Gå til innhold

Ned i vekt - trenger sårt litt oppstartshjelp


Anbefalte innlegg

Tusen tusen takk for svar alle sammen!! :D

Blir skikkelig glad for å se at så mange tar seg bryet med å svare og vil hjelpe til! Bare det gir meg motivajon! Vil på en måte ikke "skuffe" dere når jeg allerede har fortalt hvor jeg vil og dere ønsker å hjelpe meg.

Idag hadde jeg min siste fridag og sto faktisk opp tidlig, spiste to knekkebrød og et glass melk og kjørte på trening! :) HURRA!

Jeg syntest bare det er et skritt i riktig retning ettersom jeg planlegger å trene men nesten alltid sliter litt med å komme meg på trening! blir sittende i sofaen istedenfor. ikje bra, ikje bra!

Treningen ble ikke kjempelang, ble mest styrke ettersom jeg skal på fotballtrening ikveld! Men litt er jo bedre enn ingenting! :D

Jeg er helt fasinert av hvor mange snille, hjelpsomme mennesker det finnes her inne! Angrer ikke et sekund på at jeg tok steget og meldte meg inn og skrev mitt første innlegg! Tusen tusen takk alle dere! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cluet for å unngå "sofa-fellen" er å komme seg på trening enten rett før eller rett etter jobb og/eller skole hver dag. Å få vondt i viljen når man først har satt seg ned hjemme, er ikke spesielt vanskelig ;)

True, true! ;) Tror jeg må starte med å ta me treningsklær til jobb og gå rett på trening!

Skjønner ikke hvorfor jeg egentlig ikke pleier å gjøre det, jobben er ca en time unna meg - treningssenteret ligger midtveis og er ca 25min unna meg! Jeg kjører jo hjem for å kjøre inn igjen seinere på dagen! Så tror jeg skal gjøre det. Eneste kjipe er at i den tiden er det aldri noen saltimer!:meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

True, true! ;) Tror jeg må starte med å ta me treningsklær til jobb og gå rett på trening!

Skjønner ikke hvorfor jeg egentlig ikke pleier å gjøre det, jobben er ca en time unna meg - treningssenteret ligger midtveis og er ca 25min unna meg! Jeg kjører jo hjem for å kjøre inn igjen seinere på dagen! Så tror jeg skal gjøre det. Eneste kjipe er at i den tiden er det aldri noen saltimer!:meh:

En ting jeg personlig syns er viktig, er å ikke gjøre seg avhengig av andre, som en treningskompis eller gruppetimer. Er timen avlyst, så dropper man kanskje treninga, kan ikke kompisen, så står en over osv.. Tren mest mulig på egenhånd, så blir du helt uavhengig, og vanen vil jo komme med det, og kanskje det vil føles lettere, enn å stille opp med en bestemt gruppe folk, til en bestemt tid og en bestemt øvelse osv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg personlig syns er viktig, er å ikke gjøre seg avhengig av andre, som en treningskompis eller gruppetimer. Er timen avlyst, så dropper man kanskje treninga, kan ikke kompisen, så står en over osv.. Tren mest mulig på egenhånd, så blir du helt uavhengig, og vanen vil jo komme med det, og kanskje det vil føles lettere, enn å stille opp med en bestemt gruppe folk, til en bestemt tid og en bestemt øvelse osv..?

jeg er helt ening med deg der ! Før jeg trente med vennine hun var rett og slett lat og ikke med og regne med ,jeg kvittet meg med hun på den biten og trener aleine, legg inn musikk og opptater den hvis du synes det er litt trist :p men for min del klarer jeg begge deler med og uten musikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg personlig syns er viktig, er å ikke gjøre seg avhengig av andre, som en treningskompis eller gruppetimer. Er timen avlyst, så dropper man kanskje treninga, kan ikke kompisen, så står en over osv.. Tren mest mulig på egenhånd, så blir du helt uavhengig, og vanen vil jo komme med det, og kanskje det vil føles lettere, enn å stille opp med en bestemt gruppe folk, til en bestemt tid og en bestemt øvelse osv..?

Den der traff meg litt, for det er akkuratt sånn jeg har vært! Men idag tidlig gikk jeg å trente fordiom ingen ville være med og det heller ikke var noen saltimer. Men jeg merker at når jeg trener sammen med noen eller evt. på saltimer så gir jeg mer - jeg gir meg liksom ikke på det. Da gir jeg virkelig alt mens når jeg trener helt alene har jeg en dårlig uvane med å gi meg på det når jeg begynner å bli sliten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den der traff meg litt, for det er akkuratt sånn jeg har vært! Men idag tidlig gikk jeg å trente fordiom ingen ville være med og det heller ikke var noen saltimer. Men jeg merker at når jeg trener sammen med noen eller evt. på saltimer så gir jeg mer - jeg gir meg liksom ikke på det. Da gir jeg virkelig alt mens når jeg trener helt alene har jeg en dårlig uvane med å gi meg på det når jeg begynner å bli sliten!

