Gå til innhold

Ned i vekt - trenger sårt litt oppstartshjelp


Anbefalte innlegg

Enig i det Espen. Ofte lettere å forandre mye enn å forandre bare litt når man skal unngå å falle tilbake til det gamle :)

Men om man bør kutte helt på de karbkildene du nevner er veldig individuelt og kommer mye ann på hvor mye og ofte man ønsker å trene under slankeprosessen og ikke minst etter slankingen er ferdig. Selv spiser jeg 150-200 gram karbohydrater til dagen og går ned i vekt på det, men så har jeg valgt varianten med ganske mye trening (5-6 dager i uken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra jeg rakk redigere da.

Rart egentlig, hvordan folk fokuserer på at " det skal du ikke gjøre, for det klarer du aldri holde deg til over tid "

For meg er det stikk motsatt. Å styre unna poteter, ris, pasta osv gjør det LETTERE for meg å hele tiden ha fokus på at jeg må passe på hva jeg spiser, og i hvilke mengder.

For - jeg kan jo ikke gå tilbake til " det gamle " . Det er hele påenget. Det gamle opplegget gjorde meg fet, uopplagt og daff.

Gjør du det du alltid har gjort, får du det du alltid har fått.

Her er jeg faktisk enig..oog så vil jeg bare si at jeg skjønner ikke hvorfor alle tror det er så mye dyrere med sunn mat. Jeg har pratet litt med folk som spiser junk og ikke fullt så sunt. De fleste bruker faktisk mer penger på mat iløpet av ei uke enn hva vi gjør, vi er 2 stk og spiser for 750 kr i uken. Så det er ikke så dyrt, særlig ikke når omtrent alle jeg har møtt som spiser usunt og "billig" bruker mer enn 750 kr i uka på kun seg selv.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg faktisk enig..oog så vil jeg bare si at jeg skjønner ikke hvorfor alle tror det er så mye dyrere med sunn mat. Jeg har pratet litt med folk som spiser junk og ikke fullt så sunt. De fleste bruker faktisk mer penger på mat iløpet av ei uke enn hva vi gjør, vi er 2 stk og spiser for 750 kr i uken. Så det er ikke så dyrt, særlig ikke når omtrent alle jeg har møtt som spiser usunt og "billig" bruker mer enn 750 kr i uka på kun seg selv.. :p

Helt enig. Jeg og samboeren bruker 500-700 kr i uken på sunn mat. Forrige uke var vi begge lei av livet og spiste frossenpizza fem av syv dager... I tillegg gikk det en del i ostepålegg og loff-rundestykker. Vi brukte nok over 1000 kr den uka, ja. Sunn mat er like billig om du velger varer med omhu. Du trenger ikke å kjøpe en økologisk løk på Rema til 40 kr når du får ikke-økologiske løker til 4 kr stykk. (Ja, jeg kjøpte en økologisk løk til 40 kr engang med uhell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg faktisk enig..oog så vil jeg bare si at jeg skjønner ikke hvorfor alle tror det er så mye dyrere med sunn mat. Jeg har pratet litt med folk som spiser junk og ikke fullt så sunt. De fleste bruker faktisk mer penger på mat iløpet av ei uke enn hva vi gjør, vi er 2 stk og spiser for 750 kr i uken. Så det er ikke så dyrt, særlig ikke når omtrent alle jeg har møtt som spiser usunt og "billig" bruker mer enn 750 kr i uka på kun seg selv.. :p

750kr i uka?:eek: I mitt verste tilfelle, måtte jeg klare meg med 950kr i 20 dager.. Ikke bare sunt og ferskt, men ikke akkurat skitmat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 750 kr i uka for 2 personer er billig jeg Gamla:p. Da har vi masse god sunn mat til hele uka :D og jeg som elsker å stå på kjøkkenet kan stå der og lage masse rart som er sunt og godt :D. Ja, jeg har matdilla. Jeg elsker mat!

Men feel free til å fortelle hvordan du klarer deg på 1000 kr på 3 uker:eek:

Edit: Jeg spiser INGENTING av ferdigmat, halv-fabrikat, pasta, ris, brød.

Det jeg derimot spiser er grønnsaker, kjøtt, litt salat (ikke glad i salat jeg..vil heller ha andre grønne ting), egg i alle fasonger, ost, laktosefri melk, mager kesam (jeg takler litt i små doser, men 1 beger til dagen gir bare trøbbel).

