Gå til innhold

Det dummeste du har hørt..


Gjest Arkiv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes du kjøtt og ost er usunt?

I tillegg kan man ha på paprika, mais, ruccolasalat osv.

Vi har vel diskutert nok til at slike spørsmål burde være unødvendig, så dette sitatet passer forsåvidt godt inn i denne tråden ;)

Men nå snakket vi vel spesifikt om grandiosa, ikke om pizza generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandiosa er rik på natrium, kalium, kalsium og fosfor.

Til sammenligning er havregryn rik på fiber, kalium, magnesium og fosfor.

Hvilken av disse matvarene var det som var ren? :p

Hva er forresten problemet med å spise det man har lyst på pluss én multivitamin hver dag? Det går jo fint an å treffe både macros og micros på den måten. At naturlig er best går igjen ofte, men jeg har aldri hørt en god forklaring på hvorfor.

Grandiosa er også rik på kraftig bearbeidet fett og fint mel. Natrium er noe vi generelt er ute etter å begrense inntaket av.

Dette handler vel ikke om naturlig vs bearbeidet. Greit at du er IIFYM-frelst, men du trenger ikke å dra det inn i alle diskusjoner om kosthold, for det er de færreste som har ditt utgangspunkt når det kommer til å komponere egen kost.

De færreste har behov for vitamintilskudd med mindre energiinntaket er lavt eller kostholdet svært ensidig...

Mat er mer enn næringsstoffer. "Spis det du har lyst på og ta en multivitamin" er et svært forenklet syn på kosthold, og vil ikke være en god løsning for noen, med mindre det du har mest lyst å spise er bra kilder til protein, fettsyrer osv da. Å leve på frossenpizza og multivitamintabletter er bare en god løsning i eventyrland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker mer på tran+proteinpulver+frossenpizza. Essensielle fettsyrer + essensielle aminosyrer + energi.

Hva er forresten problemet med å spise det man har lyst på pluss én multivitamin hver dag? Det går jo fint an å treffe både macros og micros på den måten.

Lykke til med å treffe dine micros med grandis, whey og multi. Sist jeg sjekket så er det mye bedre å møte dine RDIer med mat framfor multivitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker mer på tran+proteinpulver+frossenpizza. Essensielle fettsyrer + essensielle aminosyrer + energi.

(Proteinene i grandisen er jo hovedsakelig fra kjøtt og ost, altså fullverdige proteinkilder.)

Ja, det er forenklet, men hva mer enn næringsstoffer er det å tenke på?

Dessuten trodde jeg vi var enig om at natrium eller salt ikke var farlig, og ikke nødvendig å begrense?

Spiser man mye kvitter kroppen seg med mye, spiser man lite kvitter kroppen seg med lite.

Kos deg med tran+frossenpizza+proteinpulver+frossenpizza du. Du må gjerne også anbefale dette til alle, du blir nok populær om du forteller folk at det bare er å basere kostholdet på frossenpizza og kosttilskudd. Jeg vet om en del studenter som sikkert hadde trykket deg til sitt bryst, selv om dette synet nok ikke hadde blitt delt av folk som jobber i helsevesenet.

Det er forskjell på å påstå at natrium er farlig og det å ønske å redusere inntaket på befolkningsplan. Blir litt det samme som sukker. For individet er det ikke nødvendigvis farlig å få i seg mer enn anbefalt, men det legitimerer ikke å droppe det fra generelle anbefalinger.

Men igjen, du må gjerne spise salt til smaksløkene dine faller av, du tar nok ikke skade av det. Som generelt kostråd er det derimot ikke mulighet til å ta høyde for individuelle tilpasninger i særlig grad.

Jeg trodde at friske mennesker ikke trengte å bry seg så mye om natriuminntak?

Vi trenger svært lite natrium. (For små barn er behovet en del høyere (beregnet fra kroppsvekt), siden det er viktig for å regulere vekst.). Men du har rett i at det (hvertfall for friske og aktive) ikke nødvendigvis er noe enkeltindividet trenger å tenke så mye på.

Mesteparten av saltet vi får i oss kommer dessuten fra ferdigmat/halvfabrikata, så ved å redusere forbruket av disse så vil man automatisk komme ganske lavt på saltet. På befolkningsnivå er det hvertfall et mål å redusere saltinntaket, siden man her ikke kan ta høyde for individuelle forskjeller. Det er mye som påvirker hvor mye salt vi bør spise, deriblant aktivitetsnivå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar helt feil nå så er næringsopptaket fra vitaminer dårligere enn fra f eks grønnsaker. Vegard Lysne pls respond

Når det gjelder dette med frosenpizza, her er et quote fra IIFYM tråden min:

Noen praktiske tips:

* IIFYM er ikke en unskyldning for å drite helt i vitaminer og mineraler. Prøv å få mesteparten av dine kalorier fra ubehandlede og naturlige matvarer (kjøtt, fisk, grønnsaker, meieriprodukter, osv). Siden du er smart nok til å skru på Pcen din så går jeg ut ifra at du er smart nok til å tenke deg fram til at det kanskje ikke er så lurt å la mesteparten av karbohydratene dine komme fra Nesquik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat inneholder mer enn makro og mikronæringsstoffer. Blant annet fytokjemikalier, hormonlignende stoffer osv. Disse har ikke nødvendigvis noe å si om man utelukkende ser på kroppssammensetning, men kan ha mange effekter, både kjente og ukjente, når vi snakker om helse og sykdom.

I tillegg har vi det sosiale aspektet av det å spise, matglede osv. Folk spiser mat, ikke næringsstoffer, så et overdrevent fokus på næringsstoffer kan i verste fall være ødeleggende, ikke minst psykisk for de som er disponert for denne typen problematikk. Det å ha et normalt spisemønster og tanker om mat faller ikke like naturlig for alle.

Vi har ikke spesifisert at vi snakker om generelle kostråd nei, men det er heller ikke spesifisert andre ting. Så lenge det er en åpen diskusjon så må vi anta at det diskuteres på generelt grunnlag.

Hvis jeg ikke tar helt feil nå så er næringsopptaket fra vitaminer dårligere enn fra f eks grønnsaker. Vegard Lysne pls respond

Når det gjelder dette med frosenpizza, her er et quote fra IIFYM tråden min:

Det varierer. For noen vitaminer (eks. folat) er biotilgjengeligheten fra tilskudd høyere enn fra mat. Det påvirkes også av hva man spiser ved siden av, da komponenter i maten kan binde seg til hverandre og dermed bli vanskelig å ta opp, eventuelt konkurrere om samme opptaksmekanismer og dermed bli tatt opp i mindre grad. Andre interaksjoner vil igjen øke biotilgjengeligheten.

Faren for å få i seg for store doser på en gang øker også betraktelig ved bruk av tilskudd (selv om faren ved norske multivitaminer ikke er en aktuell problemstilling pga minimal dosering). Denne risikoen er praktisk talt ikke tilstede ved inntak fra mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er et sunt kosthold da? hva består det av?

Virkelig forvirrende hva man skal tenke på når man er på butikken. Er det mat med mye proteiner man skal tenke på, eller mat med lite mettet fett osv...

Nok protein, fett og energi plus nok mikronæringstoffer fra forskjellige kilder. Kort sagt, spis variert og bruk sunn fornuft, så går det fint.

IIFYM/Fleksibelt kosthold | Fitnessbloggen Forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...