Jeg skjønner den der, var sånn før jeg også... Men jeg teller for og ikke gi meg, på kondisjon foreksempel , løper du opp bakken og kjenner du shitt, dette er ett ork så begynn og tell til 10 når du har kommet til 10 kjenner du jeg klarer mer , ikke stopp, press deg mer ! Og hvis du tenker du har ett mål og bryter det blir det "straff" foreksempel.. :)) Og når du er på trening som jeg tenker , jeg er på trening for og bli bedere jeg kan ikke gi meg... Nytt trenings klær er også en motivasjon for meg :) Men først er det og komme seg ut av døra som du sa, lag en plan over klokkeslett du skal trene, hvis du veit att du må noe annet så planlegger du dagen før når og hvor du skal trene.. Man har litt tid hvær dag, alle har 30 min iallefall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvangstanker er kjekt å ha når det gjelder å presse seg selv. Jeg er helt opphengt i tall og kan ikke gi meg etter 27 reps knebøy feks. Må ta 30 eller et rundt tall. Og når det gjelder løping (spesielt på mølle) må jeg enten gi meg etter 30, 45 eller 60 minutter. Haha :D Er også kronisk på det å skulle slå personlige rekorder hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvangstanker er kjekt å ha når det gjelder å presse seg selv. Jeg er helt opphengt i tall og kan ikke gi meg etter 27 reps knebøy feks. Må ta 30 eller et rundt tall. Og når det gjelder løping (spesielt på mølle) må jeg enten gi meg etter 30, 45 eller 60 minutter. Haha :D Er også kronisk på det å skulle slå personlige rekorder hele tiden...

haha :D Jeg følte meg svært truffet nå ! jeg plager meg selv med det der jeg og , gjelder mat og.. jeg vil ikke HA sukker , vil IKKE ha mel, potet,pasta, ris ovs... det sier bare til meg DU SKAL IKKE... og når du trener DU MÅ, DU SKAL.. og tall på tall :p også når jeg starter og trene må klokken enten være hel, halv, kvart på eller kvart over .. Eller så funker det ikke :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der traff meg litt, for det er akkuratt sånn jeg har vært! Men idag tidlig gikk jeg å trente fordiom ingen ville være med og det heller ikke var noen saltimer. Men jeg merker at når jeg trener sammen med noen eller evt. på saltimer så gir jeg mer - jeg gir meg liksom ikke på det. Da gir jeg virkelig alt mens når jeg trener helt alene har jeg en dårlig uvane med å gi meg på det når jeg begynner å bli sliten!

Det er helt greit å begynne med saltimer hvis du føler at du blir presset og får godt treningsutbytte av det. Det er nok ganske mye ubegrunnet "sal-hating" der ute, det er ikke så rart at man synes det er gøyere å gå på en aerobictime enn å stå og stampe på en ellipsemaskin i 45 minutter. Men om det å gå hjem for å "vente" på saltimene gjør at du ikke går i det hele tatt, da må du finne deg noe annet ;)

Det viktigste er å få inn to ting: kontinuitet og progresjon. Om du knapt blir svett av timen du pleier å gå på, velg en som er hardere (mtp. puls). Ikke velg akkurat de samme vektene på styrketimene hver eneste gang, men sett deg mål om å øke sakte men sikkert. Det viktigste er noe man trives med, og klarer å holde ved like over tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg begynte ting virkelig å endre seg da jeg begynte med PF (periodisk faste, er mange tråder om det under kosthold kategorien). Jeg vet selvfølgelig ikke nok om hvordan du har det til å kunne direkte anbefale det, men det er jo en mulighet å prøve det :)

Da jeg begynte gikk jeg fra å konstant tenke på mat og ha lyst på mat hele tiden, til å kunne gå mange timer uten og heller spise litt større måltider. Jeg har alltid vært en "kaloriteller" og det lønnet seg faktisk virkelig, dagsinntaket gikk ned og jeg ble mye lykkeligere av å ikke føle meg fanget av konstante mattanker :) nå har jeg til og med sluttet å telle nøyaktig!