Å handle slik ^^ for 2 personer til 750 kr synes jeg ikke er ille :p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes 750 kr i uka for 2 personer er billig jeg Gamla:p. Da har vi masse god sunn mat til hele uka :D og jeg som elsker å stå på kjøkkenet kan stå der og lage masse rart som er sunt og godt :D. Ja, jeg har matdilla. Jeg elsker mat!

Men feel free til å fortelle hvordan du klarer deg på 1000 kr på 3 uker:eek:

Du er heldig...hehe

Minstepensjonist jeg vettu!høhøhø:p

Den var ikke retta mot deg den siste der, i så måte, men om noen vil ha tips, så er det bare å spørre!(helst på pm såklart..hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg og samboeren bruker 500-700 kr i uken på sunn mat. Forrige uke var vi begge lei av livet og spiste frossenpizza fem av syv dager... I tillegg gikk det en del i ostepålegg og loff-rundestykker. Vi brukte nok over 1000 kr den uka, ja. Sunn mat er like billig om du velger varer med omhu. Du trenger ikke å kjøpe en økologisk løk på Rema til 40 kr når du får ikke-økologiske løker til 4 kr stykk. (Ja, jeg kjøpte en økologisk løk til 40 kr engang med uhell).

Økologisk kjøper jeg ikke. Jeg vet mange mener det er best, men siden jeg ikke driter penger så kjøper jeg ikke økologisk (med mindre det er lik pris som vanlig). Men økologisk løk til 40 kr? Gi meg 10 år og ei årslønn på 500 000 kr..:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig...hehe

Minstepensjonist jeg vettu!høhøhø:p

Den var ikke retta mot deg den siste der, i så måte, men om noen vil ha tips, så er det bare å spørre!(helst på pm såklart..hehe)

Jeg liker tips, bare send til meg på pm :) Jeg mener, kan jeg gjøre ting enda billigere, hvorfor ikke? Vi er jo alle innom litt trangere tider..så jeg har ikke vondt av gode forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økologisk kjøper jeg ikke. Jeg vet mange mener det er best, men siden jeg ikke driter penger så kjøper jeg ikke økologisk (med mindre det er lik pris som vanlig). Men økologisk løk til 40 kr? Gi meg 10 år og ei årslønn på 500 000 kr..:p

Det var noen sure 40 kroner, ja. Har boikotta løkkjøp på rema framover :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økologisk kjøper jeg ikke. Jeg vet mange mener det er best, men siden jeg ikke driter penger så kjøper jeg ikke økologisk (med mindre det er lik pris som vanlig). Men økologisk løk til 40 kr? Gi meg 10 år og ei årslønn på 500 000 kr..:p

Jeg har en årslønn langt over 500 000kr, og vi er to som tjener penger hjemme hos oss. I tillegg har jeg bakgrunn fra Norsk landbruk, er odelsgutt. Ser ingen grunn til å søle bort penga på økologiske matvarer. Dette er i stor grad varer tatt fram for å tilfredsstille folk med mye penger og behov for å skille seg ut.

Jeg mener - økologisk juletre ? WTF :eek:

Beste tipset til de som sliter med pengene, er å SPISE MATEN. Fakta er at 35% av all mat som kommer på markedet i Norge kastes. Det gjelder neppe flertallet her og sannsynligvis ikke Opheliia i det hele tatt, men rester er undervurdert......:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en årslønn langt over 500 000kr, og vi er to som tjener penger hjemme hos oss. I tillegg har jeg bakgrunn fra Norsk landbruk, er odelsgutt. Ser ingen grunn til å søle bort penga på økologiske matvarer. Dette er i stor grad varer tatt fram for å tilfredsstille folk med mye penger og behov for å skille seg ut.

