovs... Det jeg spier er bønner, grønnsaker , havregryn, nøtter.. Når jeg mener tilsatt sukker mener jeg, melk,(men gang i uken tar jeg ett glass, , kalsium i banan også) pålegg ovs som det er sukker i.. Fruksukker er lov for meg fordi frukt er sundt. Er du tørst drikk vann for det meste.. Og med tanke på oversping, ikke ta fler runder, hent først det som er passelig mengde og bruk god tid på det sånn du får nyte det.. Ikke stress, da har du kunn det som skal ned, så bruk go tid :) Det er også også fordi man bruker litt tid på og kjenne på metthetsfølesen, hvis man spiser for fort klarer ikke kroppen og kjenne etter når du er mett før du er overspist deg... Jeg personlig blir ikke gottesyk, men MÅ du kan ha en gang i uken du spiser litt, men igjen ikke for mye.. Ikke kjøp mye gotteri og la liggenede! Du kan ta en spsiekje honning for og få vekk sukker lysten, men igjen en spsieskje honning er 70 kcal ca.. og en rute sjokklade er 100 ca.. jeg spiser 1500-1800 kcal igjennomsnitt per dag så, så 100 kcal er mye... Nøtter kan også erstattes ett måltid, men tenk att 1 neve nøtter er ca 300 kcal,, så man kan bli overvektig på det og.. Trening er også viktig, kondisjon og styrke er vel det jeg ville ha statet med, gjør litt trening vær dag, forelsempel gå de korte streningene du skal steder, har du tid hopp av ett bussstopp før dette er hvis du du har tid.. Men ellers så kan du ta deg en joggetur, trenger ikke være mer enn 15-45 min, finn en runde du kan ta, liker du ikke jogge blandt folk så kan du ta joggeturen når mørke kommer.. Koselig og jogge i mørket, men tenk hele tiden det hjelper, og ikke gi opp, har du tenk og stoppe , tell til 10 og kjenner du at du faktisk kan presse deg selv litt til tell til 10 igjen, forsett sånn.. Men det viktiste av alt er att du er motivert, og at du tenker dette er bra for meg! Kanskje du ikke skulle tro det men psykisk helse det man må jobbe mest med! Det er tungt i statren men når du kjenner formen kommer snikene innpå , du blir mindre sliten og karer og gi enda mer, da begynner det bli ganske så gøy ! :)) Og når man går imot sine "leveregler" som man har satt opp, er det KUNN deg selv du lurer.. Kanskje dette var til hjelp, men alle er forskjellige :)) Jeg skal på veileningstime imårra for og sette opp ett program som skal få frem fler resulater.. Det kan anbefales når man er kommet igang :) Nok søvn er også viktig , Lykke til ! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cecilie,

det første jeg vil si til deg er at du allerede har tatt et veldig langt skritt i rikitg retning ved å sette ord på det du ønsker deg og søke støtte og hjelp fra andre! Alle de gode svarene du har fått her inne på bare kort tid viser jo hvor mange vi er som er, eller har vært, i samme båt. Jeg er enig i det meste som allerede er blitt sagt, men vil bidra med mine tre beste tips:

For det første, skaff deg kunnskap! Og da er du jo på rette sted, for fitnessbloggen er full av god informasjon, av og til servert med en litt sarkastisk snert;) Kunnskap om hvordan kroppen funker med hensyn til næringsstoffer og trening er helt grunnleggende for å kunne lykkes, det er i hvert fall min mening og erfaring. Nettet er fullt av gode (og dessverre også mindre gode) sider med informasjon. Men!! Husk at DU og DIN kropp er unik, og du er den som kjenner den best! Så ikke bli redd og forvirret av alle de "absolutte sannhetene" du blir servert. En kan bli så frustrert at en river av seg håret, for leser du nok artikler om kosthold og trening for vektreduksjon så vl du oppdage at helt stikk motstridende ting blir slått fast; du må trene, du må ikke finne på å trene, tren styrke, ikke tren styrke, karbohydrater er det verste du kan spise, det er ikke feil å spise karbohydrater, ikke bruk kunstige søtningsmidler, bruk kunstig søtning så mye du vil... ja du skjønner:eek: Fitnessbloggen er, igjen, en trygg havn i så måte. De motsier seg selv litt her også, men ikke så mye;) Poenget mitt er at det som funker for naboen eller veninna di ikke nødvendigvis er det som funker for deg. Så prøv deg fram.

Mitt andre råd er: skynd deg langsomt. Jeg vet veldig, veldig godt at det frister å gå ned så mye som mulig på kortest mulig tid, men det er rett og slett det dummeste du kan gjøre (igjen, egen erfaring!) for det holder ikke i lengden og så rykker du tilbake til start med et smell, og det svir værre enn å ha "muffin top" på mål-jeansen noen ekstra uker, tro meg. Nøkkelen er å finne en (sunn) måte å leve og spise og trene og trives som du kan holde på med til du er 85 år og skal på gamlehjemmet.

Siste råd, og kanskje det vondeste, men det må til: gå i deg selv og prøv å finne ut hvorfor du er overvektig. Svaret kan være "fordi jeg elsker potetgull" men ofte så er det ikke fullt så enkelt. Selv har jeg klart å identifisere flere situasjoner og sinnsstemninger der jeg tyr til smågodtposen, og det har hjulpet meg et langt stykke på vei.

Det ble et langt innlegg! Huffameg, håper du ikke har sovna:sleep:

Masse masse lykke til, hvertfall! Hvis jeg kan hjelpe deg med noe mer så bare si fra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...