Hvis du har et treningsopplegg du driver med nå, eller noen diett du følger må du gjerne poste den her, jo flere detaljer du deler om hvordan du opplever det og hva du ser på som problemet, jo lettere er det å komme med råd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg sliter med å komme meg på trening sjøl. Lange avstander, dårlig med tid, oppfølging av unger osv gjør at dette i praksis ikke kan skje utenfor hjemmet. Løsning: tren hjemme. mine første tre pushups i moderne tid tok nesten livet av meg, nå 6mnd etterpå, tar jeg 20+20+20 nesten uten problemer ( OK; hørs fortsatt ut som jeg dauer da, men jeg klarer det uten problemer...... )

Kettlebell ( morro liten vektsak, som kan løftes, svinges og brukes til å aktivisere kroppen, og brukes til hyllepryd ellers, er an annen fin løsning. søk på Youtube, så ser du åssen den skal brukes..

Gåturer funka fint til å begynne med, men siden jeg har to unger, blir dette for " aktivitet " å regne, ikke trening.

Å se musikkvideoer på TheVoice mens jeg løfter vektkula ser sikkert skikkelig teit ut, men det virker for meg, da får det gå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lest alle svarene her inne, men ser du jobber med å kutte ut poteter? Jeg tror at dersom du skal klare å opprette et kosthold som du skal klare i lengden, er ikke løsningen å kutte ut poteter, brød, pasta, ris osv. Hvertfall funker det ikke for meg, som er veldig glad i både brød og poteter. I stedet for å spise tre poteter, kan du nøye deg med halvannen, og heller spe på med grønnsaker og salat? Hvis du skal klare å gå ned i vekt, må endringene dine skje sakte, men sikkert, og du må være sikker på at dette er noe du kommer til å klare å leve med. Men, vi er alle forskjellige, du må bare finne din måte. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først dette med Pepsi Max, Cola Light osv:

Nei, dette er overhodet ikke fy fy da de inneholder null (!) kalorier i likhet med vann. Det påstås at noen får økt søtsug av slike light-produkter og at de av den grunn spiser mer. For noen få mennesker kan det kanskje være slik, men jeg opplever det som en stor hjelp å kunne ty til light-brus og tyggis når jeg har lyst på noe godt, og jeg opplever at jeg spiser mindre ved å gjøre det. Vann smaker ingenting, så da er det greit å drikke noe smakfullt som man ikke blir feit av. Du får eksperimentere litt med det selv. Grans Cola X er en personlig sukkerfri favoritt. Jeg synes den smaker bedre enn de dyrere Cola Zero, Pepsi Max osv.

Cola-X-1_5L.jpg

Og ja, det er mange rare myter ute og går... Frikvektavdelingen er nok ikke så farlig som du tror, og du blir vant med det etter hvert :)

Jeg erstatter ofte søtsuget mitt (spesielt om ettermiddagene), med et glass Pepsi Max og en banan. Det er kanskje en rar kombinasjon, men jeg synes det er kjempegodt, og jeg har ikke lenger lyst på sjokolade eller annen godis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg har ikke lest alle svarene her inne, men ser du jobber med å kutte ut poteter? Jeg tror at dersom du skal klare å opprette et kosthold som du skal klare i lengden, er ikke løsningen å kutte ut poteter, brød, pasta, ris osv. Hvertfall funker det ikke for meg, som er veldig glad i både brød og poteter. I stedet for å spise tre poteter, kan du nøye deg med halvannen, og heller spe på med grønnsaker og salat? Hvis du skal klare å gå ned i vekt, må endringene dine skje sakte, men sikkert, og du må være sikker på at dette er noe du kommer til å klare å leve med. Men, vi er alle forskjellige, du må bare finne din måte. Lykke til :)

Hvis man kutter ned på det så hjelper det. Det ser jeg du skriver også ^^

Jeg synes det er easypeasy å ikke spise poteter, brød, pasta, ris osv.. det betyr ikke at jeg dauer hvis jeg spiser litt potet (planen min inneholder faktisk 100 gram potet, haha), men det er fullt mulig (og så hjelper det jo på at man ikke tåler brød og pasta f.eks:whistling:).

Er ikke alltid man trenger å kutte absolutt alt, bare justerer mengden! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDITERT BORT DA FORFATTEREN FORTSATT SOVER.....

Damn, jeg som hadde forberedt det svaret på din store potet blunder :)

Både kokt potet og rå potet inneholder forøvrig omtrent det samme av energi og karbohydrat (80 kcal, 17 gram karbs pr 100 gram) da den ikke endrer vekt nevneverdig ved koking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jeg rakk redigere da.

Rart egentlig, hvordan folk fokuserer på at " det skal du ikke gjøre, for det klarer du aldri holde deg til over tid "

For meg er det stikk motsatt. Å styre unna poteter, ris, pasta osv gjør det LETTERE for meg å hele tiden ha fokus på at jeg må passe på hva jeg spiser, og i hvilke mengder.

For - jeg kan jo ikke gå tilbake til " det gamle " . Det er hele påenget. Det gamle opplegget gjorde meg fet, uopplagt og daff.

Gjør du det du alltid har gjort, får du det du alltid har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...