Jeg mener - økologisk juletre ? WTF :eek:

Beste tipset til de som sliter med pengene, er å SPISE MATEN. Fakta er at 35% av all mat som kommer på markedet i Norge kastes. Det gjelder neppe flertallet her og sannsynligvis ikke Opheliia i det hele tatt, men rester er undervurdert......:)

Jeg kaster mye eggeplommer:unsure:. Jeg prøver å bruke dem i matlaging, men det er ikke alltid at jeg er like flink. Men det skal vi ha: vi har blitt mye flinkere etter at vi la om kostholdet til å ikke kaste mat. Har vi rester så spises det til lunsj dagen etter! Det MÅ vi nesten gjøre, bortkastet å kaste helt fin mat bare fordi vi ikke spiste alt til middag, dessuten har vi ikke råd til å kaste god mat:thumbsup:

Du har alltid så masse klokt når du skriver;):thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener - økologisk juletre ? WTF :eek:

Beste tipset til de som sliter med pengene, er å SPISE MATEN. Fakta er at 35% av all mat som kommer på markedet i Norge kastes. Det gjelder neppe flertallet her og sannsynligvis ikke Opheliia i det hele tatt, men rester er undervurdert......:)

Kjøpte meg et juletre litt seint i fjor, til 200kr. Når jeg kom hjem, oppdaga jeg at det var økologisk:p Sto på en lapp..

Jeg sliter med en ting når det kommer til grønnsaker:

Jeg har kanskje ikke matlyst samme dag, eller neste, og grønnsakene råttner alt for fort!!:mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg et juletre litt seint i fjor, til 200kr. Når jeg kom hjem, oppdaga jeg at det var økologisk:p Sto på en lapp..

Jeg sliter med en ting når det kommer til grønnsaker:

Jeg har kanskje ikke matlyst samme dag, eller neste, og grønnsakene råttner alt for fort!!:mad:

Derfor foretrekker jeg å kjøpe frosne. Jeg har også en tendens til å glemme ut friske grønnsaker og vips så hadde de bein og kunne gå ut av kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor foretrekker jeg å kjøpe frosne. Jeg har også en tendens til å glemme ut friske grønnsaker og vips så hadde de bein og kunne gå ut av kjøleskapet.

Nettopp.. Men, noen ganger det bedre med friske, fordi mange frossne grønnsaker er forvellet(kokt litt på forhånd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ophelia: omelett kan gjerne tilsettes en ekstra plomme eller 4. Eller litt ekstra eggehvite. Legg de i frysen til neste gang du er i gang med omelettbaking, da er du SKIKKELIG gnien...;)

Eller lag omeletten med en gang..:)

Paprika, gulerøtter, løk, purre og endel andre " norske rotgrønnsaker " takler minst en uke i kjøla. Det er stor forskjell fra butikk til butikk på holdbarhet. Vår er faring er at innvandrerbutikker som har billige grønnsaker, ofte har dårligst holdbarhet....:meh:

REMA ruler totalt på kvalitet og utvalg i vårt område, men KIWI er også bra. Det går 2 store poser pr uke ( 4 agurk, 10 paprika, 2 bokser tomater, 2 gulrotpakker, 6 rødløk, 1-2kg vanlig løk, 2 purre mv )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paprika, gulerøtter, løk, purre og endel andre " norske rotgrønnsaker " takler minst en uke i kjøla. Det er stor forskjell fra butikk til butikk på holdbarhet. Vår er faring er at innvandrerbutikker som har billige grønnsaker, ofte har dårligst holdbarhet....:meh:

REMA ruler totalt på kvalitet og utvalg i vårt område,

Jeg handler på Rema, men paprika og gulerøtter er noe av det jeg sliter mest med, spesiellt gulerøttene! Løk og purre er bannlyst her i heimen(allergi) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ophelia: omelett kan gjerne tilsettes en ekstra plomme eller 4. Eller litt ekstra eggehvite. Legg de i frysen til neste gang du er i gang med omelettbaking, da er du SKIKKELIG gnien...;)

Eller lag omeletten med en gang..:)

Paprika, gulerøtter, løk, purre og endel andre " norske rotgrønnsaker " takler minst en uke i kjøla. Det er stor forskjell fra butikk til butikk på holdbarhet. Vår er faring er at innvandrerbutikker som har billige grønnsaker, ofte har dårligst holdbarhet....:meh:

REMA ruler totalt på kvalitet og utvalg i vårt område, men KIWI er også bra. Det går 2 store poser pr uke ( 4 agurk, 10 paprika, 2 bokser tomater, 2 gulrotpakker, 6 rødløk, 1-2kg vanlig løk, 2 purre mv )

Kan man seriøst fryse eggeplommene?:D Ooooh, jeg skal såå starte å være gnien altså.

Ja, jeg kan jo lage omeletten samtidig også. De kan jo varme den opp når de skal ha lunsj ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...